Starcraft 2, (hjälp till en nybörjare)

Permalänk
Medlem

Starcraft 2, (hjälp till en nybörjare)

Tjenare skulle vilja ha någon som kan ge mig lite tips inom starcraft, har inte kört något speciellt mycket. Kan väll spöa insane bottarna men inte så mycket mer. Så jag skulle gärna vilja ha nån som kan ge mig lite tips och sånt!

Lirar terran men ska försöka mig på lite protoss också. Gillade dock inte zerg.
Om någon skulle vilja lira nån match och hjälpa mig så antingen så kan ni adda bobbo98 på skype eller så kan ni skriva här nedanför eller skriva ett meddelande med erat skype namn i

Permalänk
Medlem

Då kan jag tipsa om FilterSCs youtubekanal. Och Day9s videos också, Där började jag iaf!

Permalänk

Kan säkert ge dig lite tips in-game ^^ Men generella råd är att:

1. Glöm aldrig att bygga workers. Du ska helst alltid ha workers under produktion och inte glömma av detta. Det ska vara en av dina största prioriteter
2. Håll din mineralcount låg. Om du börjar få väldigt mycket mineraler i din bank, speciellt i början, så gör du något fel. Då är det förmodligen för att du inte bygger tillräckligt mycket barracker/gateways eller annan tech. För att vara effektiv så måste du alltid producera så mycket att din mineraler hålls på en låg nivå konstant.
3. Glöm inte dina upgrades, många nybörjare gör det
4. Använd control group, det är en av de viktigaste sakerna du kan göra för att kunna multitaska bättre och därmed kunna göra fler saker samtidigt. Det mest grundläggande är att ha en hotkey för din armé, en för CC's/Nexuses, en för produktionsbyggnader/upgradebyggnader etc. När du blir bättre kan du använda ännu fler hotkeys
5. Förutom vanliga control group hotkeys så använd även location keys. De används för att spara en kameraposition så att man enkelt kan hoppa dit med en knapptryckning. Du bör alltid ha en location sparad vid varje bas för att enkelt switcha kameran mellan baser. Du ska så lite som möjligt flytta kameran genom att dra musen mot skärmens kant, det är ineffektivt och inte så precist.
6. Satsa mer på bra macro än bra micro. Bra micro kommer med tiden, men om din macro hamnar efter för att du sitter och febrilt försöker utföra något smågulligt microtrick så tjänar du inget på det. Microa bara så mycket som din macro tillåter.
7. Scouta mycket! I början kommer du att dö så mycket mot dumheter bara för att du inte scoutar tillräckligt. Ta alltid det säkra före det osäkra. Du ska aldrig sitta och campa i din bas och inte veta ett skit vad din motståndare gör.
8. Kolla gärna igenom replays ofta och försök upptäck vad du gör för fel och vad du kan göra bättre
9. Om du är ute efter bra builds så kolla igenom lite hur progamers gör och försök att kopiera deras build fast anpassa dem lite mer efter dig själv
10. Var inte rädd för att förlora. Det är bättre att förlora matcher men lära dig något än att inte ens våga testa. Bli inte drabbad av ladderanxiety

Det finns väldigt mycket mer att säga men detta var det mest grundläggande. Lycka till

Permalänk
Medlem

Nu kör jag inte själv men är inte insane bottar väldigt svåra?

Visa signatur

Citera för snabbt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagheter:

Nu kör jag inte själv men är inte insane bottar väldigt svåra?

Insanebottar är riktigt enkla då man kan utnyttja AIn på olika sätt.. samt att de ofta är ganska enkla att förutspå

Visa signatur

Mannagrynsgröt är nog det bästa som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagheter:

Nu kör jag inte själv men är inte insane bottar väldigt svåra?

Insane bottar är bara dålig AI med en stor dos fusk; dvs de får mer resurser per harvning vilket gör att de kan vara ganska svåra första gången, men de är så fruktansvärt förutsägbara att de lätt kan vinnas över.
De varierar inte sin strategi och därför kan man som spelare inte variera sin särskilt mycket, och det ger väldigt liten träning gentemot riktiga spelare.

On topic:
Ovanstående tips är väldigt bra, men jag kan inte säga nog hur viktigt det är att se kolla på hjälpvideos! Streams är ok, men framförallt bra kvalitetsrefererade matcher, finns massor på Youtube om du söker lite. Day9 säger någon, han är väl bra, mycket grundläggande, men så fruktansvärt tråkig och seg om du frågar mig
GL

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazzie:

Insane bottar är bara dålig AI med en stor dos fusk; dvs de får mer resurser per harvning vilket gör att de kan vara ganska svåra första gången, men de är så fruktansvärt förutsägbara att de lätt kan vinnas över.
De varierar inte sin strategi och därför kan man som spelare inte variera sin särskilt mycket, och det ger väldigt liten träning gentemot riktiga spelare.

On topic:
Ovanstående tips är väldigt bra, men jag kan inte säga nog hur viktigt det är att se kolla på hjälpvideos! Streams är ok, men framförallt bra kvalitetsrefererade matcher, finns massor på Youtube om du söker lite. Day9 säger någon, han är väl bra, mycket grundläggande, men så fruktansvärt tråkig och seg om du frågar mig
GL

Till skillnad från andra spel så "fuskar" inte bottarna på starcraft 2 (finns två stycken fusk bottar fast de måste man välja på custom game manuellt).

Permalänk
Medlem

Härlig tråd, jag har precis börjat spela också.
Jag spelar Zerg, har spelat runt 220 games är i guld men förlorar hela tiden nu..
Det är så mycket att hålla kolla på så jag blir tokig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av scared:

Till skillnad från andra spel så "fuskar" inte bottarna på starcraft 2 (finns två stycken fusk bottar fast de måste man välja på custom game manuellt).

Ehm, Jo?
http://starcraft.wikia.com/wiki/AI_script
Insane får 40% mer i inkomst.
Jag har i och för sig inte spelat sen ganska länge innan expansionen, men självklart får datorn mer mineraler per tur, vilket jag syftade på.
I övrigt kan datorn så klart göra ett antal saker samtidigt, men det går i alla fall att i viss mån jämföra med en snabb 150+ AAPM-spelare, även om datorn uppmätts till siffror så högt som motsvarande 1000 AAPM.

De kanske har ändrat nu, men det tror jag inte, för ingen idag existerande AI skulle kunna erbjuda motstånd utan det. Sen att kalla det fusk är ju bara i brist på bättre uttryck.

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk
Medlem

när ska man börja scouta ungefär? vid 12 food typ eller? Undrar också hur viktigt det är med wall-ins. vill man wall:a in sig själv varje game? Och när? ska man vänta och wall:a av sin natural senare i spelet eller vill man göra det så fort som möjligt?

kör protoss btw

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mo0rbid:

när ska man börja scouta ungefär? vid 12 food typ eller? Undrar också hur viktigt det är med wall-ins. vill man wall:a in sig själv varje game? Och när? ska man vänta och wall:a av sin natural senare i spelet eller vill man göra det så fort som möjligt?

kör protoss btw

Som protoss ska du walla i princip i 2 situationer, om du möter en zerg där du misstänker att du kommer få hantera tidiga lings, då gör du en wall där bara en zealot kan passera, så sätter du zealoten på hold position i den pasagen.

Walla om du tänker göra någon fasttech och behöver hålla fiendens scout ute, nybörjarvarianten på denna wall är en pylon + en gateway placerade vid rampen för att göra en passage för endast en zealot, sen ställer du bara en zealot där.

Mot Terran och protoss wallar man generellt inte.

Permalänk

posta replay, annars kan vi inte hjälpa dig

Permalänk
Medlem

Ett stort tips är att spela alla raser och förstå olika build orders.
Om du inte kan spela Protoss eller Zerg så är det svårt att förstå vad motståndaren gör genom att göra en SCV scout.

Att förstå skillnaden mellan två eller tre Pylons efter din första scout early hos en Protoss kan vara skillnaden mellan att du förlorar inom 2 minuter eller lyckas spela ett långt och roligt macro game

Förstår du hur, och vad man måste bygga i de olika raserna för att få fram vissa saker så som blink till stalkers eller storm research, DT osv.. Så har du mycket enklare att förbereda dig. - Om du inte har en aning om vad som kan komma ut ur en Robot Facility, hur är det då möjligt att countra det?

Försöker förklara på ett lätt sätt. - Men det vore bra om du lärde dig allt sådant först.

När du väl kan detta och har valt vilken ras du vill spela så kan jag tipsa om att leta upp en viss build order & unit composition som du gillar och nöta den tills du känner dig väl bekväm i både Macro och Micro för att utforska nya saker.

Det finns många duktiga spelare inne på detta forumet som kan vara till hjälp, så var inte feg för att fråga

Permalänk
Medlem

Z spelare.

Hola!

Jag spelar Z och letar efter folk att lira, träna och ha kul med i Hots..
Precis bytt från Wol där jag var top Platinum.. Men liga spelar ingen roll för mig..

Spelar gärna 2v2 med om någon är intresserad.

Alias: JohnemaN

Permalänk

Skulle tipsa imbabuilds.com där det finns många uppdaterade builds. För varje build finns det även en scouting, transition osv för varje build. Särskilda builds jag skulle rekommendera är för terran:
tvp: polts och bombers
tvz: polts(lite utdaterad och gör en banshee istället för viking) och innovations build. 11/11cheese är också bra
tvt: Att göra 1/1/1 dvs öppna upp med en barrack, factory och starport är viktigt då cloaked banshee rush är väldigt populärt i tvt och man vill därför få raven/vikings så fort som möjligt.

Att följa builds exakt i början är väldigt bra, då det kommer göra så du förstår vad som är viktigt att bygga och när i respektive match up.

Dessutom skulle jag rekommendera kolla teamliquid.com där det finns en "help me thread" för varje ras där det finns tutorials för hur man countrar många svåra builds motståndaren kan göra, något ouppdaterad dock. Att kolla streams på tex twitch är också väldigt givande, rekommenderar forgg:s stream om du spelar terran.

Towelie89 hade de mesta basics för nya spelare. Lycka till!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JohnemaN:

Hola!

Jag spelar Z och letar efter folk att lira, träna och ha kul med i Hots..
Precis bytt från Wol där jag var top Platinum.. Men liga spelar ingen roll för mig..

Spelar gärna 2v2 med om någon är intresserad.

Alias: JohnemaN

Kolla min tråd och hör av dig om du vill köra

Visa signatur

Windows 8 l Intel Core i7-4770 l GeForce GTX760 2GB l Moderkort: MSI B85M-E45, Socket-1150 l Extra Trådlöst Nätverkskort l
Man är på SweC för att LÄRA och låta andra LÄRA så bli inte sur om jag ber dig förklara någonting!
TITANFALL,Tf2,CS:GO,Sc2,BF4,Ac4! FTW!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kinesdude:

Skulle tipsa imbabuilds.com där det finns många uppdaterade builds. För varje build finns det även en scouting, transition osv för varje build. Särskilda builds jag skulle rekommendera är för terran:
tvp: polts och bombers
tvz: polts(lite utdaterad och gör en banshee istället för viking) och innovations build. 11/11cheese är också bra
tvt: Att göra 1/1/1 dvs öppna upp med en barrack, factory och starport är viktigt då cloaked banshee rush är väldigt populärt i tvt och man vill därför få raven/vikings så fort som möjligt.

Att följa builds exakt i början är väldigt bra, då det kommer göra så du förstår vad som är viktigt att bygga och när i respektive match up.

Dessutom skulle jag rekommendera kolla teamliquid.com där det finns en "help me thread" för varje ras där det finns tutorials för hur man countrar många svåra builds motståndaren kan göra, något ouppdaterad dock. Att kolla streams på tex twitch är också väldigt givande, rekommenderar forgg:s stream om du spelar terran.

Towelie89 hade de mesta basics för nya spelare. Lycka till!

Skulle du kunna spela något game mot mig och lräa mig lite?
Började nyss igen och är ganska så kass..

Permalänk
Skrivet av BohmaN98:

Skulle du kunna spela något game mot mig och lräa mig lite?
Började nyss igen och är ganska så kass..

Jo men absolut, tror det dock är mer givande om jag kollar på några av dina replays istället! Acc: Lunkentuss CC: 373