Cellip + Telia Öppen Fiber (med Bahnhof) - funkar inte för mig - gör det för er?

Permalänk
Medlem

Cellip + Telia Öppen Fiber (med Bahnhof) - funkar inte för mig - gör det för er?

Hej!

Har fått Telia Öppen Fiber och valde Bahnhof som leverantör. Har kvar även mitt ADSL på bredbandsbolaget ett par månader till. Har min IP-telefoni hos Cellip. Nu till problemet:

Om jag kopplar in SIP-boxen på fibern så hör den som ringer mig (t ex från en mobil) perfekt, men inkommande röstpaket försvinner så ljudet blir kass. Kör jag via en VPN-tunnel (Relakks) så fungerar det perfekt. Blir ingen skillnad om jag kör från en SIP-klient i iPhone via fibern ut - lika risigt att höra den som ringer hem till mig.

Känns som om antingen Telia och/eller Bahnhof fuckar upp inkommande IP-telefoni-paket. Bahnhofs lösning när man kontaktar deras kundtjänst är att använda deras IP-telefoni. Telia svara inte ens på felanmälan som jag gjort till dem...

Kopplar jag in SIP-boxen och kör via ADSL på bredbandsbolaget eller via 3G så funkar det perfekt...

Är det någon som kör Telia Öppen Fiber och en fristående IP-telefoni-leverantör?
Vad kan man göra åt det?

Permalänk
Medlem

De allra flesta leverantörer rycker på axlarna när kunden har kopplat in annan utrustning än den de säljer. Nu till ditt problem. Hur ser din fiberinkoppling ut, har du en fiberkonverter, switch eller router inkopplad? Vad är det för SIP ATA du har? Ren spontant tror jag det kan vara något NAT problem, där RTP paketen inte kommer förbi från andra sidan sattsäga.

Permalänk
Medlem

Jag känner igen det här från andra forum.

Jag tror problemet ligger i att Bahnhof skickar in paket med för hög QoS i Telias nät.
Bahnhof har bara köpt QoS-klassen "best efford" för sina kunder men trots detta så skickar de in paket med för hög prioritet.

Lösningen är att Cellip och/eller Bahnhof ser till att märka paketen med rätt QoS, de ska vara märkta BE (dscp=0).
Alternativt att Bahnhof köper mer bandbredd i EF-klassen.

För att verifiera att min tes är rätt behöver du dra igång en wireshark och sniffa på voip-paketen.
Jag gissar att dessa har DSCP = Expidited Forwarding (DSCP 0x28).

Permalänk
Medlem

Samma problem

Hejsan,

Jag har precis samma fel och jag har gjort en dump till Cellip som har bollat detta med Bahnhof och nu Telia (99,8% felaktiga paket). Jag har haft min problem i 3 veckor och innan med Bredbandsbolaget fungerade allt perfekt.

Följande info från Wireshark:

Internet Protocol Version 4, Src: x.x.x.x ( x.x.x.x ), Dst: 90.228.242.29 (90.228.242.29)
Version: 4
Header length: 20 bytes
Differentiated Services Field: 0x00 (DSCP 0x00: Default; ECN: 0x00: Not-ECT (Not ECN-Capable Transport))
0000 00.. = Differentiated Services Codepoint: Default (0x00)
.... ..00 = Explicit Congestion Notification: Not-ECT (Not ECN-Capable Transport) (0x00)
Total Length: 103
Identification: 0x2291 (8849)
Flags: 0x00
0... .... = Reserved bit: Not set
.0.. .... = Don't fragment: Not set
..0. .... = More fragments: Not set
Fragment offset: 0
Time to live: 128
Protocol: UDP (17)
Header checksum: 0x0000 [incorrect, should be 0xc000 (may be caused by "IP checksum offload"?)]
[Good: False]
[Bad: True]
[Expert Info (Error/Checksum): Bad checksum]
[Message: Bad checksum]
[Severity level: Error]
[Group: Checksum]
Source: x.x.x.x
Destination: 90.228.242.29 (90.228.242.29)
[Source GeoIP: Unknown]
[Destination GeoIP: Unknown]
User Datagram Protocol, Src Port: 7220 (7220), Dst Port: 49779 (49779)
Source port: 7220 (7220)
Destination port: 49779 (49779)
Length: 83
Checksum: 0x5859 [validation disabled]
[Good Checksum: False]
[Bad Checksum: False]
Data (75 bytes)

/Bertil

Permalänk
Medlem

T3 har samma problem

Har exakt samma problem med T3/Öppenfiber (med Cellip och Phonzo).
Med största sannorlikhet har även T3 samma problem med 60=>90% droppad inkommande RTP/UDP.
Är det någon som har en öppenfiber leverantör som fungerar med 3:e parts SIP t.ex Cellip / Phonzo osv ?
Eller är detta ett generellt eller rent av medvetet design fel på hela öppenfiber konceptet, för att stoppa 3:e parts SIP leverantörer tro ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Jag känner igen det här från andra forum.

Jag tror problemet ligger i att Bahnhof skickar in paket med för hög QoS i Telias nät.
Bahnhof har bara köpt QoS-klassen "best efford" för sina kunder men trots detta så skickar de in paket med för hög prioritet.

Lösningen är att Cellip och/eller Bahnhof ser till att märka paketen med rätt QoS, de ska vara märkta BE (dscp=0).
Alternativt att Bahnhof köper mer bandbredd i EF-klassen.

För att verifiera att min tes är rätt behöver du dra igång en wireshark och sniffa på voip-paketen.
Jag gissar att dessa har DSCP = Expidited Forwarding (DSCP 0x28).

Nu vet jag inte hur relevant detta är då jag inte har öppenfiber. Jag har fiber via opennet med för närvarande telia och tidigare universal telecom. Ska sägas att SIP telefonin har fungerat utmärkt med båda operatörerna. Mina RDP/UDP paket från phonzo är alla märkta med DSCP = 0x00. Har inte provat mot cellip då ja inte har ett abb hos dem, men "CeasarSG" verkade ha samma problem med phonzo.

Permalänk
Rekordmedlem

Öppenfiber innebär att nätet kan ägas av andra än Telia/Skanova så problemet kan ligga i nån utrustning som inte är deras också så man kanske ska kolla med nätägaren också och om någon nan som är kopplad till samma utrustning har liknade problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bertila:

Hejsan,

Jag har precis samma fel och jag har gjort en dump till Cellip som har bollat detta med Bahnhof och nu Telia (99,8% felaktiga paket). Jag har haft min problem i 3 veckor och innan med Bredbandsbolaget fungerade allt perfekt.

Följande info från Wireshark:

Internet Protocol Version 4, Src: x.x.x.x ( x.x.x.x ), Dst: 90.228.242.29 (90.228.242.29)
Version: 4
Header length: 20 bytes
Differentiated Services Field: 0x00 (DSCP 0x00: Default; ECN: 0x00: Not-ECT (Not ECN-Capable Transport))
0000 00.. = Differentiated Services Codepoint: Default (0x00)
.... ..00 = Explicit Congestion Notification: Not-ECT (Not ECN-Capable Transport) (0x00)
Total Length: 103
Identification: 0x2291 (8849)
Flags: 0x00
0... .... = Reserved bit: Not set
.0.. .... = Don't fragment: Not set
..0. .... = More fragments: Not set
Fragment offset: 0
Time to live: 128
Protocol: UDP (17)
Header checksum: 0x0000 [incorrect, should be 0xc000 (may be caused by "IP checksum offload"?)]
[Good: False]
[Bad: True]
[Expert Info (Error/Checksum): Bad checksum]
[Message: Bad checksum]
[Severity level: Error]
[Group: Checksum]
Source: x.x.x.x
Destination: 90.228.242.29 (90.228.242.29)
[Source GeoIP: Unknown]
[Destination GeoIP: Unknown]
User Datagram Protocol, Src Port: 7220 (7220), Dst Port: 49779 (49779)
Source port: 7220 (7220)
Destination port: 49779 (49779)
Length: 83
Checksum: 0x5859 [validation disabled]
[Good Checksum: False]
[Bad Checksum: False]
Data (75 bytes)

/Bertil

Det där paketet är märkt BE och därmed faller min tes.

Du skulle kunna göra ett annat test:
Tanka hem TPTEST3.12 http://www.bredbandskollen.se/tptest.php
Gå till avancerat och testa Receive, UDP, 60 packets per second, packet size 300.
Får du några paketförluster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Det där paketet är märkt BE och därmed faller min tes.

Du skulle kunna göra ett annat test:
Tanka hem TPTEST3.12 http://www.bredbandskollen.se/tptest.php
Gå till avancerat och testa Receive, UDP, 60 packets per second, packet size 300.
Får du några paketförluster?

Jag är absolut ingen expert på området men borde inte paket märkta med Expedited Forwarding bli trunkerade till Best Effort? Enligt mig borde man ju inte bara kasta bort paket bara för att de har fel prioritering.

Permalänk
Medlem

TP -test

Här kommer lite mätvärden mot referens.sth.ip-performance.se. Jag har testat TP-test tidigare och fick inga paketförluster trots att jag ökade till 20000 paket per sekund!

/Bertil

Throughput test results:

Source machine : referens.sth.ip-performance.se (192.36.144.178)
Destination machine : WS01 (0.0.0.0)
Source machine : referens.sth.ip-performance.se (192.36.144.178)
Test started : 2013-10-24 21:12:19
Test ended : 2013-10-24 21:12:30

Send statistics
Send time : 00:00:09.983
Packets sent : 600
Unable to send : 0
Bytes sent : 180000 (175.78 Kbyte)
Bits/second sent : 144245 (144.25 kbit/s)

Receive statistics
Receive time : 00:00:09.983
Packets received : 600
Out-of-order packets : 0
Bytes received : 180000 (175.78 Kbyte)
Bits/second received : 144245 (144.25 kbit/s)

Lost packets
Packets lost on net : 0 (0.00%)
Unable to send : 0 (0.00%)
Total packets lost : 0 (0.00%)

Permalänk
Medlem

inga drops

Du kommer inte se dessa drops med tptest, då det är inkommande rtp som slängs.
Hade själv noll udp eller tcp drops på min 100/10 fiber, men 97% tappade in rtp packet vid sip samtal.
Detta syns tydligt om du sniffar ett samtal med wireshark, kör rtp stream analyze i wireshark.
T3 har efter 2månaders bråk erkänt att dom har problem, men dom vägrar berätta detaljer.
Att få prata med någon på nivå2 eller nivå3 bemöts med tystnad.
Jag misstänker att det är ett design fel på inkommande QoS mappning som nämns i flera trådar.
Har också pratat en del med pts, och dom verkade faktiskt intresserade av problematiken.
Har skickat över alla trådar som berör inkommande rtp drops på öppenfiber leverantörer till dom.
Tänker inte heller ge mig så lätt.....

Permalänk
Medlem

Härligt, jag ska också kontakta PTS eftersom det här luktar osund konkurrens. Internetleverantörer är framtidens elleverantör, byt till där pris och kapacitet är bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bertila:

Här kommer lite mätvärden mot referens.sth.ip-performance.se. Jag har testat TP-test tidigare och fick inga paketförluster trots att jag ökade till 20000 paket per sekund!

/Bertil

Throughput test results:

Source machine : referens.sth.ip-performance.se (192.36.144.178)
Destination machine : WS01 (0.0.0.0)
Source machine : referens.sth.ip-performance.se (192.36.144.178)
Test started : 2013-10-24 21:12:19
Test ended : 2013-10-24 21:12:30

Send statistics
Send time : 00:00:09.983
Packets sent : 600
Unable to send : 0
Bytes sent : 180000 (175.78 Kbyte)
Bits/second sent : 144245 (144.25 kbit/s)

Receive statistics
Receive time : 00:00:09.983
Packets received : 600
Out-of-order packets : 0
Bytes received : 180000 (175.78 Kbyte)
Bits/second received : 144245 (144.25 kbit/s)

Lost packets
Packets lost on net : 0 (0.00%)
Unable to send : 0 (0.00%)
Total packets lost : 0 (0.00%)

Det är mao inga fel på din internetförbindelse,

Skrivet av CeasarSG:

Du kommer inte se dessa drops med tptest, då det är inkommande rtp som slängs.
Hade själv noll udp eller tcp drops på min 100/10 fiber, men 97% tappade in rtp packet vid sip samtal.
Detta syns tydligt om du sniffar ett samtal med wireshark, kör rtp stream analyze i wireshark.
T3 har efter 2månaders bråk erkänt att dom har problem, men dom vägrar berätta detaljer.
Att få prata med någon på nivå2 eller nivå3 bemöts med tystnad.
Jag misstänker att det är ett design fel på inkommande QoS mappning som nämns i flera trådar.
Har också pratat en del med pts, och dom verkade faktiskt intresserade av problematiken.
Har skickat över alla trådar som berör inkommande rtp drops på öppenfiber leverantörer till dom.
Tänker inte heller ge mig så lätt.....

Ja det är det jag misstänker.
Men vad som fick mig att tvivla var att paketet i inlägg #4 var korrekt märkt (DSCP=0).
I en annan tråd på ett annat forum fanns motsvarande sniff och där hade paketen DSCP=EF.

Vad har du för QoS-märkning i dina paket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bertila:

Hejsan,

Jag har precis samma fel och jag har gjort en dump till Cellip som har bollat detta med Bahnhof och nu Telia (99,8% felaktiga paket). Jag har haft min problem i 3 veckor och innan med Bredbandsbolaget fungerade allt perfekt.

Följande info från Wireshark:

Internet Protocol Version 4, Src: x.x.x.x ( x.x.x.x ), Dst: 90.228.242.29 (90.228.242.29)
Version: 4
Header length: 20 bytes
Differentiated Services Field: 0x00 (DSCP 0x00: Default; ECN: 0x00: Not-ECT (Not ECN-Capable Transport))
0000 00.. = Differentiated Services Codepoint: Default (0x00)
.... ..00 = Explicit Congestion Notification: Not-ECT (Not ECN-Capable Transport) (0x00)
Total Length: 103
Identification: 0x2291 (8849)
Flags: 0x00
0... .... = Reserved bit: Not set
.0.. .... = Don't fragment: Not set
..0. .... = More fragments: Not set
Fragment offset: 0
Time to live: 128
Protocol: UDP (17)
Header checksum: 0x0000 [incorrect, should be 0xc000 (may be caused by "IP checksum offload"?)]
[Good: False]
[Bad: True]
[Expert Info (Error/Checksum): Bad checksum]
[Message: Bad checksum]
[Severity level: Error]
[Group: Checksum]
Source: x.x.x.x
Destination: 90.228.242.29 (90.228.242.29)
[Source GeoIP: Unknown]
[Destination GeoIP: Unknown]
User Datagram Protocol, Src Port: 7220 (7220), Dst Port: 49779 (49779)
Source port: 7220 (7220)
Destination port: 49779 (49779)
Length: 83
Checksum: 0x5859 [validation disabled]
[Good Checksum: False]
[Bad Checksum: False]
Data (75 bytes)

/Bertil

Vet du om alla dina paket hade DSCP=0 eller om vissa (rtp-trafiken) hade ett högre värde?

Permalänk
Medlem

Jag gick igenom drygt 100 paket och alla dessa har följande entry :"Differentiated Services Field: 0x00 (DSCP 0x00: Default; ECN: 0x00: Not-ECT (Not ECN-Capable Transport))"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bertila:

Jag gick igenom drygt 100 paket och alla dessa har följande entry :"Differentiated Services Field: 0x00 (DSCP 0x00: Default; ECN: 0x00: Not-ECT (Not ECN-Capable Transport))"

Ett litet wiresharktips:
Sätt upp ett filter som endast visar paket som inte har dscp=0: !(ip.dsfield == 0)

Starta en wireshark-sniff, lägg på ovan filter och ring några samtal.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd detta. Vi har precis installerat öppen fiber och ska snart välja ISP. Och dessutom IP-telefoni. Gäller problemen med rtp bara Bahnhof och T3, eller gäller det samtliga ISP på öppen fiber?
Vill gärna välja IP-telefon oberoende av ISP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Det är mao inga fel på din internetförbindelse,

Ja det är det jag misstänker.
Men vad som fick mig att tvivla var att paketet i inlägg #4 var korrekt märkt (DSCP=0).
I en annan tråd på ett annat forum fanns motsvarande sniff och där hade paketen DSCP=EF.

Vad har du för QoS-märkning i dina paket?

Yep tror du e på rätt spår, Mina få rtp som kommer igenom är markerade EF, och eftersom jag inte e Telefoni kund så droppas mina EF packet...

Internet Protocol Version 4, Src: 193.105.226.102 (193.105.226.102), Dst: 46.236.123.76 (46.236.123.76)
Version: 4
Header length: 20 bytes
Differentiated Services Field: 0xb8 (DSCP 0x2e: Expedited Forwarding; ECN: 0x00: Not-ECT (Not ECN-Capable Transport))
Total Length: 200
Identification: 0x0000 (0)
Flags: 0x02 (Don't Fragment)
Fragment offset: 0
Time to live: 58
Protocol: UDP (17)
Header checksum: 0xf164 [correct]
Source: 193.105.226.102 (193.105.226.102)
Destination: 46.236.123.76 (46.236.123.76)

Wireshark RTP stream analysis "Forward Direction" dvs nedströms i detta fallet.
Max delta = 462.65 ms at packet no. 439
Max jitter = 1.53 ms. Mean jitter = 1.07 ms.
Max skew = -2.46 ms.
Total RTP packets = 955 (expected 955) Lost RTP packets = 663 (69.42%) Sequence errors = 285
Duration 19.08 s (-24 ms clock drift, corresponding to 7990 Hz (-0.13%)

Nåja bara 70% drop lite bättre än sist

Nu klippte BBB min uppsagda ADSL idag, så det blev en specialare routa sip över en Tele2 4G DevadoGo.
Vi lyckades häva avtalet med T3 så nu e jag också på jakt efter en operatör som klarar av att hantera QoS på öppenfiber.
Några förslag ?

Dessa fungerar uppenbarligen inte.
Bixia
Bahnhof
T3

Vill någon ha kontakt med PTS PM:a mig så får ni namn på killen jag pratade med där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lek2481:

Intressant tråd detta. Vi har precis installerat öppen fiber och ska snart välja ISP. Och dessutom IP-telefoni. Gäller problemen med rtp bara Bahnhof och T3, eller gäller det samtliga ISP på öppen fiber?
Vill gärna välja IP-telefon oberoende av ISP.

Se till att prata med leverantören innan och sätt dig inte i något avtal e ett tips, den missen gjorde jag.
Fråga om att få testa bredband utan bindningstid.

Vi kanske skall göra en hall of shame gällande öppenfiber leverantörer.
Hittade faktiskt denna tråden när jag kollade om jag skulle byta till bahnhof.... Jäv##!"la tur.
Skulle jag gissa, så fungerar säkert Felia dom brukar ha lite koll.
Tyvärr är dom dyrast.
Vi får testa var sin, det e inte så många att gå igenom :-D.

Sen finns det tydligen lite nya regler som trädde i kraft 1 Juli 2013.
Kan va bra att veta

"
Om det är så att Telia eller T3, genom sin hantering av nätet (t.ex. genom prioritering av viss trafik eller blockering av vissa portar), orsakar effekter som gör att din SIP-telefoni inte kan användas - så kan Telia vara skyldiga att informera om detta enl. de föreskrifter och allmänna råd (PTSFS 2013:3) som började gälla den 1 juli 2013.
"

Permalänk
Medlem

Test hos andra ISP

Hej igen,

Jag har nu testat att flytta min Voip dosa till en kompis med Alltele och tro't om ni vill men där fungerade telefonin perfekt.
Vet inte om detta beror på att Alltele inte ännu kan erbjuda egen Voip eller något annat.
Ska testa med en annan som har Telia och det ska bli intressant med denna test.

Det skulle vara kul om ni andra också kunde testa med vänner eller grannar.

Ett alternativ till säkrare leverans av datapaket SA pigeon 'faster than broadband'

/Bertil

Permalänk
Medlem
Skrivet av bertila:

Hej igen,

Jag har nu testat att flytta min Voip dosa till en kompis med Alltele och tro't om ni vill men där fungerade telefonin perfekt.
Vet inte om detta beror på att Alltele inte ännu kan erbjuda egen Voip eller något annat.
Ska testa med en annan som har Telia och det ska bli intressant med denna test.

Det skulle vara kul om ni andra också kunde testa med vänner eller grannar.

Ett alternativ till säkrare leverans av datapaket SA pigeon 'faster than broadband'

/Bertil

Intressant!! , Din vän kör alltså Alltele via Öppenfiber anslutning och SIP fungerar fint via LAN port1 på modemet (Data porten).
Vore också intressant att veta vilket öppenfiber modem som använts i detta fallet, Inteno XG6746 ?

Då är det helt klart leverantörs beroende och inte generellt på alla öppenfiber kunder.

Tack för informationen !!

Permalänk
Medlem

Precis, Alltele via Telia Öppen fiber med min Eltek Voip dosa med Cellip som leverantör. Båda han och jag har samma modem som du anger, d.v.s Inteno XG6746

Permalänk
Medlem

Jag har haft problem i 3-4 månader med precis det här. Jag kör med cellip och bredband2 som ISP på telias "öppen fiber".

Idag när jag testade så fungerade det igen. Samma för er övriga?

Jag har felanmält både till bredband2 och telia men inte fått någon hjälp. Telia svarade inte ens på epost. Dåligt. Bredband2 svarade men hade inget att komma med. Så länge man kan ping:a så är det "inget fel på internet" verkade vara deras synpunkt på det hela.

Fruktansvärt trött på att telia öppen fiber har så dålig service men man sitter ju fast och det är de mycket medvetna om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dbdb:

Jag har haft problem i 3-4 månader med precis det här. Jag kör med cellip och bredband2 som ISP på telias "öppen fiber".

Idag när jag testade så fungerade det igen. Samma för er övriga?

Jag har felanmält både till bredband2 och telia men inte fått någon hjälp. Telia svarade inte ens på epost. Dåligt. Bredband2 svarade men hade inget att komma med. Så länge man kan ping:a så är det "inget fel på internet" verkade vara deras synpunkt på det hela.

Fruktansvärt trött på att telia öppen fiber har så dålig service men man sitter ju fast och det är de mycket medvetna om.

Nix T3 har forfarande problem.

Du måste tyvärr stå på dig och överbevisa dom, dvs gör en wireshark sniffning av pågående samtal och skicka med som bevis.
Tror ingen på support(nivå1) kan titta på denna utan dom måste escalera till någon som har lite mer nät bakgrund dvs nivå2 eller nivå3.
Men att få prata med någon över nivå1 på T3 var omöjligt och dessa frågor möttes med total tystnad.
Vet inte hur det ser ut på bredband2...

Permalänk
Medlem

Det här börjar bli kul.... Jag har idag testat hos 2 grannar, en med Bahnhof och en med Telia. Naturligtvis, fungerade det inte i Bahnhof-nätet men däremot i Telias!!! M.a.o, det finns skillnader och nu fungerar alltså Alltele & Telia men inte Bahnhof, T3, Bredband2.

Nu har mina testpersoner tagit slut och hoppas på andra i tråden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeasarSG:

Nix T3 har forfarande problem.

Du måste tyvärr stå på dig och överbevisa dom, dvs gör en wireshark sniffning av pågående samtal och skicka med som bevis.

Jo, jag vet. Som tur är så har man ju mobil så det går att klara sig utan men man går och bygger upp en ilska mot bredband2 och telia (vet inte vems fel det är så jag är arg på båda, hehe). Idag satte jag mig ner med wireshark och skulle se om jag kunde lista ut vad som var fel men då fungerade det som sagt helt plötsligt. Förra helgen vet jag att det var trasigt så någon gång under veckan måste någon ha fixat det.

Just nu pågår det ett samtal på telefonen så det fungerar fortfarande.

Permalänk
Medlem

Jag har Opennet och kör med Telia och har Cellip, funkar klockrent.

Lägg en tråd i: http://www.voip-forum.se/forumdisplay.php?4-IP-telefoni
Där hänger Cellip och brukar svara på olika problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Jag har Opennet och kör med Telia och har Cellip, funkar klockrent.

Lägg en tråd i: http://www.voip-forum.se/forumdisplay.php?4-IP-telefoni
Där hänger Cellip och brukar svara på olika problem.

Jag har också opennet och hos oss med opennet verkar det inte vara något problem. Det verkar bara strula med dem som har Öppenfiber utan telia, lite ironiskt är det dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dbdb:

Jag har haft problem i 3-4 månader med precis det här. Jag kör med cellip och bredband2 som ISP på telias "öppen fiber".

Idag när jag testade så fungerade det igen. Samma för er övriga?

Jag har felanmält både till bredband2 och telia men inte fått någon hjälp. Telia svarade inte ens på epost. Dåligt. Bredband2 svarade men hade inget att komma med. Så länge man kan ping:a så är det "inget fel på internet" verkade vara deras synpunkt på det hela.

Fruktansvärt trött på att telia öppen fiber har så dålig service men man sitter ju fast och det är de mycket medvetna om.

Enligt Bredband2 driftstörningssida så har man haft problem med detta länge - sedan augusti i alla fall men fick ordning på det nu i veckan. Se denna sida för mer info:
http://www.bredband2.com/kundtjanst/driftinformation/driftsto...

Så nu kan man nog sätta Bredband2 till Öppen Fiber-leverantörerna där valfri SIP-leverantör fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Jag känner igen det här från andra forum.

Jag tror problemet ligger i att Bahnhof skickar in paket med för hög QoS i Telias nät.
Bahnhof har bara köpt QoS-klassen "best efford" för sina kunder men trots detta så skickar de in paket med för hög prioritet.

Lösningen är att Cellip och/eller Bahnhof ser till att märka paketen med rätt QoS, de ska vara märkta BE (dscp=0).
Alternativt att Bahnhof köper mer bandbredd i EF-klassen.

För att verifiera att min tes är rätt behöver du dra igång en wireshark och sniffa på voip-paketen.
Jag gissar att dessa har DSCP = Expidited Forwarding (DSCP 0x28).

Jag har kört med Wireshark mot Cellip och de märker sina paket med dscp=0, vilket gör att Cellips IP-telefoni funkar alldeles utmärkt oavsett var jag sitter (på jobbet, på min ADSL med BBB eller över 3G). Men när man kör via Bahnhof så märker Bahnhof om dessa paket till 0xb8/0x2e dvs Expedited Forwarding. Tröttsamt - men jag har tiden på mig då min ADSL med BBB är i drygt 2 månader till. Får dansa med Bahnhof igen och få dem att inse att de börjar tappa kunder om de inte kan få detta att fungera, så som deras konkurrenter har fått till mha Telia (nu senast Bredband2).