Is there life in this old dog yet?

Permalänk
Medlem

Is there life in this old dog yet?

Hej på er alla kunniga tjejer och killar!

Då jag är en fattig stackare men med en del datorbehov är jag nyfiken på om jag kan fortfarande ha användning av min fyra år gamla Inet-dator eller om det är en helt ny rigg som gäller. Själv har jag bara grundläggande kunskaper vad det gäller komponenter så därför ber jag om er åsikt i saken.

Mina behov är först och främst inom musikproduktion, jag använder mycket samplade ljud osv vilket kräver mycket RAM, och eftersom att mitt OS är 32-bitar kan jag inte tillgodose mig hela mitt ramminne när jag jobbar. Det problemet har jag inte på min Macbook, eftersom att där har jag dels 64-bitars OS och en funktion i Kontakt 4 som heter "Memory Server".

Hur som helst så tänker jag uppgradera till W7 64-bitar på PCn, men frågan jag ställer mig är vad jag mer kan göra för att hålla den vid liv? Jag antar att W7 kommer dra mer på resurserna än W-Vista, men förhoppningsvis inte så mycket att den blir obrukbar. Som jag förstått klara inte mitt moderkort mer än fyra gigabyte DDR2*, vilket suger, men skulle en SSD-disk kunna snabba upp den gamla hästen nämnvärt?

Ursäkta den onödigt långa utläggningen!

Mina specs:
Gigabyte GA-P35-DS3 http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=2627#sp
Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz 1333MHz
2048MB DDR2 PC6400 240-pin, 800Mhz
Sparkle Geforce 9600GT 512MB Heatsink PCIe
500GB Hitachi Deskstar P7K500 SATA-II

(Nu läste jag att det klarar 8gb...hm)

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem

Varför uppgraderar du till 64-bitars om din dator har/inte klarar mer än 4 GB minne?
Vill du göra så att den upplevs snabbare och du ändå tänkte byta operativ, installera win 8 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Varför uppgraderar du till 64-bitars om din dator har/inte klarar mer än 4 GB minne?
Vill du göra så att den upplevs snabbare och du ändå tänkte byta operativ, installera win 8 istället.

Alltså det verkar som om jag fattat fel med ram-gränsen, det skall nog gå att stoppa i fyra till.

Alltså, jag vill byta till 64 så att jag kan lägga in programvara som kan ta tillvara mer minne. Vad jag har förstått är W7 bättre än W8 och det är därför som jag väljer det.

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbyem:

Alltså det verkar som om jag fattat fel med ram-gränsen, det skall nog gå att stoppa i fyra till.

Alltså, jag vill byta till 64 så att jag kan lägga in programvara som kan ta tillvara mer minne. Vad jag har förstått är W7 bättre än W8 och det är därför som jag väljer det.

Jag tror du har missförstått om du tror att Windows 7 är bättre, åtminstone upplever jag att windows 8 är snabbare på jämförbara datorer och troligen betydligt mer optimerat. Så har du en långsam dator har du större anledning att välja Win 8.

Det som skiljer framför allt mellan versionerna är att startmenyn är ersatt av en skärm istället, du kan isåfall installera en startmeny om du skulle vilja i 8:an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Jag tror du har missförstått om du tror att Windows 7 är bättre, åtminstone upplever jag att windows 8 är snabbare på jämförbara datorer och troligen betydligt mer optimerat. Så har du en långsam dator har du större anledning att välja Win 8.

Det som skiljer framför allt mellan versionerna är att startmenyn är ersatt av en skärm istället, du kan isåfall installera en startmeny om du skulle vilja i 8:an.

Jaha! Som sagt är jag lite av en "mugglare" i den här världen, men då får jag ta en längre kik på W8. Man skall ju helst ha belägg för sina åsikter, men som sagt är det bara "något jag hört". Förstår också att själv utseende-tramset i den senaste utgåvan inte är allt.

Tack för tipset!

*ops nu hittade jag något... http://i.imgur.com/CYRTm.png

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbyem:

Jaha! Som sagt är jag lite av en "mugglare" i den här världen, men då får jag ta en längre kik på W8. Man skall ju helst ha belägg för sina åsikter, men som sagt är det bara "något jag hört". Förstår också att själv utseende-tramset i den senaste utgåvan inte är allt.

Tack för tipset!

*ops nu hittade jag något... http://i.imgur.com/CYRTm.png

Jo, verkar vara lite blandad kompott med olika tester

Här är ett gäng som verkar vara ganska spridda

http://www.digitalversus.com/duels-battle-of-five-star-produc...