Konvertera till Quadro

Permalänk
Medlem

Konvertera till Quadro

Halloj, är det någon här som vågat ge sig på att konvertera sitt kort till ett Quadro-kort här? Pysslar man med CAD, Folding eller annat beräkningstungt så kan man ju tjäna en hel del på det. På äldre kort kan man mjukvarumodda kortet med moddad bios. På nyare kort så har nvidia försökt göra det meckigare, då får man löda och byta motstånd på korten för att ändra ID't. Finns många bilder och tabeller på vad man ska ändra till, det är 4 st motstånd som man använder sig av då.

Nått sånt här hänger det ihop kort-mässigt iaf:

Fermi (soft-moddable)
Quadro 2000 = GTS450
Quadro 4000 = no directly equivalent GeForce
Quadro 5000 = GTX470
Quadro 6000 = GTX480

Kepler (hard-modding required)
Quadro K5000/Grid K2 = GTX680/GTX770, some got GTX690 to work

IIRC GTX650 -> Grid K1 has also been done.

Some effort is going into figuring out how to modify a GTX780/Titan into a K6000, but we're not there yet.

Mer info hittas här:
http://www.eevblog.com/forum/chat/hacking-nvidia-cards-into-t...

(Hade ju varit smutt om man kunde ha en klistrad tråd för Quadro-konverteringar kanske. Man har ju pysslat med detta sedan urminnes tider, jag minns att jag moddade mitt GeForce 2 Ultra till ett Quadro en gång i tiden. )

Permalänk

Gör gärna en klistrad FAQ tråd om det!

Jag kan exakt ingenting om sån här konvertering och det vore verkligen kul att lära sig lite mer. Börjar väl med några frågor newbie på området som man är

Vad innebär det att konvertera till Quadro? Vad jag har hört är det att man låser upp fler kärnor på GPUn eller är jag ute och cyklar i regnskogen?

Varför används inte t. ex. Quadro eller Tesla till gaming?

MVH

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Gojsenmojs:

Jag kan exakt ingenting om sån här konvertering och det vore verkligen kul att lära sig lite mer. Börjar väl med några frågor newbie på området som man är

Vad innebär det att konvertera till Quadro? Vad jag har hört är det att man låser upp fler kärnor på GPUn eller är jag ute och cyklar i regnskogen?

Varför används inte t. ex. Quadro eller Tesla till gaming?

MVH

Att Quadromodda betyder att man modifierar ens Geforcekort att identifieras och därmed kunna användas som ett Quadrokort. Vad gäller kärnor, klockfrekvens etc påverkas de inte, det är bara rena drivrutiner och strypningar som tas bort.

Vad gäller spelprestanda så presterar Quadrokort betydligt sämre än motsvarande Geforcekort, medan ett Tesla inte kan rendera spel-3D alls. Anledningen är relativt enkel - dessa kort är varken ämnade för eller optimerade för spelprestanda utan för CAD respektive GPGPU.

Det finns heller ingen anledning att använda ett Quadrokort till gaming, eftersom exakt samma grafikkort med andra, mer speloptimerade drivrutiner heter... Geforce.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Att Quadromodda betyder att man modifierar ens Geforcekort att identifieras och därmed kunna användas som ett Quadrokort. Vad gäller kärnor, klockfrekvens etc påverkas de inte, det är bara rena drivrutiner och strypningar som tas bort.

Vad gäller spelprestanda så presterar Quadrokort betydligt sämre än motsvarande Geforcekort, medan ett Tesla inte kan rendera spel-3D alls. Anledningen är relativt enkel - dessa kort är varken ämnade för eller optimerade för spelprestanda utan för CAD respektive GPGPU.

Det finns heller ingen anledning att använda ett Quadrokort till gaming, eftersom exakt samma grafikkort med andra, mer speloptimerade drivrutiner heter... Geforce.

Varför kostar ett quadrokort 3gången så mycket för?
Tycker de är väldigt konstigt.

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbha:

Varför kostar ett quadrokort 3gången så mycket för?
Tycker de är väldigt konstigt.

Marknadsekonomi, de har stora utvecklingskostnader för att göra quadrokort. Marknaden som är tänkt att köpa quadrokort är "liten" men köpstark (företag) och riktas inte mot privatpersoner, ett företag som "måste" ha quadro eller liknande lösningar är villiga att betala stora pengar för de tjänar på det i slutändan. Så här fungerar det i många branscher, två "identiska" varor, med en modifikation för att sänka "top end" modellen till mid-tier eller liknande för att spara på produktionskostnader.

Permalänk
Skrivet av Robbha:

Varför kostar ett quadrokort 3gången så mycket för?
Tycker de är väldigt konstigt.

Det är pga supporten och bättre open gl stöd jag vet

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbha:

Varför kostar ett quadrokort 3gången så mycket för?
Tycker de är väldigt konstigt.

Support och mjukvaror/drivrutiner etc.

Edit: Double ninjad

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Robbha:

Varför kostar ett quadrokort 3gången så mycket för?
Tycker de är väldigt konstigt.

Service Level Agreements och support, huvudsakligen, samt att ett Quadrokort har en helt annan garanti vad gäller stabilitet och kompabilitet, inte minst med drivrutinerna. I princip samtliga workstationprogram är också framtagna specifikt för Quadro, så... sådant kostar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Att Quadromodda betyder att man modifierar ens Geforcekort att identifieras och därmed kunna användas som ett Quadrokort. Vad gäller kärnor, klockfrekvens etc påverkas de inte, det är bara rena drivrutiner och strypningar som tas bort.

Vad gäller spelprestanda så presterar Quadrokort betydligt sämre än motsvarande Geforcekort, medan ett Tesla inte kan rendera spel-3D alls. Anledningen är relativt enkel - dessa kort är varken ämnade för eller optimerade för spelprestanda utan för CAD respektive GPGPU.

Det finns heller ingen anledning att använda ett Quadrokort till gaming, eftersom exakt samma grafikkort med andra, mer speloptimerade drivrutiner heter... Geforce.

Grejen är att när man quadromoddar så behåller man prestandan i spel eftersom hårdvaran är densamma och inga klockfrekvenser ändras, man låser däremot upp lite extrafunktioner som quadrokorten har.
Det är vad jag kunnat läsa till mig iaf. Men om du har någon länk där man bekräftar det du säger så posta gärna den!

Permalänk
Antielefant
Skrivet av FL3JM:

Grejen är att när man quadromoddar så behåller man prestandan i spel eftersom hårdvaran är densamma och inga klockfrekvenser ändras, man låser däremot upp lite extrafunktioner som quadrokorten har.
Det är vad jag kunnat läsa till mig iaf. Men om du har någon länk där man bekräftar det du säger så posta gärna den!

Mja, nej, men du har till viss del rätt. Skillnaden mellan Quadro och Geforce är i princip bara mjukvara, och efter en quadromodd kommer kortet inte att kännas igen eller hanteras som ett Geforce längre.

Quadromoddar du ett GTX 680 kommer datorn att känna igen det som ett Quadro K5000, inte något annat, och en Geforcedrivrutin för 680 kommer inte ens att fungera längre. Kortet är fortfarande fysiskt detsamma, men logiskt helt annat.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Mja, nej, men du har till viss del rätt. Skillnaden mellan Quadro och Geforce är i princip bara mjukvara, och efter en quadromodd kommer kortet inte att kännas igen eller hanteras som ett Geforce längre.

Quadromoddar du ett GTX 680 kommer datorn att känna igen det som ett Quadro K5000, inte något annat, och en Geforcedrivrutin för 680 kommer inte ens att fungera längre. Kortet är fortfarande fysiskt detsamma, men logiskt helt annat.

Fast det var inte frågan. Varför skulle det vara långsammare i spel?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Igelkott:

Fast det var inte frågan. Varför skulle det vara långsammare i spel?

Därför att drivrutinerna för Quadro är helt feloptimerade för spel.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Därför att drivrutinerna för Quadro är helt feloptimerade för spel.

Hmm. Om man kompenserar för skillnaden i gpuns klockfrekvens blir skillnaden 5-10%. Kanske är minnet lägre klockat också eller använder ecc och blir långsammare pga det. Men drivrutinerna är säkert inte helt optimerade heller såklart.

Edit: kompenserar man för gpuns klock så blir skillnaden i den övre grafen i stort sett noll. Denna gång räknat med miniräknare

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Igelkott:

Edit: kompenserar man för gpuns klock så blir skillnaden i den övre grafen i stort sett noll. Denna gång räknat med miniräknare

Mm, och jag kan faktiskt tro det i syntetiska benchmarks. För spel däremot är det långt ifrån sant, vilket inte minst märks på hur stor skillnad det kan vara bara mellan två drivrutiner på samma 680.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Därför att drivrutinerna för Quadro är helt feloptimerade för spel.

http://hardware-review24.com/Video/211/31.png

http://hardware-review24.com/Video/211/8.png

Men dom där graferna säger ju ingenting, det är väl inte ett modifierat Quadrokort som benchmarkats där utan ett vanligt Quadro?

En snabb googling så hittar jag detta, dock lite gammalt då det är från 2008 men iaf:

Quote från en användare:
"Seems interesting. Would a GeForce card modded into a Quadro be as good at gaming as a GeForce card?"

En annan användare svarar:
"I have done it, and have experienced no fps loss. I do not know why you ask, people keep spreading disinformation about Quadros not being able to run DX games well. From every Quadro I've handled they run as well as their GeForce counterparts."

Edit:
Hittade detta också. http://www.altechnative.net/2013/09/17/virtualized-gaming-nvi...
En liten quote därifrån:
"In all three cases, the modifications were successful, and they all worked as expected – features like VGA passthrough work on the 5000 and 6000 models and gaming performance is excellent, as you would expect "

Permalänk
Medlem

Gav mig på att modda mitt 470 i går. Efter mycket huvudkliande så förstod jag hur man räknar ut softsptrap (nästan)
Kortet hittas som ett quadro 4000,

Någon som har mer erfarenhet?