Acer-v5-573g, diverse frågor

Permalänk

Acer-v5-573g, diverse frågor

God kväll!

Har tittat runt länge på laptop-marknaden och har äntligen hittat något billigt som uppfyller mina krav.
Det vill säga, koda samt spela lite LoL eller D3.
Laptopen som jag tittat ut är en Acer V5 573G:
8gRam, i5-4200U, 1920x1080 IPS samt nvidia 750M. (se länken nedan)

http://cdon.se/hemelektronik/15inch-acer-v5-573g-54208g50aii-...

Med rabatt så landar den på 6490kr vilket är riktigt fint pris.
Men jag vill dock ha SSD, så nu lite frågor :

1) ryker garantin om man byter ut HDD? eller är det som vid andra köp att om man växlar tillbaka till ursprungsuppsättningen så får man skicka in den under garantins fana.
2) Den är tydligen utrustad med en tom mSATA, är det bättre att byta ut HDD mot SSD eller ska man köpa SSD i mSATA (Ha OSet där, så klart) och ha kvar HDD för extra lagring?
3) Finns det någon drawback av mSATA?

Tack för svar!

Permalänk

Har tittat runt lite till på DAS INTERNET.
Och hittar nu dubbla budskap kring SSD i mSATA.
Vissa skriver att det är bara att koppla in en SSD på den tomma mSATA platsen och köra OS där ifrån.
Andra skriver att om man stoppar in en SSD i mSATA så kommer moderkortet att använda det som cache, alltså köra hybrid mellan SSD och HDD.
Det senare tycker iaf jag låter "bonkers" att moderkortet skulle forcera detta.

Men iaf, nu lutar det mot att köpa en 128gig mSATA och låta HHD vara kvar.
(slut på envägskommunikationen)

Permalänk
Hedersmedlem

Har själv kikat lite på denna och är väldigt sugen.

Har du läst testet på notebookcheck?

http://www.notebookcheck.net/Review-Acer-Aspire-V5-573G-54208...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

Har själv kikat lite på denna och är väldigt sugen.

Har du läst testet på notebookcheck?

http://www.notebookcheck.net/Review-Acer-Aspire-V5-573G-54208...

yes, det är där de nämner att den har en tom mSATA plats, i just den review:n.
Där av funderingarna kring att sätta in en 256gig SSD i mSATA och behålla HDD.
De de nämner i testet att:
"The combination of a Core i5-4200U and an SSD, for example in the Sony Vaio Duo 13 SVD1321M2E, gets a result of 4,594 points. That is an increase of 60%." (Sony Vaio Duo är en hybrid)
Så man kan ju bara längta efter en sådan förbättring i Acern med efter att SSD:n och OS:et är på plats.

Men som jag skrev innan, hittar dubbla budskap kring att sätta in en SSD på en tom mSATA.
Men den som provar får väl se.

Permalänk

Tja Pretender,

Grymt fin dator du tittar på, tycker vi så klart
Svar på dina frågor:
1) ryker garantin om man byter ut HDD? eller är det som vid andra köp att om man växlar tillbaka till ursprungsuppsättningen så får man skicka in den under garantins fana.
- Nej, garantin försvinner inte för att du byter disk, men vid eventuell reparation behöver vi ha orginaldisken i maskinen.
2) Den är tydligen utrustad med en tom mSATA, är det bättre att byta ut HDD mot SSD eller ska man köpa SSD i mSATA (Ha OSet där, så klart) och ha kvar HDD för extra lagring?
- Du kan köra OS på mSATA
3) Finns det någon drawback av mSATA?
- Inte annat än att den är just modulär, om man nu anser det vara en drawback

Lycka till & trevlig helg!

Visa signatur

Acer Sverige | Support & Service: 060 - 10 25 00 | support.sweden [at] acer.com | Facebook | Acer Web | Acer Community

Permalänk
Hedersmedlem

oo00oo representanterna är på hugget

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Jag är själv oxå riktigt sugen på den datorn men som jag har förstått det kan man inte göra en ren install av Windows 8.1 utan endast en uppgradering ifrån 8.0. Trist om man ska byta till SSD tycker jag.

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Pretender:

Med rabatt så landar den på 6490kr vilket är riktigt fint pris.

Vad är det för rabatt på CDON? Är det samma variant som inet säljer för 6999:- och webhallen för ca 7300:- ?
Riktigt bra deal isåfall! Jag funderar på att vänta tills julrean och se om den går ner några hundralappar till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eli:

Vad är det för rabatt på CDON? Är det samma variant som inet säljer för 6999:- och webhallen för ca 7300:- ?
Riktigt bra deal isåfall! Jag funderar på att vänta tills julrean och se om den går ner några hundralappar till.

Kod på CDON (xYtTHtUU).
http://cdon.se/hemelektronik/datorer_-500/
Det är samma som Inet har, fast 500kr billigare då Jag tror utan tvekan att detta är ett av de bästa köpen just nu, med tanke på FHD-IPS, Haswell i5/8GB och GT750 4GB och ett så pass bra chassi. Skrev det i någon annan tråd om denna, men min tjej har samma chassi fast en annan spec och det är riktigt najs. Skärmen är asgrym verkligen. Hon spelar visserligen inget, men tittar mkt på film/serier.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur är ljudnivån?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Hur är ljudnivån?

Frågade henne precis och hon säger att det inte är något hon tänkt på - så det får man väl ta som ett bra betyg Har inte använt den så mkt själv, så kan inte riktigt uttala mig, men om man ska spela på den så kommer nog ljudnivån gå upp lite iaf, men det är ju vanligt. Hon kollar som sagt mest bara på film.

Notebookcheck hade ju någon recension med modellen med grafikkort, så där kanske det står något om ljudnivån när man spelar.

Permalänk
Medlem

Jag äger en Acer-v5-573g sedan ca 2månader tillbaka och är supernöjd. Byggkvalitén är sjysst, skönt tangentbord och skärmen är som tidigare nämnts jättebra. Batteritiden är också helt okej, men jag har inte testat köra tills det är helt urladdat.

Jag använder för det mesta datorn till att surfa, kolla film och spela spel när jag är på tjänsteresor.
Spelen jag spelar är Stars Wars: The old Republic, Crusader Kings 2 och Europa Universalis 4 och samtliga dessa spel fungerar utan problem och utan att jag stör mig på fläkten.

Permalänk

Beställde en vid lunch, drar även iväg en beställning av SSD imorgon.
Fick lite väl hybris och funderade över raid 0 nu när man fått allt så billigt, men skiter nog i det.
Skyller på sockershock efter fredagsfika.

Det enda negativa jag har hört är att musplattan ska vara kass, i stil med Appleprodukt. :/
Återstår att se!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Pretender:

Beställde en vid lunch, drar även iväg en beställning av SSD imorgon.
Fick lite väl hybris och funderade över raid 0 nu när man fått allt så billigt, men skiter nog i det.
Skyller på sockershock efter fredagsfika.

Det enda negativa jag har hört är att musplattan ska vara kass, i stil med Appleprodukt. :/
Återstår att se!

Skickades från m.sweclockers.com

Kom ihåg att den har en ledig mSATA-slot, så du kan köpa en mSATA-SSD och ändå behålla den 2,5''-disken som redan sitter i.

Permalänk
Skrivet av Suffer1:

Kom ihåg att den har en ledig mSATA-slot, så du kan köpa en mSATA-SSD och ändå behålla den 2,5''-disken som redan sitter i.

Sounds like a plan.
Inte sett någon mSATA på Dustin weekend rush. Men med lite tur så. ;P

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som kan bekräfta eller dementera om det går att göra en "ren" installation av Windows 8.1?? Det verkar finnas drivrutiner för 8.1 men denna modell är endast listad som uppgraderbar.

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk

Datorn kommer imorgon och jag införskaffar SSD idag:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1769976

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Pretender:

Datorn kommer imorgon och jag införskaffar SSD idag:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1769976

Tack för hjälpen!

Kul! Hoppas du blir lika nöjd som tjejen blev Du kanske kan meddela lite vad du tycker när du fått den och använt den lite. Framförallt hur den funkar i spel och så.

Permalänk

Nyheter:

Jag skrev till supporten och påpekade att det står 8gig ram i Rubriken och 12gig i specifikationen.
Här är svaret:
"Svar 2013-12-18 12:05
Hej,

tack för att du uppmärksammade oss på detta.

Ha en fortsatt trevlig dag.

Med vänliga hälsningar
Mia
Kundservice Hemelektronik"

"Svar 2013-12-18 13:30
Hej igen,

12GB är rätt, vi kommer att ändra det snarast.

Med vänliga hälsningar
Mia
Kundservice Hemelektronik"

Permalänk
Medlem

Har beställt denna dator och hoppas bara CDON kan få iväg den snart
Blev lite nyfiken på SSD via eSATA. Kan man bara plugga in den så att OS:et använder den för cache eller måste man göra en ominstallation av OS på SSD:n?

Tips och råd uppskattas. Skönt att läsa att ni som har den är nöjda. Det känns helt klart som en riktigt prisvärd maskin.

Mvh

Permalänk
Skrivet av Pallexc:

Har beställt denna dator och hoppas bara CDON kan få iväg den snart
Blev lite nyfiken på SSD via eSATA. Kan man bara plugga in den så att OS:et använder den för cache eller måste man göra en ominstallation av OS på SSD:n?

Tips och råd uppskattas. Skönt att läsa att ni som har den är nöjda. Det känns helt klart som en riktigt prisvärd maskin.

Mvh

Hej
Vad kul, hoppas du blir nöjd!
Observera att det är mSata (Mini/Micro Sata) inte eSata. SSD-diskar som bara ser ut som ett kretskort tillverkas i mSata (utan hölje). Det är exempelvis samma port som Intel Nuc har i sina små burkar. Mao fungerar en mSata precis som en vanlig hårddisk.

Visa signatur

Acer Sverige | Support & Service: 060 - 10 25 00 | support.sweden [at] acer.com | Facebook | Acer Web | Acer Community

Permalänk
Skrivet av Rickard:

Någon som kan bekräfta eller dementera om det går att göra en "ren" installation av Windows 8.1?? Det verkar finnas drivrutiner för 8.1 men denna modell är endast listad som uppgraderbar.

Skrivet av Pallexc:

Har beställt denna dator och hoppas bara CDON kan få iväg den snart
Blev lite nyfiken på SSD via eSATA. Kan man bara plugga in den så att OS:et använder den för cache eller måste man göra en ominstallation av OS på SSD:n?

Tips och råd uppskattas. Skönt att läsa att ni som har den är nöjda. Det känns helt klart som en riktigt prisvärd maskin.

Mvh

Hittade detta (om det nu var det ämnet du syftade till):
http://community.acer.com/t5/Ultra-Thin/replacing-hdd-to-ssd/...
Så kan man tydligen göra om man vill slänga in "orginal OS" fast på SSD:n istället.

Finns fina trådar här på sweclockers om vad man ska tänka på när man ska installera OS på SSD, bjuder på en:
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1162625-skall-inst...

Sen om du mot all förmodan vill köra SSD som cache så hittade jag denna vägg av text som förklarar hur man kan lösa det:
http://community.acer.com/t5/Ultra-Thin/GUIDE-Install-Express...
Verkade inte hel jobbigt.

Permalänk
Skrivet av The Pretender:

Nyheter:

Jag skrev till supporten och påpekade att det står 8gig ram i Rubriken och 12gig i specifikationen.
Här är svaret:
"Svar 2013-12-18 12:05
Hej,

tack för att du uppmärksammade oss på detta.

Ha en fortsatt trevlig dag.

Med vänliga hälsningar
Mia
Kundservice Hemelektronik"

"Svar 2013-12-18 13:30
Hej igen,

12GB är rätt, vi kommer att ändra det snarast.

Med vänliga hälsningar
Mia
Kundservice Hemelektronik"

Fick datorn precis och kollade under system och där står det 8:a.
Backning till supporten som tydligen inte hade koll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Pretender:

Fick datorn precis och kollade under system och där står det 8:a.
Backning till supporten som tydligen inte hade koll.

Och nu har CDON ändrat i beskrivningen (den del där all teknisk info står) att det ska vara 12 !
Man undrar ju hur det ska var, inte för att det är någon dealbreaker för mig, men ändå.

Satt precis och skulle beställa, men får inte 500:- rabatten att gå in, så jag väntar till i morgon bitti.

Denna dator känns med det här priset rätt svårslagen just nu, det känns inte som man vågar vänta på någon mellandagsrea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rospigg:

Och nu har CDON ändrat i beskrivningen (den del där all teknisk info står) att det ska vara 12 !
Man undrar ju hur det ska var, inte för att det är någon dealbreaker för mig, men ändå.

Satt precis och skulle beställa, men får inte 500:- rabatten att gå in, så jag väntar till i morgon bitti.

Denna dator känns med det här priset rätt svårslagen just nu, det känns inte som man vågar vänta på någon mellandagsrea.

Kan bero på:

Citat:

Koden gäller t.o.m. 2013-12-18, eller så långt lagret räcker, och kan endast användas vid ett köptillfälle.
Observera att koden inte kan kombineras med andra rabattkoder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Kan bero på: Koden gäller t.o.m. 2013-12-18, eller så långt lagret räcker, och kan endast användas vid ett köptillfälle. Observera att koden inte kan kombineras med andra rabattkoder.

DOH! Ja det skulle ju kunna ha med det att göra. Bra koll man har.

Aja där torskade man en femhundring. Datorn är ju fortfarande klart prisvärd.
Men surt, 1 nedrans timme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rospigg:

DOH! Ja det skulle ju kunna ha med det att göra. Bra koll man har.

Aja där torskade man en femhundring. Datorn är ju fortfarande klart prisvärd.
Men surt, 1 nedrans timme.

Fast den kostade 6990 innan och med 500kr rabatt så skulle priset vara 6490. Den kostar ju 6490 nu som ord. pris?

Permalänk

Samt dom har även uppdaterat spec:en till att säga "Minne: 8GB". :/

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

Hur är ljudnivån?

Den är riktigt fin.
Kändes klar och fin samt kändes som att man kunde "brassa på" rätt bra också.

Permalänk
Medlem

Lånar tråd.

Har beställt en mSATA SSD till min V5-573G. Vad är enklaste sättet att få över windows på den? Fungerar det att koppla in SSDn och plocka bort hårddisken. Sen installera windows från usb (har tillgång till ren win8 från skolan/dreamspark) till SSDn och sen stoppa i hårdisken och formatera den (ev. ändra boot ordning i BIOS). borde väl funka?