Permalänk

moderkortet saknar "startup.nsh"

Hej på er!

När jag startar upp min dator så får jag ett felmeddelande som säger att startup.nsh saknas.

http://mobile.pcadvisor.co.uk/forums/20/beginners-tech-help/4...

samma problem som beskrivs i tråden ovanför, men, jag inget av de lösningar som skrivs hjälper mig..

Jag har provat att ta ut resetat moderkortet genom att ta ut batteriet och vänta ett par minuter och då registrerat moderkortet att det har skett en reset men problemet kvarstår.

Jag har ett MSI 7673 och jag kan inte komma på någonting i bios som kan lösa detta.

efter felmeddelandet så kommer det upp "Shell>" där jag kan skriva in olika kommandon, tex helt listat tillgängliga kommandon.

hoppas någon smart här kan hjälpa mig för jag fattar inget just nu

Permalänk

Hej Legendery!

Det kan.vara en fördel om du strömsätter dina hårddiskar innan du startar datorn, det möjliggör att ditt moderkort har någonstans att leta filen på!

GODJUL och god fortsättning!

Permalänk
Medlem

DEt där möts du av pga. moderkortet inte kan hitta nånting som den kan boota från tex. en hårddisk. Skriver du exit som kommando kan du lätt komma in i BIOS och om du kollar så allt ser rätt ut där och ser till att BIOS hittar diskarna så kommer din nästa boot se mkt bättre ut.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|