Skillnader mellan två st MSI Z87-G43 moderkort

Permalänk

Skillnader mellan två st MSI Z87-G43 moderkort

Håller på att leta delar till en ny dator just nu och som jag ser det är priset och färgen den enda skillnaden mellan dessa två moderkorten.
vad är skillnaden egentligen, är det värt att betala 250kr mer för ''Z87-G43 GAMING''
Kommer förmodligen använda ett Asus R9 280x och en intel i5 4670k om det nu spelar någon roll

https://www.inet.se/jamfor?compare=1902436&compare=1902528

Permalänk
Medlem

Verkar vara nätverkskortet och ljudkortet som skiljer? Om det är värt vet jag inte

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonLanden:

Håller på att leta delar till en ny dator just nu och som jag ser det är priset och färgen den enda skillnaden mellan dessa två moderkorten.
vad är skillnaden egentligen, är det värt att betala 250kr mer för ''Z87-G43 GAMING''
Kommer förmodligen använda ett Asus R9 280x och en intel i5 4670k om det nu spelar någon roll

https://www.inet.se/jamfor?compare=1902436&compare=1902528

Bättre integrerat ljud och nätverk.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Kollade igenom korten på MSI hemsida och GAMING kortet verkar ha följande extra:

Killer NIC med cpu avlastning
Bättre ljudkrets med hörlursförstärkare som orkar driva större hörlurar/headset
Gaming device port (1st ps2 + 2st usb rödfärgade) med högre polling rate för snabbare musreaktion + mer guldplätering
VGA Boost (automatisk överklockning) om du kör med MSI grafikkort
OC Genie automatisk överklockning

Om det är värt extra pengarna ingen aning.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Båda två verkar ju suga dase. Ingen optisk anslutning och bara 2 usb 3.0-anslutningar.

Enda som gamingkortet har som verkar bättre är ljudkretsen (resten av featursen är skit), men vettefan om det är värt så mycket extra pengar.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av deadich:

Båda två verkar ju suga dase. Ingen optisk anslutning och bara 2 usb 3.0-anslutningar.

Enda som gamingkortet har som verkar bättre är ljudkretsen (resten av featursen är skit), men vettefan om det är värt så mycket extra pengar.

Hittar du ett moderkort som suger dase så köper jag det direkt skulle vara perfekt när man sitter och slösurfar :D.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Båda två verkar ju suga dase. Ingen optisk anslutning och bara 2 usb 3.0-anslutningar.

Enda som gamingkortet har som verkar bättre är ljudkretsen (resten av featursen är skit), men vettefan om det är värt så mycket extra pengar.

A för alla vet ju att man behöver minst 10st usb 3.0 och helst 22st optiska utgångar >_>
Usb hub heter det annars^^

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

A för alla vet ju att man behöver minst 10st usb 3.0 och helst 22st optiska utgångar >_>
Usb hub heter det annars^^

Förstår vad du menar men 2 USB 3 är rätt lite och en hubb ger dig fler portar men ökar inte bandbredden så om man flyttar mycket data till fler enheter ofta så kan detta bli ett problem. (Förutsätter så klart att man har flera interna diskar annars kommer man inte vinna mycket).

Sen är det vanligt att Logitech och liknade företag har optisk ingång till deras hemmabio system som ofta är inkopplade till datorer och då kan det vara bra att ha en optisk anslutning iallafall.
Sen att det inte kommer låta något vidare iallafall har inget med saken att göra

EDIT:
Det finns ju 2 interna kontakter på båda korten så en låda med USB 3 eller en PCI plåt med detta går ju att ordna om man har behov av fler "riktiga" uttag.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjinko:

Förstår vad du menar men 2 USB 3 är rätt lite och en hubb ger dig fler portar men ökar inte bandbredden så om man flyttar mycket data till fler enheter ofta så kan detta bli ett problem. (Förutsätter så klart att man har flera interna diskar annars kommer man inte vinna mycket).

Sen är det vanligt att Logitech och liknade företag har optisk ingång till deras hemmabio system som ofta är inkopplade till datorer och då kan det vara bra att ha en optisk anslutning iallafall.
Sen att det inte kommer låta något vidare iallafall har inget med saken att göra

EDIT:
Det finns ju 2 interna kontakter på båda korten så en låda med USB 3 eller en PCI plåt med detta går ju att ordna om man har behov av fler "riktiga" uttag.

Just fan, glömde bandbredden där.
personligen har jag klarat mig fint på 2 portar då typ 99% av allt jag äger med usb har just 2.0

EDIT 1:
Logitech finns det delade åsikter om, just nu har jag deras Logitech Squeezebox Radio
och tro mig eller ej, men den har faktiskt riktigt imponerande ljud.
Visst finns det bättre saker än Logitech men det gör det ju nästan alltid t.ex Mercedes-Benz är bättre än Renault osv, men det känns som om Logitech underskattas väldigt ofta, just för att det hela började med att en person inte tyckte att det var bra ljud, och sedan hakade resten på.

EDIT 2: Ja visst fungerar det, även mitt nuvarande moderkort Asus Crosshair IV Extreme har dessa möjligheter, fast det kortet skall säljas till kund om ca 1-2 dagar.
Sen har vi det kortet som jag kommer att sätta in och det är just MSI Z87 G43.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stefanp67:

Killer NIC med cpu avlastning

KillerNic med drivrutin som käkar upp allt minne i datorn skulle jag säga. Den avlastar inte CPU'n. Det den gör är att försöka prioritera trafik till vissa program. Men om man inte har en massa nedladdningar igång samtidigt som man spelar är det inget man behöver.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

KillerNic med drivrutin som käkar upp allt minne i datorn skulle jag säga. Den avlastar inte CPU'n. Det den gör är att försöka prioritera trafik till vissa program. Men om man inte har en massa nedladdningar igång samtidigt som man spelar är det inget man behöver.

Kan tänka mig att den funktionen kommer användas av P12-laget som "måste" ladda ner senaste uppdateringarna till ett spel samtidigt som dom spelar ett annat.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

A för alla vet ju att man behöver minst 10st usb 3.0 och helst 22st optiska utgångar >_>
Usb hub heter det annars^^

Iallafall EN optisk utgång kan ju vara bra...

bara två usb 3.0-utgångar tycker jag är rätt värdelöst på ett moderkort för 1250kr från senaste generationen dessutom.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lifooz:

Kan tänka mig att den funktionen kommer användas av P12-laget som "måste" ladda ner senaste uppdateringarna till ett spel samtidigt som dom spelar ett annat.

Det jobbiga är att det inte hjälper. Man måste stämma betydligt längre upp i bäcken om man ska kunna ge vissa paket en gräddfil, eftersom det oftast är bredbandet som är den svaga länken. Och ifall man är flera P12'or som delar uppkopplingen så kan man inte heller styra vad den andra gör. Sitter ena brorsan och tankar torrents så kommer andra brorsan att få kass ping vare sig han har KillerNic eller ej.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Iallafall EN optisk utgång kan ju vara bra...

bara två usb 3.0-utgångar tycker jag är rätt värdelöst på ett moderkort för 1250kr från senaste generationen dessutom.

Z87 har bara 4 USB3 totalt. Det är inte moderkortets fel, utan intels.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Z87 har bara 4 USB3 totalt. Det är inte moderkortets fel, utan intels.

men dom där har väl bara två? Dom två främre hör ju till chassit.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Det har väl z77 också. Men tillvarkarna slanger väl på fler?

Jag vill ha så få extra kontrollers som möjligt på mitt moderkort. Dessutom vet jag inte när man behöver mer än 4 USB3-portar.

Skrivet av deadich:

men dom där har väl bara två? Dom två främre hör ju till chassit.

Två bak och två på en header.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Iallafall EN optisk utgång kan ju vara bra...

Bara två usb 3.0-utgångar tycker jag är rätt värdelöst på ett moderkort för 1250kr från senaste generationen dessutom.

1: Jo jag ber om ursäkt om jag var vresig, jag hade sådan förbaskad huvudvärk vid tillfället, och då blir jag inte go att bemöta för någon:D
En utgång borde nästan vara krav idag, jag menar det är en hel del folk som hellre kör digitalt ljud än analogt. Dock har vi ju fortfarande HDMI porten som ger ut ljud om man nu vill köra integrerad grafik. Men jag tror att dom flesta här vill köra eget kort, och då finns det inget annat alternativ än att ta ut ljudet via analogt. Om man nu inte kör t.ex mini displayport--->HDMI för då tillkommer ju ljudet iallafall. Personligen låter jag mitt HD-6990 ta hand om grafik-delen.;)

2: Ja det beror på, vissa har många enheter med USB 3.0 andra nästan inga, jag har verkligen inga utan kör på 2.0.
Så jag lider ju inte av det just nu iallafall, men lite slött är det.
Till och med mitt ASUS Crosshair Iv Extreme har ju både 2st USB 3.0 och en optiskt utgång.

Skrivet av giplet:

Det jobbiga är att det inte hjälper. Man måste stämma betydligt längre upp i bäcken om man ska kunna ge vissa paket en gräddfil, eftersom det oftast är bredbandet som är den svaga länken. Och ifall man är flera P12'or som delar uppkopplingen så kan man inte heller styra vad den andra gör. Sitter ena brorsan och tankar torrents så kommer andra brorsan att få kass ping vare sig han har KillerNic eller ej.

Nej det är så sant, däremot har Z87-G43 killer ethernet, där det står.
Tired of lag? Fret no more, MSI´s gaming motherboard´s are equipped with Killer-ethernet.
That´s eliminates latency and ping spikes, and let´s you concentrate your frags and kills.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lifooz:

Nej det är så sant, däremot har Z87-G43 killer ethernet, där det står.
Tired of lag? Fret no more, MSI´s gaming motherboard´s are equipped with Killer-ethernet.
That´s eliminates latency and ping spikes, and let´s you concentrate your frags and kills.

Har du läst vad jag har skrivit? Det gör de där genom att prioritera trafik till vissa program framför andra. En typ av QoS. Problemet är att det inte gör någon särskild nytta eftersom QoS gör mest nytta ju längre uppströms det sitter. Att köra QoS på din dator är näst intill värdelöst.

Samtidigt så har KillerNic drivrutinerna problem. Så resultatet blir en produkt med tveksam funktion vars drivrutiner käkar minne.

Jag har själv KillerNic i min bärbara dator från MSI och jag önskar att jag inte hade det. Hade jag vetat vad jag vet idag när jag köpte den datorn skulle jag valt en annan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!