Var recenseras spel frekvent? Trött på IGN.

Permalänk
Medlem

Var recenseras spel frekvent? Trött på IGN.

Är som sagt trött på att IGN (US) sällan uppdaterar med nya spelrecensioner. När de väl gör det så är det främst tråka spel som recenseras (har spel blivit tråkigare?). Hur som helst skulle jag vilja ha tips på sajter som dagligen recenserar nya spel, helst videorecensioner.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Dagligen kan jag tyvärr inget, men yahtzee recenserar varje vecka (onsdagar), på ett roligt sätt. Han har dessutom inte samma "hypevilja" som de flesta och kritiserar spelen ordentligt, inte som de flesta andra som antigen älskar spelet eller hatar det.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Totalbiscuit brukar ge bra och ärliga recensioner (omdömen) utav spel + har en bra röst så att man orkar lyssna igenom hela videos.

Permalänk
Medlem

som ovan sen har du TotalBiscuit på youtube. Utöver detta har du Steams egna review där folk sätter om spelet är värt det eller ej.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Dagligen kan jag tyvärr inget, men yahtzee recenserar varje vecka (onsdagar), på ett roligt sätt. Han har dessutom inte samma "hypevilja" som de flesta och kritiserar spelen ordentligt, inte som de flesta andra som antigen älskar spelet eller hatar det.

Jag "älskar" Ben Crowshaw, men hans recensioner fokuserar mer på komedi än att vara en faktiskt recension.
Dock så kan hans recensioner ge en bra hum om vad spelet handlar om och vad som är bra/dåligt, samtidigt som man får sig ett gott skratt, men förvänta dig inga überseriösa recensioner på AAA-släpp.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Rekommenderar Gametrailers. Bra och välproducerade videoreviews

Visa signatur

Wruuum!

Permalänk
Medlem

giantbomb ?

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Jag "älskar" Ben Crowshaw, men hans recensioner fokuserar mer på komedi än att vara en faktiskt recension.
Dock så kan hans recensioner ge en bra hum om vad spelet handlar om och vad som är bra/dåligt, samtidigt som man får sig ett gott skratt, men förvänta dig inga überseriösa recensioner på AAA-släpp.

Måste säga emot. Samtliga recensioner han har gjort är i mina ögon "seriösa" även om det är gjorda med mycket humor, och jag "litar" mer på hans recensioner när det gäller AAA-spel än någon annan recensent. Kan dessutom inte komma ihåg sista gången han hade "fel", dvs. sista gången jag spelat ett spel och inte hållit med honom om den kritik han lägger fram. Dessutom älskar jag det faktum att han aldrig betygsätter spelen, eftersom betyg i mina ögon är ett förenklande av något komplext. Istället är hela recensionen hans betyg, och man får helt enkelt ha öronen öppna och komma ihåg varenda positiv och negativ del som han lägger fram, och sedan göra sin egen bedömning.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av torghandlarn:

Rekommenderar Gametrailers. Bra och välproducerade videoreviews

Jag brukade tycka om gametrailers.com tills jag såg denna videon.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk

Man får ta allt med en nypa salt, tycker dom håller en ganska hög standard på sina reviews. Sen älskar ja konceptet med popfiction. Sen serien är underbar. GIEF Moar

Skrivet av Ahlen:

Jag brukade tycka om gametrailers.com tills jag såg denna videon.

Visa signatur

Wruuum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av torghandlarn:

Rekommenderar Gametrailers. Bra och välproducerade videoreviews

+1

Kan verkligen rekommendera gametrailers. Bra kvalitet på recensioner och förhandsvisningar

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Avstängd

Total Biscuit är den enda jag tittar på. Den enda som ger ärliga recensioner som faktiskt är väldigt objektiva. Inte så mycket om vad han själv tycker, utan mer om vad som faktiskt är bra och dåligt i spelen.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd

För att avgöra hur bra ett spel verkligen är så är det metacritic.com som gäller. Why? Jo för att det inte är EN recention där någons smak kan skilja sig mot vad du tycker. Istället visar metacritic.com ett vägt snitt av alla recensioner och highlightar dessutom det viktiga så att du snabbt kan gå igenom vad olika kända ställen på nätet skriver om spelet.

Via metacritic hitar man alltså ett snitt av gametrailers/ign/totalbisquit/1ug osv osv och det är därför svårare för ett spel att få fel poäng/bedömning via metacritic.

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikey13:

För att avgöra hur bra ett spel verkligen är så är det metacritic.com som gäller. Why? Jo för att det inte är EN recention där någons smak kan skilja sig mot vad du tycker. Istället visar metacritic.com ett vägt snitt av alla recensioner och highlightar dessutom det viktiga så att du snabbt kan gå igenom vad olika kända ställen på nätet skriver om spelet.

Via metacritic hitar man alltså ett snitt av gametrailers/ign/totalbisquit/1ug osv osv och det är därför svårare för ett spel att få fel poäng/bedömning via metacritic.

Metacritic har dock blivit ett problem för gaming. När bolag betalar bonusar om ett spel kommer över en viss rating på Metacritic så tycker jag det gått för långt. Metacritic väljer också vilka recensioner som tas med i Metacritic score, så det är inte en neutral score. Det har också gått inflation i vad som anses bra. Tekniskt borde ett spel med 75 anses bra, men generellt ligger denna siffra mycket högre. Man kan inte heller lita på en enhällig kritikerkår, då spelmedia har en tendens att "packhylla" spel.

Däremot är det ett bra ställe att leta recensionslänkar, utan att dra för stora slutsatser av de scores som spel har på sidan. Man bör tänka på att försöka läsa kritiska artiklar väl som hyllande. Det är lätt att bara läsa positiva recensioner om man är intresserad av ett spel (har jag märkt för min egen del).

Permalänk

Vem behöver reviews när man kan köra trial and error C;

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem

TotalBiscuit är ju inte direkt något fan av Metacritic eller att för den delen folk som sätter en specifik siffra eller betyg på spel. Men Metacritic visar ju på att om något, så går inte spelrecensenter att lita, ofta lägger de helt enkelt inte tillräckligt med tid för att kunna ge ett ärligt uttalande om hur spelen är (Det beror självklart på spelet och hur kort/långt det är).

Kolla på ex. Simcity eller Rome 2 på metacritic...

Permalänk
Entusiast

IGN recenserar ju allt som är relevant, vad är problemet där egentligen?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Avstängd

Metacritic är det bästa sättet att få ett verkligt värde och inte av misstag följa en specifik reviewers åsikter. Ju fler som reviewar ju närmare det verkliga värdet kommer man.

Största fördelen är att man snabbt får pros and cons översiktligt uppstaplat från alla reviewsites.

Så slipper man bli besviken själv spelar jag ej spel med scores under 85 på metacritic
Jag är dock rätt kräsen av mig.

♥ Metacritic.com ♥

Ps. Till höger om metascores ser man user scores så man får både proffesionella kritikers vägda score och vanliga players score. Metacritic är det viktigaste verktyget idag.

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Avstängd

Rock Paper Shotgun gillar jag. Bra recensioner och ofta med lite egna perspektiv.

Permalänk
Medlem

Som många sagt, Totalbiscuit på youtube. "WTF IS (spel namn)".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| 4770K @ 4.3 ghz | Asus z87-Deluxe | EVGA gtx780 ACX SC @ 1057mhz core (1189mhz boost) / 3300mhz ram (25mV) | 8gb G.skill ripjaws cl 11 @ 2133mhz | Intel x25m-g2 80gb | Samsung 840Pro 256gb | WD black 500gb | corsair TX750-v2 | Dell u2711 | benQ XL2420T | Corsair Carbide 500r |

Permalänk
Medlem

Metacritic betyg system är i mörk undan, vissa sidor vägs mer en andra o.s.v. Tack vare att detta hålls i hemlighet så är sidan totalt opålitlig, det är tyvärr synd hur många som använder den som någon bas men nej. Det enda som är bra med Metacritics är user rankings.

Sedan vill du se reviews och se en sammansättning av dom utan någon magisk hemlig formel så finner du detta här http://www.gamerankings.com/

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Avstängd

Mugi mugi. Metacritics betygsystem är rätt enkelt. Dessutom får du blixtsnabbt tillgång till alla reviews. Det är som imdb fast för spel.
(Och 10gånger bättre)

Dock så får man akta sig för user score då vemsomhelst kan rösta där. Riktiga recensenter har sitt rykte att försvara och kan inte ljuga om scores.

Branchen och players vet att metacritic är det viktigaste scenen för rättvisa bety.
Mycket svårt att få väldigt höga betyg.

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikey13:

Mugi mugi. Metacritics betygsystem är rätt enkelt. Dessutom får du blixtsnabbt tillgång till alla reviews. Det är som imdb fast för spel.
(Och 10gånger bättre)

Okej förklara metacritics betygssystem för mig då, då iden har hålls i hemlighet hela tiden.

Det finns en hel del som har knackat på sifforna för att reverse enginera hur de räknar, här har du lite om detta http://www.eurogamer.net/articles/2013-03-27-metacritic-score...

Enkelt? Nej det är det inte.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Avstängd

De viktar scoresen. De e bara o ta ett spel o göra samma själv.
Räknar ut allt till 1-100 skala sedan dela med antal recensioner.

Iallafall är det det viktigaste mest riktiga recensions stället enligt branschen.

Och viss vikt läggs vid hur sora och populära siterna är som recenserar

Som kräsen gamer är det utan tvekan metacritic och zero puncuation som gäller

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Dagligen kan jag tyvärr inget, men yahtzee recenserar varje vecka (onsdagar), på ett roligt sätt. Han har dessutom inte samma "hypevilja" som de flesta och kritiserar spelen ordentligt, inte som de flesta andra som antigen älskar spelet eller hatar det.

Skrivet av Minsc S2:

Jag "älskar" Ben Crowshaw, men hans recensioner fokuserar mer på komedi än att vara en faktiskt recension.
Dock så kan hans recensioner ge en bra hum om vad spelet handlar om och vad som är bra/dåligt, samtidigt som man får sig ett gott skratt, men förvänta dig inga überseriösa recensioner på AAA-släpp.

Skrivet av Mithras:

Måste säga emot. Samtliga recensioner han har gjort är i mina ögon "seriösa" även om det är gjorda med mycket humor, och jag "litar" mer på hans recensioner när det gäller AAA-spel än någon annan recensent. Kan dessutom inte komma ihåg sista gången han hade "fel", dvs. sista gången jag spelat ett spel och inte hållit med honom om den kritik han lägger fram. Dessutom älskar jag det faktum att han aldrig betygsätter spelen, eftersom betyg i mina ögon är ett förenklande av något komplext. Istället är hela recensionen hans betyg, och man får helt enkelt ha öronen öppna och komma ihåg varenda positiv och negativ del som han lägger fram, och sedan göra sin egen bedömning.

Älskar honom också, tycker hans recensioner är väldigt givande och roliga. Om någon vill hitta honom så håller han till på youtubekanalen TheEscapist under namnet Zero Punctation

Permalänk
Skrivet av Ahlen:

Jag brukade tycka om gametrailers.com tills jag såg denna videon. http://www.youtube.com/watch?v=B8R4BAQf7is

Alltså herregud, vad är det där för jävla pajasar som snackar skit om PC? Hädelse är vad det är!

Permalänk
Medlem

Själv brukar jag titta på http://www.youtube.com/user/ElderGeekDotCom men tyvärr brukar det ta ett tag för dem att få upp sina reviews då deras kanal är rätt liten och de inte får spelen i förtid som alla de stora *host host* "Betalda" *host* recensenterna.

Permalänk
Medlem

Totalbiscuit, youtube bra recensioner.
Ben "yathzee" Crosshaw, The Escapist/ Zero punctuation, underhålande bra recensioner dock inte alltid helt tydliga om spelet är bra eller bara mediokert...
RPS, RockPaperShotgun mindre betyg mer förklaringar med personliga preferenser...

föreslår att du tittar lite på alla för att se vilka du föredrar men själv kollar jag alltid på Yathzees ZP mest för underhållningen och TotalBiscuit/RPS om det är något spel jag är tveksam på att köpa....
(kollar du in ZP rekommenderar ja även att du slänger ett öga på "The Big Picture" underhållande 5min videos om mängder av nördiga grejer som tex serier marvel/DC ETC)

Permalänk
Snusfri

TotalBiscuit.
Harmonisk röst och seriösa reviews där han ärligt och utan omsvep säger vad han tycker om spelet.
Vi har dock inte direkt samma smak, men jag gillar hans videos och kollar på nästan varje.

AngryJoe.
Lite som en arg TotalBiscuit, kan vara dryg ibland men han är bra med och blandar in mycket humor.

MetaCritic är totalt värdelöst och är bland det sämsta om man vill läsa om betyg på spel.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro