Webhallen satsar på Steam Machines – visar första prototypen på CES 2014

Permalänk
Melding Plague

Webhallen satsar på Steam Machines – visar första prototypen på CES 2014

Återförsäljaren Webhallen är med i Valves satsning på spelmaskiner för vardagsrummet. På mässan CES 2014 ska den första prototypen visas upp för omvärlden.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul, ska bli intressant att se hur detta faller ut. Är allt lite sugen, åtminstone på operativsystemet!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Webhallen

Hoppar in och är lite preventiv här:
Detta rör sig om en prototyp som vi hade någon enstaka vecka på oss att bygga. Vi hann alltså inte ta fram en custom-chassi på den korta tiden.
De färdiga versionerna som släpps senare kommer att ha en design och formfaktor som snarare liknar en vanlig konsol helt enkelt.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Administrativ avgift

Så i princip en dator i mini itx format med ett linux os ;)? Me like !

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

Konstigt med Mitx, då phenom M chassit är i samma storlek som phenom men kan husera ett matx med fler uppgraderinsmöjligheter.

Permalänk
Medlem

Ja jävlar.. lite mer kräm i den där än i PS4/Xbone

Permalänk
Medlem

Ser ni? Inte bara jag som tycker det är fett gött med ett reservdäck i chassit. Man vet aldrig när eller var man behöver det.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Visste inte ens att ni (Webhallen) var med på CES

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Webhallen
Skrivet av jnsson:

Visste inte ens att ni (Webhallen) var med på CES

Det är vi inte (eller alltså vi har ju folk på plats, men inget bås), våra Steam Machines står i Valves bås.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk

Scan som i den svenska köttproducenten? Vad gör dem på CES?

Edit: Tänkte väl.

Permalänk
Medlem

Vad fick er att välja i7 4771 istället för i7 4770K?

Skrivet av Frystpingvin:

Scan som i den svenska köttproducenten? Vad gör dem på CES?

Förmodligen Scan.co.uk som är en stor återförsäljare av datorhårdvara i Storbritannien.

Permalänk
Skrivet av TAG9217:

Vad fick er att välja i7 4771 istället för i7 4770K?

Förmodligen Scan.co.uk som är en stor återförsäljare av datorhårdvara i Storbritannien.

Antagligen, hade aldrig hört om det förut dock.

Permalänk
Medlem

Plockade ihop delarna som listades i artkeln, och priset landade då på 11760 exkl. chassi.
http://www.webhallen.com/se-sv/varukorgen/82739/

Permalänk
Webhallen
Skrivet av TAG9217:

Vad fick er att välja i7 4771 istället för i7 4770K?

Billigare och snabbare

Men förstås inte överklockningsbar, men med H81-chipsetet är ändå klockningsmöjligheterna väldigt små så därav ingen anledning att ta den dyrare men lägre klockade K-modellen.

I detta chassit är såklart värme inget problem men i de färdiga versionerna kommer vi att ha en väldigt strikt profil både vad det gäller värmeutveckling och strömförbrukning så överklockning är inget vi kommer att aktivt ha stöd för i våra Steam Machines (till skillnad från våra vanliga stationära där det täcks av tre års garanti).

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Roffestisse:

Konstigt med Mitx, då phenom M chassit är i samma storlek som phenom men kan husera ett matx med fler uppgraderinsmöjligheter.

Chassit är bara en placeholder, de riktiga maskinerna kommer inte att byggas med detta. Däremot kommer de byggas med mitx-kort så därför valde vi "rätt" från början även om detta prototyp-chassi hade kunnat ha betydligt fläskigare grejer i sig.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hoppar in och är lite preventiv här:
Detta rör sig om en prototyp som vi hade någon enstaka vecka på oss att bygga. Vi hann alltså inte ta fram en custom-chassi på den korta tiden.
De färdiga versionerna som släpps senare kommer att ha en design och formfaktor som snarare liknar en vanlig konsol helt enkelt.

Ni har en del kompetenta killar att arbeta med här på Swec om ni behöver en formgivare. *HOST* quizz_kid *HOST*

edit: Passar på att fråga här också; Bundlar ni steams handkontroller till er steam machine eller är det något man kommer behöva köpa löst?

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Skrivet av KeVVa:

Ni har en del kompetenta killar att arbeta med här på Swec om ni behöver en formgivare. *HOST* quizz_kid *HOST*

Quizz_kid i all ära, men det är ganska stor skillnad på att göra enstaka prylar i trä än att formgiva något som ska massproduceras.

Permalänk
Medlem

Billigare varianter ser jag absolut som bra konkurrens mot de traditionella konsolerna men jag funderar på hur man skulle motivera köp av en dyr PC som kör SteamOS och därmed begränsas jämfört med Windows?

De enda nackdelarna Win/PC har är väl att man behöver köpa en Windows licens.
Listan på fördelar är väldigt lång men kan sammanfattas med att det blir en fullfunktions PC istället för en konsol.

Permalänk
Hjälpsam

Var har de gömt undan hårddisken?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Ignostic:

Billigare varianter ser jag absolut som bra konkurrens mot de traditionella konsolerna men jag funderar på hur man skulle motivera köp av en dyr PC som kör SteamOS och därmed begränsas jämfört med Windows?

De enda nackdelarna Win/PC har är väl att man behöver köpa en Windows licens.
Listan på fördelar är väldigt lång men kan sammanfattas med att det blir en fullfunktions PC istället för en konsol.

Inget som hindrar dig från att installera Windows, men med Steam OS slipper du Microsoft-skatten.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Kommer vi få se några APU baserade steam machines från webbhallen? Kanske är lite tidigt iofs. Finns ju inte officiellt stöd i steamOS för drivrutinerna osv. Men om mantle håller vad det lovar kommer det bli intressant (om det funkar i linux)!

Permalänk
Medlem

Har NSA en direktlänk in i SteamOS? I vilket fall som helst så lockar inte Steam mig med något. All heder åt Origin för att de inte kommer på dumma idéer att försöka konkurrera ut Windows som gaming OS på något sett!

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frystpingvin:

Quizz_kid i all ära, men det är ganska stor skillnad på att göra enstaka prylar i trä än att formgiva något som ska massproduceras.

Über Limited wooden collectors edition kanske?

Visa signatur

i7 4930k @4.6Ghz : EK/Alphacool kylt : Asus Rampage Extreme IV : Kingston HyperX Beast 16GB @2400Mhz : 2x Palit GTX 1080 JetStream : EVGA SuperNOVA 1300W : Intel 320 SSD 480gb : 2x Hyperx SSD 120gb : WD VelociRaptor 1TB : Seagate 2TB : Cosmos 2 : 1x Asus ROG Swift PG279 : 2x Asus MX279H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Billigare och snabbare

Men förstås inte överklockningsbar, men med H81-chipsetet är ändå klockningsmöjligheterna väldigt små så därav ingen anledning att ta den dyrare men lägre klockade K-modellen.

I detta chassit är såklart värme inget problem men i de färdiga versionerna kommer vi att ha en väldigt strikt profil både vad det gäller värmeutveckling och strömförbrukning så överklockning är inget vi kommer att aktivt ha stöd för i våra Steam Machines (till skillnad från våra vanliga stationära där det täcks av tre års garanti).

Ah, ok.

Tar man dock en titt på Prisjakt så skiljer det inte mycket mellan modellerna prismässigt, där 4770T är undantaget och är 4-500kr billigare än övriga.

I er egen webbutik så är 4770K (2 590 kr) t.o.m. 109 kr billigare än 4771 (2 699 kr).

Men jag kan anta att ni går efter inköpspris?

Permalänk

Har dålig koll på Steam OS men hur är media stödet typ XBMC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikegnorp:

Har dålig koll på Steam OS men hur är media stödet typ XBMC.

This!
Skulle va skönt att ha en pryl vid TVn som kan allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Har NSA en direktlänk in i SteamOS? I vilket fall som helst så lockar inte Steam mig med något. All heder åt Origin för att de inte kommer på dumma idéer att försöka konkurrera ut Windows som gaming OS på något sett!

Tänkte du på något speciellt eller vad menar du? OS:et som sådant är ju öppen källkod, så där är man fri från sådant. De proprietära komponenterna gissar jag blir själva Steam-klienten och grafikdrivrutinen, så vill man ha helt fri mjukvara så är väl inte SteamOS optimalt. Men eftersom du verkar förespråka proprietära operativsystem så förstår jag inte vad du syftar till.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikegnorp:

Har dålig koll på Steam OS men hur är media stödet typ XBMC.

Vill minnas att man kan starta XBMC inuti Steam OS

Permalänk

Hela konceptet kommer rasa som ett korthus om man inte kan göra maskinerna tysta och då menar jag verkligen knäpptysta, inga högljudda fläktar kommer in i mitt TV-rum.

Specialbyggda grafikort med vattenkylning så kan det bli nåt, dessa kommer bli så pass dyra att ett reaplan i TV-bänken är helt uteslutet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mikegnorp:

Har dålig koll på Steam OS men hur är media stödet typ XBMC.

Verkar som ett av deras huvudmål, citerar: http://store.steampowered.com/livingroom/SteamOS/

Citat:

Musik, TV, filmer
Vi arbetar med många av de medietjänster du känner till och älskar. Snart kommer vi erbjuda dem på nätet, så att du kan komma åt din favoritmusik och favoritfilmer med Steam och SteamOS.

Skrivet av guineapig:

Hela konceptet kommer rasa som ett korthus om man inte kan göra maskinerna tysta och då menar jag verkligen knäpptysta, inga högljudda fläktar kommer in i mitt TV-rum.

Specialbyggda grafikort med vattenkylning så kan det bli nåt, dessa kommer bli så pass dyra att ett reaplan i TV-bänken är helt uteslutet.

Ett Xbox360 lever om mer än min väldigt högljudda stationära dator, och jag är rätt säker på att en Steambox kommer låta mindre än min stationära dator. Hela konceptet rasar inte som ett korthus för att dom inte ger just dig det du söker, dessutom så erbjuder steam machines en oändlig uppsjö av olika konfigurationer, vissa som kommer vara ljudlösa och andra som kommer låta som jetflygplan & dammsugare (typ 6870 i crossfire)