Valve visar Steam Machines på CES 2014

Permalänk
Melding Plague

Valve visar Steam Machines på CES 2014

På årets upplaga av CES bjuder Valve in till presskonferens för att diskutera Steam Machines. Redaktionen tar en närmare titt på konceptet och handkontrollen Steam Controller.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nu sitter alla där borta på CES och undrar "What the hell is Webhallen? Never heard of".
Snålt på variation än så länge, bara två modeller med AMD alternativ.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk

Aldrig fattat poängen med Steam Machines men visst kan man inte bygga en maskin själv så kanske det finns en poäng, vet ej.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Ge mig en låda och handkontroll så lovar jag att ge rak och ärlig kritik, Valve

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

bygga egen steam machine?

Vet nån om det kommer gå att använda en egen dator (som såklart lever upp till specsen) och sen installera steam OS själv o köpa kontrollen?

Edit:felstavningsfix

Permalänk
Skrivet av tekFreP:

Vet nån om det kommer gå att använda en egen dator (som såklart lever upp till specsen) och sen installera steam OS själv o köpa kontrollen?

Edit:felstavningsfix

Ja det kommer det att gå, du kan installera SteamOS redan nu.

Permalänk
Medlem

En färdigbyggd dator med Linux och Steam big picture, inget för entusiaster och kanske inte så lockande för folk med sämre koll heller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCouchNerd:

Ja det kommer det att gå, du kan installera SteamOS redan nu.

Aha.. Så himla sweet.. Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Nu sitter alla där borta på CES och undrar "What the hell is Webhallen? Never heard of".
Snålt på variation än så länge, bara två modeller med AMD alternativ.

Jag skulle nästan vilja gratulera Webhallen till att de kom med bland den här bunten av datorleverantörer på Valve's hörn av mässan. Det här är riktigt bra PR för dem att stå på den listan

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tekFreP:

Aha.. Så himla sweet.. Tack för svar!

http://store.steampowered.com/steamos/download

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Jag skulle nästan vilja gratulera Webhallen till att de kom med bland den här bunten av datorleverantörer på Valve's hörn av mässan. Det här är riktigt bra PR för dem att stå på den listan

Håller med, fast de verkar vara bra på det.
Kommer du ihåg när webhallen stod för premiären av Nvidias 680?

Permalänk
Medlem

Jag vill se mera om home streaming! Tex från en stationär dator till en surface pro 2

Permalänk
Medlem

Tycker att det är tråkigt hur betatestare inte vågar ge ärlig kritik när det är just det företaget vill ha! Man tjänar inget på att fjäska om man testar ett nytt system eller en ny titel, tvärt om.

Gillar idén med Steam Machines och hoppas verkligen att man kommer kunna applicera os och kontroll på en vanlig dator. Det hade för mig helt ändrat hur jag ser på konsol-marknaden! Största anledningen till att jag inte sitter mer framför ps3'an är att jag inte kan göra något annat än att spela just den titeln som är i maskinen atm. Vill jag kolla internet så måste jag kladda med en alfaversion av Lynx och halvt retarderade knappar som varken går rakt eller rätt.

Power to the gamers!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Har dom visat hur streamingen funkar?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Håller med, fast de verkar vara bra på det.
Kommer du ihåg när webhallen stod för premiären av Nvidias 680?

Jag var inte där själv men ja nog fick man höra om det.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Nyfiken på vad Webhallen hittar på med lådan, tror inte dom spikat Bitfenix chassit, inte för jag vet, men jag hoppas på någo häftigt ifrån dem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer någon Steam Machine med en Kaveri-APU, eftersom att den är byggd på GCN-arkitekturen skullle Mantle kunna funka på den och för att inte tala om den gigantiska boosten AMD nyss fick i Linux. Det hade nog sålt bra på grund ut av priset.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar en steam machine? Eftersom det är vanliga datorkomponenter i den, innebär det att det är ett "vanligt" operativsystem också? Att när man startar själva burken, hamnar man då i ett OS-läge och sedan startar man Steam manuellt? Eller är det direktboot in till steams egna layout och sen därifrån kanske man kan välja att utföra 'vanliga' datorfunktioner också?

Jag hade helst velat ha det så, att man direkt kommer till steam och spelbiblioteket, så man får känslan att det är en konsoll man använder och inte ytterligare än dator, om ni förstår.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Hur fungerar en steam machine? Eftersom det är vanliga datorkomponenter i den, innebär det att det är ett "vanligt" operativsystem också? Att när man startar själva burken, hamnar man då i ett OS-läge och sedan startar man Steam manuellt? Eller är det direktboot in till steams egna layout och sen därifrån kanske man kan välja att utföra 'vanliga' datorfunktioner också?

Jag hade helst velat ha det så, att man direkt kommer till steam och spelbiblioteket, så man får känslan att det är en konsoll man använder och inte ytterligare än dator, om ni förstår.

SteamOS
http://youtu.be/bZZYgz3NzcA?t=3m16s

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
Intel Core i9-13900K w/ Noctua NH-D15S
ASUS STRIX RTX 4080 OC
Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR5

Permalänk
Medlem

Det avgörande för mig blir om medialösningen blir lika bra som XBMC, då är det här givet på TV-PCn

Permalänk
Medlem

Fulare kontroller får man leta efter eftersom jag har inte hittat någon fulare kontroller.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Nu sitter alla där borta på CES och undrar "What the hell is Webhallen? Never heard of".
Snålt på variation än så länge, bara två modeller med AMD alternativ.

Ja men det tänker ju jag med, när vi nu snackar CES. Hur stora är de utanför Norden eller för den delen Europa?

Skrivet av Calle2003:

Fulare kontroller får man leta efter eftersom jag har inte hittat någon fulare kontroller.

Ja, jag undrar om Gabe kände för att markera hur många användare de har för att flytta fokus.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calle2003:

Fulare kontroller får man leta efter eftersom jag har inte hittat någon fulare kontroller.

Det viktiga är att de fungerar bra. Sedan är smaken som baken. De hävdar att det fungerar respektabelt även till RTS vilket har knappast varit fallet tills nu (inte att det klår tangentbord och mus men för de som spelar i soffan kan det vara bra).

Permalänk
Entusiast

Vad hände med chassit som Valve hade i prototyperna? Det verkade ju riktigt intressant med tanke på storleken och hur de löst kylningen. Hoppas de inte tänker dumpa det direkt. Med tanke på de fåtal priser som finns på bilden där så verkar det som om de kan vara rimligt prissatta. Webhallens dator kostar 12100 kr om man plockar delarna löst. Översätter man dollarpriset så landar man på någonstans mellan 9900 och 12000 kr beroende på hur man konverterar. Det var ju inget dåligt bygge med 4771, GTX 780, 16 GB RAM och 1 TB hybridlagring.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Fulare kontroller får man leta efter eftersom jag har inte hittat någon fulare kontroller.

http://www.hori.jp/products/ps2/controller/dqmsc/

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Hur fungerar en steam machine? Eftersom det är vanliga datorkomponenter i den, innebär det att det är ett "vanligt" operativsystem också? Att när man startar själva burken, hamnar man då i ett OS-läge och sedan startar man Steam manuellt? Eller är det direktboot in till steams egna layout och sen därifrån kanske man kan välja att utföra 'vanliga' datorfunktioner också?

Jag hade helst velat ha det så, att man direkt kommer till steam och spelbiblioteket, så man får känslan att det är en konsoll man använder och inte ytterligare än dator, om ni förstår.

SteamOS är baserat på Debian (Linux) om jag inte minns fel, så det har någon fönsterhanterare som fungerar ungefär som Windows. Men precis som på Windows kan man köra i fullskärmsläge, och det skulle förvåna mig om det inte går att välja huruvida man vill direktboota till Steam eller skrivbordet. Om de styr upp bra media-hantering i Steam så kanske man aldrig behöver växla till skrivbordet ens.

Handkontrollen ser skum ut, men den demonstrationsvideo jag såg var rätt imponerande så det kan bli bra!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jolny:

SteamOS är baserat på Debian (Linux) om jag inte minns fel, så det har någon fönsterhanterare som fungerar ungefär som Windows. Men precis som på Windows kan man köra i fullskärmsläge, och det skulle förvåna mig om det inte går att välja huruvida man vill direktboota till Steam eller skrivbordet. Om de styr upp bra media-hantering i Steam så kanske man aldrig behöver växla till skrivbordet ens.

Handkontrollen ser skum ut, men den demonstrationsvideo jag såg var rätt imponerande så det kan bli bra!

Det ska tydligen gå att lägga in XBMC i Steam så att man startar det genom Steam direkt. Så den biten borde vara enkel. I alla fall i teorin.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av adrimur:

Hoppas det kommer någon Steam Machine med en Kaveri-APU, eftersom att den är byggd på GCN-arkitekturen skullle Mantle kunna funka på den och för att inte tala om den gigantiska boosten AMD nyss fick i Linux. Det hade nog sålt bra på grund ut av priset.

Känner att det skulle vara något jag med.
Jag är inte intresserad av en glorifierad Konsol/steam box för 10papp. En uppgradderingsbar och konfigurerbar box för ca 4-5000kr känns mer intressant.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Känner att det skulle vara något jag med.
Jag är inte intresserad av en glorifierad Konsol/steam box för 10papp. En uppgradderingsbar och konfigurerbar box för ca 4-5000kr känns mer intressant.

instämmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trevligt med steam machine. råkade hitta Jonas och Emil på en film på mässan. kolla filmen, 1:07min
http://www.polygon.com/2014/1/6/5281812/valve-steam-machines-...