Nvidia visar G-Sync på 4K-skärm

Permalänk
Melding Plague

Nvidia visar G-Sync på 4K-skärm

Nvidia fortsätter att slå på stora trumman för sin synkroniseringsteknik G-Sync och demonstrerar tekniken ihop med en 4K-upplöst bildskärm på CES 2014.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Man kan ju inte låta bli att undra, hur mycket skillnad var det?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Man kan ju inte låta bli att undra, hur mycket skillnad var det?

Min första tanke med...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

ser trevligt ut

Visa signatur

Amd... oyes... Intel... oyes... Nvidia... oyes

Permalänk
Medlem

Då kan ju även folk med extrema monsterdatorer vara nöjda, i framtiden

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av thom.g:

Man kan ju inte låta bli att undra, hur mycket skillnad var det?

Testa på DH, G-SYNC är som natt och dag

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Önskar man hade pengaran för g-sync. Jag blev såld på deras gamla presentation från g-force bla bla bla presentationen.
Visserligen tycker jag inte jag att screen tearing är så jobbigt. Har kört v-synk av som standard sen mitten av 90-talet. Inte vid alla tillämpningar så klart.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Testa på DH, G-SYNC är som natt och dag

Intressant. Kan du förklara mer fördelarna med G-SYNC? På vilket sätt var skillnaden så stor?

Visa signatur

Fractal Design define 7 // Asus ROG Strix Z690-A // Intel i7 12700KF // EVGA 1600W // Kingston 4 X 16gb 3600 DDR4 // Asus TUF RTX 3080 ti // 4xm.2 SSD 5,5TB // Asus 3x32" 1440p 144Hz //

Permalänk
Medlem

Jag säger bara AMD "Free" Sync... Gratis och finns i VESA-standarden. Bara för programmerare att implementera! Då slipper man betala skjortan och mer för ett chip som egentligen bara gör något som man kan göra med mjukvara!

Synd... För jag gillar verkligen Nvidia. Synd bara att de verkar så uppenbart kåta efter våra pengar! :'(

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av bojaka:

Jag säger bara AMD "Free" Sync... Gratis och finns i VESA-standarden. Bara för programmerare att implementera! Då slipper man betala skjortan och mer för ett chip som egentligen bara gör något som man kan göra med mjukvara!

Synd... För jag gillar verkligen Nvidia. Synd bara att de verkar så uppenbart kåta efter våra pengar! :'(

Det verkar dock som Freesync bara kommer halvvägs, och Gsync ger en större förbättring.

Citat:

GSync is "GPU drives VBI," whereas FreeSync is "driver speculates VBI." The outcome can be close, but one is superior than the other.

FreeSync uses variable VBI, meaning the driver needs to setup the proper VBI for the next frame, therefore requires the driver to predict the future.

If the app isn't running in constant FPS, then FreeSync will fail when FPS changes, and you will still see stuttering. Also, you need to enable VSYNC, therefore you still have the lag issue that GSync solves by working without VSYNC.

Sure you will have a better experience, but not as good as GSync. With FreeSync you will have software overhead. If you predict conservatively you lose FPS; if you predict aggressively you might end up with more stuttering than plain VSYNC.

GSync solves the problems by holding VBI until the next frame is drawn, therefore there is no speculation, so it works under all circumstances. You simply can't do that in software, because software runs on the computer, not the monitor. You have to have a monitor smart enough to wait for the next GPU command to do the drawing, and that's why NVIDIA has to do it with a separate board. There is no VESA standard for that.

http://hardforum.com/showthread.php?t=1800427

Permalänk
Medlem

Gsync låter intressant men extra chip och special skärmar låter onödigt komplicerat och dyrt för en nischad produkt.

AMD "free" sync må vara gratis men om det är så bra så bör det väl kastas ut på marknaden direkt och framförallt med tanke på så mycket problem folk har haft med just detta i flera år så tycker jag det är konstigt om det bara är mjukvaru fix för att lösa dessa problem.

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
AMD 7900 (4060ti) (Lekserver)
Intel i9 12900K (3090) (barnens)
AMD 7900X (3080ti) (barnens)

Permalänk
Medlem

Innebär gsync 120hz+? Dvs. Det i särklass viktigaste på en skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem

G-Sync för 4K är det mest naturliga då G-Sync fungerar som allra bäst vid 30-50 fps och där kommer många ligga med 4K även med de bästa enskilda grafikkorten för en bra bit framöver.

Dock lite oroväckande att de inte ens har en releasedate, vilket tyder på Q4 som tidigast detta år och kanske senare än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orbsaaeri:

Intressant. Kan du förklara mer fördelarna med G-SYNC? På vilket sätt var skillnaden så stor?

https://mega.co.nz/#!cVVHDLJS!WVqGkjE9sbDrFRXoUnDRzlKfYRpO5UN...
Den här videon från Nvidia lyckas demonstrera ganska bra för folk som inte sett g-sync eller n-sync, vilket man nu väljer att ta till sig vad det hela handlar om Teknikerna är lite olika men det här är målsättningen med båda typ.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd

G-sync kan slänga sig i väggen för Freesync.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bojaka:

Jag säger bara AMD "Free" Sync... Gratis och finns i VESA-standarden. Bara för programmerare att implementera! Då slipper man betala skjortan och mer för ett chip som egentligen bara gör något som man kan göra med mjukvara!

Synd... För jag gillar verkligen Nvidia. Synd bara att de verkar så uppenbart kåta efter våra pengar! :'(

Skrivet av _Merc_:

G-sync kan slänga sig i väggen för Freesync.

Sluta trolla..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av deranger:

Gsync låter intressant men extra chip och special skärmar låter onödigt komplicerat och dyrt för en nischad produkt.

AMD "free" sync må vara gratis men om det är så bra så bör det väl kastas ut på marknaden direkt och framförallt med tanke på så mycket problem folk har haft med just detta i flera år så tycker jag det är konstigt om det bara är mjukvaru fix för att lösa dessa problem.

Det du beskriver låter mer som Nvidias adaptive vsync som funnits i nåt år nu. Hårdvarulösningar är alltid att föredra framför mjukvarulösningar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Rätt skärm, till rätt pris med Gsync gör det helt klart intressant. Det tråkiga är att det inte optimalt och det är det aldrig när det kommer från Nvidia eller AMD. Sannolikheten att tekniken dyker upp hos konkurrenten är mycket liten (iaf under samma namn).

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av bojaka:

Jag säger bara AMD "Free" Sync... Gratis och finns i VESA-standarden. Bara för programmerare att implementera! Då slipper man betala skjortan och mer för ett chip som egentligen bara gör något som man kan göra med mjukvara!

Synd... För jag gillar verkligen Nvidia. Synd bara att de verkar så uppenbart kåta efter våra pengar! :'(

Sitt du där med ditt input lag i CS då.

G-sync är mycket bättre än free sync och därav en anledning varför det kostar.

Du är inte tvungen att köpa G-sync skärm med Nvidia korten, så sluta klaga på det kostar pengar.

Jag är jävligt glad att chansen finns och förstår självklart att de ska kosta då de faktiskt sätter in en HÅRDVARA i din skärm.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Avstängd

Nvidia G-Sync verkar helt ointressant, speciellt nu när AMD hävdar att samma funktionalitetn redan finns i VESA och att deras nya drivrutiner stödjer detta helt utan ytterligare hårdvara, även på gamla grafikkort tillbaka till Radeon HD 5000 serien.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Nvidia G-Sync verkar helt ointressant, speciellt nu när AMD hävdar att samma funktionalitetn redan finns i VESA och att deras nya drivrutiner stödjer detta helt utan ytterligare hårdvara, även på gamla grafikkort tillbaka till Radeon HD 5000 serien.

Du kan nog spara sådana kommentarer tills G-Sync och Freesync har synats i sömmarna sida vid sida.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isty:

Innebär gsync 120hz+? Dvs. Det i särklass viktigaste på en skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Så vitt jag vet så är det att grafikkortet anpassar skärmens uppdateringsfrekvens till antalet bilder grafikkortet kan rita upp. Dvs. om du tappar lite frames i en krävande sekvens så kommer du inte droppa hela vägen från 120 fps till 60 fps.

(Rätta mig om jag har fel )

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Nvidia G-Sync verkar helt ointressant, speciellt nu när AMD hävdar att samma funktionalitet redan finns i VESA och att deras nya drivrutiner stödjer detta helt utan ytterligare hårdvara, även på gamla grafikkort tillbaka till Radeon HD 5000 serien.

"Freesync" använder sig av tripplebuffering, vilket kommer ge samma input lag som vsync gör. G-sync gör det inte.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddieT:

"Freesync" använder sig av tripplebuffering, vilket kommer ge samma input lag som vsync gör. G-sync gör det inte.

Freddie

Då undrar jag direkt vad skillnad mellan V-sync och freesync kommer vara?

Problemet med V-sync är just input lagen (Nu kan man dock ändra pre rendered frames) så om Freesync kör med tripplebuffering så tycker jag det låter onödigt.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Isty:

Innebär gsync 120hz+? Dvs. Det i särklass viktigaste på en skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej de är helt orelaterade och 120 Hz på UHD kommer dröja ett tag till då det i dagsläget inte finns några gränsnitt som klarar av det. Nuvarande Displayport klarar maximalt 60 Hz på en skärm i teorin men i praktiken saknas tydligen styrkretsar för det så man måste lura datorn att skärmen är två stycken med så kallad MST (Multi Stream Transport). Det har visat sig fungera sådär bra när man ska spela, speciellt om man kör flera grafikkort vilket är önskvärt om man vill ha användbara FPS i den upplösningen. Swecklockers tog inte ens med det i sitt senaste test eftersom det inte fungerande. Nya HDMI 2.0 verkar ge max 60 FPS så de ligger steget bakom. En uppdatering lär dröja. Hoppet står då till kommande Displayport 1.3 som väntas bli färdigt någon gång sommar. Där borde du ha tillräckligt med bandbredd för att driva en skärm i 120 Hz eftersom de säger att de ska klara dubbla skärmar i 60 Hz och att den ska klara 3D på en skärm. Det kräver ju dock att de faktiskt blir klara med standarden och sedan måste hårdvaran dyka upp också. Det gäller både en ny generation grafikkort och nya styrkretsar för skärmar. Så har du tur kanske det kommer ganska snart efter nästa generation grafikkort men skulle inte hoppas för mycket.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Sitt du där med ditt input lag i CS då.

G-sync är mycket bättre än free sync och därav en anledning varför det kostar.

Du är inte tvungen att köpa G-sync skärm med Nvidia korten, så sluta klaga på det kostar pengar.

Jag är jävligt glad att chansen finns och förstår självklart att de ska kosta då de faktiskt sätter in en HÅRDVARA i din skärm.

Vad menar du med att de sätter in en hårdvara i skärmen? Det sitter ju redan en massa hårdvara i skärmen, tyvärr stödjer inte den hårdvaran variable VBI och eftersom det är hårdvara så är ändringsmöjligheterna väldigt begränsade så måste Nvidia byta ut mycket av skärmens hårdvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddieT:

"Freesync" använder sig av tripplebuffering, vilket kommer ge samma input lag som vsync gör. G-sync gör det inte.

Freddie

Jag tror att du har missuppfattat skillnaden mellan vsync och trippelbuffering.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Hårdvarulösningar är alltid att föredra framför mjukvarulösningar.

Inte alltid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av thom.g:

Man kan ju inte låta bli att undra, hur mycket skillnad var det?

Skrivet av tvelander:

Testa på DH, G-SYNC är som natt och dag

I de låga framerates (minns ej exakt, men någonstans runt 40–70 fps) som det mestadels handlade om i Nvidias demo är skillnaden stor. I 120 Hz är skillnaden mindre. Jag störde mig väldigt mycket på tearing när jag körde 60 Hz-skärm, men nu när jag kör 110 Hz gör jag inte det. (Jag kan välja att se det om jag vill, men annars tänker jag inte på det.) Det betyder inte att G-Sync är onödigt, men skillnaden är inte stor, jämfört med 120 Hz utan G-Sync, som Nvidia vill få en att tro.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gender Bender:

Hårdvarulösningar är alltid att föredra framför mjukvarulösningar.

Tills du måste uppgradera något...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24