LG satsar på OLED och nytt smart-tv gränssnitt på CES

Permalänk
Melding Plague

LG satsar på OLED och nytt smart-tv gränssnitt på CES

Koreanska LG slår på stora trumman för högupplösta tv-apparater med OLED på årets CES-mässa och passar samtidigt på att visa upp sitt nya gränssnitt för smart-tv baserat på WebOS.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Längtar tills man ser samma prisras på OLED och 4K som man har sett på LED, 3D, och SMART-tv apparater! Och så självklart material för 4K... Först då tycker jag det är intressant med 4K och OLED, och jag tror inte jag är ensam om detta

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Nom nom, 4K i OLED!

Men smart TV kan slänga sig i väggen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

27" OLED 120hz skärm tack, gärna i 1440p eller 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Längtar tills man ser samma prisras på OLED och 4K som man har sett på LED, 3D, och SMART-tv apparater! Och så självklart material för 4K... Först då tycker jag det är intressant med 4K och OLED, och jag tror inte jag är ensam om detta

Material finns det snart gott om, man får bara rendera det själv... De flesta spel stödjer väl 4k redan?

( Ja jag spelar helst PC spel i Soffan med handkontroll )

Permalänk
Avstängd

Liten rättelse: WebOS-appar skrivs i HTML och JavaScript, inte Java

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Riktigt trevlig utveckling måste jag säga! Ska bli kul att se bildkvaliteten på TV-apparaterna om några år när OLED-teknologin verkligen har slagit igenom och blivit förfinad.

Visa signatur
Permalänk

Är det bara jag som tycker att WebOS på LG Smart TV ser ganska bra ut jämfört med annat? Annars kul att LG satsar på OLED för den tekniken ser jag mest fram emot.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Yess! Men smart-tv? Kyss mig. Beräkningskraften är väl lika stor som i vår mikro från 95. HTPC är nog ett bättre alternativ.

Men OLED och 4K är ju alltid trevligt, även om jag egentligen har 0 behov av det xd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

27" OLED 120hz skärm tack, gärna i 1440p eller 4K

Och en ännu tommare plånbok + skulder för ett år? Lär ju kosta skjortan med en sån skärm med andra ord.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

En TV som pushar reklam till en, utöver reklamen man redan får via TV-programmen.
Nej tack.
Man tycker ju att LG borde lärt sig lite av dataloggningskandalen, men det verkar inte så....
Inne på min 3-dje LG nu, men nästa blir av nåt annat märke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Och en ännu tommare plånbok + skulder för ett år? Lär ju kosta skjortan med en sån skärm med andra ord.

Ej att glömma de 4st titan som behövs för att kunna spela nått också

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem

Va tydligen Jonas sa "böjda" skärmar nästan som han stannade upp i ordet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

WebOS gränssnittet ser onekligen mycket intressant ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Nom nom, 4K i OLED!

Men smart TV kan slänga sig i väggen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, smart TV är ju väldigt ointressant. Om dom faktiskt ska ha en "smart" TV så får dom stoppa in en roligare processor i TVn typ en APU eller någon krafigare ARM baserad o köra Windows/android/linux.

Men så länge TV-apparaten klarar av att surfa, spela upp filmer/musik, visa bilder och köra netflix så är väl dom flesta Svensson nöjda.

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

WebOS gränssnittet ser onekligen mycket intressant ut.

Ogillar SmartTV-konceptet lite men jag håller med dig, det såg väldigt snyggt och smidigt ut.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

SmartTV har ju bara blivit bättre och bättre. Inget jag använder än, men det är svårt att förutspå framtiden

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som reagerar på att alla nya TV är alldeles vågiga o sladdriga i ytan. Det ser man framförallt när man tittar på reflektionen lite från sidan och det syns på en bild här också. Lite B tycker jag. Min 5år gamla sony är helt plan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad finns det för fördel med krökt tv?
Varför satsar dom på OLED och inte LED? Vad är det för skillnad egentligen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jehuty:

Vad finns det för fördel med krökt tv?
Varför satsar dom på OLED och inte LED? Vad är det för skillnad egentligen?

Sitter man rakt framför skärmen så påstås det förbättra inlevelsen. Ingenting som jag skulle vilja ha ens om jag fick en gratis.

En LED är för står för att användas som en pixel, därför används det som bakgrundsbelysning i LCD-skärmar. Pixlarna är alltså inte egna lampor.
OLEDs är mycket mindre och används som en pixel och då är varje pixel en OLED-lampa.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Entusiast
Skrivet av simonwellander:

Ogillar SmartTV-konceptet lite men jag håller med dig, det såg väldigt snyggt och smidigt ut.

SmartTV är rätt najs och ge det en generation eller två till så har det gjort mediaspelaren och HTPC föråldrad och meningslös. Har pillat lite på en Samsung SmartTV som är ett år gammal nu. Det är rätt najs att streama film från en NAS direkt till TVn utan att behöva ha fler apparater mellan. Det var bara att starta en Twonky upnp-server på NASen så fungerade allt automagiskt. Problemet är gränsnittet som är tråkigt. Man pillar i en sunkig filhanterar med mappar överallt vilket är lite tråkigt. Sen är kontrollerna för att spola i filmerna omotiverat komplicerade. Så egentligen krävs det bara att Samsung kammar sig och tittar lite på XBMC så har man ett väldigt smidigt koncept.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Ja, smart TV är ju väldigt ointressant. Om dom faktiskt ska ha en "smart" TV så får dom stoppa in en roligare processor i TVn typ en APU eller någon krafigare ARM baserad o köra Windows/android/linux.

Men så länge TV-apparaten klarar av att surfa, spela upp filmer/musik, visa bilder och köra netflix så är väl dom flesta Svensson nöjda.

Nvidia Tegra K1 kommer säkert så småningom, frågan när den släpps bara.

Permalänk
Medlem

Ja ofta brukar dom inbyggda Smart TV funktionerna vara sega och klumpiga.
Förstår inte varför inte nån tillverkare slängt in ett vettigt SoC och kört ett rent Android på TV:n, vore riktigt fint.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

förstår mig inte på alla dessa TV-modeller. Så mycket nytt och så jäkla häftigt med böjd skärm och 3D och sju miljoner till ett i kontrast. Ändå så är det knappt hälften av apparaterna i butiken som klarar att panorera utan ryck i bilden, inte får saker i förgrunden att se ut som klippdockor mot bakgrunden, eller ens visa en hockeypuck och flyger snabbt över rutan.
Känns som kejsarens nya kläder, bara fokus på utsidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraniet:

förstår mig inte på alla dessa TV-modeller. Så mycket nytt och så jäkla häftigt med böjd skärm och 3D och sju miljoner till ett i kontrast. Ändå så är det knappt hälften av apparaterna i butiken som klarar att panorera utan ryck i bilden, inte får saker i förgrunden att se ut som klippdockor mot bakgrunden, eller ens visa en hockeypuck och flyger snabbt över rutan.
Känns som kejsarens nya kläder, bara fokus på utsidan

Håller med på allt! Testade lite 3D tvs på MediaMarkt häromdagen och konstaterade att alla fungerade skit, att det hackar så mycket gör det omöjligt att titta på.

Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Genom ett knapptryck kunde tv:n sedan byta skepnad från krökt till platt på bara några sekunder.

Hur fungerar det att byte från krökt till platt? I platt läge är ju framsidan och baksidan lika långa men i krökt läge blir väl insidan på böjen lite kortare än utsidan. Visserligen är ju det inte någon stor böjning så det blir ju ingen jätteskillnad men någon skillnad borde det ju bli.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gamefreak:

Hur fungerar det att byte från krökt till platt? I platt läge är ju framsidan och baksidan lika långa men i krökt läge blir väl insidan på böjen lite kortare än utsidan. Visserligen är ju det inte någon stor böjning så det blir ju ingen jätteskillnad men någon skillnad borde det ju bli.

Du har en poäng där

Permalänk
Avstängd

Om jag fick välja skulle jag hellre satsa på oled än 4K-upplösning. Material i fullHD är klart tillräckligt för mig. Ni som har smarta mobiler ser ju vilka fantastiska färger och svärta en amoled-skärm kan ge. Man behöver ju även en rejält stor panel för att kunna utnyttja 4K-upplösning. Har en 7 år gammal (silverfärgad) platt-TV från Sony och den förtar bildupplevelsen rejält. Hoppas tillverkningskostnaderna kommer att sjunka för oled samt att livslängden blir bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Vad finns det för fördel med krökt tv?

Krökt minskar de vinkelfel som på en plan ökar ju längre ut åt kanterna du ser, knappt märkbart på en liten skärm men nu bär de ju iväg mot ett par meter.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Jag tar en 77" oled tack, om de skippar böjningstramset och motorn så jag får ett lägre pris (nog för att den troligen ändå är så vansinnigt dyr att jag knappast ens vill veta).

Visa signatur

5950X, 3090