Cdon trasig moderkortssockel vad gör jag fel?

Permalänk

Cdon trasig moderkortssockel vad gör jag fel?

Till er som läser det här så svär jag på att jag inte förstört mitt moderkort pga felmontering. men här är iaf min erfarenhet av cdons support. Det hela började med att jag beställde moderkort ,minnen, processor. processorn byttes direkt då jag beställde fel. När jag väl fick hem rätt cpu så monterar jag ihop datorn som jag gjort många gånger förut minnena klickar i som dem ska, men datorn startar inte och moderkortet varnar för ramminnesfel på en sockel då jag felsöker.
köpte dessutom ett nytt moderkort då jag var säker att jag inte gjort fel så nu är man 1250 spänn fattigare med ett extra trasigt moderkort.(som jag fått i retur och inte hämtat ut ännu)

Jag tänkte ta kontakt med ARN men har jag ens en chans att få pengarna tillbaka? köpte dessutom ett nytt moderkort då jag var säker att jag inte gjort fel Men funderar på att skita att hämta ut det på posten då dem retar gallfeber på mig. När de inte ens tar sig tid att läsa mer än ett inlägg.
Jag anser inte heller att jag hävdat ångerrätt då det inte framgår klart. Det var en fråga om ångerrätten om det nu spelar någon roll.
Det ska ju egentligen vara en reklamation. Får dem ens ta tillbaka det som ånger då jag hävdar att det är trasigt?
ärendet som följer:

Fråga 2013-11-30 13:21
Ordernummer: xxxxxxxx
Artikelnummer: xxxxx

Hej jag fick just hem ett moderkort som inte fungerar. En ram-minnes socket fungerar ej har testat alla andra socklar och 4 ramminnen och dessa fungerar, har testat alla 4 ramminnen i den felande sockeln. Det finns en led på moderkortet som indikerar ramminnesfel.
Hur ska jag göra med detta? Skulle även vilja byta upp mig till ett annat moderkort, men ångerrätten gäller väl inte då paketen är sprättade eller räknas detta som ett dolt fel?.

Svar 2013-11-30 16:17
Hej

Vi har mottagit ditt ärende och skickat det vidare till vår Hemelektronikavdelning som återkommer till dig så fort som möjligt.

Med vänlig hälsning,
Alaa
Svar 2013-12-03 10:46
Hej

Naturligtvis är du välkommen att returnera din produkt. Vi vill att du tänker på följande innan du returnerar din produkt:

Vi rekommenderar dig att du skickar in produkten i dess originalförpackning, med innehållande packmaterial för att minska risken för skador. Sätt helst inga adresslappar direkt på varans förpackning utan lägg originalkartongen i en annan kartong.
För att påskynda hanteringen utav din retur ber vi dig att skicka med en kopia utav din faktura/kvittering.

Vi skickar ut en fraktsedel till dig via brev som ni ska använda för att returnera produkten kostnadsfritt.

Vi kan i dagsläget inte ta emot paket via Schenker privpak.

När vårt lager har mottagit försändelsen så är behandlingstiden ca 7 arbetsdagar. När kontrollen är färdig och produkten har godkänts som ånger så kommer du att få en bekräftelse via e-mail.

Har du betalat via faktura så kommer Klarna att kontakta er om en återbetalning. Vid kreditkort eller direktbetalning så görs en automatisk återbetalning inom 5 bankdagar till det konto som du använde vid beställningen.

Vänligen återkom ifall du har ytterligare frågor.
Kristofer H
Kundservice Hemelektronik
Fråga 2013-12-03 17:43
Hej det var inget bra svar på min fråga. moderkortet som jag fått är trasigt alltså jag har tagit ur alla kablar etc ur sina plastförpackningar, Gäller ångerrätt även fast jag upptäckt att produkten är trasig eller är det ett garantiärende? Det har dock inte fått 14 dagar sedan jag beställde den.
Svar 2013-12-04 15:04
Hej Jimmy,

Vi har skrivit noteringar till vårt lager att moderkortet är defekt. Vi har även skrivit med din felbeskrivning.

Lagret kommer att kontrollera produkten så att den inte gått sönder på grund av yttre påverkan av er. Ifall det är som ni säger och det inte är uppenbart att det är ni som har förstört produkten så kommer vi att ta tillbaka den som ånger.

Att ni har öppnat förpackningen gör ingenting då det inte går att upptäcka ett sådant fel utan att bryta förpackningen.

Ni är välkommen att returnera produkten då den är inom ångerrätt.

Vänligen återkom ifall du har ytterligare frågor.
Kristofer H
Kundservice Hemelektronik
Fråga 2013-12-22 11:15
Hej har skickat tillbaka detta moderkort för ett bra tag sedan. Det var min far som skickade iväg det då jag fick hem en returlapp och detta paket har gått till captech distribution i Gbg.
Är detta rätt och cirka hur länge brukar det dröja det innan man får pengar tillbaka?
Har ju köpt ett nytt kort av er och vill ju inte vänta hur länge som helst.
Svar 2013-12-22 17:26
Hej,

din retur har mottagits av lagret, och en återbetalning skall ha gjorts. Har du ej mottagit denna?

Med vänlig hälsning,
Henrik N - Hemelektronikavdelningen
Fråga 2013-12-23 15:55
Hej jag skall ha en återbetalning på en i5-4670k 1785kr och ett asus gryphon z87 kostade 1290kr
i5:an är återbetald! men inte asus gryphon z87 som jag skickade vid ett senare tillfälle.
Det blev skickat 2013-12-06 kollinr: xxxxxxxxxx

Permalänk

Hej,

Jag kan se att en återbetalning på 1785kr har blivit godkänd och återbetald. Pengarna ska därför finnas på ditt konto med referens: xxxxxxxx. Dubbelkolla gärna med din bank och se om dem kan se något med detta referens nummer. Allting står nämligen rätt till från vår sida. Återkom vid ytterligare frågor.

Med vänlig hälsning,
Terese
Fråga 2013-12-27 14:13
Ja det har jag fått! men jag skall ha en återbetalning på 1290kr också på
Ett asus gryphon z87. Läs vad jag skrev i mitt förra inlägg igen.
Med vänlig hälsning

Svar 2013-12-27 14:18
Hej igen,

Ber om ursäkt för det felaktiga svaret, vi har inte mottagit någon retur ännu för detta och kan därför inte återbetala pengarna ännu. Så fort vi mottagit returen så makuleras fakturan och du kommer bli återbetald.

Med vänlig hälsning,
Terese
Fråga 2013-12-27 16:41
Det är ju snart 1 MÅNAD! sedan jag skickade det.
till "captech distribution" är det er verkstad?
Det var det citerade inlägget nedan jag vill ha ett svar på, från början!

Asus gryphon z87 1290kr blev skickat till Captech Distribution(är det ert lager?) 2013-12-06 kollinr: xxxx6707027SE

citerar mitt tidigare inlägg:
"Hej har skickat tillbaka detta moderkort (asus gryphon z87 1290kr) för ett bra tag sedan. Det var min far som skickade iväg det då jag fick hem en returlapp och detta paket har gått till captech distribution i Gbg.
Är detta rätt och cirka hur länge brukar det dröja det innan man får pengar tillbaka?
Har ju köpt ett nytt kort av er och vill ju inte vänta hur länge som helst."

Det var ju denna fråga jag ville ha svar på!
Mvh
jimmy
Svar 2013-12-30 10:36
,
Svar 2013-12-30 14:28
Hej Jimmy,

Din reklamation har blivit nekad av Captech då det har framkommit att pinnarna till sockeln är förstörda. Vi kommer dessvärre inte kunna återbetala dig pengarna och din vara kommer att gå i retur till dig inom kort.

Med vänliga hälsningar,

Lisa J
Kundservice Hemelektronik
Fråga 2013-12-30 14:41
Bullshit! Hur förstör man pinnarna i sockeln med ett ramminne?! Ok nästa gång säger jag inget och skickar tillbaka det på ångerrätten.
Fråga 2013-12-30 14:43
Det är ni som skickat ett trasigt kort!
Fråga 2013-12-30 17:24
Sen vill jag ha en förklaring hur jag kan ha haft sönder stiftena i ramminnessockeln. Det är ju helt jävla omöjligt om man inte kör in en hård nål och petar sönder dem.
Fråga 2013-12-30 17:50
Har dessutom köpt ett nytt moderkort från er..
Svar 2014-01-03 12:36
Hej Jimmy,

För att kunna ångra ditt köp måste vi få tillbaka produkten i samma skick som du mottog den, vårt lager/verkstad har konstaterat att felet i fråga har uppstått på grund av fysisk åverkan vid montering. På grund av detta kan vi inte godkänna din retur.

Med vänliga hälsningar,
Robert S
Kundservice Hemelektronik
Fråga 2014-01-03 12:51
Jag skulle alltså ha gjort en ren reklamation istället m.a.o för den var trasig då jag fick det.
Svar 2014-01-03 14:52
Hej Jimmy,

Som tidigare nämnt så brukar dessa fel uppstå i samband med montering, om du anser att vi gjort en felaktig bedömning så är du självklart välkommen att ta ärendet vidare. I detta fall litar vi dock på verkstadens bedömning och därför kommer produkten att returneras till dig då vi inte kan godkänna en retur av en produkt som skadats på grund av fysisk åverkan.

Med vänliga hälsningar,
Robert S
Kundservice Hemelektronik
Fråga 2014-01-16 22:59
Det jag tycker är jävligt i detta är att produkten inte kommer plomberad. Så någon annan kan ju fått kortet förstört det och skickat tillbaka det på ångerrätten och inte sagt något, sen får en ny stackare (jag) produkten. Jag meddelade detta direkt jag fick min processor att ramminnessockeln var fel. Jag förstår inte hur man som sagt kan förstöra en ramminnessockel, som jag hävdar att jag har installerat rätt då jag har ett dussin datorbyggen bakom mig.
Ber om ursäkt om man låter sur men om man orkar läsa igenom vad jag får för svar så kanske ni förstår varför.

Har ni ansett att detta är en reklamation eller att jag tagit det som ånger då jag inte hävdat ångerrätten.

Med vänlig hälsning

Permalänk
Medlem

Ta kontakt med ARN, ett stort företag som CDON vill med all säkerhet inte riskera sitt rykte och kommer nog lyssna på ARNs rekommendation om de bedömmer dig att vara i rätt.

Permalänk
Medlem

Jag antar att dom menar cpu sockeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muunkie:

Jag antar att dom menar cpu sockeln.

Det blir jag också lite förvirrad över, men eftersom TS pratar om ramsocklen så utgår jag från det.

Permalänk
Skrivet av Sushikocken:

Till er som läser det här så svär jag på att jag inte förstört mitt moderkort pga felmontering. men här är iaf min erfarenhet av cdons support. Det hela började med att jag beställde moderkort minnen processor som cpun byttes direkt då jag beställde fel. När jag väl fick hem min nya så monterar jag ihop datorn som jag gjort många gånger förut minnena klickar i som dem ska, men datorn startar inte och moderkortet varnar för ramminnesfel på en sockel då jag felsöker. Detta är vad som följer..
Jag tänkte ta kontakt med ARN men har jag ens en chans att få pengarna tillbaka? köpte dessutom ett nytt moderkort då jag var säker att jag inte gjort fel så nu är man 1250 spänn fattigare med ett extra trasigt moderkort. Men funderar på att skita att hämta ut det på posten då dem retar gallfeber på mig.
ärendet som följer:
Jag anser inte heller att jag hävdat ångerrätt då det inte framgår klart då det var en fråga om ångerrätten om det nu spelar någon roll.

EDIT: även jag antar att det är böjda pins i cpu sockel de menar då det i princip är omöjligt att skada en RAM sockel om man inte slår in minnet på fel håll med en hammare typ..

Nu kanske detta låter lite hårt och negativt till dig men...

Var moderkortet plomberat och ouppackat när du fick det så är du körd. Finns ingen butik som tar emot ett moderkort med böjda pins då det är användarens fel i minst 99% av fallen och alla säger att det inte var deras fel/dom som böjde pinnarna.

Även ARN kommer ge dig fel då det är bransch praxis att det är kundens fel (vilket det i princip alltid är).

Var det ett demo ex så kör på, då kan det varit den förra ägaren men var det ett nytt moderkort så är det tyvärr bara att svälja stoltheten och konstatera att alla kan göra fel ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Nu kanske detta låter lite hårt och negativt till dig men...

Var moderkortet plomberat och ouppackat när du fick det så är du körd. Finns ingen butik som tar emot ett moderkort med böjda pins då det är användarens fel i minst 99% av fallen och alla säger att det inte var deras fel/dom som böjde pinnarna.

Även ARN kommer ge dig fel då det är bransch praxis att det är kundens fel (vilket det i princip alltid är).

Var det ett demo ex så kör på, då kan det varit den förra ägaren men var det ett nytt moderkort så är det tyvärr bara att svälja stoltheten och konstatera att alla kan göra fel ibland.

Om vi ska lita på TS så var produkten han fick ej plomberad, men detta är ju väääldigt svårt att bevisa.

Citat:

Det jag tycker är jävligt i detta är att produkten inte kommer plomberad. Så någon annan kan ju fått kortet förstört det och skickat tillbaka det på ångerrätten och inte sagt något

Permalänk
Skrivet av Poptart:

Om vi ska lita på TS så var produkten han fick ej plomberad, men detta är ju väääldigt svårt att bevisa.

verkar märkligt, jag har aldrig fått en komponent som inte var plomberad när jag beställt något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

verkar märkligt, jag har aldrig fått en komponent som inte var plomberad när jag beställt något?

Verkar som ett fall av ord mot ord, vilket skulle betyde att TS är körd.

Permalänk
Medlem

Har precis som TS väldigt svårt att se hur man skulle lyckas ha sönder en RAM sockel, har själv försökt trycka i minnen åt fel håll när jag varit för trött men inte fan har socklarna tagit någon skada av detta.
Krävs verkligen våld för att skada dessa.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker ofta att moderkort saknar plombering. Tror faktiskt verkstan menar att cpu-sockeln är problemet och det kan ju visa sig som minnesfel.

TS: Vilken cpu beställde du från början? Var det en 1150-cpu?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Har precis som TS väldigt svårt att se hur man skulle lyckas ha sönder en RAM sockel, har själv försökt trycka i minnen åt fel håll när jag varit för trött men inte fan har socklarna tagit någon skada av detta.
Krävs verkligen våld för att skada dessa.

Tror som sagt supporten på CDON syftar på att det är pins som är böjda i CPU sockeln då detta också ger minnes fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushikocken:

Fråga 2013-12-23 15:55
Hej jag skall ha en återbetalning på en i5-4670k 1785kr och ett asus gryphon z87 kostade 1290kr
i5:an är återbetald! men inte asus gryphon z87 som jag skickade vid ett senare tillfälle.
Det blev skickat 2013-12-06 kollinr: xxxxxxxxxx

Skrivet av Kent:

Tycker ofta att moderkort saknar plombering. Tror faktiskt verkstan menar att cpu-sockeln är problemet och det kan ju visa sig som minnesfel.

TS: Vilken cpu beställde du från början? Var det en 1150-cpu?

Det som er underlig her er dersom CDon nå godtok returen på i5-4670K (og dette var denne prosessor Sushikocken nå brukte på kortet), så burde jo prosessoren savne noen pinner nå?

Permalänk
Skrivet av Gigantrix:

Det som er underlig her er dersom CDon nå godtok returen på i5-4670K (og dette var denne prosessor Sushikocken nå brukte på kortet), så burde jo prosessoren savne noen pinner nå?

En i5 4670 har inga pinnar, pinnarna sitter i moderkorts sockeln.

Permalänk

Inga moderkort från cdon kommer plomberade då jag beställde ett nytt som inte heller har plombering... och det måste ju vara pinsen i ramsockeln då jag använt 1minne och testat alla socklar och bara 1sockel indikerar fel moderkortet funkar ju som det ska med de andra socklarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag beställde en 4670 men ville ha en 4670k. Och som sagt moderkortet fungerar som det ska i de 3andra socklarna

Skickades från m.sweclockers.com

Ps 4670:n installerades inte ens då jag upptäckte misstaget då jag fick hem den så den har inget med saken att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushikocken:

Inga moderkort från cdon kommer plomberade då jag beställde ett nytt som inte heller har plombering... och det måste ju vara pinsen i ramsockeln då jag använt 1minne och testat alla socklar och bara 1sockel indikerar fel moderkortet funkar ju som det ska med de andra socklarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja alla pinsen i cpu sockeln har ju en specifik användning
Så det kan ju vara så att pinsen för just den minnes sockeln har blivit skadad i cpu sockeln

Och även om det inte är ditt fel så kommer du att få jäkligt svårt att få rätt i detta fall tyvärr

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushikocken:

Inga moderkort från cdon kommer plomberade då jag beställde ett nytt som inte heller har plombering... och det måste ju vara pinsen i ramsockeln då jag använt 1minne och testat alla socklar och bara 1sockel indikerar fel moderkortet funkar ju som det ska med de andra socklarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu framgår det ju inte solklart, men jag är helt säker på att de menar att pinnarna i CPU sockeln är böjda, inte minnes sockeln. Böjda pinnar i CPU sockel är nästintill omöjligt att bevisa att det inte är handhavandefel, då alla nya moderkort kommer med en täckbricka (plombering) för sockeln. Det enda sättet att bevisa att det inte är ditt fel är att filma när man packar upp det och tar av plomberingen. Dock är CDON's kundservice tydligen under all kritik om man ska tro på alla nya trådar som ploppat upp under senare tid. Jag önskar dig lycka till!

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Jag tror som många andra att TS kommer att få svårt att få igenom sina krav, oavsett om han själv har orsakat skadan eller ej. Jag har aldrig fått ett plomberat förpackning något moderkort (så vitt jag kommer ihåg iaf). Grafikkort, hårddiskar, minnen och processorer har däremot varit plomberade.

Däremot vill jag lämna ett generellt tips inför framtida returer: dokumentera innan du skickar. Ta ett par bilder på moderkortet och framförallt sockeln.

/Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushikocken:

Jag beställde en 4670 men ville ha en 4670k. Och som sagt moderkortet fungerar som det ska i de 3andra socklarna

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl ingen som säger att det har med processorn att göra? Det är inte den du har felanmält. När pinnarna i CPU sockeln böjs, leder det till att andra funktioner på moderkortet inte fungerar, tex en minnesslot eller liknande. Du kan likna den vid hjärnan, om en del av hjärnan slutar fungera så påverkar det vissa delar av kroppen. Oftast påverkas minnesfunktionaliteten, då det är minnet och processorn som samverkar närmast varandra. Ibland kan expansionsplatserna sluta fungera, eller något annat, men oftast minnet. Så, som jag sa tidigare så syftar CDON garanterat på att pinnarna i CPU sockeln blivit skadade och hävdar att det är ditt fel.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Avstängd

Varför ska företaget få rätt mot kunden när det är ord mot ord? Känns ju väldigt olustigt. Vad hände med att de som sålt varan måste bevisa att det inte är ett ursprungligt fel inom den första tiden av användandet?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

De har med allra största sannolikhet nekat moderkortet för att böjda pins har hittats i processor sockeln. Det spelar ingen roll vad som är fel på moderkortet från tillverkarens synvinkel, om något är fysiskt skadat på produkten och det inte är solklart att det uppstått i fabriken så är garantin bruten.

Som ett annat exempel. Om du returnerar ett par hörlurar för att ljudet inte fungerar, så kommer den att nekas om de upptäcker att mikrofonen är bruten i två delar, även om det inte bör ha något att göra med att ljudet inte fungerar.

Permalänk

Mycket möjligt att någon "Nisse" före dig TS, har haft sönder moderkortet och lämnat tillbaka det på öppet köp. Och Cdon ej genomgått någon kontroll vid återköp och sedan sålt en trasig vara till dig.

Men jag likt många andra har slutat handla från cdon pga deras taskiga support och ej fullgoda kundbemötanden, finns inget förtroende för dom längre.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Entusiast

Det du gjorde fel var att handla från CDON.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det du gjorde fel var att handla från CDON.

Problemet är att INET, Webhallen, Komplett, Alina m.f. sannolikt skulle gjort samma bedömning.

/Erik

Permalänk
Medlem

För det första som någon nämnt kan det ju vara de skadade pinnarna i CPU-socketen som ger minnesfel.
För det andra är CDON:s kundsupport under ALL form av kritik. Under förra året hade jag inte mindre än tre reklamationer, två på skadade komponenter och en på felaktig fakturering, av sammanlagt fyra beställingar. I varje ärende fick jag ligga på flera gånger via deras kontaktformulär. De skadade komponenterna var sannolikt orsakade av dålig emballering. I slutändan fick jag tillbaka pengarna, men efter en hel del påtryckningar.
Problemet CDON har är att de verkar lägga ut all form av teknisk support på leverantörerna, vilken skapar ett tidsfördröjande extraled i kommunikationen. Dessutom saknas all form av Goodwill-tänkande.
När jag påpekade mitt missnöje med hur mina ärenden hanterades fick jag inte ens ett svar. Då ska det påpekas att all kommunikation skede i en formell, icke elak, ton. Snacka om dålig syn på kunderna.
Jag har numera slutat handla all form av hemelektronik därifrån. Det är helt enkelt inte värt det trots att de ibland har mycket bra priser.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Erik:

Problemet är att INET, Webhallen, Komplett, Alina m.f. sannolikt skulle gjort samma bedömning.

/Erik

Skillnaden är att till exempel Inet och Webhallen går att kommunicera med. Av två reklamationsärenden jag haft hos dem har båda varit totala katastrofer. Hela deras system för reklamation och support är värdelöst i alla led. De kan inte ens packa varor på ett vettigt sätt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Skillnaden är att till exempel Inet och Webhallen går att kommunicera med. Av två reklamationsärenden jag haft hos dem har båda varit totala katastrofer. Hela deras system för reklamation och support är värdelöst i alla led. De kan inte ens packa varor på ett vettigt sätt.

Konstigt. Alla ärenden jag har haft har fungerat klockrent. Har till och med fått nya varor utskickade direkt för att slippa besvär. Kanske du har haft otur? Jag har ju iförsig varit medlem här rätt så länge så jag kanske inte hetsar upp mig så lätt om det nu skulle bli något "tjorv" med någon butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Skillnaden är att till exempel Inet och Webhallen går att kommunicera med. Av två reklamationsärenden jag haft hos dem har båda varit totala katastrofer. Hela deras system för reklamation och support är värdelöst i alla led. De kan inte ens packa varor på ett vettigt sätt.

Jag håller med att många aktörer har bättre support än CDON men jag vill ändå påstå att bedömnignen i slutändan skulle vara densamma, dvs att retur skulle nekas.

/Erik

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lindahlj:

Konstigt. Alla ärenden jag har haft har fungerat klockrent. Har till och med fått nya varor utskickade direkt för att slippa besvär. Kanske du har haft otur? Jag har ju iförsig varit medlem här rätt så länge så jag kanske inte hetsar upp mig så lätt om det nu skulle bli något "tjorv" med någon butik.

Jag har skrivit hela långa historien många gånger men i grunden gick det ut på att både grafikkort och chassi hade fel när jag gjorde en beställning på min nuvarande dator. Grafikkortet märkte jag först och det var inget trassel i början. Förutom att de går emot gängse rekommendationer med hur man ska få kontakt med dem och att de hänvisar till tillverkaren på sin egen hemsida vilket inte heller är helt ok rent juridiskt. Sen fungerade inte deras reklamationssida heller så fick först försöka hitta ett sätt att tala om för dem att den var trasig. Inte så lätt när alla sätt att kommunicera hänvisar till samma sida som ju var trasig. Så fick börja med att jaga representanter här på Sweclockers. Men jag fick ett nytt kort. Däremot fungerade inte deras system för att hantera fakturor vid reklamationer för av någon anledning skickar de alltid med en ny faktura som sedan ska makuleras. Detta missades så efter ett tag fick jag en ny faktura med påminesleavgift från Klarna. Tack för den. De tvärvägrade att skicka ut en korrekt faktura där det står att den är makulerad eller något som helst bevis på det utöver deras egna system för att kontakta servicepersonal. Jag bad om ett mail vilket de vägrade skicka. Chassit var krångligare då de först skyllde på mig. Tydligen var det mitt fel att en skruv var feldragen från fabrik så den inte gick att få loss. Sedan vägrade de tvärt skicka ut ett nytt chassi så jag kunde ha min dator igång medan det trasiga var inne på lagning. Se lagen om att reklamation ska ske utan besvär för kunden. Att stå utan dator i två veckor medans chassin skickas fram och tillbaks är inte utan besvär för köparen. Sedan blev de direkt otrevliga varpå jag vände mig till Fractal Design direkt och undrade om jag kunde få ett utlåtande från dem att visa upp för CDON. Först då gick de med på att skicka ut ett nytt chassi så jag kunde skicka in det trasiga. Tack Fractal. För att få kontakt med personer under denna härvan vände jag mig även till Sweclockers forum. Här var det betydligt lättare att få kontakt med någon än via de officiella kanalerna. Intressant att man sak behöva använda en tredje part för att genomföra en reklamation. Den representanten hade en lite annan bild av vad som hände. Tydligen var den hon som hade löst det trots att hennes version inte alls passade in rent tidsmässigt i det verkliga händelseförloppet. Bör även tilläggas att deras egna tjänst för att kommunicera med supporten kan redigeras av dem själva utan att det syns vilket är lite störande. Jag ogillar det när de vägrar använda mail. Även den här gången misslyckades de med faktureringen och jag läste nyligen om fler fall här på Sweclockers så deras system är tydligen inte kapabelt att ta hand om reklamationer. Det bästa var ett tag senare när jag skrev ett dåligt omdöme på prisjakt varpå jag helt plötsligt får ett privat meddelande på minhemmabio.se, en sida jag inte visste jag var medlem på. Då är det en representant från CDON som vill be om ursäkt. Även här vägrar han att använda mail trots att jag avslutade varje meddelande med att vidare korrespondens enklast sköttes via mail. Det krävde en tur på Sweclockers forum för att få dem att skicka ett mail. Det slutade med att de försökte muta mig med 300 kr värdecheck.

Så inget i deras deras hantering i något av ärendena har varit bra. De bryter konsekvent mot både konsumentlagstiftning och rekommendationerna för trygg e-handel. Bara det faktum att de inte har ett telefonnummer gör att man bör dra öronen åt sig då det är ett klassiskt tecken på ett skojarföretag. Att de dessutom tvärvägrar att kommunicera via mail gör dem inte mer trovärdiga.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24