Zyxel-modem börjat dö. Behöver nytt modem... eller? Telia ADSL

Permalänk
Medlem

Zyxel-modem börjat dö. Behöver nytt modem... eller? Telia ADSL

Ringde telias "support" för att be dom kolla vart felet låg då mitt zyxel-modem tappar anslutning till stationen med jämna mellanrum. Det hela slutade i ett långt säljsamtal där killen på supporten inte verkade fatta att jag ville köpa något utan faktiskt ville ha support. Han visste inte ens vad jag menade när jag frågade om "upp-hastighet" eller "hastighet uppströms". På den nivån var det.

Hur som helst, mitt modem tappar anslutningen till stationen med jämna mellanrum, stundtals hela tiden. Jag vill fastställa om det är modemet, stationen eller kopparlinan från huset som är den felande länken. Fick efter mycket om och men svaret att det är galet stor packetloss från mitt modem till stationen men inte speciellt hög från stationen.
Vad menar han här egentligen? Packetloss från mitt modem? Kan inte det lika gärna va kopparlinan som orsakar detta? Vad menar han med packetloss från stationen? Menar han från stationen till mig, eller mellan telias server och stationen?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Update: Körde ett pingtest för att se paketförlust och fick en förslust på 4%. Räcker det för att modemet ska kunna tappa anslutning till stationen?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Fick efter mycket om och men svaret att det är galet stor packetloss från mitt modem till stationen men inte speciellt hög från stationen.
Vad menar han här egentligen? Packetloss från mitt modem? Kan inte det lika gärna va kopparlinan som orsakar detta? Vad menar han med packetloss från stationen? Menar han från stationen till mig, eller mellan telias server och stationen?

Du tappar en massa paket som skickas från ditt modem och paketen försvinner på adsl-förbindelsen.
Dvs det är antingen ditt modem, kopparn eller Telias dslam som felar.

Och pratar man om "packetloss från stationen" så tappas paket någonstans mellan Telias dslam och ditt modem.

Vanligaste orsaken till att man tappar paket på en dsl-förbindelse är att kopparn är dålig.
Men det fixas relativt enkelt genom att Telia lägger på en mer störtålig profil på din förbindelse.

Permalänk
Medlem

4% packetloss är inte så våldsamt högt även om det kan störa.

Jag hade försökt ringa igen för att faktiskt få lite mer support. Han nämnde inget om CRC, CV, feltrafik eller liknande?

Permalänk
Medlem

Om kopparn är dålig brukar det oftast vara CV-fel (packetloss) nedströms. Om nu supportkillen vet vad han pratar om så verkar det som om felen går uppströms, och i ungefär 8 av 10 fall betyder det fel på modemet. I de övriga två fallen ligger felet på kopparn och då i slutet av ledningen, dvs nära modemet.

Dock skulle jag nog rekommendera samma sak som @Skrotnisse92, ring igen och få lite mer support. De brukar kunna se om det är fel på kopparn eller om det är annan hårdvara.

Visa signatur

Tänk på att citera så kanske jag hittar tillbaka