HD7990 sjuk prestandadrop

Permalänk

HD7990 sjuk prestandadrop

Hej

Jag köpte ett nytt chassi häromdagen (BitFenix Colossus Matx).
Så nu när jag installerat om allt bara för att, enda skillnaden från tidigare systemet är att jag uppgraderade till Windows 8.1
HD7990't är för långt för att sitta i den första PCIe porten så jag satte det den andra på moderkortet (Asus Maximus Gene V).
Det märkliga nu är att jag max får 50FPS (oftast 35) i BF4 när jag tidigare fick ca 100 när grafikkortet satt i den första PCIe bussen.
Så jag undrar bara om någon annan haft det här problemet eller om någon vet en lösning på detta problem?

Visa signatur

Aka: Telefonskaft

Permalänk
Medlem

Kolla om den kör 16 lanes. Om den inte gör det, har du svaret där.

Permalänk

Är Vsync påslaget kanske kan vara det som är boven, annars testa att avinstallera drivrutinerna för grafikkortet och installera om det igen, hjälper inget av dessa så prova uppdatera bios på moderkortet.

Visa signatur

Alone_Predator
Asus P6t deluxe v2, Intel i7 920@stock, 6gb ddr3, 2tb sata, 120 gb ssd corsair sandforce3, Geforce Gtx 470 SLI.

Permalänk
Medlem

PCI-e port 2 är en x8 port. Med en 7990:a under optimala förhållande så innebär det x4 per GPU.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av traebit:

Kolla om den kör 16 lanes. Om den inte gör det, har du svaret där.

Dock om han har PCIe 3.0, alltså en IB processor så räcker det gott och väl med 8 lanes.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk

Skall vara 2X 16 enligt Asus hemsida, däremot körs portarna i 8 om man kör med dubbla kort....

Visa signatur

Alone_Predator
Asus P6t deluxe v2, Intel i7 920@stock, 6gb ddr3, 2tb sata, 120 gb ssd corsair sandforce3, Geforce Gtx 470 SLI.

Permalänk
Skrivet av JohanFalk:

Dock om han har PCIe 3.0, alltså en IB processor så räcker det gott och väl med 8 lanes.

Kör med OCad i7 3770K (4GHz) och aktiverat generation 3 PCIe på båda bussarna i BIOS, så som du säger så borde ju 8x räcka.

Visa signatur

Aka: Telefonskaft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alone_Predator:

Skall vara 2X 16 enligt Asus hemsida, däremot körs portarna i 8 om man kör med dubbla kort....

Då ljuger ASUS egen manual eftersom den anger att port 1 kör ensam x16, port 2 kör alltid x8.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryostatic:

Kör med OCad i7 3770K (4GHz) och aktiverat generation 3 PCIe på båda bussarna i BIOS, så som du säger så borde ju 8x räcka.

Du missar att Du kör dubbla GPU:er på en x8 lina.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Veni:

Du missar att Du kör dubbla GPU:er på en x8 lina.

Sant, så lättaste är väl kanske att sälja kortet och skaffa två R9 290 i CF...

Visa signatur

Aka: Telefonskaft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryostatic:

Sant, så lättaste är väl kanske att sälja kortet och skaffa två R9 290 i CF...

Du kan även prova med en PCI-e x16 förlängare, men det är lite lotteri och de är inte särskilt pålitliga vid högre frekvenser. Men Du har inte mycket att förlora på en sådan. Om Du hittar någon som Du tycker passar dig så ta en som är så kort som möjligt och som gärna inte använder någon form av bandkabel.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Kolla på bilden. Står PCIE_X8 på moderkortet på den porten och PCIE_X16/X8 på den översta så den undre har garanterat bara stift för PCIE_X8.

Så det är porten som ÄR problemet .

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Veni:

Du missar att Du kör dubbla GPU:er på en x8 lina.

En PCIe 3.0 x8. Det motsvarar PCIe 2.0 x16, vilket borde räcka för ett 7990.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

En PCIe 3.0 x8. Det motsvarar PCIe 2.0 x16, vilket borde räcka för ett 7990.

Du har helt rätt men missar samtidigt att han upplever verklig prestanda förlust. I hans fall med en 7990:a så motsvarar det i 2.0 x8 per GPU. Hans kort är dessutom skapat för att dra nytta utav 3.0 eftersom det är ett litet stort monster.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Du missar att Du kör dubbla GPU:er på en x8 lina.

Fast om han har pci-e 3.0 aktiverat då är ju en 3.0 8x slot = 2.0 16x slot. Det borde inte vara några problem. Jag tror det är något annat som fungerar dåligt. BF4 har ju inget crossfirestöd i princip, men dubbelmackorna kanske kringgår det med sin interna krets? Vad vet jag.

edit: Sen i diskussionen

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Skrivet av Veni:

Du kan även prova med en PCI-e x16 förlängare, men det är lite lotteri och de är inte särskilt pålitliga vid högre frekvenser. Men Du har inte mycket att förlora på en sådan. Om Du hittar någon som Du tycker passar dig så ta en som är så kort som möjligt och som gärna inte använder någon form av bandkabel.

Kollade lite på deras hemsida, båda verkar ju kunna ge 16x men om man använder två kort så går den ner på 8x borde den inte då ligga på 16x även i andra bussen?

Visa signatur

Aka: Telefonskaft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Du har helt rätt men missar samtidigt att han upplever verklig prestanda förlust. I hans fall med en 7990:a så motsvarar det i 2.0 x8 per GPU. Hans kort är dessutom skapat för att dra nytta utav 3.0 eftersom det är ett litet stort monster.

Precis vad jag försökt påpeka. Men hjälper inte att peka om den man pekar åt är blind.

Eller som man oxå säger. Han ser inte skogen för alla träden.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Skrivet av Ant3:

Precis vad jag försökt påpeka. Men hjälper inte att peka om den man pekar åt är blind.

Eller som man oxå säger. Han ser inte skogen för alla träden.

Men då kvarstår ju frågan om vad som kan vara det riktiga problemet, testat med och utan V-sync, ingen skillnad :/

Visa signatur

Aka: Telefonskaft

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Veni:

Du har helt rätt men missar samtidigt att han upplever verklig prestanda förlust. I hans fall med en 7990:a så motsvarar det i 2.0 x8 per GPU.

Precis. Jag har kört två 7970 i CrossFire på just den konfigurationen (PCIe 2.0 x8/x8), och det fungerade alldeles utmärkt (om man bara kollade på frameraten; spelen var i verkligheten totalt ospelbara, men det berodde på megastuttering).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryostatic:

Kollade lite på deras hemsida, båda verkar ju kunna ge 16x men om man använder två kort så går den ner på 8x borde den inte då ligga på 16x även i andra bussen?

Då ljuger återigen deras manual eftersom den anger att slot 2 enbart är en x8. Jag håller med dig att man kan tycka så angående slot 2 med x16 om inte slot 1 används, men det hela beror på hur många fysiska banor som de har kopplat fram till port 2. Det krävs 32 banor för att få x16. Har dom då enbart lagt 16 banor till slot två så finns det ingen fysisk möjlighet att få ut x16 @ PCI-e 3.0 på port 2.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Precis vad jag försökt påpeka. Men hjälper inte att peka om den man pekar åt är blind.

Eller som man oxå säger. Han ser inte skogen för alla träden.

Tja, man kan försöka :D. Jag förstår att det gick inte så bra i PISA men simpel matte+google borde de kunna använda för att verifiera det vi anger.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryostatic:

Men då kvarstår ju frågan om vad som kan vara det riktiga problemet, testat med och utan V-sync, ingen skillnad :/

Enkelt skrivet med tanke på att vi redan påpekat det troliga problemet om inget annat dyker upp, så är problemet egentligen chassit :D.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Veni:

Enkelt skrivet med tanke på att vi redan påpekat det troliga problemet om inget annat dyker upp, så är problemet egentligen chassit :D.

Haha, måste ju självklart vara chassit som flaskar

Visa signatur

Aka: Telefonskaft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Du missar att Du kör dubbla GPU:er på en x8 lina.

Kommer ändå inte bli en flaskhals, även om det skulle bli en flaskhals är det långt ifrån en halvering av prestanda vi pratar om.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk

Hittade problemet, var bara att flasha BIOS nu fungerar det perfekt igen.

Hade aldrig uppdaterat det tidigare så är väl det som var boven, tack så mycket för er hjälp!

Visa signatur

Aka: Telefonskaft

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Kommer ändå inte bli en flaskhals, även om det skulle bli en flaskhals är det långt ifrån en halvering av prestanda vi pratar om.

Så Du menar att x4 per GPU är ingen flaskhals?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Så Du menar att x4 per GPU är ingen flaskhals?

För PCIe 3.0 ? Nej, det är inte en flaskhals. Det är likvärdigt med PCIe 2.0 x8 vilket klarar en 7970 utan problem.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av Veni:

Så Du menar att x4 per GPU är ingen flaskhals?

Har samma FPS som i första PCIe porten, så jag är nöjd (:

Visa signatur

Aka: Telefonskaft

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

För PCIe 3.0 ? Nej, det är inte en flaskhals. Det är likvärdigt med PCIe 2.0 x8 vilket klarar en 7970 utan problem.

Trodde att 7970:or var mer sugna än x8 @ PCI 2.0. Då har man lärt sig något nytt idag.

Skrivet av Cryostatic:

Har samma FPS som i första PCIe porten, så jag är nöjd (:

Kul att det löste sig.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Trodde att 7970:or var mer sugna än x8 @ PCI 2.0. Då har man lärt sig något nytt idag.

Oroade också angående detta när jag köpte mina R9-290, eftersom jag ännu ligger på en 2600k. Efter mycket googlande och lite frågar av folk som kunde pröva det, visade det sig att skillnaden mellan PCIe 2.0 x8 x8 och PCIe 3.0 x8 x8 är knappt noterbar. Snackar alltså om 1-3% som nästintill hamnar i marginalerna.

Kanske blir större skillnad i syntetiska stresstest som 3DMark, Heaven och liknande men tror vi inte pratar om mycket då ens.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.