Köp macbook med kompis mecanat kort?

Permalänk
Medlem

Köp macbook med kompis mecanat kort?

Hej!

Jag är nu på G att köpa en macbook pro. Jag skulle vilja låna någons studentrabatt för att handla i mecanat-store. Jag frågade en kompis som studerar om jag fick låna hans kort för att göra detta men han säger att han kan hamna i trubbel om man handlar i någon annans namn.

Stämmer detta? Kan jag inte använda någon annans studentrabatt för att handla en macbook?

Permalänk

Kan du inte bara låta honom köpa den, fast du betalar? Garanti ska gälla oavsett.

Visa signatur

FD R2 | Newton R2 650W | 1055T | Crosshair IV | Sapphire 5870 | Dominator GT 2GHz |

Permalänk
Inaktiv

Varför tycker du att du skall få ta del av studentrabatter om du inte studerar? När jag är klar med studierna kommer jag givetvis sluta få studentrabatter.

Om inte annat kan han köpa den i sitt namn och sedan ge det till dig, även om jag tycker att det är jävligt girigt att snåla på studenternas bekostnad för att köpa datorer för 10 lakan, det är ju inte som att någon tar lån för att överleva

Permalänk
Medlem

välj fakturabetalning så betalar bara du fakturan. Inte svårare än så

Permalänk
Medlem

Jag förstår varför din kompis tvekade och en total onödig risk.

Det är som sagt bättre att ta med kompisen (till butiken) som köper i sitt namn osv medan du står för pengarna och får datorn. Du gör precis som barn som tar med sina föräldrar för att handla leksaker med skillnaden att det är du som betalar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Varför tycker du att du skall få ta del av studentrabatter om du inte studerar? När jag är klar med studierna kommer jag givetvis sluta få studentrabatter.

Om inte annat kan han köpa den i sitt namn och sedan ge det till dig, även om jag tycker att det är jävligt girigt att snåla på studenternas bekostnad för att köpa datorer för 10 lakan, det är ju inte som att någon tar lån för att överleva

För det är väldigt enkelt att logga in på en polares mecanat-konto och betala. Då sparar jag 1600kr som jag t.ex kan lägga på apple care istället. Alla kanske inte har pappa som betalar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dezpite:

För det är väldigt enkelt att logga in på en polares mecanat-konto och betala. Då sparar jag 1600kr som jag t.ex kan lägga på apple care istället. Alla kanske inte har pappa som betalar.

Du missförstår mig. Jag menar att om alla gjorde som du skulle de behöva ta bort studentrabatter helt, vilket är väldigt tråkigt för oss som studerar och inte sitter på så mycket pengar (får ta lån för att klara sig). Studerar man inte antar jag att man jobbar med något och inte behöver ta lån för att kunna bo för 4000 kronor i månaden och då behöver man väl inte rabatterade leksaker heller. Varken jobbar eller studerar man förstår jag inte hur man skall ha råd med leksaker alls.

Varför skulle ens farsa betala för någons laptop, den är väl inte till honom?

Permalänk
Medlem

Klart det går att handla i någon annans namn. Det är ju inte så att Apple för varje dator de säljer sedan sitter och kollar upp att det verkligen är personen som köpte den som använder den.

Sen om det är moraliskt rätt kan man ju diskutera

Permalänk
Skrivet av Dezpite:

Hej!

Jag är nu på G att köpa en macbook pro. Jag skulle vilja låna någons studentrabatt för att handla i mecanat-store. Jag frågade en kompis som studerar om jag fick låna hans kort för att göra detta men han säger att han kan hamna i trubbel om man handlar i någon annans namn.

Stämmer detta? Kan jag inte använda någon annans studentrabatt för att handla en macbook?

Det som vissa inte förstår här när jag snabbläste tråden var att folk tror att "Mecenat Store" är en fysisk butik, det är det inte.
Det är en hemsida som i sin tur förmedlar dig till Apple Store for Education (eller liknande) som också är digital.
Väl där kan du köpa datorer för rabatterat pris (i.e. "studentpris").

Jag tror inte något kommer ske om du anger ditt namn som leveransadress och betalar med ditt kort.
I annat fall kan du ju låta polaren sköta allt medans du betalar med ditt kort eller betalar fakturan åt honom.
Sen skriver ni ett kvitto er två imellan att du köper datorn av honom så du har det för framtida referens.

Om du skulle behöva ringa Apple i garantinärenden så kan de ju ha honom som köpare på datorns serienummer men sen så har du ju ett kvitto (som jag inte tror du ens behöver) att du köpt den av honom.

Ser inget fel med att du utnyttjar din polares rabatt om han inte själv ska göra det, folk som har problem med det kan lägga sin tid på annat iom. att frågan berörde OM det gick inte OM det var rätt.

Om man kan köpa en dator för 9-10TKR som student så lever man knappast på nudlar och snålar ändå så argumentet håller direkt inte.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Jag använde brorsans mecenat när jag köpte min, använde mitt namn överallt men gick via länken på mecenat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwede86:

Det som vissa inte förstår här när jag snabbläste tråden var att folk tror att "Mecenat Store" är en fysisk butik, det är det inte.
Det är en hemsida som i sin tur förmedlar dig till Apple Store for Education (eller liknande) som också är digital.
Väl där kan du köpa datorer för rabatterat pris (i.e. "studentpris").

Jag tror inte något kommer ske om du anger ditt namn som leveransadress och betalar med ditt kort.
I annat fall kan du ju låta polaren sköta allt medans du betalar med ditt kort eller betalar fakturan åt honom.
Sen skriver ni ett kvitto er två imellan att du köper datorn av honom så du har det för framtida referens.

Om du skulle behöva ringa Apple i garantinärenden så kan de ju ha honom som köpare på datorns serienummer men sen så har du ju ett kvitto (som jag inte tror du ens behöver) att du köpt den av honom.

Ser inget fel med att du utnyttjar din polares rabatt om han inte själv ska göra det, folk som har problem med det kan lägga sin tid på annat iom. att frågan berörde OM det gick inte OM det var rätt.

Om man kan köpa en dator för 9-10TKR som student så lever man knappast på nudlar och snålar ändå så argumentet håller direkt inte.

Har inte tänkt köpa något (inte nu i alla fall) men hur är det med studentrabatt? Går på gymnasiet och har Mecenat,
så alltså borde jag rimligtvis kunna köpa med studentrabatt, alltså t.ex en Mac,
men när jag var på Macforum (fysisk butik i GBG) så sa en kille där att det bara gäller högskolestudenter
när man ska ha rabatt på Apples grejer. Men det har jag inte sett någonstans och vad ska det spela för roll egentligen?
Har ju ändå ett giltligt Mecenat kort

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Dezpite:

Hej!

Jag är nu på G att köpa en macbook pro. Jag skulle vilja låna någons studentrabatt för att handla i mecanat-store. Jag frågade en kompis som studerar om jag fick låna hans kort för att göra detta men han säger att han kan hamna i trubbel om man handlar i någon annans namn.

Stämmer detta? Kan jag inte använda någon annans studentrabatt för att handla en macbook?

Ge han pengar före och sedan köper han den och ger till dig inte svårare än så att han hade köpt den och sedan sålt den på blocket...

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Har inte tänkt köpa något (inte nu i alla fall) men hur är det med studentrabatt? Går på gymnasiet och har Mecenat,
så alltså borde jag rimligtvis kunna köpa med studentrabatt, alltså t.ex en Mac,
men när jag var på Macforum (fysisk butik i GBG) så sa en kille där att det bara gäller högskolestudenter
när man ska ha rabatt på Apples grejer. Men det har jag inte sett någonstans och vad ska det spela för roll egentligen?
Har ju ändå ett giltligt Mecenat kort

Logga bara in här, http://www.mecenat.se/ . Fick låna min kusins inlogg som går i gymnasiet. Blir automatiskt vidare till Apple store och får 10% rabatt.

Permalänk
Avstängd

Du behöver inte ens logga in. Säkerheten på dessa studentrabatter är kass. Apple kollar inte ens om du är student.

Varsågod, här har du 10% off länken.
http://store.apple.com/se_edu_117739/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larcyn:

Du behöver inte ens logga in. Säkerheten på dessa studentrabatter är kass. Apple kollar inte ens om du är student.

Varsågod, här har du 10% off länken.
http://store.apple.com/se_edu_117739/

Tack!

Jag ska köpa macbook pron för 12500kr om jag får en hyfsad lön 25:e

Permalänk
Avstängd

Tänk lite till

Om du köper den i ditt eget namn kan du själv reklamera problem i 3 år. Köper du den i någon annans namn vill det till att du hänger med den personen i 3 år... annars kan du på sin höjd nyttja garantin under första året.