Permalänk

Gammal Skrivare Windows 8

Hej,

Köpte en ny dator till mossan och struntade i att installera win7 utan lät window 8 vara kvar. Konstigt nog så tyckte mossan inte att det var så farligt. Nu har jag fixat allt åt henne så hon kan fortsätta göra det hon brukar men det var en grej jag inte kunde lösa. Hon har en gammal laserskrivare som varit en bra trotjänare länge nu men jag kunde *an inte få den att fungera med windows 8.

Canon LBP-1210

Det är en Canon LBP-1210 som jag försöker installera. Det finns inga drivrutiner till win8 såklart. Jag har provat att köra i kompbilitetsläge, starta utan drivrutinssignering, installera med andra liknande drivrutiner för att lura datorn osv. Lägga till skrivaren manuellt funkar inte heller.

Finns det någon lösning alls att få in en gammal skrivare till win8?

Permalänk
Medlem

Prova att använda en HP PCL drivrutin. Tex HP LaserJet 4000 PCL6. Borde väl finnas som standard i Win 8

Även denna borde fungera:
http://h20566.www2.hp.com/portal/site/hpsc/public/psi/swdHome...

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Prova att använda en HP PCL drivrutin. Tex HP LaserJet 4000 PCL6. Borde väl finnas som standard i Win 8

Även denna borde fungera:
http://h20566.www2.hp.com/portal/site/hpsc/public/psi/swdHome...

Ska prövas, tack för tips!

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Prova att använda en HP PCL drivrutin. Tex HP LaserJet 4000 PCL6. Borde väl finnas som standard i Win 8

Även denna borde fungera:
http://h20566.www2.hp.com/portal/site/hpsc/public/psi/swdHome...

Bad brorsan testa men han verkar inte få igång det ändå.

Permalänk
Medlem

skriver detta lite kort då du verkar gjort sånt förut om du vill kan jag skriva mer detaljerat.

enheter och skrivare,
lägg till skrivare
Skrivaren finns inte i listan.
välj port,
Då du kommer till där du väljer skrivartillverkaren och modell tryck windows update (kommer nog ta ett tag och uppdatera )
nu finns det en som heter lbp 1000 på pcl 5 kolla om den funkar?

https://skydrive.live.com/?cid=341a996c8099c09b#cid=341A996C8...

Permalänk

Ska prova, inte ofta jag är hos mossan hehe. Gjorde så fast med andra drivrutiner men inte pcl. Återkommer!

Permalänk
Medlem

Borde gå som tidigare postare att tvinga igång skrivaren med manuella portar och universal drivers

skrivare kan prata massa olika protokoll, Testa både pcl6 och pcl5

windows vista/windows 7 drivers kan även till viss grad tvingas in i windows 8 om man läser in dom manuellt

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Skrivet av TimmyQ:

Borde gå som tidigare postare att tvinga igång skrivaren med manuella portar och universal drivers

skrivare kan prata massa olika protokoll, Testa både pcl6 och pcl5

windows vista/windows 7 drivers kan även till viss grad tvingas in i windows 8 om man läser in dom manuellt

Windows egna lägg till skrivare hittar inte skrivaren som enhet. Däremot går det installera drivrutiner i enhetshanteraren och där har jag provat tvinga dem riktiga drivrutiner utan lyckan. Antar att det är för att dem bara finns som 32-bitars kod.

Har provat massa standars PCL drivrutiner, hps 4000 PCL5 och 6. Canons egna standard PCL6 V1 och V2. Har inte haft någon lycka med någon. Bäst fungerade HPs 4000 PCL 6 där skrivaren försökte skriva ut men det inte kom något på pappret, allstå den åkte igenom blankt....

Permalänk
Medlem

Det finns inte drivrutiner här, som är ett vanligt problem med tillbehör och Windows 8.X. Att det är 32-bit spelar ingen roll.

Enklast är nog att leta reda på en kompatibel printserver eller köra ett VM med GNU/Linux på datorn för att dela ut skrivaren över nätverket. Problemet där är att du fortfarande behöver drivare, via CUPS/SAMBA (Linux) brukar det gå att använda generiska drivare om man konfar för det dock. Eller att köpa ny skrivare.

Permalänk

Blir nog en installation av winsows 7 istället Finns ju konverter till skrivaren för att köra som nätverk men med en så gammal skrivare tror jag inte möjligheten för tillbehör är så stor att tillgå.

Köra vm är ju alternativ men är nog inte optimalt.

Anser nog att vi kollat på alla alternativ och kan konstatera att MS inte gillar gammalt. Vill tacka alla soim försökt hjälpa till!

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det finns inte drivrutiner här, som är ett vanligt problem med tillbehör och Windows 8.X. Att det är 32-bit spelar ingen roll.

Enklast är nog att leta reda på en kompatibel printserver eller köra ett VM med GNU/Linux på datorn för att dela ut skrivaren över nätverket. Problemet där är att du fortfarande behöver drivare, via CUPS/SAMBA (Linux) brukar det gå att använda generiska drivare om man konfar för det dock. Eller att köpa ny skrivare.

Har provat allt och hittat en massa intressanta trådar om fler som älskar sin gammal LBP-1210 skrivare och inte vill ge upp. Provade nu även i Win10 istället och samma resultat. Har verkligen provat alla PCL5 C som det ska vara till denna skrivaren och även E PCL6 med olika fabrikat osv osv. Det jag kommit fram till är att det faktiskt är pga att det inte finns några 64-bitars drivrutiner, vilket är störande då Canon faktiskt har gjort dem till Linux :S