Google förbereder surfplatta på åtta tum

Permalänk
Melding Plague

Google förbereder surfplatta på åtta tum

Låg prissättning på surfplattor i sjutumsklassen och växande mobiltelefoner får Google att ändra inriktning till uppföljaren av andra generationens Nexus 7.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter bra. Tycker Nexus 7:an känns välbyggd, så bra där Asus/Google och alla inblandade. Men! Hoppas de sätter power-knappen på kortsidan istället för långsidan bredvid volymknapparna. Som det är nu (Nexus 7 2013) händer det att man råkar släcka plattan när man vill ändra volym… :-|

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Låter bra. Tycker Nexus 7:an känns välbyggd, så bra där Asus/Google och alla inblandade. Men! Hoppas de sätter power-knappen på kortsidan istället för långsidan bredvid volymknapparna. Som det är nu (Nexus 7 2013) händer det att man råkar släcka plattan när man vill ändra volym… :-|

Där går vi isär! Vill ha alla knappar samlade på samma sida på mina enheter, är mycket skönare grepp då man alltid kan nå alla knappar med samma grepp.

Fast jag är nog en minioritet. :/

Permalänk
Medlem

Bra! 7" är för litet för en surfplatta.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av SiRai:

Bra! 7" är för litet för en surfplatta.

8" är fortfarande för litet

Det är ju inte mycket större än mobilerna idag, så då ser jag ingen större mening med att lägga ut flera tusen extra.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Håller med Google
Är grymt nöjd med storleken på min iPad Mini. Precis lagom liksom!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det blir kanske uppgradering från första generation Nexus 7. Bra att jag skippade nya versionen eftersom köpsuget var stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

8" är fortfarande för litet

Det är ju inte mycket större än mobilerna idag, så då ser jag ingen större mening med att lägga ut flera tusen extra.

Tycker själv 8" är perfekt. Inte för litet, inte för stort. Har man sen en 5 - 6" mobil är det kanske onödigt med en surfplatta ja.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av SiRai:

Tycker själv 8" är perfekt. Inte för litet, inte för stort. Har man sen en 5 - 6" mobil är det kanske onödigt med en surfplatta ja.

Jag hade hoppats på minst 10", men nu skippar jag det den här gången också.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

8" är fortfarande för litet

Det är ju inte mycket större än mobilerna idag, så då ser jag ingen större mening med att lägga ut flera tusen extra.

hur menar du nu? en surfplatta är ju mycket billigare än en mobiltelefon om ser till prestanda per krona?

Skrivet av Dunder:

Jag hade hoppats på minst 10", men nu skippar jag det den här gången också.

Det finns redan en nexus 10?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hennnkee:

Håller med Google
Är grymt nöjd med storleken på min iPad Mini. Precis lagom liksom!

Skickades från m.sweclockers.com

Antar att du har lite större händer för jag har helt klart problem att greppa en IPad mini med tummen på ena sidan och resten av fingrarna på andra sidan. Där är Nexus 7 mycket bättre. Nu får man hoppas att de håller kvar formatet på skärmen för då är chansen stor att den fortsätter vara mer greppvänlig än IPad mini som är ganska bred.

Men förövrigt håller jag med om att 8" är troligen det bättre valet för en surfplatta.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är konstigt fokus på "storlek", i jobbet så är det hurvida man kan se texten på en a4/letter-pdf eller inte som avgör om den är vettig eller inte, och då är det ju i stort konstrast och punkttäthet samt prestanda som avgör.

Sen verkar det som att surfplattorna är på väg samma öde till mötes som telefonerna, det går inte att få tag på bra specs i rimlig storlek. Säg en telefon med bra spec i 3.9" till 4.2" rangen för telefoner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Det finns redan en nexus 10?

En ny revision på den plattan skulle vara nice, med behåll på de "framåtriktade högtalarna".

Permalänk
Medlem

Antar att LTE versionen kommer ut i Juni isf?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av morxy49:

hur menar du nu? en surfplatta är ju mycket billigare än en mobiltelefon om ser till prestanda per krona?

Jag menar att en mobil måste man ha, så surfplattan är ju en "extrakostnad", och då vill man ju inte ha en enhet som är nästan identisk med den man redan har.

Skrivet av morxy49:

Det finns redan en nexus 10?

Ja, en gammal. Den är ju inte särskilt kul att köpa nu.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av empizza:

Sen verkar det som att surfplattorna är på väg samma öde till mötes som telefonerna, det går inte att få tag på bra specs i rimlig storlek. Säg en telefon med bra spec i 3.9" till 4.2" rangen för telefoner?

Och jag som trodde de värsta bakåtsträvarna tjatade om 4,3", nu vet jag...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Där går vi isär! Vill ha alla knappar samlade på samma sida på mina enheter, är mycket skönare grepp då man alltid kan nå alla knappar med samma grepp.

Fast jag är nog en minioritet. :/

Ja, då går vi onekligen isär. Tycker letandet (kännandet) efter rätt knapp när man ska höja volymen ställer till det för mycket när de sitter på samma sida.

Hade den varit på kortsidan så ”vet man var man ska” så att säga. Även om man inte når den med samma grepp så blir det mindre friktion när man ska hitta knappen. Lite som att menyaraden i OS X inte går att ”gå förbi” då den är högst upp på skärmen så man bara kan slänga upp muspekaren och klicka. Det är små saker som man kanske inte tänker på, men det spelar roll i handhavandet i längden.

Det kunde i alla fall ha varit en annan ytstruktur på power-knappen så man hade känt att det är den man har fingret på.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Entusiast
Skrivet av empizza:

Jag tycker det är konstigt fokus på "storlek", i jobbet så är det hurvida man kan se texten på en a4/letter-pdf eller inte som avgör om den är vettig eller inte, och då är det ju i stort konstrast och punkttäthet samt prestanda som avgör.

Sen verkar det som att surfplattorna är på väg samma öde till mötes som telefonerna, det går inte att få tag på bra specs i rimlig storlek. Säg en telefon med bra spec i 3.9" till 4.2" rangen för telefoner?

Fast det finns lite fysik bakom det också. Högre prestanda kräver större batteri så tar mer plats så det går inte att få in samma prestanda i ett pyttelitet format. Det är inte för att datortillverkarna är onda som laptopar alltid i alla tider har haft betydligt lägre prestanda än stationära. Det är för att det inte går att få in samma mängd prestanda i ett litet format.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem

Bara de inte ändrar yttermåtten så den blir större. 7" är perfekt att stoppa ner i innerfickan på jackan så man slipper släpa på eb väska för att få den med sig i bilen eller på resande fot.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Plats för minneskort denna gång?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Skrivet av MugiMugi:

Plats för minneskort denna gång?

Det hoppas jag verkligen, förstår inte varför de skippade det på de två förra versionerna, när alla andra har det i princip.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Det hoppas jag verkligen, förstår inte varför de skippade det på de två förra versionerna, när alla andra har det i princip.

Tror det är en princip från Google att inte ha det eftersom de i grunden lever på att Du är online och kontinuerligt måste hämta information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det finns lite fysik bakom det också. Högre prestanda kräver större batteri så tar mer plats så det går inte att få in samma prestanda i ett pyttelitet format. Det är inte för att datortillverkarna är onda som laptopar alltid i alla tider har haft betydligt lägre prestanda än stationära. Det är för att det inte går att få in samma mängd prestanda i ett litet format.

Nu trivialiserar du väldigt här

Det är skärmen som drar, inte DSP:n för signalbehandling, ALU:n för beräkningar eller MP:n för skyfflandet, det är skärmen, och det är batteriet som väger. Det finns inget teknisk anledningen what-so-ever att det inte finns high-end telefoner i 3.9"-segmentet eller att 7"-plattor är "långsammare" än 11"-plattor, annat än att marknadsföringsavdelningen har beräknat att större säljer mer (notera att jag pratar om att göra skalmässigt mindre high-end prylar, jag förväntar mig inte att en 3.9"-enhet ska ha samma pris som en 5.6"-enhet med samma prestanda).

Och nej, datortillverkare än inte onda, de är bara djävligt trångsynta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Tror det är en princip från Google att inte ha det eftersom de i grunden lever på att Du är online och kontinuerligt måste hämta information.

Om enheterna hade inbyggt 3G/4G då hade jag gått med på det, men dessa enheter har de inte, är dessa tänkt att vara fastlimmade hemma någon stans antar jag? Där de alltid har Wifi.

Nu förvisso kommer denna nya model med LTE men men.

Oavsett vad på grund av avsaknad av minneskort så är dessa totalt värdelösa för min del.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

8" känns bra. Som sagt är mobilerna så stora idag så hoppet från mobil till nexus 7 var för litet. Hoppas att de reviderar Nexus 10 när de ändå håller på.

Permalänk
Medlem

Det vore trevligt med en stor platta, gärna 12".

Visa signatur

Asus P5kpl | E8500@3,8 | 4Gb | hd 4850 | P182b | Corsair 520w |

Permalänk
Medlem

Hmm, gillar inte alls "Google has selected 8-inch as the size of the third-generation Nexus 7 to avoid price competition"

Vad tror ni det blir för pris?

Permalänk
Medlem

Det ser jag fram emot 7" känns lite litet så 8" passar nog mig.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Det hoppas jag verkligen, förstår inte varför de skippade det på de två förra versionerna, när alla andra har det i princip.

Finns aldrig på Nexus-enheter, kommer aldrig finnas tyvärr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem

Ni som vill ha en större platta kan väl köpa en Nexus 10 eller valfri Samsung/Asus platta. Jag köper Nexus 7 för jag vill ha en slimmad platta där jag har min underhållning. På min mobil har jag inga spel och vill gärna ha den ren även i fortsättningen.

Om nu ryktet stämmer hoppas jag det inte blir större yttermått och att kanterna i så fall blir mindre runt skärmen.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum