Geforce GTX 780 Ti från MSI, PNY och Zotac

Permalänk
Melding Plague

Geforce GTX 780 Ti från MSI, PNY och Zotac

Grafikkortsmakaren Nvidia leder idag racet om världens snabbaste grafikkort med en grafikkrets. SweClockers tittar närmare på tre påkostade tolkningar från MSI, PNY respektive Zotac.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevlig recension.

Fortfarande undrar man varför BF3 står som test spel när 4'an finns ute.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

attans, hade gärna sett EVGA 3GB Superclocked Versionen där :/

Permalänk
Medlem

Har ASUS och EVGA's versioner custom PCB? Har någon annan tillverkare det?

Permalänk
Medlem

Intressant läsning som vanligt! Aldrig hört talas om PNY förut, och vilket idiotiskt namn på kortet

Skrivet av Sebastian R:

Trevlig recension.

Fortfarande undrar man varför BF3 står som test spel när 4'an finns ute.

Det har dom förklarat förut i någon Fredagspanel. Var ett elände tydligen när dom hade för brottom med att byta ut BFBC2 till BF3.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Saknar ett Classified med upplåst volt i testet

Permalänk
Medlem

Kommer det komma en jämförelse med AMD Mantle drivna kort längre fram:-)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Skrivet av Stealthbomb:

Saknar ett Classified med upplåst volt i testet

Eller Kingpin

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Sebastian R:

Trevlig recension.

Fortfarande undrar man varför BF3 står som test spel när 4'an finns ute.

Skrivet av Atlas Tasume:

Det har dom förklarat förut i någon Fredagspanel. Var ett elände tydligen när dom hade för brottom med att byta ut BFBC2 till BF3.

Precis som Atlas Tasume skriver har vi valt att vänta med att använda Battlefield 4. Anledningen är att spelet fortfarande uppdateras titt som tätt, varför vi väntar till dess att det är mer finslipat. Vi gjorde "misstaget" att ta med Battlefield 3 på tok för tidigt, vilket gjorde att extremt mycket tid gick åt i att testa om grafikkort i specifikt det spelet.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av WhiteOne:

Har ASUS och EVGA's versioner custom PCB? Har någon annan tillverkare det?

ASUS 780 Ti DC2-korten har egendesignat PCB

Permalänk
Medlem

helt ok siffror, hade varit skoj och se hur ens egna kort står sig.

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Eller Kingpin

Har snackat med Jacob och kompani och som det lät på dom så hade dom inte något classified eller classified Kingpin på ingång. Jag kommer slänga upp tester ifrån spel plus benchmarks i Kingpin tråden som finns när jag fått hem mitt

Permalänk
Medlem

Trevliga kort med mindre trevligt pris. Största besvikelsen är coil whine vilket får mej att definitivt stå över ett köp. Dags att se över kretskorten Nvidia!!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Hur står sig ASUS Mars eller vad den exakt hette med två 760 mot dom här månntro? Den skulle vara bättre mot en referens 780 ti.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Snusfri

Snajdigt, skulle inte sitta fel med ett 780 Ti, men än så länge får mitt 680 duga

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Har ett EVGA GeForce GTX 780 Ti Superclocked ACX som också tjuter. Rätt högt dessutom, ren tortyr att lyssna på. Vet inte om det är lönt att byta ut det.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att alla korten har spoltjut. Mitt gtx 770 från asus har också visst spoltjut och det är mitt tredje exemplar med samma problem. Asus måste fan skärpa sig, speciellt när de marknadsför sina DirectCU II-kylare som jäääättetysta.

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arvidbergstedt:

Tråkigt att alla korten har spoltjut. Mitt gtx 770 från asus har också visst spoltjut och det är mitt tredje exemplar med samma problem. Nvidia måste fan skärpa sig, speciellt när de marknadsför sina DirectCU II-kylare som jäääättetysta.

Asus står för DCII och all marknadsföring kring det, inte nvidia Eftersom det är deras PCB och det ska vara "custom" etc så känns det rätt tråkigt att spoltjutet hänger kvar.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arvidbergstedt:

Tråkigt att alla korten har spoltjut. Mitt gtx 770 från asus har också visst spoltjut och det är mitt tredje exemplar med samma problem. Nvidia måste fan skärpa sig, speciellt när de marknadsför sina DirectCU II-kylare som jäääättetysta.

Det är ett riktigt skit, gäller dock också för AMD. Lämnade tillbaka 4 st 290X med oljudet, nu blir det att vänta på nästa serie grafikkort...

Permalänk
Medlem

Skulle inte EVGA inta den svenska marknaden genom fler distributörer etc? Kanske de borde satsat på att vara med lite mer här också. De skickade väl ett kort när det var test på custom GTX 780 men inget nu? :/

De står ju bara bakom en av GPU-makarna så det gäller ju att synas när man kan.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Trevlig recension.

Fortfarande undrar man varför BF3 står som test spel när 4'an finns ute.

4an är ju fortfarande i beta test..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem

Riktigt trist att det inte fanns med något Classy... det är ju ändå "toppkortet" :/

Nu är det ju lite "ovanligt" kanske, men sidan heter ju trots allt sweCLOCKERS. Har ni funderat på att köra in custom bios på kortet för att se vad de "verkligen" klarar av? Känns ändå som det finns en stor del entusiaster här som hade varit mer intresserade av det än att se vad korten klarar av på stockfrekvenser?

Fö, dåligt av EVGA att inte förse er med kort!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Väldigt trevliga siffror!

Hade inte tvekat på ett par MSI Geforce GTX 780 Ti Gaming om jag inte redan haft 2 GTX 780.
Men tycker fortfarande att referensdesignen är helt klart snyggast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Precis som Atlas Tasume skriver har vi valt att vänta med att använda Battlefield 4. Anledningen är att spelet fortfarande uppdateras titt som tätt, varför vi väntar till dess att det är mer finslipat. Vi gjorde "misstaget" att ta med Battlefield 3 på tok för tidigt, vilket gjorde att extremt mycket tid gick åt i att testa om grafikkort i specifikt det spelet.

OK det är ju bra att ni säger.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Jag köpte ett med referenskylare.. och kommer inte byta! 5.3k för ett gigabyte medans msi ligger på 6k+ ^^

SLI referens är också bättre

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem

Bra recension som vanligt!

Dock saknar jag som många andra någon form av överklockning på premiumkorten från MSI och EVGA.
trickysaer sa att vi är väl ändå på Sweclockers och förstår verkligen vad han menar.

Varför kan inte våran kära redaktion ta ett 290X Lightning och ett 780Ti Classified/Kingpin eller vilket annat kort med custom pcb och överklocka dem ordentligt med upplåst bios och volt som det ska överklockas. Att överklocka med gpu boost och bios som korten levereras med är helt ointressant i sig för många här.

När redaktionens överklocknings resultat slutar upp med en max boost på 1100-1220 mhz på kort med eftermarknadskylare suckar man stort. Mina referenskort i SLI gör 1250Mhz-7900mhz 1.212v Custom bios. Flera av korten som redaktionen gör tester på är kapabla till flera 100mhz mer, med fortfarande fullt rimliga temperaturer.

Jag förstår att ni självklart inte kan testa ALLT men nån gång per år i alla fall. Inte för tillverkarens skull utan för medlemmarna.
Att ni testar kort med super Ûber jätte kylare med custom PCB sedan kör stock bios med maxvolt på 1.187v är lite provocerande då det ger en väldigt skev bild av vad korten är kapabla till.

Testerna visar ju nästan ingen skillnad mellan tillverkarna.
Det är ju trots allt när man överklockar på riktigt som man skiljer på bra och dålig hårdvara.

Att skriva i er recension – högsta möjliga stabila klockfrekvenser, eventuellt med höjning av spänningen till grafikprocessorn och sedan kalla det överklockning förstår jag inte. (Spänningen går visserligen att ändra i mjukvaran, men värdet saknar av allt att döma funktion) Eller (Precis som för de båda andra korten går spänningen av allt att döma inte att modifiera via mjukvara) Jodå det går alldeles utmärkt! man måste bara använda sig av annan mjukvara!

Tycker att det blir lite för mycket mobiltelefoner och surfplattor på slutet. Sweclockers borde byta namn till SweTeknik eller SweStockClockers.

Läser någon från redaktionen får ni gärna försvara och förklara

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det är ett riktigt skit, gäller dock också för AMD. Lämnade tillbaka 4 st 290X med oljudet, nu blir det att vänta på nästa serie grafikkort...

4 st verkar ju otroligt mycket. Det kan ju vara PSUn som levererar "konstig" ström (i avsaknad av bättre ord) också.

Permalänk
Medlem

Oj, jag säger då det... Köpte mina två Radeon R9 290 för 6200:- och det är ändå billigare än eller lika kostsamt som korten i detta test.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Bra recension som vanligt!

Dock saknar jag som många andra någon form av överklockning på premiumkorten från MSI och EVGA.
trickysaer sa att vi är väl ändå på Sweclockers och förstår verkligen vad han menar.

Varför kan inte våran kära redaktion ta ett 290X Lightning och ett 780Ti Classified/Kingpin eller vilket annat kort med custom pcb och överklocka dem ordentligt med upplåst bios och volt som det ska överklockas. Att överklocka med gpu boost och bios som korten levereras med är helt ointressant i sig för många här.

När redaktionens överklocknings resultat slutar upp med en max boost på 1100-1220 mhz på kort med eftermarknadskylare suckar man stort. Mina referenskort i SLI gör 1250Mhz-7900mhz 1.212v Custom bios. Flera av korten som redaktionen gör tester på är kapabla till flera 100mhz mer, med fortfarande fullt rimliga temperaturer.

Jag förstår att ni självklart inte kan testa ALLT men nån gång per år i alla fall. Inte för tillverkarens skull utan för medlemmarna.
Att ni testar kort med super Ûber jätte kylare med custom PCB sedan kör stock bios med maxvolt på 1.187v är lite provocerande då det ger en väldigt skev bild av vad korten är kapabla till.

Testerna visar ju nästan ingen skillnad mellan tillverkarna.
Det är ju trots allt när man överklockar på riktigt som man skiljer på bra och dålig hårdvara.

Att skriva i er recension – högsta möjliga stabila klockfrekvenser, eventuellt med höjning av spänningen till grafikprocessorn och sedan kalla det överklockning förstår jag inte. (Spänningen går visserligen att ändra i mjukvaran, men värdet saknar av allt att döma funktion) Eller (Precis som för de båda andra korten går spänningen av allt att döma inte att modifiera via mjukvara) Jodå det går alldeles utmärkt! man måste bara använda sig av annan mjukvara!

Tycker att det blir lite för mycket mobiltelefoner och surfplattor på slutet. Sweclockers borde byta namn till SweTeknik eller SweStockClockers.

Läser någon från redaktionen får ni gärna försvara och förklara

Du är inte ensam om din önskan, men jag tror dom faktiskt inte har tid till detta tråkigt nog.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Alltså, är det bara jag, eller känns det orimligt med tydligt spoltjut hos kort för över 6000 kronor?

Tycker det är i princip orimligt öht. SÅ svårt är det inte att fixa det. Borde förbjudas!

Skrivet av jonasies:

4 st verkar ju otroligt mycket. Det kan ju vara PSUn som levererar "konstig" ström (i avsaknad av bättre ord) också.

Inte särskilt konstigt om PCBn använder sig av kondensatorer osv som beter sig på det viset.
Vissa kort har helt enkelt det problemet som standard.