Effektförbrukning R9/290 & R9/290x

Permalänk
Medlem

Effektförbrukning R9/290 & R9/290x

Funderar på att klämma in 4st R290x i en burk. Kommer aldrig någonsin spela på den om någon funderar. Enbart för opencl/gpgpu, och ja, korten kommer snurra på 100% load konstant. Frågan är enkel, hur kraftfullt nätagg behövs?

Komponentgissning;
1st ssd (5w)
1cpu (100w)
1st moderkort (?w)
32GB minne (?w)
4st R9/290x.(???w)

Finns något klart besked om vad varje kort toppar i förbrukning? Isåfall är även det intressant

Permalänk
Medlem

Utan överklockning eller med ? Gör ganska stor skillnad när man börjar leka med volten.

Dold text

Tänk på att Sweclockers använder en överklockad 4960X, en av dom mest strömhungriga processorer på marknaden i nuet.

Dold text

Blir nog minst ett 1500W nätaggregat om du tänker använda 4 stycken 290X plus resterande komponenter.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Siffrorna hittade jag med, men det finns inget som visar vad kortet själv drar, utan resterande. En tabell med hela systemet säger mig inte så mycket. Att gämföra med andra kort kanske är bra, men nu vill jag veta ganska precis vad ett kort vill ha, bortsett från allt annat som hör systemet till. Hoppas det förtydligar min frågeställning

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Siffrorna hittade jag med, men det finns inget som visar vad kortet själv drar, utan resterande. En tabell med hela systemet säger mig inte så mycket. Att gämföra med andra kort kanske är bra, men nu vill jag veta ganska precis vad ett kort vill ha, bortsett från allt annat som hör systemet till. Hoppas det förtydligar min frågeställning

Förstår vad du menar, dock är grejen att det sällan finns tester med bara grafikkortet. Får ta och leta genom recensioner, dock vet jag att Guru3D brukar använda en kalkylerad siffra för bara grafikkortet. Hur korrekt den är har jag ingen aning om dock. Sen gör överklockning som sagt en stor skillnad inom strömförbrukning.

Länkar

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Min gissning är att 1500W räcker till.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Ah, stort tack för det bådatvå! Skulle isåfall gissa att 1200W faktiskt räcker, och det i sin tur beryder att jag borde klarar mig med ett 1500W agg. Eller 1200W för tre kort.

För referens och den som undrar så är det ~287W som Guru3D presenterat som sin antagna siffra. Vilket lika gärna kan vara 250-300W. Jag räknar med 300 som peak. Ska försöka göra en bättre mätning när det är uppe och rullar.