Permalänk
Medlem

Kritik på min Trance låt

Uppdaterad 8.mars 2014

Fipplar med musik lite då och då när tid finns. Nu har jag knåpat ihop en ganska standard Trance låt. Det var det som var målet.

Vad tycks?

https://soundcloud.com/bjornar-1/bjokib-epix

Har uppdaterat låten
Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Den var helt klart godkänd!
Skön att ha som bakgrundsmusik när man spelar, kodar eller läser. Tummen upp!

Permalänk
Medlem

00:00 - 00:42 : Dåligt Stelt. Ingen melodi (ja i en uppbygnad så måste man inte ha melodi men...)
00:42 - 01:12 : Mjaee. Men vi är på väg någonstans.
01:12 - 01:39 : Mmm. Kan bli något.
01:39 - 03:58 : Bra. Gillar den absolut!
03:58 - Slutet : Nejnejnej. Du går helt ifrån låten. Hade du gjort en megamix och fortsatt m,ed en annan låt hade jag förstått slutet men inte nu.

Tyckte den påminde liiiiiiiite om Goryella - Ligaya [Airbase Rmx] (http://www.youtube.com/watch?v=dhpA6cJN6T8)

Permalänk
Medlem

Behöver mer lufthorn

Nej men det är bra, låter som du har en bra uppbyggnad på låten
men det är klart att man alltid kan fila på melodier och mixning.
Sen så finns det ju bättre forum för musik en Sweclockers.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

Fipplar med musik lite då och då när tid finns. Nu har jag knåpat ihop en ganska standard Trance låt. Det var det som var målet.

Vad tycks?

https://soundcloud.com/bjornar-1/bjokib-epix

Riktigt bra ju! Enda negativa som jag tycker är början av låten, men det kvittar. Bra slut.. Så väntan kändes värd.
I och för sig så kan jag tycka att själva låten börjar på 1.37. De där melodihoppen du har i låten kanske inte är de bästa, you know?
Får man fråga vad du använt för program till det här? Sitter du med Mac eller Windows när du sysslar med det här?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Trevligt med respons! Tack för det!

Var lite osäker på början jag med, men jag ville att låten skulle vara lätt att mixa om det skulle vara behov (samma anledning på slutet där).

Jag växlar lite mellan olika miljöer när det kommer till musikskapande. Det blir oftast rMBPn (MacBook Pro) med Logic eller Live. Denna låten är gjord i en demoversion av Live. Tidligare har jag använt Windows och Reason. Det spelar egentligen liten roll vilken miljö man använder. Dom flesta DAWs idag kan åstadkomma mycket.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xobust:

Behöver mer lufthorn

Nej men det är bra, låter som du har en bra uppbyggnad på låten
men det är klart att man alltid kan fila på melodier och mixning.
Sen så finns det ju bättre forum för musik en Sweclockers.

Sjukaste jag hört, fantasin var ju fantastik haha.

För övrigt håller jag med Ixam.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Nja. Första intrycket jag får är att du helt enkelt börjat med en beat, kört det i några takter, lagt på ännu en relativt monoton loop som fungerar helt okej med det första beatet, kör det några beat, och sedan försökt göra samma sak genom denna "uppbyggnad". Kräma på fullt i hela segment som du sedan delar upp, istället för att ha en längre slinga där du lägger på ljud för ljud, det är mitt tips!

Jag gillar "how it all came together" vid 2:07. Övergången från 1:53-segmentet blir dock rätt ointressant, då det saknas dynamik eller variation, vilket skulle varit nice att ha precis innan just 2:07!

Permalänk
Medlem

Ok, nästa gång blir det lite mer jobbande med intro för att få det mer intressant.

Kul att ni tar er tid att lyssna iallfall!

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Då har jag tagit till lite av feedbacken jag har fått och uppdaterat låten något. Det är samma länk som i första posten.

Tack på förhand för din tid!

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

Då har jag tagit till lite av feedbacken jag har fått och uppdaterat låten något. Det är samma länk som i första posten.

Tack på förhand för din tid!

Jag gillart!

För min del kunde den gärna vart 3-4ggr längre, 4 mins är för kort för denna typen av låtar (tycker jag)

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Vissa delar gillar jag riktigt bra. Andra tycker jag inte riktigt hänger ihop på något vis, jag har dock lite svårt att förklara närmare (känslan).
Vad är det för ljudkvalitet? Skall lyssna på min 2 kanals anläggning imorgon men tyckte att många av ljuden lät väldigt platt i min lurar.

Permalänk
Avstängd

jag gillade låten helt klart ;D tänkte lite på dj tiesto ;D

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Sötast

Kändes riktigt skön, kändes lite som att flyga i rymden om man blundade.

Jag gillade helt klart den!

Permalänk
Medlem

Tack för att ni orkade lyssna!

webb365: Så bra!

Sweede: Det var en som ville ha en megamix, men jag är tveksam på om jag lyckas att få det såpass intressant över så lång tid. Att bara loppa samma grej konstant funkar inte så bra.

Triton242: Tack för feedback, ljudkvalitet skal vara "hög". Kanske lite för hård komprimering. Om man gör ljudbilden för bred kan det bli soppa av alt. Utmaning att mixa.

Tranceguy: En ära att bli jämförd med tiësto!

Allexz: Kul at du gillart!

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk

Början va inte så vidare bra (lät inte bra alls). Efter 40 sekunder streket börjar låten bli något och är faktiskt helt okej tills mot slutet, kunde gjort något annat där, svårt att säga vad men den faller ganska platt där.

Permalänk
Medlem

Början , ta en titt på den.
Ser i din description , "Standard good old Trance track." - Jag kan tycka det absolut!

Men din trumma , lyssna om du inte ska tona ner den något på highfreq och urholka den på mitten
så du får en något mjukare studs. Blir snällare mot högtalarna och ett lite varmare ljud om man så vill.
En grej till att man kan kräma på ett steg till på förstärkaren utan det slår hål i basen.

Bra grej annars.

Gör själv lite musik, blandar friskt inom edm och finns på www.soundcloud.com/mdmxmusic ,
bara demos/scouthunts för o se ifall man ska göra något riktigt ordentligt en dag.

Trevlig helg!

Permalänk
Avstängd

Måste bara få fråga gör någon trance via normala synthar i daxläget ? jag sitter skälv med en anläggning motsvarande:

micro korg
korgv kaoslator proII
yamaha mox6
korg Microstation

korg x50

min trance synth förutom yamahan

Ultranova
micronova

jag lekar mest och gillar inte direkt mjukvaru relaterad programvara..

påtal om mjukvaru relaterat råkade vist ha en aurtoria analog factory synth åxå men använder sällan den då jag måste köra med andra ljudkort en mitt normala jobbigt.

men min ultranova har inbyggt ljudkort ;D

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem

Ska vi se.. halvera introt och skippa skrotet i slutet som bara känns misplacerat och allmänt skumt annars bra låt!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Hur kan ni klaga på slutet? Kändes som typisk trance.

Resten var också väl godkänt, gillar den.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte den var helt ok! släng på lite koklocka så är den oslagbar

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

En mycket "fin bit" som min far hade uttryckt det. Detta är verkligen i min smak. Sektionerna är egentligen inte alls speciellt utdragna jämfört med hur melodic trance låter i största allmänhet.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Inaktiv

Riktigt skön låt

Permalänk
Geeks Gaming

Trance är inte något jag lyssnar så mycket på längre, gillar fortfarande att lyssna på det ibland. Gillar låten, den är lugn och håller hyffsat samma stil genom hela, gör mer! Man vet ju först att det är något man gillar efter några låtar.

Kan man göra trance/Electro musik med bara program eller behöver man utrustning? Lite nyfiken på att testa någon gång, är väldigt förtjust i daft punks tidiga album blandat med pegboard nerds och gesaffelstein (gillar allt).

Permalänk
Avstängd

Nice, tack för låten! Hade personligen kapat lite på början av låten, låt den börja typ runt 0:30

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Återigen tack för att ni lyssnar. Det värmer!

För er som undrade så är denhär gjort med mjukvara. Ableton Live samt några softsynthar. Hårdvara är monitorer och externt ljudkort (Focusrite Scarlett 2i2)

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Produktionsmässigt tycker jag att den absolut får godkänt, det låter som en remix på någon gammal Rank 1-låt jag inte minns namnet på, 2002 typ. Gissar på att du själv lyssnade mkt på trancen run 99-2004?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Produktionsmässigt tycker jag att den absolut får godkänt, det låter som en remix på någon gammal Rank 1-låt jag inte minns namnet på, 2002 typ. Gissar på att du själv lyssnade mkt på trancen run 99-2004?

Ja herregud ja, lyssnade nästan bara på det nästan. (Och Infected Mushroom, Astral Projection, Astrix)

Nu är man väl lite mer allätare.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

Ja herregud ja, lyssnade nästan bara på det nästan. (Och Infected Mushroom, Astral Projection, Astrix)

Nu är man väl lite mer allätare.

Det hörs tydligt Den här produktionen andas väldigt mkt Rank 1 och en uns Tijs kanske i sina glory days.

Typ som denna underbara klassiker

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2