35 GB Win7-mapp + utrymme som "försvunnit".

Permalänk
Medlem

35 GB Win7-mapp + utrymme som "försvunnit".

Tjo.

Tyckte att det började bli trångt på min SSD, och upptäckte att windows 7-mappen är 35 GB stor, och då har jag t.o.m. rensat temp-mappen.

Vidare, så av de 119 GB jag har partitionerat har jag
- 19 GB ledigt,
- 35 GB Win7
~36 GB i resterande mappar (Användare /Program / Files / övrigt, etc)

19+35+36 = 90 GB, allså finns det 28 GB på min SSD som används, men som jag inte kan lokalisera, så;

1) Hur minskar jag utrymmet på min Win7-mapp utan att formatera?

2) Vad kan jag göra för att lokalisera dessa 28 "osynliga" GB?

MVh.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Öppna Diskrensning och kolla om det ligger massa "skit" där

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Tjo.

Tyckte att det började bli trångt på min SSD, och upptäckte att windows 7-mappen är 35 GB stor, och då har jag t.o.m. rensat temp-mappen.

Vidare, så av de 119 GB jag har partitionerat har jag
- 19 GB ledigt,
- 35 GB Win7
~36 GB i resterande mappar (Användare /Program / Files / övrigt, etc)

19+35+36 = 90 GB, allså finns det 28 GB på min SSD som används, men som jag inte kan lokalisera, så;

1) Hur minskar jag utrymmet på min Win7-mapp utan att formatera?

2) Vad kan jag göra för att lokalisera dessa 28 "osynliga" GB?

MVh.

Testa att installera spacesniffer och kolla vad det är som tar upp mycket plats, jag misstänker att det kan vara din pagefile som är satt till 16 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Tjo.

Tyckte att det började bli trångt på min SSD, och upptäckte att windows 7-mappen är 35 GB stor, och då har jag t.o.m. rensat temp-mappen.

Vidare, så av de 119 GB jag har partitionerat har jag
- 19 GB ledigt,
- 35 GB Win7
~36 GB i resterande mappar (Användare /Program / Files / övrigt, etc)

19+35+36 = 90 GB, allså finns det 28 GB på min SSD som används, men som jag inte kan lokalisera, så;

1) Hur minskar jag utrymmet på min Win7-mapp utan att formatera?

2) Vad kan jag göra för att lokalisera dessa 28 "osynliga" GB?

MVh.

Förmodligen hibernate eller växlingsfilen som tar massa plats. Egenskaper på Den här datorn nånstans kan du kolla detta. Sitter inte vid en dator nu så kan inte kolla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort:Asus X99-Deluxe II - Cpu: Intel Core I7 6950X - Minne: Kingston 4x8Gb 2400Mhz - Gpu: ASUS ROG Strix GTX 1080 Gaming Advanced - SSD: Intel 750 NVMe 800 GB - Psu: CM Real Power 1250 - Chassi: Fractal Design - Skärm: Qnix QX2710 LED

Permalänk

kolla i C:\Windows\System32\DriverStore\FileRepository om du har mängder med uppsättningar av NVIDIA-drivare
Ifall det är så så öppnar du en cmd i admin-läge. kör pnputil -e som ger dig en lista på alla drivare som finns i systemet.
Ser du en gammal som heter nvidia08.inf så kör du
pnputil -d nvidia08.inf
så blåser den drivaren. Är det en drivare som används för stunden så tar den inte bort den.
Jag hade 11GB nvidia drivare liggandes där (nej, dom blåses inte om man väljer ren installation i nvidias program....)

ed. kom på att detta var för windows 8, men tror filerepository var där för win7 också

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

CCleaner rensade 3 GB med skräp.

Ska kolla upp hibernate/växlingsfilen.

Skrivet av m4gnify:

Öppna Diskrensning och kolla om det ligger massa "skit" där

Tack, där åkte 6 GB med skräp till från Win-mappen. (Nu nere i 28,5 GB...)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Flytta växlingsfilen till en HDD, och stäng av hibernate (om du inte använder dig av det) spar många GB på din SSD.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Sådär.

Stängde av hibernate, och det gav mig ~16 GB direkt.

Har också tagit bort det virtuella minnet från min SSD och flyttat växlingsfilen till en av mina HDD:er, men det ligger fortfarande en pagefile.sys på 16 GB i min C: - säkert att bara ta bort den?

Min Windows-mapp är fortfarande 28 GB för övrigt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Okej, efter att ha stäng av hibernate.sys och flyttat växlingsfilen samt tagit bort den gamla växlingsfilen från SSD:n har jag gått från ~19 GB till ~56 GB ledigt utrymme.

Stort tack på den fronten alla ni som har hjälpt mig.

Nu återstår bara att försöka minska Windows-mappen, då jag tycker att 28 GB verkar vara lite stort, fast det kanske är helt normalt?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Nu återstår bara att försöka minska Windows-mappen, då jag tycker att 28 GB verkar vara lite stort, fast det kanske är helt normalt?

Kollade jobbdatorn, 21.2GB.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Okej, efter att ha stäng av hibernate.sys och flyttat växlingsfilen samt tagit bort den gamla växlingsfilen från SSD:n har jag gått från ~19 GB till ~56 GB ledigt utrymme.

Stort tack på den fronten alla ni som har hjälpt mig.

Nu återstår bara att försöka minska Windows-mappen, då jag tycker att 28 GB verkar vara lite stort, fast det kanske är helt normalt?

Ja, det är normalt. Du kan uppgradera till Windows 8 som använder mindre utrymme om du vill spara in lite till.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Medlem

Systemåterställningen bruka ta mer och mer utrymme. Går att stänga av om du tycker att utrymmet är viktigare.

Diskrensningen som du använde tar bort alla punkter utom den sista om du valt att ta bort dom också. Men om några dagar lär du märka att den ätit upp utrymme igen.

CCleaner som du testade har separata rensnings knappar för olika områden så glöm inte att kolla runt i programmet. Tex har det ett separat ställe för att rensa systemåterställningen.

Permalänk
Medlem

Går att begränsa hur mycket utrymme systemåterställningen får ta, minns inte hur kommandot var för just detta, men google kan nog lösa den biten.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300