BenQ 24'' XL2411Z 144Hz vs ASUS VG248QE 24" vilken?

Permalänk
Medlem

BenQ 24'' XL2411Z 144Hz vs ASUS VG248QE 24" vilken?

Hallå!

Tänkte köpa lite nya grejor till datorn, bland annat skärm.

Är ganska inställd på ASUS VG248QE 24" och har läst bra om den, men har även hört goda rykten om BenQ 24'' XL2411Z, så nu är frågan vilken man välja och tänkte rådfråga er på Sweclockers?

http://www.inet.se/produkt/2205181/benq-24-xl2411z-144hz
http://www.dustinhome.se/product/5010780672/asus-vg248qe-24-w...

Tack på förhand!

Ps

Skall även köpa en ny datorstol samt GPU

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi... - jag vet att detta är ett ypperligt kort, men skulle någon rekommendera ett annat före detta?
Blir även denna stol http://www.netonnet.se/art/dator/gaming/gamingstolar/Arozzi-E... - har någon denna eller har testat den? Är den totalt skräp för det priset man ger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Densetsu:

Hallå!

Tänkte köpa lite nya grejor till datorn, bland annat skärm.

Är ganska inställd på ASUS VG248QE 24" och har läst bra om den, men har även hört goda rykten om BenQ 24'' XL2411Z, så nu är frågan vilken man välja och tänkte rådfråga er på Sweclockers?

http://www.inet.se/produkt/2205181/benq-24-xl2411z-144hz
http://www.dustinhome.se/product/5010780672/asus-vg248qe-24-w...

Tack på förhand!

Ps

Skall även köpa en ny datorstol samt GPU

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi... - jag vet att detta är ett ypperligt kort, men skulle någon rekommendera ett annat före detta?
Blir även denna stol http://www.netonnet.se/art/dator/gaming/gamingstolar/Arozzi-E... - har någon denna eller har testat den? Är den totalt skräp för det priset man ger?

Jag körde på Asusen, då benq har lite firmwire problem för tillfället. Sedan tyckte jag den såg snyggare ut. Annars tror jag det är ganska så hugget som stucket. Benq har motion blur men de kan man fixa på asusen.

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Jag körde på Asusen, då benq har lite firmwire problem för tillfället. Sedan tyckte jag den såg snyggare ut. Annars tror jag det är ganska så hugget som stucket. Benq har motion blur men de kan man fixa på asusen.

Vad är det för firmware problem? Har precis beställt än

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhacha:

Vad är det för firmware problem? Har precis beställt än

Citerat från en annan tråd,

Skrivet av :

Såg nyss att vissa skärmar har en bugg med blur reduction som gör att skärmen släcks ner i otakt http://www.blurbusters.com/benq-xl2720z-bug-in-strobe-timing-.... Min skärm verkar vara påverkad av detta men jag vet inte hur mycket det märks i spel eftersom jag har inget att jämföra med. I alla fall ska det kunna fixas med en firmware uppdatering men det verkar inte vara så lätt att fixa och man måste kanske till och med skicka in skärmen till BenQ om man vill ha det fixat. Så vill man vara säker på att man inte får en skärm som har buggen får man nog vänta ett tag med att köpa den.

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Avstängd

Har själv en VG248QE, och har aldrig haft något problem med den. Kan rekommendera den mycket

Permalänk
Inaktiv

Kör med asusen. Spelar dock från vad jag vet i stort sätt ingen roll förutom som tidigare nämnt i tråden att man kan ändra motionblur och du skulle kunna få firmware problem med jäkla massa otur, varför chansa liksom. håller också med om att designen på Asus-skärmen är mycket snyggare

Permalänk

Komplett har ett bra pris på Benq'n. 1990kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rimes3000:

Komplett har ett bra pris på Benq'n. 1990kr

Med tanke på kampanjpriset på Komplett så blev det en beställning för min del på Benq XL2411Z.

Hoppas mjukvaran är okej på denna och tar en chansning. Annars går det självklart på garantin.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Med tanke på kampanjpriset på Komplett så blev det en beställning för min del på Benq XL2411Z.

Hoppas mjukvaran är okej på denna och tar en chansning. Annars går det självklart på garantin.

Det föll på den med för min del, priset var för bra för att säga nej till

Om det är nå fel på den är det bara att skicka tillbaka den.

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Med tanke på kampanjpriset på Komplett så blev det en beställning för min del på Benq XL2411Z.

Hoppas mjukvaran är okej på denna och tar en chansning. Annars går det självklart på garantin.

Skrivet av Rimes3000:

Det föll på den med för min del, priset var för bra för att säga nej till

Om det är nå fel på den är det bara att skicka tillbaka den.

Ni får gärna testa skärmarna om dom har buggen och skriva här sen

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rimes3000:

Det föll på den med för min del, priset var för bra för att säga nej till

Om det är nå fel på den är det bara att skicka tillbaka den.

Avbeställde Benq skärmen för Alina körde Asus skärmen för 1999 kr under 1 timme och såg det 5 minuter
innan kampanjen gick ut och hämtade skärmen direkt i butiken så nyss testat Asus skärmen och stor skillnad
i kvalité mot min gamla 60 hz benq skärm utan höjning och pivot funktion.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Jag funderar också över dessa två skärmarna. Har tidigare varit inne på Asusen men nu när komplett hade så bra pris på BenQ skärmen blev jag sugen på att köpa den istället. Det är bara en sak jag är tveksam över, vilken av skärmarna har bäst färgåtergiven? Eller är skärmarna likvärdiga?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bra tråd!

Har vatt inne på Asusen men nu när komplett kommer med Benq så vill man ju lägga 500kr extra för kanske en grymare skärm vad säger SC folket Benq eller Asus?

Enda nackdelen är att Benq är en TN panel. Det sägs att de ge dålig färg o annat? men den är ju 144Hz!

Viken av skärmen är en bra all-round skärm?

Permalänk
Medlem

hej
jag är i samma båt
väljer mellan:
Benq XL2411T
Benq XL2411Z
Asus VG248QE

Ett plus för min del (men endast om allt annat väger "lika") är ett VGA-uttag

Permalänk
Medlem

Asus:en

En kompis köpte en sån.. Så brutalt fina färger på den, helt makalöst

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Asus:en

En kompis köpte en sån.. Så brutalt fina färger på den, helt makalöst

OK, men vad är skillnaden mellan den och Benq?

Och vad är skillnaden mellan XL2411T och XL2411Z?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Ni får gärna testa skärmarna om dom har buggen och skriva här sen

Jag körde testen men såg ingenting konstigt. Det är väl en sån där grej som drabbar vissa enheter. Har en XL2411Z.

EDIT: Nvm kollade mer noggrannt. Verkar som jag har problemet. Troligen därför jag får huvudvärk av motionblurgrejen.

Permalänk
Skrivet av Shiftypants:

Jag körde testen men såg ingenting konstigt. Det är väl en sån där grej som drabbar vissa enheter. Har en XL2411Z.

EDIT: Nvm kollade mer noggrannt. Verkar som jag har problemet. Troligen därför jag får huvudvärk av motionblurgrejen.

Okej, på min märkte jag det direkt när jag körde testet. Som tur är så är det enkelt att slå av läget och det funkar ju bra utan ändå men jag ska nog få skärmen fixat lite senare.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Jag körde testen men såg ingenting konstigt. Det är väl en sån där grej som drabbar vissa enheter. Har en XL2411Z.

EDIT: Nvm kollade mer noggrannt. Verkar som jag har problemet. Troligen därför jag får huvudvärk av motionblurgrejen.

Vadå för bug? och vad ha du o säga om XL2411Z? är den bra? få du bra färger osv?

Permalänk
Medlem

Jag har Asusen och är ganska nöjd med färgerna efter att jag kalibrerade den enligt denna guide: Asus VG248QE Review
Men när man spelar cs är den helt underbar jämfört med min gamla Dell 2312HM, kan ju se allt utan delay

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Okej, på min märkte jag det direkt när jag körde testet. Som tur är så är det enkelt att slå av läget och det funkar ju bra utan ändå men jag ska nog få skärmen fixat lite senare.

Jo jag ska nog också se till att få det fixat. Tråkigt att det blir så bara. Tyckte det fungerade riktigt bra i CS för att reducera motionblur så blir skönt när det fungerar igen. :/

Skrivet av Lenori:

Vadå för bug? och vad ha du o säga om XL2411Z? är den bra? få du bra färger osv?

Det som länkades ovan. Motionblur reduction är i osynk. När det kommer till färger så är jag helt fel person att svara på den frågan tyvärr. Jag tycker det ser okej ut men min Dell U2312hm har ju bättre färger. Riktigt bra ljusstyrka på den dock. Jag använder den ju som spelskärm och har min dell som primär skärm för annat.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lenori:

Enda nackdelen är att Benq är en TN panel. Det sägs att de ge dålig färg o annat? men den är ju 144Hz!

Hur menar du här? Asusen har väl också TN panel om jag inte är helt ute och cyklar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Roshag:

Hur menar du här? Asusen har väl också TN panel om jag inte är helt ute och cyklar.

Nej det är du inte jag tänkte på en anna Asus! men min fråga är ändå om TN skärma verkligen är så dåliga med färger? Jag tänkte om man kan ha den till bildredigering också utan någon större skillnad ifrån en annan slags panel

Permalänk

Om du ska köpa BenQ så har du den billigt här om 6 dagar https://www.komplett.se/benq-24-3d-led-xl2411z/807104

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lenori:

Nej det är du inte jag tänkte på en anna Asus! men min fråga är ändå om TN skärma verkligen är så dåliga med färger? Jag tänkte om man kan ha den till bildredigering också utan någon större skillnad ifrån en annan slags panel

Om du grejar mycket med bildredigering är det nog mycket bättre färger om du köper en IPS panel. Jag håller inte på med bildredigering men jag vill ändå inte ha sämre färger än på den skärmen som jag har nu. Det borde dock inte vara sämre färger för min nuvarande skärm är en 5 år gammal 22" skärm, troligen TN panel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Roshag:

Om du grejar mycket med bildredigering är det nog mycket bättre färger om du köper en IPS panel. Jag håller inte på med bildredigering men jag vill ändå inte ha sämre färger än på den skärmen som jag har nu. Det borde dock inte vara sämre färger för min nuvarande skärm är en 5 år gammal 22" skärm, troligen TN panel.

Jo IPS är Givet! men spelar nog mer än vad jag redigera så det blir nog BenQ såg några klipp på den förra Generationen alltså 2411T Det verka vara rätt ok färger genom kameran så det lär ju vara bra!

Nu hoppas jag min håller 5år också!

Permalänk
Medlem

har en fråga angående BenQ 24'' XL2411Z 144Hz vs ASUS VG248QE 24
läser man på inet så står det att BenQ har 5ms/ 1ms grå till grå
och att Asus har 1ms
Är det någon skillnad ? o vad menas med grå till grå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Jag körde på Asusen, då benq har lite firmwire problem för tillfället. Sedan tyckte jag den såg snyggare ut. Annars tror jag det är ganska så hugget som stucket. Benq har motion blur men de kan man fixa på asusen.

Hur kan man fixa motion blur till Asusen? Missade precis Kompletts rea på BenQn så därför kostar de lika mycket nu när Dustin har rea på Asusen. Asusen är enligt mig grymt mycket snyggare så det är därför jag frågar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fogger:

Hur kan man fixa motion blur till Asusen? Missade precis Kompletts rea på BenQn så därför kostar de lika mycket nu när Dustin har rea på Asusen. Asusen är enligt mig grymt mycket snyggare så det är därför jag frågar.

Motion blur? Jag har då inte upplevt det på min panel Ska fixa nvidia light boost när jag orkar men annars räcker det med lite kalibrering.

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Skrivet av fogger:

Hur kan man fixa motion blur till Asusen? Missade precis Kompletts rea på BenQn så därför kostar de lika mycket nu när Dustin har rea på Asusen. Asusen är enligt mig grymt mycket snyggare så det är därför jag frågar.

Gå in på www.blurbusters.com och fixa lightboost, dock så funkar det bara i max 120hz samt med försämrad ljusstyrka.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW