Största missen med Windows 8, Startup Repair

Permalänk
Medlem

Största missen med Windows 8, Startup Repair

Det är inte första gången jag råkar ut för detta, tidigare uppkom detta problemet när jag hade två hårddiskar i datorn med två olika operativsystem - 1. Windows 8 och 2. Windows 7. Där hände det titt som tätt att windows8 installationen loopade startup repair varpå jag var tvungen att ominstallera disken tills detta skedde igen (refresh etc tycktes inte räcka)

Nu har jag en helt ny stationär dator där inga delar är kvar sedan tidigare och en ny laptop, och idag återkom det mystiska problemet.

- Det hela uppstod när jag kopplade in en till hårddisk via sata, och efter en omstart så startades windows 8 startup repair.
- Försökte reparera med de vanliga toolsen, utan framgång. Startar jag i felsäkert läge så hamnar jag i "black screen of death", precis som var fallet med min tidigare rigg.
- Flyttade disken till laptopen, där fungerar allt som vanligt, flyttade tillbaka och då startar startup repair.
- Satte i laptopens hårddisk i stationära, då fungerar allt som vanligt men efter en omstart så vill även denna köra startup repair, helt utan anledning.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Jag fixade lite igår och fick det ibland att funka, för att sedan återgå till samma fel som innan.
Nu har jag flyttat disken till en annan dator, formaterat den, tagit bort alla partitioner i disk management och gissa vad? Även när det är den enda disken inkopplad så vill den på något sätt fortfarande starta repair...

En annan disk med windows 7 fungerar strålande i datorn, och disken i fråga har hela tiden fungerat bra i laptopen (utan att automatic repair startas)...

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Avstängd

Du har inte beskrivit ditt problem särskilt bra, läser jag det så verkar det som om du stoppat i en disk när datorn var igång exempelvis.

Installerar du Windows på en dator och sen flyttar disken till en annan så kommer startup repair att starta då installationen måste repareras för att kunna köras på en annan dator med annan hårdvara, och även med repair så är chansen inte så stor att det går som det ska. Nu kanske det inte är ditt problem, du skriver inte ifall det är Windows på disken du håller på att flytta runt. Samma sak gäller ifall du flyttar din laptops disk till en annan dator, Windows kommer inte att fungera, i bästa fall startar reparationen men den lär inte gå bra.