Permalänk
Avstängd

mobil abonnemang

Hej, eftersom husets internet inte fungerar som det ska så har jag börjat titta runt på abonnemang till min telefon, min pappas sambo har ett väldigt gammalt abonnemang som är 3g fri surf som jag har tänkt att ta över, jag har också letat runt på blocket.

enligt telenor som abonnemanget är på så är det endast 3g alltså om jag övertar det så får jag enbart 3g hastighet, Har det någonsin funnits ett mobil abonnemang med samtal etc med 4g fri surf eller fanns sånt bara på 3g?

eftersom jag blir bara mer och mer ledsen att jag missade något sånt 400.kr för 4g fri surf eller 100 gb för 300.kr i månaden hade varit perfekt fanns det något sånt förut?

OBS jag är endast intresserad av ett abonnemang där samtal och sms ingår så jag kan använda min telefon som router

Permalänk
Medlem

Tre har 100gb för 399:- i månaden på 4g och 149:- i månaden på 3g

Tele2 har 60gb 4g för 369:- i månaden

Telenors respektive telias max ligger på 12 / 10 gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lilla Tiger:

Tre har 100gb för 399:- i månaden på 4g och 149:- i månaden på 3g

Tele2 har 60gb 4g för 369:- i månaden

Telenors respektive telias max ligger på 12 / 10 gb

så att överta ett fri surf 3g abonnemang för 249 kr i månaden är meningslöst

Permalänk
Medlem

Hej,

hos Tre kan du få rabatt på ett bredband om du antingen har ett eller samtidigt skaffar ett mobilabonnemang från Tre. Om du till exempel väljer 3Total 1GB och vill ha 3Maxfart 100GB så ligger ordinarie pris på 698kr/månad - men med kombinationsrabatten blir priset istället 598kr/månad.

Det bästa erbjudandet du idag kan få är detta: https://www.tre.se/privat/bredband/router/Huawei---Webbkontak...
100GB data med en 3G-router för 299kr/månad. Abonnemanget i sig har stöd för 4G, som om du själv köper ett 4G-modem eller en 4G-router kommer du att kunna få 4G med samma abonnemang.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cammen3:

Hej,

hos Tre kan du få rabatt på ett bredband om du antingen har ett eller samtidigt skaffar ett mobilabonnemang från Tre. Om du till exempel väljer 3Total 1GB och vill ha 3Maxfart 100GB så ligger ordinarie pris på 698kr/månad - men med kombinationsrabatten blir priset istället 598kr/månad.

Det bästa erbjudandet du idag kan få är detta: https://www.tre.se/privat/bredband/router/Huawei---Webbkontak...
100GB data med en 3G-router för 299kr/månad. Abonnemanget i sig har stöd för 4G, som om du själv köper ett 4G-modem eller en 4G-router kommer du att kunna få 4G med samma abonnemang.

jag ville ha samtal med alltså använda min telefon som router

edit enkel fråga fanns det någonsin 4g med runt 60-100 gb i månaden för 300-400.kr i månaden med lite samtal och sms

eller var det när 4g kom som gränserna sänktes så fruktansvärt

anledningen att jag frågar detta är att jag har letat runt överallt på blocket efter ett 4g telefon abonnemang med 60-100 gb per månad men jag hittar det inte är villig att betala flera tusen för ett sånt abonnemang men det verkar inte ens existera och jag kan inte leva utan ett fungerande internet

så jag undrar fanns det någonsin något sånt eller var gulddagarna endast med 3g?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zzcool:

jag ville ha samtal med alltså använda min telefon som router

edit enkel fråga fanns det någonsin 4g med runt 60-100 gb i månaden för 300-400.kr i månaden med lite samtal och sms

eller var det när 4g kom som gränserna sänktes så fruktansvärt

anledningen att jag frågar detta är att jag har letat runt överallt på blocket efter ett 4g telefon abonnemang med 60-100 gb per månad men jag hittar det inte är villig att betala flera tusen för ett sånt abonnemang men det verkar inte ens existera och jag kan inte leva utan ett fungerande internet

så jag undrar fanns det någonsin något sånt eller var gulddagarna endast med 3g?

Telenor var den enda som hade riktig fri surf, dvs fri surf med full hastighet utan begränsning. Detta gällde 3G enbart eftersom Telenor vägrar att låta sån abonnemang att kör i 4G fart. Det som din pappas sambo har är förmodligen ett 249 kr pott med fri surf upp till 16Megabit. Så du kan sluta vara deprimerad. Du missade aldrig ett 4G abb med fri surf. Möjligen att du missade Tre:s 100gb surf för 149 kr i månaden i 4g fart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cammen3:

Hej,

hos Tre kan du få rabatt på ett bredband om du antingen har ett eller samtidigt skaffar ett mobilabonnemang från Tre. Om du till exempel väljer 3Total 1GB och vill ha 3Maxfart 100GB så ligger ordinarie pris på 698kr/månad - men med kombinationsrabatten blir priset istället 598kr/månad.

Det bästa erbjudandet du idag kan få är detta: https://www.tre.se/privat/bredband/router/Huawei---Webbkontak...
100GB data med en 3G-router för 299kr/månad. Abonnemanget i sig har stöd för 4G, som om du själv köper ett 4G-modem eller en 4G-router kommer du att kunna få 4G med samma abonnemang.

Är samma pris på deras bredband kontant för 100GB/månad i 4G hastighet fast då är det ingen bindningstid eller uppsägningstid fast man måste betala för 4G-modem själv (om man vill ha 4G-hastighet) och köpa ett startpaket för 99kr på tex kjell.com.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av cammen3:

Hej,

hos Tre kan du få rabatt på ett bredband om du antingen har ett eller samtidigt skaffar ett mobilabonnemang från Tre. Om du till exempel väljer 3Total 1GB och vill ha 3Maxfart 100GB så ligger ordinarie pris på 698kr/månad - men med kombinationsrabatten blir priset istället 598kr/månad.

Det bästa erbjudandet du idag kan få är detta: https://www.tre.se/privat/bredband/router/Huawei---Webbkontak...
100GB data med en 3G-router för 299kr/månad. Abonnemanget i sig har stöd för 4G, som om du själv köper ett 4G-modem eller en 4G-router kommer du att kunna få 4G med samma abonnemang.

Var noga med att kolla upp hur det ser ut där du bor. Jag vet att många är besvikna på Tre's 4G det är inte jätebra utbyggt.

Telenor/Tele2 som byggt 4G nätet ihop har bäst 4G täckning.

Telenor har haft en kampanj för ett-två år sedan när det ingick 4G på alla abonnemang som tecknades, det var precis innan 4G blev "standard" Det var 32mb/s 3G data som standard, men man fick då alltså 4G på köpet. Vågar inte svära till 100% om det var fri surf på dessa abonnemang eller inte. Man jag har för mig det.

Men det spelar ju inte så stor roll, du kan aldrig byta abonnemangsform till ett sådant eftersom det inte finns längre.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon2110:

Telenor var den enda som hade riktig fri surf, dvs fri surf med full hastighet utan begränsning. Detta gällde 3G enbart eftersom Telenor vägrar att låta sån abonnemang att kör i 4G fart. Det som din pappas sambo har är förmodligen ett 249 kr pott med fri surf upp till 16Megabit. Så du kan sluta vara deprimerad. Du missade aldrig ett 4G abb med fri surf. Möjligen att du missade Tre:s 100gb surf för 149 kr i månaden i 4g fart.

Skickades från m.sweclockers.com

när hade tre detta? och var det ett telefon abonnemang alltså för telefonen

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av DeFeCT79:

Var noga med att kolla upp hur det ser ut där du bor. Jag vet att många är besvikna på Tre's 4G det är inte jätebra utbyggt.

Telenor/Tele2 som byggt 4G nätet ihop har bäst 4G täckning.

Telenor har haft en kampanj för ett-två år sedan när det ingick 4G på alla abonnemang som tecknades, det var precis innan 4G blev "standard" Det var 32mb/s 3G data som standard, men man fick då alltså 4G på köpet. Vågar inte svära till 100% om det var fri surf på dessa abonnemang eller inte. Man jag har för mig det.

Men det spelar ju inte så stor roll, du kan aldrig byta abonnemangsform till ett sådant eftersom det inte finns längre.

Det stämmer med 3, de har dessutom inte samma frekvenser som övriga operatörer.
Från början var Telenors abonnemang "fri" surf, dvs med en klausul om 100gb i månaden där man hade rätt att sänka hastigheten om det påverkade nätet för mycket. Den klausulen togs sedan bort så det blev helt fri surf då det blev ett jäkla liv om det (med all rätt).

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv

Min tjej har ett Telenor Surfa, iofs bara i maxfart 3Mbit/s men det är helt obegränsat. Går att köra dygnet runt och där finns det inga begränsningar utöver hastigheten. Jag skaffade mitt bredband nångång i höstas. Det var kampanjpris 149kr månad i 24 månader. Det som är så bra med mitt abonnemang är att jag kommer fortsätta att ha rabatten så länge jag inte ändrar något. Jag tvivlar att 100GB kommer någonsin ned under 149 kr/månad så länge vi har datalagringsdirektivet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon2110:

Min tjej har ett Telenor Surfa, iofs bara i maxfart 3Mbit/s men det är helt obegränsat. Går att köra dygnet runt och där finns det inga begränsningar utöver hastigheten. Jag skaffade mitt bredband nångång i höstas. Det var kampanjpris 149kr månad i 24 månader. Det som är så bra med mitt abonnemang är att jag kommer fortsätta att ha rabatten så länge jag inte ändrar något. Jag tvivlar att 100GB kommer någonsin ned under 149 kr/månad så länge vi har datalagringsdirektivet.

existerade det någonsin över huvudtaget ett 4g abonnemang för telefonen med obegränsad surf

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av zzcool:

existerade det någonsin över huvudtaget ett 4g abonnemang för telefonen med obegränsad surf

Har undersökt det lite nu och jag kan inte hitta något. Det högsta jag hittade var från 2012 på 50 gig

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Har undersökt det lite nu och jag kan inte hitta något. Det högsta jag hittade var från 2012 på 50 gig

så att ta över ett 3g abonnemang med obegränsad surf är en bra ide

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

jag ville ha samtal med alltså använda min telefon som router

edit enkel fråga fanns det någonsin 4g med runt 60-100 gb i månaden för 300-400.kr i månaden med lite samtal och sms

eller var det när 4g kom som gränserna sänktes så fruktansvärt

anledningen att jag frågar detta är att jag har letat runt överallt på blocket efter ett 4g telefon abonnemang med 60-100 gb per månad men jag hittar det inte är villig att betala flera tusen för ett sånt abonnemang men det verkar inte ens existera och jag kan inte leva utan ett fungerande internet

så jag undrar fanns det någonsin något sånt eller var gulddagarna endast med 3g?

Det bästa som finns idag för att få mycket data, 100GB, är att du tar exempelvis 3Maxfart Total för 299kr/månad med en 3G-router, sedan tar du ett 3Extra Sim till det. Då får du ett extra simkort som du kan ringa med, det kostar 49kr/månad, med ett eget nummer som använder den datatrafik som ditt mobila bredband då har.

Med denna lösning blir det fasta priset 348kr/månad, utöver det tillkommer de samtal du ringer samt de SMS och MMS du skickar.

Skrivet av NordhNet:

Det stämmer med 3, de har dessutom inte samma frekvenser som övriga operatörer.
Från början var Telenors abonnemang "fri" surf, dvs med en klausul om 100gb i månaden där man hade rätt att sänka hastigheten om det påverkade nätet för mycket. Den klausulen togs sedan bort så det blev helt fri surf då det blev ett jäkla liv om det (med all rätt).

Det är lite fel uttryckt. Tre använder samma frekvenser som t.ex. Telia använder. Överallt i sitt nät har de 4G på 800MHz, samma som Telia alltså. Net4Mobility (Telenor+Tele2) bygger också ut på denna frekvens. I städer kör de med 4G på 2600MHz, samma frekvens som de andra operatörerna. Skillnaden är att de använder en annan teknik för sitt nät på 2600MHz, TDD istället för FDD. Det finns dock flera ställen i landet, exempelvis större städer, där kör med FDD 2600 utöver TDD 2600 - alltså samma teknik som de andra operatörerna använder sig utav.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av cammen3:

Det bästa som finns idag för att få mycket data, 100GB, är att du tar exempelvis 3Maxfart Total för 299kr/månad med en 3G-router, sedan tar du ett 3Extra Sim till det. Då får du ett extra simkort som du kan ringa med, det kostar 49kr/månad, med ett eget nummer som använder den datatrafik som ditt mobila bredband då har.

Med denna lösning blir det fasta priset 348kr/månad, utöver det tillkommer de samtal du ringer samt de SMS och MMS du skickar.

Det är lite fel uttryckt. Tre använder samma frekvenser som t.ex. Telia använder. Överallt i sitt nät har de 4G på 800MHz, samma som Telia alltså. Net4Mobility (Telenor+Tele2) bygger också ut på denna frekvens. I städer kör de med 4G på 2600MHz, samma frekvens som de andra operatörerna. Skillnaden är att de använder en annan teknik för sitt nät på 2600MHz, TDD istället för FDD. Det finns dock flera ställen i landet, exempelvis större städer, där kör med FDD 2600 utöver TDD 2600 - alltså samma teknik som de andra operatörerna använder sig utav.

Men använder inte Telia, tele2 och Telenor sig av 900 frekvensen också (dvs en upphottad version av 2g-nätet)?
Sen är där frekvensen som iphone 5 använder (1800?) men den är inte då aktuell generellt sett

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Men använder inte Telia, tele2 och Telenor sig av 900 frekvensen också (dvs en upphottad version av 2g-nätet)?
Sen är där frekvensen som iphone 5 använder (1800?) men den är inte då aktuell generellt sett

Det är typ bara Tele2 och Telenor som använder sig utav 900MHz för LTE i hela världen. Det är väldigt ovanligt. Telia kommer att använda 900MHz till sitt 2G-nät och inom kort kommer de att bygga 3G på den frekvensen också. Tre började under 2010 att bygga 3G på 900MHz.

I dagsläget är det bara Tele2 och Telenor som byggt LTE på 1800MHz, detta på ytterst begränsade områden i de centralaste delarna av Stockholm, Göteborg och Malmö. Telia ska börja använda denna frekvens för LTE framöver, detta för att billigare kunna bygga ut sitt LTE-nät.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zzcool:

så att ta över ett 3g abonnemang med obegränsad surf är en bra ide

nja, det beror på 4G > 3G. Funderar starkt att gå över till 4G helt och hållet. När fogg dör, så kommer jag köra ett 3ExtraSim för 49kr/månad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon2110:

nja, det beror på 4G > 3G. Funderar starkt att gå över till 4G helt och hållet. När fogg dör, så kommer jag köra ett 3ExtraSim för 49kr/månad.

Skickades från m.sweclockers.com

3g hastighet ligger väl på en respektabel hastighet ryp 10 mbit?

Permalänk
Inaktiv

Det beror på abonnemanget. Telenor begränsar hastigheten, 3Mbit eller 16Mbit. Kolla upp det innan du tar över det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

3g hastighet ligger väl på en respektabel hastighet ryp 10 mbit?

Ja, vanligtvis. För vanlig surf spelar dock hastigheten inte speciellt stor roll, utan svarstiden. Skillnaden mellan svarstiden på 3G och 4G är ganska stor faktiskt.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cammen3:

Ja, vanligtvis. För vanlig surf spelar dock hastigheten inte speciellt stor roll, utan svarstiden. Skillnaden mellan svarstiden på 3G och 4G är ganska stor faktiskt.

kommer nog aldrig spela online på 3g

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

kommer nog aldrig spela online på 3g

Svarstiden påverkar även hur snabbt man upplever vanligt surfande. Alla element på olika hemsidor kommer att börja laddas snabbare ju lägre svarstid du har. Så även fast man har kanske 30Mbit/s i nedladdningshastighet på 3G-nätet kommer man kunna uppleva en 4G-uppkoppling på t.ex. 10Mbit/s som snabbare.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zzcool:

kommer nog aldrig spela online på 3g

Det är inte bara spel som har nytta av låg svarstid. Hela upplevelsen blir bättre. Förrut så kände jag att det var stor skillnad att surfa mobil och surfa hemma. Nu är skillnaden betydligt mindre i och med 4G.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon2110:

Det är inte bara spel som har nytta av låg svarstid. Hela upplevelsen blir bättre. Förrut så kände jag att det var stor skillnad att surfa mobil och surfa hemma. Nu är skillnaden betydligt mindre i och med 4G.

så man lär sig något nytt varje dag nu vet jag vad svarstid är och nu är jag ledsen

betyder det att det inte kommer kännas som bredband

Permalänk
Avstängd

fick just veta att abonnemanget jag skulle ville ta över är 3 mbit ner

letar jag efter ett abonnemang som aldrig har existerat? fanns det någonsin ett otroligt underbart abonnemang på 4g eller hög hastighet 3g eller har jag haft helt fel

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zzcool:

fick just veta att abonnemanget jag skulle ville ta över är 3 mbit ner

letar jag efter ett abonnemang som aldrig har existerat? fanns det någonsin ett otroligt underbart abonnemang på 4g eller hög hastighet 3g eller har jag haft helt fel

Det Har funnits ett Telenor pott249kr med 16Mbit/s ned 3G. Har ju sagt att 3Total för 349 10GB eller tele2 unlimited 345kr/månad. Fast du lyssnar ju inte på oss.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon2110:

Det Har funnits ett Telenor pott249kr med 16Mbit/s ned 3G. Har ju sagt att 3Total för 349 10GB eller tele2 unlimited 345kr/månad. Fast du lyssnar ju inte på oss.

Skickades från m.sweclockers.com

jo jag såg men 10 gb räcker inte alls för det priset

så det enda jag ska leta efter då är pott 249 pratade med en person i pm och frågade han sa att han hade pott 249 så det är bara den jag ska leta efter?

men 4g existerade aldrig då med hög gräns

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zzcool:

jo jag såg men 10 gb räcker inte alls för det priset

så det enda jag ska leta efter då är pott 249 pratade med en person i pm och frågade han sa att han hade pott 249 så det är bara den jag ska leta efter?

men 4g existerade aldrig då med hög gräns

Du får be de kontrollera att det är 16mbit/s ned.3G

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon2110:

Du får be de kontrollera att det är 16mbit/s ned.3G

Skickades från m.sweclockers.com

personen jag hittade på swec ville behålla sitt han hade 16 mbit

en person kontaktade mig på min blocket annons men fick veta att hastigheten är 3 mbit alltså 300 kb