Enermax Liqtech 120X

Permalänk
Melding Plague

Enermax Liqtech 120X

Trots de yttre likheterna finns avgörande skillnader mellan olika typer av slutna vattenkylningssystem. Nu hittar nya Enermax Liqtech 120X till SweClockers testlabb.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Min stackars h80i har ingen chans längre.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Intressant, men vilken jävla orkan det verkar bli på max flås.

Hade varit väldigt roligt om SweC gjorde en jämförelse mellan en Asetec-radiator och en radiator från denna "okända" aktör med samma fläkt för att se hur de presterar i förhållande till varandra. Om det redan finns någon sådan recension får en vänlig själ gärna peka mig dit

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag håller mig till min noctua nh-d14.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig sett poängen med såna här system förutom i byggen med väldigt snålt med utrymmen.

Fan kör hela systemet vattenkylt på en gång när man ändå håller på eller skit i det helt och hållet!

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Snigeln Bert:

Intressant, men vilken jävla orkan det verkar bli på max flås.

Hade varit väldigt roligt om SweC gjorde en jämförelse mellan en Asetec-radiator och en radiator från denna "okända" aktör med samma fläkt för att se hur de presterar i förhållande till varandra. Om det redan finns någon sådan recension får en vänlig själ gärna peka mig dit

Sedan vi började om på ny kula med kylartesterna har vi tyvärr inga referenser från Asetek-modeller, Jonas offrade de sista för att kika på insidan. Nästa gång en modernare variant letar sig förbi testlabbet ska jag passa på att samla in lite data till framtida artiklar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Discokungen

Wohooo! Luftkylare äger.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd

Tur man har silver arrow, inga nya kylare toppar den.

Permalänk
Medlem

Väntar in en Noctua NH-U14S ifrån cdon, min gamla H70s pump har börjat låta så bara en tidsfråga iofs hållt i nästan 5år..

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Konsolgrävare

Är Corsair Hydro H110 fortfarande den bästa?

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alibaba123:

Tur man har silver arrow, inga nya kylare toppar den.

Cryorig R1 är bättre.

Permalänk
Konsolgrävare

På tal om CPU kylare!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6566031/2014-03-10

Vilken är egentligen bäst?

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Märklig fråga. Vad menar du med bäst? Beror helt på chassi, pris och vad för ljudnivå man är ute efter. Bäst kylning ger nog nzxt x60, men det beror nog mest på att dom fläktarna kan gå upp i 3000rpm. Bästa luftkylarn när det kommer till kylning är SilverArrow SB-E Extreme och efter den kommer nog SilverArrow SB-E / Phanteks PH-TC14PE men vill man ha något mindre och tystare är nog Noctua NH-U14S ett bra val också.

Personligen skulle jag aldrig köra på 120/140mm radiator om man får plats med en stor luftkylare.

Permalänk
Medlem

Mycket bra review som vanligt! Om man får komma med något så hade jag gärna haft 3 separata bilder för PWM, 7v och 12v vid hög belastning för att enklare kunna jämföra. Blir nog en U14S för min del

Visa signatur

i5 2500k @ 4.2ghz
2x 670 GTX SLi
CD och HDD å sånt där..

Permalänk
Medlem

Med andra ord, igen, byta inte kylare om du har en ThermalRight SilverArrow? Haha, alltså, jag måste slagit huvudet på spiken vad gäller livslängd på den där besten som tyst sitter och väntar innanför chassit.

Men jag måste säga att enermax'en var riktigt snygg för att vara sluten vattenkylare. Intressant design på radiatorn med raka flänsar istället för sicksackade. Det innebär att man kan ha ett högre luftflöde genom flänsen men det innebär också att man har mindre fysisk yta jämföret med sicksackat... nu fick det ingen annan vanlig 120mm slutenvattenkylare med i testet så jag ser helt klart fram emot att see lite fler sådana head to head. Om inte något så bara för skojsskull.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle säga NH-U14S, bäst avvägande mellan god prestanda och ljudnivå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Är lite besviken att Antec Kuhler 620 inte finns med som referens, som fortf är en populär kylare som faktiskt har en vettig prislapp! :/

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=828022

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Synd att inte corsairs H serie är med i resultaten, skulle gärna vilja se vad min h110 går på i jämförelse!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Lite synd att man måste montera den i chassit. I min stora dator har jag en gammal H50 utanför chassit. Funkar kalas.

Men lilla datorn får nog leva vidare med Zalman Reserator 1 ett tag till. Helt tyst och behaglig temp så länge man inte tokklockar vilket jag inte gör

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Lite synd att man måste montera den i chassit. I min stora dator har jag en gammal H50 utanför chassit. Funkar kalas.
http://www2.perrablerra.se/swec/%2b%2b%2b/H50_Radiator_ute.jp...

Men lilla datorn får nog leva vidare med Zalman Reserator 1 ett tag till. Helt tyst och behaglig temp så länge man inte tokklockar vilket jag inte gör

Får jag fråga hur du fick emellan pumpen i chassiplåten?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Får jag fråga hur du fick emellan pumpen i chassiplåten?

Syns på bilden att han lyft på chassits tak, sågat/klippt ner till slanghålen och lagt ner slangarna för att sedan sätta tillbaks taket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[ToMaHaWk:

;14454619']Syns på bilden att han lyft på chassits tak, sågat/klippt ner till slanghålen och lagt ner slangarna för att sedan sätta tillbaks taket.

jaha, ja då førstår jag

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Med andra ord, igen, byta inte kylare om du har en ThermalRight SilverArrow? Haha, alltså, jag måste slagit huvudet på spiken vad gäller livslängd på den där besten som tyst sitter och väntar innanför chassit.

Men jag måste säga att enermax'en var riktigt snygg för att vara sluten vattenkylare. Intressant design på radiatorn med raka flänsar istället för sicksackade. Det innebär att man kan ha ett högre luftflöde genom flänsen men det innebär också att man har mindre fysisk yta jämföret med sicksackat... nu fick det ingen annan vanlig 120mm slutenvattenkylare med i testet så jag ser helt klart fram emot att see lite fler sådana head to head. Om inte något så bara för skojsskull.

Hehe, sitter i samma båt. Funderat flera gånger på att byta till vatten men hittar verkligen ingen som presterar lika bra på Silver Arrow och är lika tyst eller tystare.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hehe, sitter i samma båt. Funderat flera gånger på att byta till vatten men hittar verkligen ingen som presterar lika bra på Silver Arrow och är lika tyst eller tystare.

Jag funderar på customloop sen, men känns lite onödigt på min i5'a just nu. Ligger i funderingar på uppgradering, men eftersom de kanske kommer en refresh och jag har en sandy bridge kanske det är ett logiskt steg om man ska uppgradera. (Behöver fler kärnor för rendering av videos.)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Jag funderar på customloop sen, men känns lite onödigt på min i5'a just nu. Ligger i funderingar på uppgradering, men eftersom de kanske kommer en refresh och jag har en sandy bridge kanske det är ett logiskt steg om man ska uppgradera. (Behöver fler kärnor för rendering av videos.)

Iofs sant, customloop skall ju vara det bästa man kan få. Dock verkar det extremt pilligt och väldigt dyrt. Dock blir det snyggt

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mars SSX:

Cryorig R1 är bättre.

De tror jag inte, ful var den också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[ToMaHaWk:

;14454619']Syns på bilden att han lyft på chassits tak, sågat/klippt ner till slanghålen och lagt ner slangarna för att sedan sätta tillbaks taket.

Precis. Blir mycket bättre så. Tystare och svalare. Kör pnp.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Iofs sant, customloop skall ju vara det bästa man kan få. Dock verkar det extremt pilligt och väldigt dyrt. Dock blir det snyggt

Fel, det finns bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alibaba123:

De tror jag inte, ful var den också.

Kolla in tester och läs på overclock.net så ser du att den är bättre.

http://hardocp.com/article/2014/03/04/cryorig_r1_ultimate_cpu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Fel, det finns bättre.

Som vad? LN2?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9