Dell Venue 11 Pro med Intel Atom och Core

Permalänk
Melding Plague

Dell Venue 11 Pro med Intel Atom och Core

Två nya surfplattor eller hybrider dimper ned i SweClockers testlabb. Nu är det dags att undersöka minstingarna Dell Venue 11 Pro med Intel Atom- och Core-processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nja en Yoga 2 känns bättre Kan i alla fall inte falla på Dells knäck-test

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Oj vad man har väntat på denna recension! TACK!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Datavetare

Har inte hunnit testa tangentbordet med batteri till min 5130, men det ser ut som man inte behöver jaga uttag för att ladda plattan vid normala resor... Håller med om att det inte är världen bästa tangentbord, dock ett klart lyft över Surface-"type-cover" som i sin tur är ett rejält kliv upp från "touch-cover". Inget som ersätter en "riktig" laptop, men på en nivå man kan leva med.

Finns i tråden om Venue 11 Pro, men kan för statistiken säga har en panel utan "dubbeltryck"-problem, men med "panel self refresh" problemet (som man för tillfället "löser" genom att slå av funktionen).

Det andra som ska nämnas är: se till att stänga av "adaptive brightness" annars blir skärmen rätt mörk även vid 100%.

Jacob: grymt bra artikel!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tack för en bra artikel.

Jag undrar dock om det går att sätta i plattorna back-och-fram i tangentbordet med batteri?

MVH Tim

Visa signatur

Cooler Master Cosmos 1000 | Intel Core-i7 3770K@4500MHz | Asus P8Z77-V Deluxe | Corsair 16GB 1866MHz@2133MHz | Corsait H100 | Asus HD7970 DC2@1050MHz | Asus Xonar DX | Corsair HX620W | Intel G2 160GB
|

Permalänk
Medlem

Jag som tyckte min Galaxy Note 10.1 2014 var tung på 547g Men bra recensioner i övrigt, ger en bra inblick i hur läget är för Windows-floran av plattor. Jag håller mig personligen nog till kombon regelrätt laptop och basal surfplatta några år till, så farligt är inte det att släpa på i väskan faktiskt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Känns som framtiden för jobbdatorer detta. Laptopsen kommer ersättas av detta tror jag.

Dell levererar precis samma prestanda som vanligt: måttlig men billig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

För mig gör det inget om den väger 1,5 kg heller, föredrar kvalitet framför låg vikt. Än så länge så tycker jag surfplattor har för dålig prestanda överhuvudtaget. Men om en 2 generationer till så kan det bli intressant. Fast beror ju på vad man ska använda den till recept eller surfande så duger det ju med dagens.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Håller med om att det inte är världen bästa tangentbord, dock ett klart lyft över Surface-"type-cover" som i sin tur är ett rejält kliv upp från "touch-cover". Inget som ersätter en "riktig" laptop, men på en nivå man kan leva med.

Ganska uppenbart att Typ-cover och Touch-cover inte kommer levererar på samma sätt som "tjocktangentbord" på laptops.
Finns ingen möjlighet på 5,8mm och respektive 3mm som dessa tangentbord/skydd är i tjocklek.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av sgtspiff:

Känns som framtiden för jobbdatorer detta. Laptopsen kommer ersättas av detta tror jag.

Dell levererar precis samma prestanda som vanligt: måttlig men billig.

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror ju på vad man ska göra. Funkar det som en laptop och har vettigt gränssnitt där man faktiskt kan vara produktiv, fine. Annars är det väldigt osmidigt i jobb för mig. Tangentbord och bra tyngdpunkt är bland det viktigaste om man ska använda en laptop, för mig.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det beror ju på vad man ska göra. Funkar det som en laptop och har vettigt gränssnitt där man faktiskt kan vara produktiv, fine. Annars är det väldigt osmidigt i jobb för mig. Tangentbord och bra tyngdpunkt är bland det viktigaste om man ska använda en laptop, för mig.

Standard tjänstemanna laptop tänker jag på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av sgtspiff:

Standard tjänstemanna laptop tänker jag på.

Skickades från m.sweclockers.com

Tjänsteman... För vadå? DHL då typ eller va?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Datavetare

Vet att man kan se på Y-serien både från "halvtomt" och från "halvfullt" hållet. Tycker testet på sidan 6 ändå visar att Y-serien fungerar bra för den typ av produkter den är tänkt till, ska man köra rendering eller använda sin enhet som HPC så är det nog inte en platta/ultratunn laptop man ska köpa och Y-serien fungerar inget vidare för sådant då den kommer kraftigt "throttla".

Om normalfallet är interaktiv användning så kommer CPU-delen typiskt användas i väldigt korta stötar, typ någon sekund och då får man i stort sätt kraften av en "big-core" CPU men till väldigt låg värmeutveckling. Även om jag är väldigt nöjd med BayTrail-T på en platta så visar denna artikel att i lite mer "elak" program och där enkeltråd-prestanda är viktig (i praktiken de flesta program man kör på desktop) så kan inte BayTrail-T alls hänga med en Haswell Y-serie. Däremot så kan Y-serien inte alls mäta sig prismässigt med BayTrail-T eller ARM-baserade systemkretsar, så det är inte så att de senare är hotade.

Inser hur mycket jobb som ligger bakom en sådan här artikel, men skulle vara intressant att se samma typ "förvärma CPU innan test" resultat för Z3770. Har gjort lite ovetenskapliga tester på det själv och även när alla 4-kärnor jobbar så rapporterar Windows att CPU-delen ligger klart över 2GHz även efter flera minuter med 100% last. Jämför man det med Snapdragon 800 som ändå är bland det bästa man hittar vad det gäller perf/W på ARM-sidan, så verkar den "throttla" rätt snabbt även i en relativt stor enhet som Galaxy Note 3.

Dold text
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem

Någon som har dessa (främst Vanue 11i, alltså Inte Core-varianten) och WWAN-kort? Alltså Dell Mobile Broadband 5570 som är en Sierrakrets som dublerar som GPS också (antar det inte är GPS i testexemplaren)?
Först och främst undrar jag om GPS:en fungerar? Maps-appen kan ju ta position från andra källor än GPS så de är inte helt tillförlitlig till test. Har lite testprogram och för Latitude E7240 med samma kort får jag inte GPS:en att fungera ö.h.t., dock är maskinen ominstallerad (men med Dells drivrutin för detta).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

känner att europa universalis 4 eller crusader kings 2 borde läggas in i speltesterna då dom på pappret inte ska vara så krävande men borde funka som tågunderhållning på surfplatteliknande format:)

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av ViperAUG:

Tack för en bra artikel.

Jag undrar dock om det går att sätta i plattorna back-och-fram i tangentbordet med batteri?

MVH Tim

Jag har testet det du frågade om och det går inte med Dell Venue 11i Pro (7130) då den är för tjock baktill. Däremot glider Venue 11 Pro (5130) ned utan problem i fästet, men hakas inte fast.

Skrivet av virtual void:

Vet att man kan se på Y-serien både från "halvtomt" och från "halvfullt" hållet. Tycker testet på sidan 6 ändå visar att Y-serien fungerar bra för den typ av produkter den är tänkt till, ska man köra rendering eller använda sin enhet som HPC så är det nog inte en platta/ultratunn laptop man ska köpa och Y-serien fungerar inget vidare för sådant då den kommer kraftigt "throttla".

Om normalfallet är interaktiv användning så kommer CPU-delen typiskt användas i väldigt korta stötar, typ någon sekund och då får man i stort sätt kraften av en "big-core" CPU men till väldigt låg värmeutveckling. Även om jag är väldigt nöjd med BayTrail-T på en platta så visar denna artikel att i lite mer "elak" program och där enkeltråd-prestanda är viktig (i praktiken de flesta program man kör på desktop) så kan inte BayTrail-T alls hänga med en Haswell Y-serie. Däremot så kan Y-serien inte alls mäta sig prismässigt med BayTrail-T eller ARM-baserade systemkretsar, så det är inte så att de senare är hotade.

Vore det inte för att Venue 11i Pro är så jäkla högljudd och emellanåt upplevs "hackig" i gränssnittet hade den troligtvis fått en rekommendation. Det Microsoft lyckats med med Surface Pro 2 är att den verkligen är ljudlös vid användning som är karaktäristiskt med en surfplatta och endast gör ljud ifrån sig när det är befogat (i mitt fall spel och bildredigering).

Skrivet av virtual void:

Inser hur mycket jobb som ligger bakom en sådan här artikel, men skulle vara intressant att se samma typ "förvärma CPU innan test" resultat för Z3770. Har gjort lite ovetenskapliga tester på det själv och även när alla 4-kärnor jobbar så rapporterar Windows att CPU-delen ligger klart över 2GHz även efter flera minuter med 100% last. Jämför man det med Snapdragon 800 som ändå är bland det bästa man hittar vad det gäller perf/W på ARM-sidan, så verkar den "throttla" rätt snabbt även i en relativt stor enhet som Galaxy Note 3.

Jag brukar endast skriva om det när en produkt faktiskt throttlar/presterar sämre än väntat (borde vara tydligare med detta, får hitta på något smidigt sätt att presentera detta på till nästkommande artikel och framåt ). För att besvara din fråga presterar Intel Atom Z37x0 konsekvent även efter "uppvärmning" då jag inte fått ut några skillnader bortom felmarginal (~1-3 procent) med varken Asus Transformer Book T100 eller Dell Venue 11 Pro.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Äntligen har detta test kommit! Minns att det snackades om det redan i slutet på förra året när Jonas (eller Emil) själv var sugen på en sån!
Tack för denna trevliga recension!

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Jacob:

Vore det inte för att Venue 11i Pro är så jäkla högljudd och emellanåt upplevs "hackig" i gränssnittet hade den troligtvis fått en rekommendation. Det Microsoft lyckats med med Surface Pro 2 är att den verkligen är ljudlös vid användning som är karaktäristiskt med en surfplatta och endast gör ljud ifrån sig när det är befogat (i mitt fall spel och bildredigering).

Jag brukar endast skriva om det när en produkt faktiskt throttlar/presterar sämre än väntat (borde vara tydligare med detta, får hitta på något smidigt sätt att presentera detta på till nästkommande artikel och framåt ). För att besvara din fråga presterar Intel Atom Z37x0 konsekvent även efter "uppvärmning" då jag inte fått ut några skillnader bortom felmarginal (~1-3 procent) med varken Asus Transformer Book T100 eller Dell Venue 11 Pro.

Om fläktarna låter stup i kvarten så är det så klart "fail", kanske är så att det dröjer till Broadwell innan Y-serien fungerar bra nog i en pekplatta då man pratat om att det borde vara möjligt med fläktlösa Y-modeller. Har aldrig testat V11i, men kört Surface Pro 2 en del och var min positiva upplevelse av denna som ledde till inköp av Win8.1 platta. Surface Pro 2 är lite väl dyr bara och gillade aldrig att skriva på "touch-cover" eller "type-cover". Föredrar definitivt V11P över iPad4 (har en sådan), framförallt sedan iOS7...

Att Z3770/Z3470 inte alls "throttlar" visar hur pass snål Silvermont är. Basfrekvensen är trots allt satt till runt 1.5GHz, men Z3770 verkar i praktiken vara betydligt mer "2.4GHz" än vad Snapdragon 800 är "2.3GHz".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ase:

För mig gör det inget om den väger 1,5 kg heller, föredrar kvalitet framför låg vikt. Än så länge så tycker jag surfplattor har för dålig prestanda överhuvudtaget. Men om en 2 generationer till så kan det bli intressant. Fast beror ju på vad man ska använda den till recept eller surfande så duger det ju med dagens.

I sådana fall skulle du kunna kika på Thinkpad Yoga. Fick hem en idag och är hittills nöjd. Finns dock en del rapporter om kraftig image retention (LG..).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Tjänsteman... För vadå? DHL då typ eller va?

Tjänstemännen på DHL sitter nog vid en stationär på kontoret, främst. Varför tar du upp DHL? Vet du vad tjänstemän är för något? De flesta på DHL oavsett om de sitter vid en dator hela dagen eller inte är arbetare/kollektivanställda/LO. Tittar du på andra organisationer så är bärbara som tjänstedator väldigt utbrett, men det handlar om företagsklass-datorer som kan dockas till skärm och tangentbord och administreras smidigt i nätverket. Dessa kan nå dit beroende på val, när det gäller Core-versionen, och den verkar ha en okej dockningsstation. De tillhör däremot en klass bärbara som varit ganska vanliga de senaste 12 åren. Som funnits med varierande framgång senaste 25. De med dåliga tangentbord/styrdon kommer trilla bort från marknaden. Segmentet har dock hängt med kontinuerligt nu. Från att ha varit skakigare på 90-talet.

Slates kräver dock bra tangentbordstillbehör, och de ersätts av tillverkarna ofta av konvertibla tablet-pcs. Det går i vågor. Där har tillverkarna gått fram och tillbaka och de kommer alltid tillbaka till tangentbord. Pen/pekstödet har inte sett någon revolution, det är inget nytt i det hela mer än att de börjar gå ner i prisklasserna och storlek. Företag kör fortfarande samma typ av program som innan surfplattevågen. Den som passar företag någorlunda av dessa två kostar dock över 10 000:- utan tangentbord. Finns för företag inga större skillnader att köpa dessa eller en vanlig bärbar. De används likadant. Synaptics "aktiva" penna är ju inte som att använda en Wacom-penna, även om snarlikt då plattor inte stödjer tilt osv. Trevligt att se lite mer recensioner av detta segment hur som helst. Det som inte fungerar med tangentbord/dockning kommer däremot inte vara för långlivade på marknaden. Den första vågen av konsumentvarianter sedan W8 har redan hunnit dö ut.

Hårdvaran börjar bli mycket bättre och intressantare, med t.ex. Y-versionerna av Core med mera. Så rätt val från tillverkaren för rätt marknad och i bra utformning så kommer de iaf få beställningar och segmentet får leva vidare. För en som sitter vid ett skrivbord eller skriver på tåget mellan möten/pendling så kommer dock inte ett tangentbord som går att ta loss göra någon skillnad. Att det skulle bli normen istället för konvertibla och bärbara är nog att ta i. Hos Lenovo kan vi nästan garantera att en variant likt den som var X230T kommer komma tillbaka hos en ny modell. Fujitsu har fortfarande det spåret vid sidan av slates/2-in-1 och bärbara. Här ska man ändå tänka på att en platta plus tangentbord med batteri blir rätt bulkigt, även om denna modell blir drygt 21 mm med tangentbordet. En konvertibel T904 från Fujitsu är tunnare.

Valet eller skillnaden mellan Fujitsus konvertibla och deras vanliga bärbara variant av samma modell är egentligen bara pennstödet (aktiv). Vilket inte är något krav för den stora majoriteten. De som sitter på tåget och skriver kommer inte vika skärmen och skriva på skärm-tangentbordet vilket som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag har testet det du frågade om och det går inte med Dell Venue 11i Pro (7130) då den är för tjock baktill. Däremot glider Venue 11 Pro (5130) ned utan problem i fästet, men hakas inte fast.

Tackar

Uppföljningen blir ju då om det går att använda batteriet i tangentbordet då?(när den är på fel hål)

/Tim

Visa signatur

Cooler Master Cosmos 1000 | Intel Core-i7 3770K@4500MHz | Asus P8Z77-V Deluxe | Corsair 16GB 1866MHz@2133MHz | Corsait H100 | Asus HD7970 DC2@1050MHz | Asus Xonar DX | Corsair HX620W | Intel G2 160GB
|

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Petterk:

Tjänstemännen på DHL sitter nog vid en stationär på kontoret, främst. Varför tar du upp DHL? Vet du vad tjänstemän är för något? De flesta på DHL oavsett om de sitter vid en dator hela dagen eller inte är arbetare/kollektivanställda/LO. Tittar du på andra organisationer så är bärbara som tjänstedator väldigt utbrett, men det handlar om företagsklass-datorer som kan dockas till skärm och tangentbord och administreras smidigt i nätverket. Dessa kan nå dit beroende på val, när det gäller Core-versionen, och den verkar ha en okej dockningsstation. De tillhör däremot en klass bärbara som varit ganska vanliga de senaste 12 åren. Som funnits med varierande framgång senaste 25. De med dåliga tangentbord/styrdon kommer trilla bort från marknaden. Segmentet har dock hängt med kontinuerligt nu. Från att ha varit skakigare på 90-talet.

Slates kräver dock bra tangentbordstillbehör, och de ersätts av tillverkarna ofta av konvertibla tablet-pcs. Det går i vågor. Där har tillverkarna gått fram och tillbaka och de kommer alltid tillbaka till tangentbord. Pen/pekstödet har inte sett någon revolution, det är inget nytt i det hela mer än att de börjar gå ner i prisklasserna och storlek. Företag kör fortfarande samma typ av program som innan surfplattevågen. Den som passar företag någorlunda av dessa två kostar dock över 10 000:- utan tangentbord. Finns för företag inga större skillnader att köpa dessa eller en vanlig bärbar. De används likadant. Synaptics "aktiva" penna är ju inte som att använda en Wacom-penna, även om snarlikt då plattor inte stödjer tilt osv. Trevligt att se lite mer recensioner av detta segment hur som helst. Det som inte fungerar med tangentbord/dockning kommer däremot inte vara för långlivade på marknaden. Den första vågen av konsumentvarianter sedan W8 har redan hunnit dö ut.

Hårdvaran börjar bli mycket bättre och intressantare, med t.ex. Y-versionerna av Core med mera. Så rätt val från tillverkaren för rätt marknad och i bra utformning så kommer de iaf få beställningar och segmentet får leva vidare. För en som sitter vid ett skrivbord eller skriver på tåget mellan möten/pendling så kommer dock inte ett tangentbord som går att ta loss göra någon skillnad. Att det skulle bli normen istället för konvertibla och bärbara är nog att ta i. Hos Lenovo kan vi nästan garantera att en variant likt den som var X230T kommer komma tillbaka hos en ny modell. Fujitsu har fortfarande det spåret vid sidan av slates/2-in-1 och bärbara. Här ska man ändå tänka på att en platta plus tangentbord med batteri blir rätt bulkigt, även om denna modell blir drygt 21 mm med tangentbordet. En konvertibel T904 från Fujitsu är tunnare.

Valet eller skillnaden mellan Fujitsus konvertibla och deras vanliga bärbara variant av samma modell är egentligen bara pennstödet (aktiv). Vilket inte är något krav för den stora majoriteten. De som sitter på tåget och skriver kommer inte vika skärmen och skriva på skärm-tangentbordet vilket som.

Då har jag inte missuppfattat vad en tjänsteman är för något. Det var ju trist. Vad ska man med en tablett till istället för en laptop? För arbete, självklart beroende på krav, är touch nästan bara i vägen. Jag hade blivit helt vansinnig on jag skulle behöva jobba med enbart en sån här dator.

Jag brukar säga som så här, det finns en anledning till att Steve Jobs har sagt att det aldrig kommer släppas en Macbook med touch. Visst har han sagt mycket som inte stämmer bara för att han är envis men i det här fallet håller jag med honom. Tabletter är inte någon komplett ersättare till datorer. Fortfarande. De har självklart tagit över mycket av marknaden och har tagit över en hel del användningsområden. Men för vanligt arbete? Jag vet faktiskt inte om det kommer bli praktiskt om man fortsätter tvinga på sina användare det, men vad vet jag?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Då har jag inte missuppfattat vad en tjänsteman är för något. Det var ju trist. Vad ska man med en tablet till istället för en laptop? För arbete, självklart beroende på krav, är touch nästan bara i vägen. Jag hade blivit helt vansinnig on jag skulle behöva jobba med enbart en sån här dator.

DHL låter som ett väldigt lustigt val för att beskriva vad tjänstemän (TCO/SACO) gör som sagt. DHL är ju ett åkeri, speditions och logistik/lagerföretag. Gå in på ett vanligt kontor eller en myndighet och du kommer se de flesta köra Lenovo, Dell, och HP i dockningsstation, bärbara alltså vid deras skrivbord. Ta tåget och du kommer se samma märken hos både kommunalarbetare och privata tjänstemän. Företag tvingar inte folk använda plattor. Det är mest privatpersoner i privat kapacitet, studenter o.s.v. du kommer se köra plattor på offentlig plats. Just surfplattor brukar hänvisas till de mobila operativsystemen som delas med mobiltelefonerna. ARM-vågen hos Microsoft/Nokia har dött tack och lov. För privatpersoner gör surfplattor i stort sett allt däremot. Banktjänster, kraftfull webbläsare, videospelare, spel, office-kompatibla ordbehandlare, säker mail, delar dokument och bilder med mera. För att utveckla för dessa behövs såklart en vanlig skrivbordsdator (Windows, GNU/Linux, OS X). Precis som massor annat som kräver lite mer. Hos företag och myndigheter kommer datorer som inte klarar upphandlingskraven såklart inte att köpas in, surfplattor och tablet-pcs används i nischfall. En 4000:- dator med Atom-processor (platta) klarar inte upphandlingskraven i större organisationer.

Just DHL organiseras främst av Transport, det är folk som jobbar på lager och åkare i lastbilar. Få på lager har ens egna personliga arbetsstationer. De åker inte runt på möten, eller vobbar och är ganska långt ifrån bilden och uppgifterna en tjänsteman på kontor har. De har visserligen sådana också, men det är ganska få av deras ca 5000 anställda som har behov av bärbar arbetsdator, kan jobba hemma med mera. Många av deras anställa är inhyrda från bemanningsföretag. Du hittar fler tjänstemän (andel) på företag inom den traditionella industrin (t.ex. verkstad). Visst är de ett modernt företag, men inget man använder för att beskriva tjänstemän på kontoret, tjänsteföretag, it-företag, teknik, revisorer/ekonomer, städbolag och allt vad det är.

Ska du försvenska Tablet (Tablet PC när det gäller Windowsbaserade) så är det till platta, pekdator eller dylikt. Det är en kategori som är äldre än surfplattor så det är inte helt analogt till varandra. Kapacitiv pekskärm har såklart näst intill ingen nytta i en företagsmiljö, med affärsapplikationer, outlook, Office-programmen med flera. Tablet PCs stödjer ofta aktiv digitizer, alltså aktiv penna (EMR om det är Wacom/Ntrig-baserat), med tryckkänslighet och liknande. Räcker fint för skisser, ger bättre precision än passiva lösningar eller aktiva pennor som är tänkta att fungera på kapacitiva skärmar. Med mera. Ska man skriva, skissa och rita med pennan finns det ett verksamhets/nytto-område för dessa. Modellerna riktat mot företag kan faktiskt köra, och fås levererade med Windows 7 Pro fortfarande. Pennstödet är ungefär lika bra där.

En Dell Venue 11 Pro med Core (4:gen Y-serien) tillsammans med tangentbord oavsett om det är den med batteri eller inte är tjockare än de flesta ultrabooks och ultrabookliknande datorerna, och som sagt med tangentbordsdockan med batteri så är den tjockare än en konvertibel tablet-pc med gångjärn som kan vrida runt skärmen – Fujitsus T904. Pennstödet består i Synaptics "aktiva" penna för Dell:en. Den är inte dålig för det, men den är inte särskilt stark heller. Kapacitiv pekskärm har du ju på många vanliga "clamshell" bärbara idag, skillnaden på konvertibla och slates är att den är lättare att användas, utöver att en del har stöd för penna, men på bärbara i vanlig formfaktorn kan vi vara rätt säkra på att det egentligen inte används särskilt mycket. För företag är det nog inget plus, och de kommer inte sluta köpa in vanliga bärbara. Vill tillverkarna tvinga att det ska vara med oavsett formfaktor så är det dem som får ta kostnaden. Användarna kommer använda det som programmen är utformade för, det som går snabbast, jobbar man i ett affärsprogram så undviker man gärna att klicka på knappar och menyer och kör kortkommandon. I program som är svårt att köra med tangentbord så blir det inte bättre för att du inför pekskärm. Men det är ingen dum nog att införa för arbetarna/tjänstemännen på bred front.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Yoshman:

Om fläktarna låter stup i kvarten så är det så klart "fail", kanske är så att det dröjer till Broadwell innan Y-serien fungerar bra nog i en pekplatta då man pratat om att det borde vara möjligt med fläktlösa Y-modeller. Har aldrig testat V11i, men kört Surface Pro 2 en del och var min positiva upplevelse av denna som ledde till inköp av Win8.1 platta. Surface Pro 2 är lite väl dyr bara och gillade aldrig att skriva på "touch-cover" eller "type-cover". Föredrar definitivt V11P över iPad4 (har en sådan), framförallt sedan iOS7...

Att Z3770/Z3470 inte alls "throttlar" visar hur pass snål Silvermont är. Basfrekvensen är trots allt satt till runt 1.5GHz, men Z3770 verkar i praktiken vara betydligt mer "2.4GHz" än vad Snapdragon 800 är "2.3GHz".

Jag tror också Broadwell Y-serien kan bli riktigt bra i den här typen av formfaktorer, men samtidigt känner jag att det borde vara möjligt att köra fläktlöst i nästintill alla lägen när Microsoft klarar det med U-serien. I det här fallet är jag övertygad om att Dells fläktkurva kan bli mycket bättre och förhoppningsvis blir den det med en framtida uppdatering av mjukvaran (det skulle knappast vara första gången).

Bay Trail-T känns i stort som en fullträff för surfplattor, det som saknas är ett bredare urval av produkter. Av de få som finns ute idag kan ännu färre klassas som intressanta i min bok.

Skrivet av ViperAUG:

Tackar

Uppföljningen blir ju då om det går att använda batteriet i tangentbordet då?(när den är på fel hål)

/Tim

Batteriet ansluts inte till surfplattan när den sätts på bakochfram då Pogo-stiften inte får kontakt.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Läser jag testet så tycker jag varianten med Atom är klart mest köpvärd.

Att ha en dator som är tyst och dammfri är obeskrivligt bra enligt mig

Tror ni det kommer lanseras helt passivt kylda laptops och/eller surfplattor inom en nära framtid?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av shogun-r:

Läser jag testet så tycker jag varianten med Atom är klart mest köpvärd.

Att ha en dator som är tyst och dammfri är obeskrivligt bra enligt mig

Tror ni det kommer lanseras helt passivt kylda laptops och/eller surfplattor inom en nära framtid?

Om du syftar på passivt kylda datorer/surfplattor med Intel Core-processor finns redan en hybrid som uppfyller det: HP Spectre X2 13.

Fler passivt kylda surfplattor/hybrider med Core-processor tror jag definitivt kommer lanseras framöver. Däremot är ställer jag mig tveksam till om efterfrågan är tillräckligt stor för att rättfärdiga lanseringen av en fläktlös bärbar dator. Redan idag är vissa Ultrabook med Haswell ljudlösa större delen av tiden och fläkten kickar endast igång när det behövs.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Om du syftar på passivt kylda datorer/surfplattor med Intel Core-processor finns redan en hybrid som uppfyller det: HP Spectre X2 13.

Fler passivt kylda surfplattor/hybrider med Core-processor tror jag definitivt kommer lanseras framöver. Däremot är ställer jag mig tveksam till om efterfrågan är tillräckligt stor för att rättfärdiga lanseringen av en fläktlös bärbar dator. Redan idag är vissa Ultrabook med Haswell ljudlösa större delen av tiden och fläkten kickar endast igång när det behövs.

Ja precis, syftade på iCore. Minns att ni hade en artikel där ni skrev om iCore ner till SDP på 6 Watt, vilket skulle möjliggöra helt passivt kylda laptops och surfplattor (precis som VP11).

Ok, hoppas det är något som kommer mera. Själv så älskar jag konceptet med tysta dammfria datorer. Men det kanske bara är jag som gillar det...

Tack för en bra recension av VP11.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Är väldigt nöjd med min VP11. Lite synd att dom inte fick till 64-bit och 4 GB RAM. 2 GB RAM duger väl dock hyggligt för denna typ av enheter. Testat att ha igång Firefox med 9-10 flikar och Word + Excel med några olika dokument styck + några appar och det låg på ca 1.7-1.8 GB RAM.

Tycker prestandan räcker till gott och väl för kontorsarbete, Office, programmering och liknande. Lättare multitasking och surfande.

Har dock inte köpt tangentbordsdockan utan kör med fristående tangentbord + mus.

Varför har dom inte bakgrundsbelysning i tangentbordsdockan? Kan inte vara så svårt att ordna. Riktigt stor besvikelse tycker jag, därför jag inte köpte någon docka

Stort plus med utbytbart batteri dock tycker jag.....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Trevlig artikel, valet stod mellan pro 11 och pro 8 när jag var i USA förra veckan, slutade med att jag köpte 2 st venue pro 8 och tog med hem, underbart söta små maskiner

Om någon snubblar på ett bra, gärna svenskt tangentbordskit till 8" versionen med windows så hojta!

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Hehe 2 väldigt olika reviews as samma produkt : http://www.idg.se/2.1085/1.551448/video--dells-nya-surfplatta.... Självklart väger Sweclockers review tyngst

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide