Vad för framtid tror ni att Starcraft 2 har?

Permalänk
Medlem

Vad för framtid tror ni att Starcraft 2 har?

Hej där, jag satt precis och kollade på Starcraft WCS och då slog det mig att Starcraft har helt stagnerat och till och med droppat av i tittare/spelare. Flera större spelare, Naniwa, Taeja har slutat. Gamla veteraner som Moon, Jinro och Stephano finns inte längre. Vad tror ni att Starcraft har för framtid som det ser ut just nu?

Jag minns när jag satt på Dreamhack, Dreamarena var fullsatt och trycket var helt enormt. Fler än 130 000 personer satt och kollade på Twitch och prissummorna var helt enorma. Vad hände efter det? Starcraft tappar allt fler spelare, Hots slog inte så som man ville att det skulle slå. Personligen så tror jag att på grund av att spelare som Jinro, Tlo, Huk, Stephano inte längre spelar, eller levererar så är det fruktansvärt mycket fler koreaner som spelar. Detta drar inte lika mycket tittare, trots att matcherna ofta kan vara bättre. Sen tror jag inte heller att Blizzard har fixat spelet tillräckligt.

Det är för mycket tryck på 1v1. Som någon skrev på ett Starcraft forum, när man loggade in i Broodwar så behövde man "leta" sig in i 1v1. Allting kretsade kring arcade och 2v2. Casual spelare vill inte sitta och spela 1v1 för rank, det är inte kul och det är hos Casuals tittarsiffrorna ligger.

Jag tror inte att Starcraft kommer att dö ut, jag tycker fortfarande att det är väldigt kul att spela och Blizzard har en expansion till på sig att lyssna på spelarna och kolla vad de vill ha. Det hade vart kul att få höra vad ni här, på Sweclockers, tror att Starcraft har för tider framför sig. Kommer tittarsiffrorna stiga igen? Kommer Starcraft 2 bli stort i korea igen? Kommer moba spel som LoL och Dota, trots en helt annan kategori trycka bort strategispel som Starcraft? Skriv på! Jag är intresserad av att veta vad folk tycker behöver göras och kommer hända i framtiden.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av MuLLvaD3n:

Hej där, jag satt precis och kollade på Starcraft WCS och då slog det mig att Starcraft har helt stagnerat och till och med droppat av i tittare/spelare. Flera större spelare, Naniwa, Taeja har slutat. Gamla veteraner som Moon, Jinro och Stephano finns inte längre. Vad tror ni att Starcraft har för framtid som det ser ut just nu?

Jag minns när jag satt på Dreamhack, Dreamarena var fullsatt och trycket var helt enormt. Fler än 130 000 personer satt och kollade på Twitch och prissummorna var helt enorma. Vad hände efter det? Starcraft tappar allt fler spelare, Hots slog inte så som man ville att det skulle slå. Personligen så tror jag att på grund av att spelare som Jinro, Tlo, Huk, Stephano inte längre spelar, eller levererar så är det fruktansvärt mycket fler koreaner som spelar. Detta drar inte lika mycket tittare, trots att matcherna ofta kan vara bättre. Sen tror jag inte heller att Blizzard har fixat spelet tillräckligt.

Det är för mycket tryck på 1v1. Som någon skrev på ett Starcraft forum, när man loggade in i Broodwar så behövde man "leta" sig in i 1v1. Allting kretsade kring arcade och 2v2. Casual spelare vill inte sitta och spela 1v1 för rank, det är inte kul och det är hos Casuals tittarsiffrorna ligger.

Jag tror inte att Starcraft kommer att dö ut, jag tycker fortfarande att det är väldigt kul att spela och Blizzard har en expansion till på sig att lyssna på spelarna och kolla vad de vill ha. Det hade vart kul att få höra vad ni här, på Sweclockers, tror att Starcraft har för tider framför sig. Kommer tittarsiffrorna stiga igen? Kommer Starcraft 2 bli stort i korea igen? Kommer moba spel som LoL och Dota, trots en helt annan kategori trycka bort strategispel som Starcraft? Skriv på! Jag är intresserad av att veta vad folk tycker behöver göras och kommer hända i framtiden.

Prissummorna är fortfarande desamma och tittarna ligger oftast runt 50-100k ev runt dreamhack brukar de toppa 150k och om du nu tittar mycket GSL på morgonen har de fortfarande många tittare + subs!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Prissummorna är fortfarande desamma och tittarna ligger oftast runt 50-100k ev runt dreamhack brukar de toppa 150k och om du nu tittar mycket GSL på morgonen har de fortfarande många tittare + subs!

Som jag sa, jag tycker inte Starcraft är dött, men det har stagnerat och backat lite. Prissummorna är detsamma. I spel som LoL och Dota har vi miljonturneringar. Ja, detta är lagspel men det har fullständigt exploderat. Tittare är lite från och till, Starcraft drar fortfarande mycket tittare på ställen som dreamhack men där drar allt tittare.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

Jag tror det är för att det är svårare att förstå komplexiteten i en Starcraft match om man inte är insatt. Visst kan det vara roligt att se 2 massiva arméer gå mot varandra men efter 5 sekunder ger den andra spelaren upp och som oinsatt spelare kan det vara svårt att förstå varför den ena eller den andra personen vann.

I både moba och fps spel så handlar det mer om micro och mindre om macro vilket gör det enklare att förstå. Dessutom så händer det mer saker i ett lagspel eftersom det är så många fler spelare vilket gör det mer actionfyllt.
Tycker det är väldigt synd att det börjar gå mer åt det här hållet. Även om Blizzard ofta har strul med sina turneringar så är själva spelet väldigt välpolerat och är enligt mig definitivt det roligaste strategispelet på marknaden.

Visa signatur

i5 4670k @ 4ghz - MSI Z87 G45 - 8GB Corsair Vengance CL9 1600Mhz - XFX 80+ Bronze 750W - MSI GTX 780 @1218Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinApelsin:

Jag tror det är för att det är svårare att förstå komplexiteten i en Starcraft match om man inte är insatt. Visst kan det vara roligt att se 2 massiva arméer gå mot varandra men efter 5 sekunder ger den andra spelaren upp och som oinsatt spelare kan det vara svårt att förstå varför den ena eller den andra personen vann.

I både moba och fps spel så handlar det mer om micro och mindre om macro vilket gör det enklare att förstå. Dessutom så händer det mer saker i ett lagspel eftersom det är så många fler spelare vilket gör det mer actionfyllt.
Tycker det är väldigt synd att det börjar gå mer åt det här hållet. Även om Blizzard ofta har strul med sina turneringar så är själva spelet väldigt välpolerat och är enligt mig definitivt det roligaste strategispelet på marknaden.

Men det är därför jag tycker det är så kul att kolla på Starcraft, och imponerande. När en person, (typ mma), sitter och droppar överallt, tar baser, attackerar och allt det samtidigt. Extremt actiofullt trots 1v1 spel.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Skrivet av MuLLvaD3n:

Som jag sa, jag tycker inte Starcraft är dött, men det har stagnerat och backat lite. Prissummorna är detsamma. I spel som LoL och Dota har vi miljonturneringar. Ja, detta är lagspel men det har fullständigt exploderat. Tittare är lite från och till, Starcraft drar fortfarande mycket tittare på ställen som dreamhack men där drar allt tittare.

Dota och LoL är dock så mycket större än sc2

LoL har väl typ 10 miljoner spelare eller nått, dota har väl kanske 5 miljoner?
Starcraft 2 har ungefär 0,5 miljoner aktiva spelare (har jag för mig)
Så om man kollar förhållandet mellan antalet tittare för varje e-sport så ligger starcraft väldigt bra till

Väldigt många fler sc2 spelare bryr sig faktiskt om spelet som en e-sport
Så från den synvinkeln är LoL och Dota spelare nästan "casuals" (mest LoL spelare)
Låter skumt att säga det, men väldigt få spelare från dem spelen bryr sig faktiskt om e-sport scenen

Sc2 har dock gått ner en aning i viewers, men det är fortfarande en stor e-sport
Tror bara att blizzard behöver få ut Legacy of the void, då kommer nog en del spelare tillbaks
Hots börjar bli lite gammalt och folk vill se nytt, tror jag
Det vara samma problem i slutet av WoL, antalet viewers minskade märkbart då också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scitus:

Dota och LoL är dock så mycket större än sc2

LoL har väl typ 10 miljoner spelare eller nått, dota har väl kanske 5 miljoner?
Starcraft 2 har ungefär 0,5 miljoner aktiva spelare (har jag för mig)
Så om man kollar förhållandet mellan antalet tittare för varje e-sport så ligger starcraft väldigt bra till

Väldigt många fler sc2 spelare bryr sig faktiskt om spelet som en e-sport
Så från den synvinkeln är LoL och Dota spelare nästan "casuals" (mest LoL spelare)
Låter skumt att säga det, men väldigt få spelare från dem spelen bryr sig faktiskt om e-sport scenen

Sc2 har dock gått ner en aning i viewers, men det är fortfarande en stor e-sport
Tror bara att blizzard behöver få ut Legacy of the void, då kommer nog en del spelare tillbaks
Hots börjar bli lite gammalt och folk vill se nytt, tror jag
Det vara samma problem i slutet av WoL, antalet viewers minskade märkbart då också

Som sagt, ni får inte misstolka mig här. Starcraft är fortfarande ett stort e-sportspel. Sen har det en av de absolut bästa spelbaserna man kan ha, en som bryr sig om spelet precis som du säger. Men ja, det ska bli kul att se vad som händer nu i Legacy!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Kommer ju ihåg hur många som blev irriterade när Blizzard lade qualifiers samma datum som Valve redan hade utlyst Ti3.

Sedan hur de började bråka med Koreanska Nexon(Tror det var Nexon ialla fall?) om sändnings rättigheterna i Korea ang. Sc2.

Från någon som är ganska ointresserad av Sc2 känns det lite som att Blizzard motarbetar sig själva.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk

Det har absolut tappat mark i Europa, men i I Korea ligger det fortfarande bra till.
Tror Blizzard behöver göra något nytt med Starcraft för att locka nya spelare, Free2play kan vara ett alternativ. Själv är jag inget fan av Free2play grejen men om det skulle gynna Starcraft scenen så skulle jag absolut vara för det.

Det går också i vågor det här med spelgenrer. Nu är Moba stort, och innan det Fps även ifall det är många som spelar fps känns det som att Moba tar över mer och mer. RTS var mycket mer populärt för lite ännu längre tillbaks.

Sen tror jag också att Starcraft tar för lång tid att komma in i för nya spelare jämfört med bland annat LoL.

Permalänk
Inaktiv

Taeja har inte slutat. Taeja går för fullt på Homestory Cup IX just nu. Men det finns risk att han slutar men det är inte pga spelet utan problem med händerna.

Stephano är kvar fortfarande trots att han slutat. Han älskar väl spelet och communityn för mycket. Spelade i HSC IX och har gjort en hel del showmatcher.

Permalänk

Tror sc2 kommer hålla på ett bra tag till även om playerbasen kommer försvinna sakta men säkert. Men ja det kommer absolut leva till LotV och säkert många år efter det, även om tittarsiffrorna och intresset inte kommer vara det absolut största.

Permalänk
Medlem

Matchmaking för f2p spelare ja tack. För just nu tror jag det är just det som gör att folk inte direkt orkar spela. Många nya spelare som vill testa blir krossade för att de inte kan göra matchmaking utan måste köra custom där de kan möta vem som helst, oftast klart bättre spelare. Man tröttnar rätt fort om man bara förlorar varenda match.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scitus:

Dota och LoL är dock så mycket större än sc2

LoL har väl typ 10 miljoner spelare eller nått, dota har väl kanske 5 miljoner?
Starcraft 2 har ungefär 0,5 miljoner aktiva spelare (har jag för mig)
Så om man kollar förhållandet mellan antalet tittare för varje e-sport så ligger starcraft väldigt bra till

Väldigt många fler sc2 spelare bryr sig faktiskt om spelet som en e-sport
Så från den synvinkeln är LoL och Dota spelare nästan "casuals" (mest LoL spelare)
Låter skumt att säga det, men väldigt få spelare från dem spelen bryr sig faktiskt om e-sport scenen

Sc2 har dock gått ner en aning i viewers, men det är fortfarande en stor e-sport
Tror bara att blizzard behöver få ut Legacy of the void, då kommer nog en del spelare tillbaks
Hots börjar bli lite gammalt och folk vill se nytt, tror jag
Det vara samma problem i slutet av WoL, antalet viewers minskade märkbart då också

Dota har 9 miljoner unika spelare denna månaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Som sagt, ni får inte misstolka mig här. Starcraft är fortfarande ett stort e-sportspel. Sen har det en av de absolut bästa spelbaserna man kan ha, en som bryr sig om spelet precis som du säger. Men ja, det ska bli kul att se vad som händer nu i Legacy!

Jag misstänker att ett problem för Starcraft vad gäller både publik och spelarintresse är att spelet stagnerat. Det händer VÄLDIGT lite med det spelet, de har ju inte så mycket löpande utveckling på det. Jämför med det levande media mobas (som nästan tagit över e-sportscenen) där tweaks, reworks, nya champions/heroes introduceras på rullande schema. Hela vårt samhälle har fått kortare och kortare attentionspan de senaste tio-femton åren och står spelet och dess meta stilla avtrappas nog intresset. Det är synd för starcraftserien har varit VÄLDIGT bra spel och blizzard har varit duktiga på att balansera mellan raser och units, vilket är bra för e-sport men metan står stilla nu så vitt jag vet och det blir lätt tråkigt då.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scitus:

Dota och LoL är dock så mycket större än sc2

LoL har väl typ 10 miljoner spelare eller nått, dota har väl kanske 5 miljoner?
Starcraft 2 har ungefär 0,5 miljoner aktiva spelare (har jag för mig)
Så om man kollar förhållandet mellan antalet tittare för varje e-sport så ligger starcraft väldigt bra till

Väldigt många fler sc2 spelare bryr sig faktiskt om spelet som en e-sport
Så från den synvinkeln är LoL och Dota spelare nästan "casuals" (mest LoL spelare)
Låter skumt att säga det, men väldigt få spelare från dem spelen bryr sig faktiskt om e-sport scenen

Sc2 har dock gått ner en aning i viewers, men det är fortfarande en stor e-sport
Tror bara att blizzard behöver få ut Legacy of the void, då kommer nog en del spelare tillbaks
Hots börjar bli lite gammalt och folk vill se nytt, tror jag
Det vara samma problem i slutet av WoL, antalet viewers minskade märkbart då också

lol har 67 miljoner spelare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

lol har 67 miljoner spelare

Källa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razki:

verkar ha blandat ihop det

http://www.lazygamer.net/general-news/league-of-legends-has-h...

"According to Riot Games, League of Legends has doubled its players since October 2012. That’s right, it now sees more than 27 million gamers playing it every day with a peak of 7.5 million concurrent users. No wonder they were able to bring in $624 million in revenue last year despite being completely playable for free. That is an enormous install base."

27 miljoner varje DAG, 67 miljoner unika personer varje månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Jag misstänker att ett problem för Starcraft vad gäller både publik och spelarintresse är att spelet stagnerat. Det händer VÄLDIGT lite med det spelet, de har ju inte så mycket löpande utveckling på det. Jämför med det levande media mobas (som nästan tagit över e-sportscenen) där tweaks, reworks, nya champions/heroes introduceras på rullande schema. Hela vårt samhälle har fått kortare och kortare attentionspan de senaste tio-femton åren och står spelet och dess meta stilla avtrappas nog intresset. Det är synd för starcraftserien har varit VÄLDIGT bra spel och blizzard har varit duktiga på att balansera mellan raser och units, vilket är bra för e-sport men metan står stilla nu så vitt jag vet och det blir lätt tråkigt då.

Som du säger tror jag mycket handlar om att det är väldigt lite förändring.
Marine + Maurader + Medivacs är bara kul att se så många gånger även om dem används på olika sätt.
Sen tror jag även att då en del större namn har slutat som man följt en längre tid så försvinner en bit av glöden att heja på "sitt lag/spelare" och därmed letar efter någonting helt nytt att sätta sig in i och hitta andra favoriter.

Permalänk
Avstängd

Så länge spelet bara stödjer 1 kärna och ej stödjer sli/cf så ser det mörkt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eiwe001:

Så länge spelet bara stödjer 1 kärna och ej stödjer sli/cf så ser det mörkt ut.

För spelet kör inte redan i 60+fps på typ vad som helst? Dummaste anledningen någonsin till att ett spel har "låg" tittarbas. "spelet stöder ej sli så jag bojkottat dess turneringar"

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Entusiast

SC2 kommer stanna kvar ett bra tag till eftersom det är StarCraft. Det finns liksom inga alternativ. Det är en nisch och för den nischen finns det inga alternativ. Det finns ju inga andra stora RTS. Förr fanns det ju en hög andra alternativ men det är ingen som gör den typen av RTS längre.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

verkar ha blandat ihop det

http://www.lazygamer.net/general-news/league-of-legends-has-h...

"According to Riot Games, League of Legends has doubled its players since October 2012. That’s right, it now sees more than 27 million gamers playing it every day with a peak of 7.5 million concurrent users. No wonder they were able to bring in $624 million in revenue last year despite being completely playable for free. That is an enormous install base."

27 miljoner varje DAG, 67 miljoner unika personer varje månad.

Inte för att vara sån, men dessa siffror tror jag inte ett dugg på! Inte för fem jävla öre

Kommer tro på Riot Games den dagen de publicerar sin statistik offentligt i realtid, likt Steam:
http://store.steampowered.com/stats/

Permalänk
Medlem

Att div "tunga" namn bestämmer sig för att sluta är absolut inget nytt fenomen och kan spåras ända tillbaka till första Starcraft. Men efter ett tag kommer det nya stjärnor som fyller de gamlas plats, så har det sett ut länge nu. Så det ser inte jag (personlig åsikt) som en anledning till en stagnering. Jag tror mer, som du är inne på, att det är det faktum att mycket lite händer med spelet som gör att intresset försvinner.

Intressant tråd och jag kan ändå känna igen mig lite i det. Intresset för mig har definitivt avtagit, även om jag tycker det är riktigt kul när jag väl tar mig tid att sitta ner och kolla på någon större turnering.

Permalänk
Medlem

Har för mig att Naniwa är nedstämd vid den dagen och bakåt, enligt kontrakten blev han tvungen att spela match i Europe Premier League. Efter artikeln publicerades innan dess, berättade han för chefer inom EPL att han mådde inte så bra. Ändå brydde de inte sig om hans mående utan vill ha FLERA TITTARSIFFROR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Inte för att vara sån, men dessa siffror tror jag inte ett dugg på! Inte för fem jävla öre

Kommer tro på Riot Games den dagen de publicerar sin statistik offentligt i realtid, likt Steam:
http://store.steampowered.com/stats/

Säger du det så, har inte så mycket att övertyga dig med^^

Permalänk
Medlem

Som någon skrev tidigare så tror jag att de inte stiger i tittare med mera för att det är svårt för någon som (mig) att förstå vad som händer när man kollar och inte är insatt, då de inte har lika många spelare som Dota 2/LoL och är inte direkt en växande genre då de är för komplicerat.

Skrivet av stn1337:

Inte för att vara sån, men dessa siffror tror jag inte ett dugg på! Inte för fem jävla öre

Kommer tro på Riot Games den dagen de publicerar sin statistik offentligt i realtid, likt Steam:
http://store.steampowered.com/stats/

Tror inte heller helt på deras siffror som de aldrig vågar visa, men kan ju garantera att de är mycket större än Dota 2 som har ca 8 miljoner unika spelare per månad.

Permalänk
Entusiast

Sc2 kommer inte försvinna på bra länge, fortf sjukt stort och legacy of the void är inte ens släppt än.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Skrivet av MuLLvaD3n:

Hej där, jag satt precis och kollade på Starcraft WCS och då slog det mig att Starcraft har helt stagnerat och till och med droppat av i tittare/spelare. Flera större spelare, Naniwa, Taeja har slutat. Gamla veteraner som Moon, Jinro och Stephano finns inte längre. Vad tror ni att Starcraft har för framtid som det ser ut just nu?

Jag minns när jag satt på Dreamhack, Dreamarena var fullsatt och trycket var helt enormt. Fler än 130 000 personer satt och kollade på Twitch och prissummorna var helt enorma. Vad hände efter det? Starcraft tappar allt fler spelare, Hots slog inte så som man ville att det skulle slå. Personligen så tror jag att på grund av att spelare som Jinro, Tlo, Huk, Stephano inte längre spelar, eller levererar så är det fruktansvärt mycket fler koreaner som spelar. Detta drar inte lika mycket tittare, trots att matcherna ofta kan vara bättre. Sen tror jag inte heller att Blizzard har fixat spelet tillräckligt. Även om vissa populära spelare har slutat så kommer det nya spelare ganska frekvent, så just det är inget problem.

Det är för mycket tryck på 1v1. Som någon skrev på ett Starcraft forum, när man loggade in i Broodwar så behövde man "leta" sig in i 1v1. Allting kretsade kring arcade och 2v2. Casual spelare vill inte sitta och spela 1v1 för rank, det är inte kul och det är hos Casuals tittarsiffrorna ligger.

Jag tror inte att Starcraft kommer att dö ut, jag tycker fortfarande att det är väldigt kul att spela och Blizzard har en expansion till på sig att lyssna på spelarna och kolla vad de vill ha. Det hade vart kul att få höra vad ni här, på Sweclockers, tror att Starcraft har för tider framför sig. Kommer tittarsiffrorna stiga igen? Kommer Starcraft 2 bli stort i korea igen? Kommer moba spel som LoL och Dota, trots en helt annan kategori trycka bort strategispel som Starcraft? Skriv på! Jag är intresserad av att veta vad folk tycker behöver göras och kommer hända i framtiden.

Jag tror inte SC2 kommer att dö helt på en väldigt lång tid. Däremot tror jag aldrig att SC2 kommer att bli ens i närheten lika populärt som DOTA2 eller LoL. Men så länge som SC2 lyckas bibehålla en viss nivå och inte stagnera allt för mycket så är det bra, det är vad som krävs för att communityn ska leva vidare. Men SC2 kommer aldrig bli så stort i Korea som Brood War var.

Vad stagnering beror på finns det många svar på. Tror det främst har att göra med att nya spel har kommit som har dragit till sig spelare, bl.a. från SC2. Spel som LoL är mer framgångsrika bl.a för att de är f2p men också för att de är roligare för casualspelare. När SC2:WoL kom ut fanns inga riktiga konkurrenter, så det är bara naturligt nu när det kommit andra strategi/Moba spel så kommer de dra till sig spelare.
Jag tror inte det har mycket att göra med att individuella spelare har slutat. Jinro slutade för lääängesen, han har knappt varit relevant alls sen början av WoL. TLO och HuK spelar fortfarande, de är bara inte tillräckligt bra för att utmana toppkoreanerna. Även Stephano spelar återigen trots att han hade slutat.

En av SC2: största problem är att Blizzard har varit riktigt dåliga med sin design av spelet. SC2 har aldrig varit en lättillgänglig, casual och social upplevelse. Det är nästan omöjligt att hitta folk att snacka med, trots att chattkanaler o så till slut infördes så känns det ofta dött när man loggar in. Känner man inte folk att spela med kan det vara väldigt tråkigt. Spelet fokuserar mest på ladder, spela mot andra för att förbättra sin rating. Detta är kul för den som är insatt och tävlingsinriktad men den som bara vill spela lite casual på skoj så är det nog inget vidare. Det är ett väldigt oförlåtande spel som för många är väldigt stressfullt, vissa till och med totalt undviker ladder för de orkar inte pressen dvs ladder anxiety. SC2 är svårt att sätta sig in i för en ny spelare, det tar mycket energi och tid för att ens bli halvbra. Och det finns inte mycket att jobba emot ifall man inte bryr sig om att bli bra på spelet. I spel som Dota o LoL låser man hela tiden upp nya grejer och sånt, i SC2 finns inte mycket belöning förutom lite ligapoäng hit o dit. Blizzard går mot rätt håll t.ex. med att introducera unkranked matcher, SC2 standard edition som är gratis etc men det är alldeles för lite alldeles för sent. Jag hoppas LotV kommer blåsa liv i communityn igen och att Blizzard lär sig lite av vad de gjort dåligt.

Jag lär dock själv aldrig sluta spela, inte på lång tid i alla fall. Finns inget annat spel som jag finner såpass stimulerande i och med utmaningen och den skicklighet som krävs. Tröttnar fort på grindingspel med låg skillnivå.