Problem med Bluescreen och start av datorn

Permalänk

Problem med Bluescreen och start av datorn

Hej,

Jag köpte för en månad sedan en helt ny ihopplockad dator från Inet.se

Operativsystem: Microsoft Windows 8.1
Processor: Intel Core i7 4770K
Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
Moderkort: ASUS Z87-PRO ATX
Minne: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 780 3GB DirectCUII
Hårddisk: 1TB WD Green 5400rpm 64MB
Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär

Problemet jag har är att ibland när jag startar datorn så är det som att ändringar jag gjort i Nvidias kontrollpanel exempelvis inte blir sparade även fast jag sparat. Och ibland låter ljudet ur högtalarna helt skumt. Det är alltid när jag måste ändra till mina bildinställningar i kontrollpanelen då ljudet också låter helt sjukt. Så startar jag om datorn och då är allt bra.
Två gånger har jag även fått bluescreen och datorn startar om sig själv.
Tilläggas ska att jag är extremt okunnig när det gäller datorer.
För övrigt har jag inga problem alls med datorn.

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av Pandacream:

Hej,

Jag köpte för en månad sedan en helt ny ihopplockad dator från Inet.se

Operativsystem: Microsoft Windows 8.1
Processor: Intel Core i7 4770K
Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
Moderkort: ASUS Z87-PRO ATX
Minne: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 780 3GB DirectCUII
Hårddisk: 1TB WD Green 5400rpm 64MB
Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär

Problemet jag har är att ibland när jag startar datorn så är det som att ändringar jag gjort i Nvidias kontrollpanel exempelvis inte blir sparade även fast jag sparat. Och ibland låter ljudet ur högtalarna helt skumt. Det är alltid när jag måste ändra till mina bildinställningar i kontrollpanelen då ljudet också låter helt sjukt. Så startar jag om datorn och då är allt bra.
Två gånger har jag även fått bluescreen och datorn startar om sig själv.
Tilläggas ska att jag är extremt okunnig när det gäller datorer.
För övrigt har jag inga problem alls med datorn.

Tack på förhand!

Du skrev att du var okunnig men av nyfiken: har du provat någon som helst överclockining utav dina system?

Permalänk
Skrivet av Aldhissla:

Du skrev att du var okunnig men av nyfiken: har du provat någon som helst överclockining utav dina system?

Nej, det har jag inte.

Permalänk
Skrivet av Pandacream:

Nej, det har jag inte.

Prova att reseta CMOS, kan ibland hjälpa av inga anledningar alls..

https://www.youtube.com/watch?v=Pdp_L5IxaNI

Kan ju börja där iaf å se hur det går

Permalänk
Skrivet av Aldhissla:

Prova att reseta CMOS, kan ibland hjälpa av inga anledningar alls..

https://www.youtube.com/watch?v=Pdp_L5IxaNI

Kan ju börja där iaf å se hur det går

Alright! Det är inget som man ska tänka på annars? Inget som försvinner på datorn eller så? Haha! ><
Och när man är inne och gräver i datorn, är det något jag ska tänka på? Aldrig gjort förut.

Permalänk
Skrivet av Pandacream:

Alright! Det är inget som man ska tänka på annars? Inget som försvinner på datorn eller så? Haha! ><
Och när man är inne och gräver i datorn, är det något jag ska tänka på? Aldrig gjort förut.

Det du kan tänka på är att lägga den ner på köksbordet och inte generera statisk elekricitet, när du resettar bioset kan du antingen använda den tekniken där eller ta ur det "klock" batteriet och vända det om. Så länge du inte leder statisk elekricitet så är det ingen fara å bioset kommer bara glömma datum och tid (så det får du ställa om i bios) resten kommer den att komma ihåg

Permalänk
Skrivet av Aldhissla:

Prova att reseta CMOS, kan ibland hjälpa av inga anledningar alls..

https://www.youtube.com/watch?v=Pdp_L5IxaNI

Kan ju börja där iaf å se hur det går

Sedan jag gjorde detta har allt fungerat klockrent!

En grej bara. Varje gång jag startar datorn får jag "CPU Error". Har kollat runt lite och verkar som att jag behöver sänka gränsen, så att datorn varnar vid ett mer kritiskt läge då det faktiskt kan ta skada. Min ligget nu på 5-600RPM eller vad mätningen nu hette. ^^
Vet du hur man fixar detta kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pandacream:

[...] Varje gång jag startar datorn får jag "CPU Error". Har kollat runt lite och verkar som att jag behöver sänka gränsen, så att datorn varnar vid ett mer kritiskt läge då det faktiskt kan ta skada. Min ligget nu på 5-600RPM eller vad mätningen nu hette. ^^
Vet du hur man fixar detta kanske?

Om du inte har ändrat det ännu; det nämns på lite olika ställen på nätet när folk använder lite mer avancerade kylare, eller för den delen även i manualen (sid. 122 i PDF), under Monitor menu (d.v.s. UEFI Advanced Mode > Monitor > CPU Q-Fan Control > CPU Fan Speed Low Limit). Standardinställningen är 600 RPM, så det kan väl vara lämpligt att flytta ned ett snäpp.

Eller se del av detta klipp, som startar vid 5:42.
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=HD6...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pandacream:

Sedan jag gjorde detta har allt fungerat klockrent!

En grej bara. Varje gång jag startar datorn får jag "CPU Error". Har kollat runt lite och verkar som att jag behöver sänka gränsen, så att datorn varnar vid ett mer kritiskt läge då det faktiskt kan ta skada. Min ligget nu på 5-600RPM eller vad mätningen nu hette. ^^
Vet du hur man fixar detta kanske?

När du gör som snubben ovanför mig skriver, slå även på XMP för minnena så går de i rätt hastighet istället för 1333MHz som de troligtvis går i nu.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

När du gör som snubben ovanför mig skriver, slå även på XMP för minnena så går de i rätt hastighet istället för 1333MHz som de troligtvis går i nu.

Hur fixar jag detta?! ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pandacream:

Hur fixar jag detta?! ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns någonstans i BIOS. Jag kan inte asus bios utantill så du får leta själv.

EDIT: På den här fliken ser jag memory freq. Den borde du kunna sätta till XMP.
http://images.anandtech.com/doci/4499/ASUS%20BIOS%203%20-%20A...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Eftersom du har ett utmärkt trevligt kort från Asus tycker jag att du om möjligt ska ta del av de presentationer som de har av UEFI/BIOS på Youtube, vid sidan av att läsa manualen ...

Skrivet av Pandacream:

Hur fixar jag detta?! ^^

Det kan göras på mer än ett sätt, numera. Den äldre varianten är via Advanced mode, i ett antal steg.

En av flera bra nyheter för den senaste generationen av deras moderkort, med deras utmärkta UEFI, var att göra det än enklare att aktivera XMP. Det finns därför på första sidan i EZ mode, d.v.s. det första man ser när man startar BIOS.

Se denna video med start 2:27, för förklaring av XMP i EZ mode, till ca 3:30
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=S7Ov...

Kan gott ta del av närmast hela videon fram till 13:40 då de berör ROG-serien.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, ang kylning osv.

Köpte corsair vattenkylning till min dator, och när jag installerade den och slog på datorn, kylaren/fläkten gick upp till 2054 rpm (!?)
Är detta normalt? jag gjorde iallafall så att jag laddade hem ett program som övervakar fläkthastigheterna och har koll på tempraturerna. Med den kunde jag sänka RMP. Men är det meningen att man ska göra så ? för CPUn var ganska varm ändå, mvh.

Permalänk
Skrivet av Aldhissla:

Prova att reseta CMOS, kan ibland hjälpa av inga anledningar alls..

https://www.youtube.com/watch?v=Pdp_L5IxaNI

Kan ju börja där iaf å se hur det går

Nu har problemet med att inställningarna inte sparas kommit tillbaka. Ljudet är bra nu dock. Inte fått någon bluescreen heller. Är det något jag behöver bry mig om? Lite störigt att behöva gå in i kontrollpanelen och ändra bilden varje gång jag startar datorn... En annan sak jag märkte här om dagen är att när jag startar om datorn, alltså trycker "Starta om", då vill inte datorn stänga av sig. Skärmen blir svart, men datorn är fortfarande på. Det hände efter att jag hade resetat CMOS.

Permalänk
Skrivet av Pandacream:

Nu har problemet med att inställningarna inte sparas kommit tillbaka. Ljudet är bra nu dock. Inte fått någon bluescreen heller. Är det något jag behöver bry mig om? Lite störigt att behöva gå in i kontrollpanelen och ändra bilden varje gång jag startar datorn... En annan sak jag märkte här om dagen är att när jag startar om datorn, alltså trycker "Starta om", då vill inte datorn stänga av sig. Skärmen blir svart, men datorn är fortfarande på. Det hände efter att jag hade resetat CMOS.

Är du säker på att du vände tillbaka klock batteriet efter att du var klar?

Permalänk
Skrivet av guldish:

Lånar tråden lite, ang kylning osv.

Köpte corsair vattenkylning till min dator, och när jag installerade den och slog på datorn, kylaren/fläkten gick upp till 2054 rpm (!?)
Är detta normalt? jag gjorde iallafall så att jag laddade hem ett program som övervakar fläkthastigheterna och har koll på tempraturerna. Med den kunde jag sänka RMP. Men är det meningen att man ska göra så ? för CPUn var ganska varm ändå, mvh.

Vilken modell var det? och vad för moderkort har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guldish:

Lånar tråden lite, ang kylning osv.

Köpte corsair vattenkylning till min dator, och när jag installerade den och slog på datorn, kylaren/fläkten gick upp till 2054 rpm (!?)
Är detta normalt? jag gjorde iallafall så att jag laddade hem ett program som övervakar fläkthastigheterna och har koll på tempraturerna. Med den kunde jag sänka RMP. Men är det meningen att man ska göra så ? för CPUn var ganska varm ändå, mvh.

Kolla så att pumpen verkligen går eftersom om den inte gör det så kommer fläktarna gå upp i hastighet för att kyla vattnet som inte flyter omkring i alla fall. Annars är det nog kylpastan som är konstigt applicerad.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Skrivet av Aldhissla:

Är du säker på att du vände tillbaka klock batteriet efter att du var klar?

Ja, har kollat så det ser bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

[...]... å bioset kommer bara glömma datum och tid (så det får du ställa om i bios) resten kommer den att komma ihåg

BIOS lär väl glömma lite mer, även om en återställning till standardvärden absolut inte är några problem.

Skrivet av Pandacream:

[...] Problemet jag har är att ibland när jag startar datorn så är det som att ändringar jag gjort i Nvidias kontrollpanel exempelvis inte blir sparade även fast jag sparat. [...]

Skrivet av Pandacream:

Nu har problemet med att inställningarna inte sparas kommit tillbaka. [...] Lite störigt att behöva gå in i kontrollpanelen och ändra bilden varje gång jag startar datorn...[...]

Kanske ska utveckla problemet något mer; vid någon snabb koll verkar det som om det tidigare har funnits problem för vissa att få Nvidias kontrollpanel att komma i håg inställningar. Spontant tänker man på något annat än att återställa RTC i CMOS, men jag vet att det har funnits exempel där somliga, av andra anledningar, har fått göra det närmast direkt efter installation med ett nytt moderkort, och att allt sedan har fungerat. Sedan är det väl bra att följa stegen i manualen, koppla ur ström, ta väck batteriet, sedan flytta bygeln.

Permalänk
Skrivet av Osprey:

BIOS lär väl glömma lite mer, även om en återställning till standardvärden absolut inte är några problem.

Kanske ska utveckla problemet något mer; vid någon snabb koll verkar det som om det tidigare har funnits problem för vissa att få Nvidias kontrollpanel att komma i håg inställningar. Spontant tänker man på något annat än att återställa RTC i CMOS, men jag vet att det har funnits exempel där somliga, av andra anledningar, har fått göra det närmast direkt efter installation med ett nytt moderkort, och att allt sedan har fungerat. Sedan är det väl bra att följa stegen i manualen, koppla ur ström, ta väck batteriet, sedan flytta bygeln.

Så du tycker jag ska göra det igen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Osprey:

BIOS lär väl glömma lite mer, även om en återställning till standardvärden absolut inte är några problem.

Kanske ska utveckla problemet något mer; vid någon snabb koll verkar det som om det tidigare har funnits problem för vissa att få Nvidias kontrollpanel att komma i håg inställningar. Spontant tänker man på något annat än att återställa RTC i CMOS, men jag vet att det har funnits exempel där somliga, av andra anledningar, har fått göra det närmast direkt efter installation med ett nytt moderkort, och att allt sedan har fungerat. Sedan är det väl bra att följa stegen i manualen, koppla ur ström, ta väck batteriet, sedan flytta bygeln.

Ska jag göra om det? Eller vad tror du?

Skickades från m.sweclockers.com