AMD A10-7850K och A8-7600 "Kaveri"

Permalänk
Melding Plague

AMD A10-7850K och A8-7600 "Kaveri"

Arkitekturen Kaveri står till grund för AMD:s nya A-serie, där den senaste generationen Steamroller kombineras med Graphics Core Next. SweClockers testlabb fylls med processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

dax att uppgradera htpc:en nu då

Permalänk
Medlem

Kan ju tyvärr inte ärligt säga att jag har läst hela artikeln då den kommer såpass sent men bättre sent än aldrig så att man får inte mätningarna att jämföra mot era tidigare tester så att man inte hoppar mellan olika sorters testare.

Synd att ni inte visade mer åt 720p hållet med den integrerade GPU:n men jag ser ju direkt att det inte blir en APU denna gången heller, får hålla tummarna för Carrizo istället, som vanligt, alltid något runt hörnet.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Frilansskribent

Jag är inte imponerad, Visst är det trevligt med lite starkare grafik men dom måste verkligen börja göra något åt själva CPU prestandan, T.o.m lite långsammare än förra årets toppmodell (pga lägre klock).

Det är tråkigt att det står så stilla på CPU fronten, Prestandamässigt så har det inte hänt mkt hos Intel senaste 3 åren och man tycker att AMD borde ha kommit ikapp, Men det verkar som att dom totalt bytt inriktning och satsar allt på sina APUer.

Sedan en prislapp på 1400:- för 7850K känns riktigt märkligt, Ser inte riktigt något användningsområde för den.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

När är det planerat att snabbare ramminne ska komma alltså DDR4? Det känns som det kan komma att behövas när den integrerade grafiken blir ännu mer kraftfull.

Har inte läst hela testet än men tycker det ser bra ut.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar om det finns snabbare variant av Fusion kortet som fanns förr? Funderar att uppgradera HTPC men vill helst att de ska fungera som Fusion att allting är färdig på ett enda moderkort.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Kan ju tyvärr inte ärligt säga att jag har läst hela artikeln då den kommer såpass sent men bättre sent än aldrig .

Tyvärr verkar det stämma för A8-7600 också... Hade tänkt mig en sådan som alltiallo - HTPC, lite spel etc för familjen, i en liten behändig mITX. Men jag börjar undra över AMDs koncept med integration av CPU/GPU och delat minne när minnespriserna ständigt stiger, och APU:erna frodas på dyrare höghastighetsminnen. Det blir dyrare än tänkt. Samtidigt har Nvidia som sagt strömeffektiva Maxwell ute. Hypen för A10-7850k var total innan den lanserades och rykten gick om att den skulle prestera betydligt bättre än Iris Pro (up till +87.5%), men den verkar hamna på ungefär samma nivå grafikmässigt, även om Iris Pro självfallet är mycket dyrare.

Permalänk
Medlem

Det här skall bli intressant. Har länge funderat på en HTPC med lite över för barnens spel intresse som Minecraft mf..

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Det är tråkigt att det står så stilla på CPU fronten, Prestandamässigt så har det inte hänt mkt hos Intel senaste 3 åren och man tycker att AMD borde ha kommit ikapp, Men det verkar som att dom totalt bytt inriktning och satsar allt på sina APUer.

CPU delen och DDR3 minnen bromsar dessutom Dual Graphics rätt rejält, om jag kommer ihåg rätt.

Permalänk
Inaktiv

Trevligt att se att AMD är någorlunda intressant inom vissa områden iaf.

Permalänk
Medlem

När ni nu är så långt efter och haft ett par månader extra så kunde man ju förvänta sig att ni satsade på att undersöka det som är intressant. IPC-jämförelser, trådskalningsjämförelser och prestanda/watt jämförelser.
Det enda testet där man kan se trådskalning är ju Cinebench, och det antyder ju nu att en modul verkligen motsvara 2 kärnor numera, skalar ungefär som i5 upp till 4 trådar, men det är ju lite i heltal man ville se skalningen.

EDIT: Dessutom inte ett enda test på spelprestanda med externt grafikkort? Riktigt tråkigt. Och sedan tycker jag att den väldigt imponerande effektsnålheten bemöttes tråkigt. Att 100W-varianten vida understiger sitt TDP-värde, och därmed ligger ganska nära 65W-varianten i TDP formuleras nästan som om det var 65W-varianten som drog för mycket effekt, även fast det inte sägs rätt ut. Riktigt trist sätt att vända det på.

Permalänk
Medlem

Tack gode Gud att denna artikel kom till sist! Har nämligen inte läst på någon annat site, så man har minsann längtat. Grymt jobb!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Aleshi:

När ni nu är så långt efter och haft ett par månader extra så kunde man ju förvänta sig att ni satsade på att undersöka det som är intressant. IPC-jämförelser, trådskalningsjämförelser och prestanda/watt jämförelser.
Det enda testet där man kan se trådskalning är ju Cinebench, och det antyder ju nu att en modul verkligen motsvara 2 kärnor numera, skalar ungefär som i5 upp till 4 trådar, men det är ju lite i heltal man ville se skalningen.

Ja, shit, vi har bara suttit och rullat tummarna hela den här tiden. Dåligt!

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: Ber om ursäkt för den dryga tonen, men låter för transparensens skull inlägget ligga kvar omodifierat.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Ja, shit, vi har bara suttit och rullat tummarna hela den här tiden. Dåligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju inte så att jag bara säger "buhu, dåligt!". Jag förklarar var jag tycker recensionen brister helt sakligt. Om ni ville besvara mig så hade jag hoppats på ett litet sakligare svar än detta.

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att se hur processorn förhåller sig i kombination med ett 7970 eller liknande.
Är det möjligt att bygga en gamingrig runt CPUn? Tänker främst på dem som intresserar sig för formfaktorn mITX.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte GA-AX370-Gaming 5 | Radeon RX 5700 | Corsair 16GB@2933Mhz | Crucial M500 240GB | EVGA GQ 1000W | Silverstone RV05

Citera för svar.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Aleshi:

Det är ju inte så att jag bara säger "buhu, dåligt!". Jag förklarar var jag tycker recensionen brister helt sakligt. Om ni ville besvara mig så hade jag hoppats på ett litet sakligare svar än detta.

Sakligt går att diskutera, såg mest ut som en massa kängor. Vi testade ur de perspektiv vi ansåg vara intressanta för slutkund för att tiden inte skulle springa iväg (det gjorde den ändå, trots att vi "bara" testade det "lilla" vi gjorde). Därför tog vi bort delar som annars brukar finnas i våra recensioner, exempelvis klock-för-klock-jämförelse och en j*vla massa referenser (istället jämförde vi endast mot processorer i samma prisklass + Pentium G3220 då den användes i ett separat avsnitt av recensionen). Av samma anledning tog vi även bort test med externt grafikkort – det är helt enkelt inte intressanta för den här typen av processor, i alla fall för de allra flesta som faktiskt kan tänka sig köpa den. Det hade säkert varit intressant ur ett akademiskt perspektiv, men som det kanske framgått var vi mer fokuserade att testa produkterna ur ett konsumentperspektiv.

Att vi bemöter effektförbrukningen "tråkigt" beror på att den helt enkelt inte är så himla bra. Visst är den bättre än Richland, men mer intressant är jämförelsen mot alternativet (konkurrenten) och där är Kaveri inte lika bra. Även om vi är objektiva så långt det går finns alltid en subjektiv del i varje recension, varför vi presenterar så mycket data som möjligt – du som läsare ska på egen hand kunna dra en slutsats utifrån dina egna kriterier. Det enda jag kan säga om saken är att jag och Emil diskuterat resultaten enormt mycket internt och är överens om allt som står i recensionen.

EDIT: TDP är och förblir skräp för jämförelser av strömförbrukning.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Sakligt går att diskutera, såg mest ut som en massa kängor. Vi testade ur de perspektiv vi ansåg vara intressanta för slutkund för att tiden inte skulle springa iväg (det gjorde den ändå, trots att vi "bara" testade det "lilla" vi gjorde). Därför tog vi bort delar som annars brukar finnas i våra recensioner, exempelvis klock-för-klock-jämförelse och en j*vla massa referenser (istället jämförde vi endast mot processorer i samma prisklass + Pentium G3220 då den användes i ett separat avsnitt av recensionen). Av samma anledning tog vi även bort test med externt grafikkort – det är helt enkelt inte intressanta för den här typen av processor, i alla fall för de allra flesta som faktiskt kan tänka sig köpa den. Det hade säkert varit intressant ur ett akademiskt perspektiv, men som det kanske framgått var vi mer fokuserade att testa produkterna ur ett konsumentperspektiv.

Jag är inte ensam i tråden om att vilja se prestandan med externt grafikkort. Många vill köra en snålare AMD-lösning med extern kort. AM3+ eller Intel är då inte intressant av olika anledningar. Vidare så ser jag inte riktigt att det skulle ta jättelång tid att köra några rundor i samma installerade spel fast med ett 7970 och bara lägga till i tabellen från senaste CPU-recension, bara matcha drivrutinsversion så borde det stämma rätt bra. Att installera ett grafikkort i en testrigg tar inte så lång tid. Att bara köra en vända extra per spel tar inte så lång tid det med. Det vore ju en annan sak om ni var tvungna att testa om alla processorer från början.

Skrivet av Jacob:

Att vi bemöter effektförbrukningen "tråkigt" beror på att den helt enkelt inte är så himla bra. Visst är den bättre än Richland, men mer intressant är jämförelsen mot alternativet (konkurrenten) och där är Kaveri inte lika bra. Även om vi är objektiva så långt det går finns alltid en subjektiv del i varje recension, varför vi presenterar så mycket data som möjligt – du som läsare ska på egen hand kunna dra en slutsats utifrån dina egna kriterier. Det enda jag kan säga om saken är att jag och Emil diskuterat resultaten enormt mycket internt och är överens om allt som står i recensionen.

Jag menade inte att ni inte fick kritisera effektförbrukningen, även fast jag tycker det är riktigt bra att en sådan processor med integrerat grafikkort i den klassen drar 100W eller mindre från väggen inklusive nätaggregatets förluster. Det jag menade är att ni poängterade skillnaden mellan 7600 och 7850K bakvänt, att 7850K nästan var lika snål som en processor med 65W TDP formulerade ni som att en 65W processor nästan låg på 100W TDP. Oavsett om man tycker effektutvecklingen i sig är dålig eller inte så är det en trist formulering.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Aleshi:

Jag är inte ensam i tråden om att vilja se prestandan med externt grafikkort. Många vill köra en snålare AMD-lösning med extern kort. AM3+ eller Intel är då inte intressant av olika anledningar. Vidare så ser jag inte riktigt att det skulle ta jättelång tid att köra några rundor i samma installerade spel fast med ett 7970 och bara lägga till i tabellen från senaste CPU-recension, bara matcha drivrutinsversion så borde det stämma rätt bra. Att installera ett grafikkort i en testrigg tar inte så lång tid. Att bara köra en vända extra per spel tar inte så lång tid det med. Det vore ju en annan sak om ni var tvungna att testa om alla processorer från början.

Jag skrev de allra flesta. Vidare tar saker mycket mer tid än vad du och andra tror. Visst hade vi kunnat köra med drivrutiner från stenåldern och endast testat med A10-7850K, men då hade vi fått skäll för att vi inte testade med alla processorer i testet och använde gamla drivrutiner. Nu när jag tittar i backspegeln hade vi ärligt talat kunnat skala bort ännu mer i recensionen då det finns mycket annat, avsevärt mer aktuellt och intressant, att göra i testlabbet.

Skrivet av Aleshi:

Jag menade inte att ni inte fick kritisera effektförbrukningen, även fast jag tycker det är riktigt bra att en sådan processor med integrerat grafikkort i den klassen drar 100W eller mindre från väggen inklusive nätaggregatets förluster. Det jag menade är att ni poängterade skillnaden mellan 7600 och 7850K bakvänt, att 7850K nästan var lika snål som en processor med 65W TDP formulerade ni som att en 65W processor nästan låg på 100W TDP. Oavsett om man tycker effektutvecklingen i sig är dålig eller inte så är det en trist formulering.

Då kontrar jag med att din åsikt är bakvänd! Återigen presenterar vi så mycket data som möjligt för att folk ska kunna dra egna slutsatser om de av ett eller annat skäl inte håller med våra. Om inte det duger finns det säkert andra recensioner som delar ens specifika uppfattning om saken.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag skrev de allra flesta. Vidare tar saker mycket mer tid än vad du och andra tror. Visst hade vi kunnat köra med drivrutiner från stenåldern och endast testat med A10-7850K, men då hade vi fått skäll för att vi inte testade med alla processorer i testet och använde gamla drivrutiner. Nu när jag tittar i backspegeln hade vi ärligt talat kunnat skala bort ännu mer i recensionen då det finns mycket annat, avsevärt mer aktuellt och intressant, att göra i testlabbet.

Tror verkligen inte ni hade fått skäll om ni lagt till några test med 7970 och skrivit att ni valt att ha samma drivrutiner som vid IB-E testet, dels eftersom det är processor ni benchar, ni jämför inte olika grafikkort, och dels att alternativet är inga speltest alls med externt kort. Att ni skulle få kritik för en sådan sak känns tyvärr som ett svepskäl. Och att kalla drivrutinerna stenålders, trots att de lär duga utmärkt att bencha processor med, är bara en stor överdrift för att försöka ge stöd åt svepskälet.

Skrivet av Jacob:

Då kontrar jag med att din åsikt är bakvänd! Återigen presenterar vi så mycket data som möjligt för att folk ska kunna dra egna slutsatser om de av ett eller annat skäl inte håller med våra. Om inte det duger finns det säkert andra recensioner som delar ens specifika uppfattning om saken.

Jag pratar inte om data, du tycks försöka min poäng i varje svar. Om Haswell-E släpps med 150W TDP men i praktiken drar som en vanlig Haswell med 84W TDP, inte är det väl då rätt att formulera det som att vanliga Haswell drar så mycket effekt att den drar som en 150W Haswell-E? Nej, det rätta är att konstatera att Haswell-E är snålare än TDPn ger sken av.

Permalänk
Medlem

1000 tack denna har vi väntat på.
Blir perfa natt läsning.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Aleshi:

Tror verkligen inte ni hade fått skäll om ni lagt till några test med 7970 och skrivit att ni valt att ha samma drivrutiner som vid IB-E testet, dels eftersom det är processor ni benchar, ni jämför inte olika grafikkort, och dels att alternativet är inga speltest alls med externt kort. Att ni skulle få kritik för en sådan sak känns tyvärr som ett svepskäl.

Du får du tro det, tyvärr är så fallet.

Skrivet av Aleshi:

Jag pratar inte om data, du tycks försöka min poäng i varje svar. Om Haswell-E släpps med 150W TDP men i praktiken drar som en vanlig Haswell med 84W TDP, inte är det väl då rätt att formulera det som att vanliga Haswell drar så mycket effekt att den drar som en 150W Haswell-E? Nej, det rätta är att konstatera att Haswell-E är snålare än TDPn ger sken av.

Ditt egna ord "bakvänt" är nyckelordet, det går att tolka eller "bakvända" åt båda hållen. Dessutom är TDP ett kort sagt värdelöst mått för strömförbrukning eller i allra bästa fall ett väldigt grovt sådant. Riktigt mätningar är bättre alla dagar i veckan och där anser vi inte att Kaveri imponerar. Du är som sagt välkommen att tolka det annorlunda, men slutsatsen i recensionen står fast.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Aleshi:

Det är ju inte så att jag bara säger "buhu, dåligt!". Jag förklarar var jag tycker recensionen brister helt sakligt. Om ni ville besvara mig så hade jag hoppats på ett litet sakligare svar än detta.

Var onödigt drygt, jag ber om ursäkt för det.

Andemeningen kvarstår dock. Det kan hända att vi har olika definition av saklig, men jag läser ditt inlägg i första hand som en radda halvotrevliga kängor över att vi inte tagit oss tiden att bygga recensionen enligt dina önskemål. Jag antar att du varit med i nyhetsflödet tillräckligt mycket för att veta anledningen till förseningen - att AMD schemalade lanseringen på dummast möjliga tidpunkt, utan respekt för framför allt europeisk media. Tyvärr har vi inte lyxen att helt anpassa oss efter sådana situationer, det kommer oavbrutet nya produkter och projekt att ta tag i.

I övrigt hänvisar jag till vad som redan är skrivet av min kollega. Vi utvärderar konstant hur vi testar, och de som hänger med i kommentarstrådarna vet att både Jacob och jag gärna tar emot samt diskuterar runt konstruktiv kritik. Vi kan dock aldrig få alla nöjda eller dra slutsatser alla håller med om, det vi kan göra är att vara tydliga med testmetoder och resultat så de som orkar läsa kan bygga sin egen bild.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Datavetare

Tyvärr är det bistra verkligheten så att de flesta benchmarks är rätt usla om målet är att avgöra hur bra/dåligt en CPU presterar i "vanliga" applikationer jämfört med någon annan CPU. Fokus ligger alldeles för mycket på flyttalsprestanda där många eller alla CPU-kärnor används, "riktiga" program är typiskt endast begränsade av heltalsprestanda och de kan använd en eller möjligen två CPU-kärnor på något vettigt sätt.

Men den absolut viktigaste egenskapen på en benchmark är trots allt att de ska leverera ett resultat som är reproducerbart av andra, så SweC har alternativet att köra de benchmarks som finns. Alternativet är utveckla helt egna benchmarks och göra dessa tillgängliga för allmänheten, något som kräver allt för mycket resurser och därför något ingen tech-site har möjlighet att göra.

Givet all data som finns i detta test är det ändå rätt enkelt att dra den rätt uppenbara slutsatsen: Kaveri är totalt meningslös i en stationär dator. För samma pengar får man en Pentium+dGPU som presterar långt bättre i spel + har bättre enkeltrådprestanda vilket betyder att i verkliga applikationer (som inte skalar i närheten lika bra med CPU-kärnor som benchmarks) så är även CPU-delen starkare.

Som kontorsdator bli Kaveri än mer meningslös då även iGPU-delen i BayTrail räcker för att dra runt saker, för mindre pengar kan man då köpa en Intel CPU som kostar mindre, drar mindre ström och är snabbare.

Råder inga tvivel om att Intel skulle behöva konkurrens på PC-sidan, men just är tyvärr AMDs CPUer inte mycket till konkurrenter. Det man kan realistiskt kan hoppas på är att kommande Mullins plattformen blir en värdig konkurrent till BayTrail-T, där har man inget annat val än att köra iGPU och BayTrail-T fixar knappast mobil-spel i upplösningar >1920x1080 som är upplösningar vi kommer se på pekplattor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Frilansskribent
Skrivet av Aleshi:

Jag är inte ensam i tråden om att vilja se prestandan med externt grafikkort. Många vill köra en snålare AMD-lösning med extern kort. AM3+ eller Intel är då inte intressant av olika anledningar. Vidare så ser jag inte riktigt att det skulle ta jättelång tid att köra några rundor i samma installerade spel fast med ett 7970 och bara lägga till i tabellen från senaste CPU-recension, bara matcha drivrutinsversion så borde det stämma rätt bra. Att installera ett grafikkort i en testrigg tar inte så lång tid. Att bara köra en vända extra per spel tar inte så lång tid det med. Det vore ju en annan sak om ni var tvungna att testa om alla processorer från början.

Jag menade inte att ni inte fick kritisera effektförbrukningen, även fast jag tycker det är riktigt bra att en sådan processor med integrerat grafikkort i den klassen drar 100W eller mindre från väggen inklusive nätaggregatets förluster. Det jag menade är att ni poängterade skillnaden mellan 7600 och 7850K bakvänt, att 7850K nästan var lika snål som en processor med 65W TDP formulerade ni som att en 65W processor nästan låg på 100W TDP. Oavsett om man tycker effektutvecklingen i sig är dålig eller inte så är det en trist formulering.

Det borde dock inte vara intressant att se tester tillsammans med externt grafikkort, Större delen av pengarna för en 7850k ligger ju i GPU delen, Jag ser inte direkt någon anledning att spendera 1400kr om du bara är ute efter CPU delen, För ca 400kr mindre så får du istället en Intel Core i3 4330 som presterar betydligt bättre och har en TDP på 54 W, Ser inte hur 7850k skulle kunna vara ett rimligt alternativ om man ändå ska använda sig utav ett externt grafikkort.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Måste hålla med aleshi angående formuleringen runt strömförbrukningen, annars väldigt bra recension. Besviken på mantle resultaten annars ungefär vad jag förväntade mig!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blir sugen på ett kompakt bygge med en 7600, med möjlighet att i framtiden stoppa i ett normalstort mainstream grafikkort.
Knepigt dock då alla lådor är så sjukt fula att man inte kan ha dem i vardagsrummet.
Alternativt bara gigantiskt stora, typ 25cm breda och 45cm djupa.
Och om man hittar någon som är dräglig, då saknas givetvis luftfilter - men det får man ju förstå iofs, det kostar ju säkert 10kr för tillverkarna att sätta dit ...

*bitter*

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Snusfri

Inte direkt förvånad faktiskt.
AMD ligger väldigt långt efter konkurrenterna både på CPU och GPU sidan.

Även fast jag är Intel och Nvidia "fanboy" så är detta tråkigt för konkurrens behövs.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av THB:

Inte direkt förvånad faktiskt.
AMD ligger väldigt långt efter konkurrenterna både på CPU och GPU sidan.

Även fast jag är Intel och Nvidia "fanboy" så är detta tråkigt för konkurrens behövs.

Ursäkta?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Ja, shit, vi har bara suttit och rullat tummarna hela den här tiden. Dåligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Svårt att ta konstruktiv kritik? Dåligt!

Permalänk
Inaktiv

Jag blev besviken på den här recensionen. Jag tycker ni bör ha testat 720p i dem spelen som var ospelbara i 1080p. Varför kör ni BF4 istället för BF3 som ni använder er utav i alla andra testerna ni gör? Spelet är ju uppenbarligen inte klart.