Tips på ett "skönt" tangentbord som är går snabbt att skriva med?

Permalänk
Medlem

Tips på ett "skönt" tangentbord som är går snabbt att skriva med?

Jag känner att det börjar blir dags att skaffa ett nytt tangentbord till min stationära PC för att tangentbordet som jag har låter lite som ett klassiskt tangentbord från 80-talet som låter som en skrivmaskin. Jag tycker att man måste trycka in för långt för att knapptryckningarna ska registreras så även det gör att det blir lite obekvämt att skriva.

Det kravet som jag egentligen har är att det ska vara skönt att skriva och det ska gå snabbt att skriva. Jag spelar spel lite då och då men inte tillräckligt för att det ska prioriteras. Någon vänlig själ som skulle kunna rekommendera en eller flera tangentbord?

Extra funktioner som skärm eller extra par knappar eller annat är inte av något intresse men känner du att tangentbordet skulle passa mig ändå så kan jag såklart titta på det och sen avgöra om det är värt att lägga ut lite extra.

Tackar!

Permalänk

Det är inte Tangentbordet som gör dig snabbare utan det är din teknik och finger färdighet som gör dig snabbare

Permalänk
Medlem

Se om du kan prova tangentbord med bruna eller blåa brytare någonstans. Mycket bekvämt jämfört med alla rubber-dome jag provat. Men de har också ett lite tydligare ljud än tysta laptoptangenter och liknande.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

jag tycker jag skriver snabbt och gott på röda mekaniska brytare, inte direkt svindyra längre... och lätta att trycka ner...

la en dämp"plupp" i botten,
http://www.maxfps.se/tillbehor-8/47d/elitekeyboards-soft-land...
finns även
http://www.maxfps.se/keycaps/47d/cherry-mx-rubber-o-ring-swit...

så inte nerslaget blir så djupt, dessutom dämpar det ifall man är av typen som dunkar ner tangenterna med full kraft i botten...
röda brytare valdes av den enkla anledning att de är lätta att trycka ner, inget klickljud eller spärr man ska över, dumt att få träningsvärk i fingrarna om man tänkt skriva snabbt... + låter inte som vissa andra mekaniska..

alternativ nummer två, skaffa ett tangentbord med laptopknappar, dvs väldigt kort anslag, och gärna av bra kvalitet då, man behöver inte röra mycket på fingrarna för att få ett nerslag, och är väl egentligen enligt mig det jag skriver snabbast på....

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

Kan helt klart rekommendera något mekaniskt tangentbord med blå, röda eller bruna brytare.
Filco är den tillverkare som ofta brukar nämnas när det kommer till tangentbord av kvalitet. Du får inte några extrafunktioner men tangentbordet är däremot väldigt bra byggt. Det enda negativa är egentligen prislappen. De brukar nämligen ligga på runt 1490:-.

http://www.prisjakt.nu/search.php?s=filco

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]

Permalänk
Medlem

Så det är röd, blå och bruna brytare jag ska titta på. Jag känner att jag verkligen måste testa innan jag kan köpa. Känns som att det är en ren vetenskap i att hitta rätt tangentbord.

Skrivet av ChrilleWJ:

Det är inte Tangentbordet som gör dig snabbare utan det är din teknik och finger färdighet som gör dig snabbare

Jo det är klart! Men jag skriver snabbare på min bärbara jämfört med min stationära.

Permalänk
Skrivet av jehuty:

Så det är röd, blå och bruna brytare jag ska titta på. Jag känner att jag verkligen måste testa innan jag kan köpa. Känns som att det är en ren vetenskap i att hitta rätt tangentbord.

Jo det är klart! Men jag skriver snabbare på min bärbara jämfört med min stationära.

Vad heter det tangentbord som du kör med nu? Ifall det är samma/liknande som det du länkade är det rätt stor sannolikhet att det är ett mekaniskt tangentbord.

Här är "liten" guide över hur en mekanisk brytare fungerar:
http://www.overclock.net/t/491752/mechanical-keyboard-guide

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]