Smartklocka, köpa nu, vänta eller låta bli?

Permalänk
Medlem

Smartklocka, köpa nu, vänta eller låta bli?

Hej på er!

Prylgalen som man är så blev jag sugen på en smartklocka. Vilken ska man titta på? Ska man köpa nu eller vänta? Tycker att Samsung Galaxy gear 2 är den snyggaste klockan men den är ju så sjukt överprisad.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk

Enligt mig så tycker jag att en smartklocka är ganska onödig för tillfället, inte så mycket man kan göra med dom.
Jag tycker du ska vänta tills det kommer en bättre.

Visa signatur

Chassi: FD R4 Moderkort: Z77X-UD3H Cpu: Intel core I5 3570K @ 4.5Ghz Gpu: MSI GTX 970 Ram: Corsair vengeance 16Gb SSD: Sandisk Ultra Plus 256Gb HDD: SB 500Gb Nätagg: Zs 750W | Mobil: Oneplus 2 Hörlurar: Audio Technica M50X Tangentbord: Cmstorm Quickfire Rapid Mus: R.A.T. 9

Permalänk
Medlem

Helt klart vänta och se om dom får genomslag och ifall någon tillverkare får till en modell som har någorlunda vettig batteritid.

Permalänk
Hedersmedlem

Vänta på Moto 360 kanske? http://www.swedroid.se/moto-360/

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av titanmajs:

Enligt mig så tycker jag att en smartklocka är ganska onödig för tillfället, inte så mycket man kan göra med dom.
Jag tycker du ska vänta tills det kommer en bättre.

Vad vill du att en smartklocka ska göra? Jag äger själv en gear 1 och tycker att den är väldigt användbar!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Jag skulle vänta. Google har släppt Android Wear och jag väntar på enheter som kör det.

Moto 360 t.ex. Som även är snygg som ***

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Vad vill du att en smartklocka ska göra? Jag äger själv en gear 1 och tycker att den är väldigt användbar!

Tack för alla svar!

Jag vill att smartklockan ska vara det enda jag behöver när jag är ute och springer tex. Att jag ska slippa ha med den klumpiga telefonen och ändå kunna mäta distans, lyssna på musik med mera.

Det är väl egentligen det främsta syftet.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jaxione:

Tack för alla svar!

Jag vill att smartklockan ska vara det enda jag behöver när jag är ute och springer tex. Att jag ska slippa ha med den klumpiga telefonen och ändå kunna mäta distans, lyssna på musik med mera.

Det är väl egentligen det främsta syftet.

Mvh J

En klocka är ett smycke, inget annat. Tycker jag. När chefen för Rolex fick frågan hur det var i klockbranschen hade han ingen aning. Han var inte i klockbranschen. Sedan kan man hålla på med vilka rationaliseringar man vill.

Helsåld på Moto 360 just för att den är så förbannat snygg. Kommer att köpa den så fort jag kan lägga vantarna på den, med lite tur till sommaren. Funktionalitet? Whatever.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

En klocka är ett smycke, inget annat. Tycker jag. När chefen för Rolex fick frågan hur det var i klockbranschen hade han ingen aning. Han var inte i klockbranschen. Sedan kan man hålla på med vilka rationaliseringar man vill.

Helsåld på Moto 360 just för att den är så förbannat snygg. Kommer att köpa den så fort jag kan lägga vantarna på den, med lite tur till sommaren. Funktionalitet? Whatever.

Härlig generalisering där Då fortsätter jag på det spåret. Om en klocka är ett smycke vill jag inte ha en klocka för smycken är för tjejer (Se ironin) Däremot skulle jag kunna tänka mig en cool smidig gadget på armen som underlättar vardag, löpturer eller dylikt.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Tack för alla svar!

Jag vill att smartklockan ska vara det enda jag behöver när jag är ute och springer tex. Att jag ska slippa ha med den klumpiga telefonen och ändå kunna mäta distans, lyssna på musik med mera.

Det är väl egentligen det främsta syftet.

Mvh J

Jag kan inte så mycket om just smartklockar, men är inte tanken med dem att det är kopplade till telefonen och kan göra saker och ting utan att du behöver plocka upp telefonen?

Hur många av apparna kommer att funka utan att den är kopplad till telefonen?

Om du vill ha en klocka för att kunna vara ute och springa utan att ta med telefonen finns ju Garmin gps klockor som mäter puls etc. Du behöver ingen smart klocka för det. Lyssna på musik från en sån är lite svårare bara. Men hur minne har en smart klocka då? Har dessa ens musikspelare? Tror inte spotify kommer till dem heller. Men vi får väl se.

Permalänk
Medlem

Du vill definitivt vänta på att Android Wear kommer i klockorna. Google kan integrera saker bra mycket bättre än Samsung eller andra tillverkare kan med deras modifierade versioner av Android och andra operativsystem.

Permalänk

jag kör en galaxy gear, känner inte att den är den mest användbara enhet jag har haft, rolig att ha, men tror jag skulle klara mig rätt bra utan den.
så känner du inte "JAG MÅSTE HA EN!" vänta upp på Wear och se vad som släps då, kommer finnas mer att leka med och trevligare klockor då.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

För mig skall en smartklocka vara en hälsohjälp. Jag vill ha kontinuerligt mätt blodtryck, blodsocker, syresättning och puls som minimun. Att det samtidigt är en kommunikations länk ( komlänk ) är ett plus.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hullsc:

För mig skall en smartklocka vara en hälsohjälp. Jag vill ha kontinuerligt mätt blodtryck, blodsocker, syresättning och puls som minimun. Att det samtidigt är en kommunikations länk ( komlänk ) är ett plus.

Då kommer du behöva vänta väldigt, väldigt länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Då kommer du behöva vänta väldigt, väldigt länge.

Ja det låter väldigt rimligt antagande. Det är ju ren science fiction med blodtryck....

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hullsc:

Ja det låter väldigt rimligt antagande. Det är ju ren science fiction med blodtryck....

Inte så långt ifrån...:
http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/mobilte...

OT: Jag skulle också vänta på android wear. Verkar som att det kan slå med mer funktioner. Sen verkar Moto 360 vara precis det jag skulle vilja ha designmässigt. Om Casio nu inte släpper en nyversion av A168 med smarta funktioner:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hullsc:

För mig skall en smartklocka vara en hälsohjälp. Jag vill ha kontinuerligt mätt blodtryck, blodsocker, syresättning och puls som minimun. Att det samtidigt är en kommunikations länk ( komlänk ) är ett plus.

Skrivet av Hullsc:

Ja det låter väldigt rimligt antagande. Det är ju ren science fiction med blodtryck....

Nu är inte jag särskilt utbildad inom sjukvård och den biten, men hur skulle man kunna mäta blodsocker och syresättning med en klocka? Du måste väl ha en sensor inne i en ådra eller nåt, och det i samband med en klocka som du har på dig dag ut och dag in kan ju omöjligt vara hygieniskt

Finns det nån forskning gjord på andra metoder, går det att mäta blodsocker/syresättning genom huden eller nåt? Annars är det ju som tidigare sagt en väldigt lång väntetid på smartklockan som du vill ha.

Sen ifrågasätter jag lite värdet av att kunna se blodsocker och syresättning i realtid, vad ska man med den informationen till? Det räcker väl att kolla upp det kanske en gång i månaden eller nåt sånt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Nu är inte jag särskilt utbildad inom sjukvård och den biten, men hur skulle man kunna mäta blodsocker och syresättning med en klocka? Du måste väl ha en sensor inne i en ådra eller nåt, och det i samband med en klocka som du har på dig dag ut och dag in kan ju omöjligt vara hygieniskt

Finns det nån forskning gjord på andra metoder, går det att mäta blodsocker/syresättning genom huden eller nåt? Annars är det ju som tidigare sagt en väldigt lång väntetid på smartklockan som du vill ha.

Sen ifrågasätter jag lite värdet av att kunna se blodsocker och syresättning i realtid, vad ska man med den informationen till? Det räcker väl att kolla upp det kanske en gång i månaden eller nåt sånt?

Det finns ju automatiska insulin sprutor som har koll på dessa grejer konstant. Släng på en blutoothsändare med stöd för ANT+ så är biffen fixad. Men sen är det frågan om man vill operera in en sådan lösning bara för att "hålla koll".
Teknikerna finns men frågan om de skulle sälja? För det pris som de har och användningsområdena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Det finns ju automatiska insulin sprutor som har koll på dessa grejer konstant. Släng på en blutoothsändare med stöd för ANT+ så är biffen fixad. Men sen är det frågan om man vill operera in en sådan lösning bara för att "hålla koll".
Teknikerna finns men frågan om de skulle sälja? För det pris som de har och användningsområdena.

Herregud, du har ju rätt! Allt det där finns ju redan. Att ingen tänkt på att kombinera detta med en smartklocka är ju helt sjukt!. Jäklar vad de kommer bli rika om de får ut en sådan produkt på marknaden. Över 60% av hela världens befolkning är i behov av en sån.
Nu gäller det att bli först... Varje sekund man väntar är värd miljoner dollar i minskade vinster.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem

Ok ok... jag är lite stenålders...

Jag trodde jag skrev något som inte var uppfunnet redan. Så nu försöker jag igen med lite ideér som ännu inte finns.

Förutom blodtryck och syresättning etc så lägger vi på direkt kontakt till sin läkares databas så han har direkt koll på mina värden på sin dator/smartphone. Det är iallafall science fiction!

Och sen vill jag ha automatiskt medicinering via huden i klockan vid behov. Då slipper jag hålla koll på när insulin/hjärtmedicin etc skall tas. Skulle mitt hjärta börja få problem/stanna meddelas ambulanspersonal automatiskt till min gps position med alla hälsovärden som registrerats upp till den punkten.

Kanske även en extra vilande pacemaker aktiveras ifall mitt hjärta skulle sluta fungera också. Nu är vi väl iallafall i science fiction land?

Ok ok, det är möjligt att även alla dessa lösningar är på gång, men ingen har ännu släppt en sådan smartklocka på marknaden och jag vill vara först i kön att få köpa. Det skulle även vara bra med automatisk prenumeration på alla nya modeller av produkten så man slipper leta själv efter nyaste och bästa. Pengar dras från mitt konto automatiskt och smartklockan kommer med posten.

Vilken härlig framtid vi har.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hullsc:

Jag trodde jag skrev något som inte var uppfunnet redan. Så nu försöker jag igen med lite ideér som ännu inte finns.

Förutom blodtryck och syresättning etc så lägger vi på direkt kontakt till sin läkares databas så han har direkt koll på mina värden på sin dator/smartphone. Det är iallafall science fiction!

Och sen vill jag ha automatiskt medicinering via huden i klockan vid behov. Då slipper jag hålla koll på när insulin/hjärtmedicin etc skall tas. Skulle mitt hjärta börja få problem/stanna meddelas ambulanspersonal automatiskt till min gps position med alla hälsovärden som registrerats upp till den punkten.

Kanske även en extra vilande pacemaker aktiveras ifall mitt hjärta skulle sluta fungera också. Nu är vi väl iallafall i science fiction land?

Ok ok, det är möjligt att även alla dessa lösningar är på gång, men ingen har ännu släppt en sådan smartklocka på marknaden och jag vill vara först i kön att få köpa. Det skulle även vara bra med automatisk prenumeration på alla nya modeller av produkten så man slipper leta själv efter nyaste och bästa. Pengar dras från mitt konto automatiskt och smartklockan kommer med posten.

Vilken härlig framtid vi har.

Blodtryck och syressättning kommer man inte få genom en klocka, inte heller blodsocker. Däremot om man vill ha en klämma på fingret och blodtrycksmätare runt armen (vad man nu ska med det till, blodtryck ska man ta efter 15 min vila, liggandes i höjd med hjärtat utan påfrestningar) kan man säkert få ut informationen via en klocka.

Farsan har svindyra blodtrycks- och syressättningsmätare (och blodsocker, genom en liten "fingerspruta") samt en mindre variant av sensor som man håller under hjärtat för att se hjärtfrekvens och puls direkt från hjärtat. Resultaten kan man maila.

Skrivet av Cinder:

Nu är inte jag särskilt utbildad inom sjukvård och den biten, men hur skulle man kunna mäta blodsocker och syresättning med en klocka? Du måste väl ha en sensor inne i en ådra eller nåt, och det i samband med en klocka som du har på dig dag ut och dag in kan ju omöjligt vara hygieniskt

Finns det nån forskning gjord på andra metoder, går det att mäta blodsocker/syresättning genom huden eller nåt? Annars är det ju som tidigare sagt en väldigt lång väntetid på smartklockan som du vill ha.

Sen ifrågasätter jag lite värdet av att kunna se blodsocker och syresättning i realtid, vad ska man med den informationen till? Det räcker väl att kolla upp det kanske en gång i månaden eller nåt sånt?

Syressättningen går att få reda på via en klämma på fingret, som de har på sjukhuset. Blodsocker måste man idag fortfarande ta ett blodprov för att få någorlunda exakt.

Skrivet av Beltet:

Det finns ju automatiska insulin sprutor som har koll på dessa grejer konstant. Släng på en blutoothsändare med stöd för ANT+ så är biffen fixad. Men sen är det frågan om man vill operera in en sådan lösning bara för att "hålla koll".
Teknikerna finns men frågan om de skulle sälja? För det pris som de har och användningsområdena.

De automatiska insulinsprutorna är knappast färdigutvecklade. En kollega på jobbet har en dotter med diabetes och larmet kan gå lite när som helst och oftast är det inte alls i närheten av det riktiga värdet.

Permalänk
Medlem

Ja... jag längtar efter en klocka som kör Android Wear och sticker in nålar i mina vener, kombinerat med en klämma på fingret och ett tjockt kardborrearmband som klämmer på biceps för blodtrycksmätning. Helst vill jag att alla dessa värden skickas direkt till NSA.

En inbyggd mp3-spelare hade också varit coolt... men det är kanske orealistiskt och något som majoriteten av befolkningen inte har nytta av ändå...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."