Vad händer med tiden?

Permalänk
Melding Plague

Vad händer med tiden?

Vad händer när du ställer klockan? Den kommer antagligen att gå rätt, men gäller detsamma när ett företag ställer tillbaka klockan i sina datorer? Jörgen Städje utforskar riskerna med tiden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker att vi borde slopa sommar o vintertid o köra normal bara! Lättare så tycker jag

Permalänk
Medlem

Oh, Städjes repotage brukar vara enda anledningen att då och då besöka IDG. Detta skall absolut läsas!

Visa signatur

[ Derp ]

Permalänk
Medlem

Jag har inte tid att läsa allt detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Tycker att vi borde slopa sommar o vintertid o köra normal bara! Lättare så tycker jag

Omställningen mellan sommar/vintertid kan vara viktig för människans funktioner: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/forskare-flera-fordelar-med...

Kul att se att sweclockers tar in Städjes reportage! Alltid lika intressant läsning, mer sånt

Visa signatur

Det heter DATOR, inte data!

Permalänk
Medlem

Väldigt bra skrivet. ^^

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

INtressant läsning

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av amerino:

Omställningen mellan sommar/vintertid kan vara viktig för människans funktioner: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/forskare-flera-fordelar-med...

Kul att se att sweclockers tar in Städjes reportage! Alltid lika intressant läsning, mer sånt

Ställ tillbaka / fram tiden en halvtimme och ha så hela tiden istället för att ställa fram o tillbaka klockan två gånger per år.

Permalänk

Bra artikel. Det här med tid är ett riktigt mörker om man har tjänster som kräver exakta tider, jag är inte avundsjuk på folk som jobbar med sånt :).

Bra exempel på problem med tidszoner: https://www.youtube.com/watch?v=-5wpm-gesOY

Permalänk
Medlem

Städje = Guld

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

Kul och tankeväckande, men inget nytt. Redan Hamlet hade dessa funderingar. Ur led är tiden: ve! att jag är den som föddes att den vrida rätt igen. (Hamlet akt 1 scen 5)

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant artikel! Tackar vi för!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Rekordmedlem

Städjeskriverier är alltid läsvärda, kul att han kom in här.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det här kan vara bland de bästa och mest intressanta sweclockers artiklarna!

Mer sånt tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucaBoo:

Kul och tankeväckande, men inget nytt. Redan Hamlet hade dessa funderingar. Ur led är tiden: ve! att jag är den som föddes att den vrida rätt igen. (Hamlet akt 1 scen 5)

Måste allt vara nytt? Go away pls

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

Bra artikel. Jörgen Städje + Sweclockers = Superb kombo

Visa signatur

Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done. -Andy Rooney

Permalänk
Medlem
Skrivet av go64:

Jag har inte tid att läsa allt detta.

Hur vet du det?

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Trevlig och intressant läsning mellan högskoleproven.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem
Skrivet av amerino:

Omställningen mellan sommar/vintertid kan vara viktig för människans funktioner: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/forskare-flera-fordelar-med...

Kul att se att sweclockers tar in Städjes reportage! Alltid lika intressant läsning, mer sånt

Arne Lowden säger: "Men han säger att det också kan finnas positiva effekter på folkhälsan[...]". Typisk kommentar när man uttalar sig om något man inte har någon kunskap om. Köper inte resonemanget heller. Här i norden gör 1h varken från eller till på kvällen. På vintern är det mörkt när jag åker till och från jobbet - precis som för majoriteten av alla tillsvidareanställda. Dagspressen jublar såklart så länge de kan fylla ut tomsidorna för att berättiga sin existens. Sweclockers artikel var absolut mycket mer intressant läsning

En rolig (?) detalj. Min dator med Windows 8.1 gick 1h för fort. Jag tog bort "Justera klockan automatisk för sommartid". Dagen efter gick klockan 1h för långsamt (!). Jag kryssar i "Justera klockan autmatisk för sommartid" och nu fungerar det. Förklara det den som kan.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Tid är pengar.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Arne Lowden säger: "Men han säger att det också kan finnas positiva effekter på folkhälsan[...]". Typisk kommentar när man uttalar sig om något man inte har någon kunskap om. Köper inte resonemanget heller. Här i norden gör 1h varken från eller till på kvällen. På vintern är det mörkt när jag åker till och från jobbet - precis som för majoriteten av alla tillsvidareanställda. Dagspressen jublar såklart så länge de kan fylla ut tomsidorna för att berättiga sin existens. Sweclockers artikel var absolut mycket mer intressant läsning

En rolig (?) detalj. Min dator med Windows 8.1 gick 1h för fort. Jag tog bort "Justera klockan automatisk för sommartid". Dagen efter gick klockan 1h för långsamt (!). Jag kryssar i "Justera klockan autmatisk för sommartid" och nu fungerar det. Förklara det den som kan.

Eftersom klockan gick fel så visste den inte när den skulle ställa om tiden...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Tycker att vi borde slopa sommar o vintertid o köra normal bara! Lättare så tycker jag

Det gör ju typ 70% av världen redan så kan bara hålla med!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk

Mycket intressant läsning, synd bara att den inte publicerades förra veckan när sommartiden började gälla det hade passat bra. Först trodde jag att artikeln skulle ta upp vintertid/sommartid, men skönt att slippa det efter alla vanliga tidningar har skrivit mängder om det.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Inaktiv

Bra artikel och för ytterligare djupdykning rekommenderas Bodil Jönsson bok "Tankar om tid" som har mer filosofiska aspekter på temat

Permalänk
Medlem

Ja bäst för alla vore den riktiga tiden året om.
Men om vi går tillbaks till vad vi baserar ett dygn på, en rotation av jorden, som är 24 timmar hur pass i synk är det med normaltiden? till slut har det blivit så ur synk så vi har dag när det borde vara natt... enligt klockan så att säga... eller?
Är det inte jordens rotation och varv runt solen som är facit? är det inte därför vi har skottår och har vi inte till och med justerat tiden för att stämma bättre med just detta?

Och med kompass och en skugga är det lätt att veta när det är mitt på dan exakt. Enligt jordens rotation... som kanske inte är så exakt?

Har dålig koll på detta så upplys mig gärna

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk

Tänkvärt hur beroende man är av korrekt tid! Mycket bra artikel!

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av z2k:

Oh, Städjes repotage brukar vara enda anledningen att då och då besöka IDG. Detta skall absolut läsas!

Ja, varit enda anledningen till att gå till IDG på senare åren. Riktigt roligt om detta blir vanligt att hans artiklar kommer här på Swec

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Skrivet av zeg:

Ja bäst för alla vore den riktiga tiden året om.
Men om vi går tillbaks till vad vi baserar ett dygn på, en rotation av jorden, som är 24 timmar hur pass i synk är det med normaltiden? till slut har det blivit så ur synk så vi har dag när det borde vara natt... enligt klockan så att säga... eller?
Är det inte jordens rotation och varv runt solen som är facit? är det inte därför vi har skottår och har vi inte till och med justerat tiden för att stämma bättre med just detta?

Och med kompass och en skugga är det lätt att veta när det är mitt på dan exakt. Enligt jordens rotation... som kanske inte är så exakt?

Har dålig koll på detta så upplys mig gärna

Skottåren är för att ett varv runt solen inte är 365 dagar utan 365,24219 dagar.
Eftersom det skulle bli fel att ha skottår var 4e år med så är det bara skottår var 4e nytt århundrade.
Blir fortfarande fel på 3 dagar på 10000 år så hur dom tänkt lösa det vet jag inte däremot.
Iofs har vi människor utplånat oss själva då.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Avstängd

Tiden är en illusion, om än en mycket övertygande sådan. (c) Einstein.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

En dröm har blivit sann! Älskar Städje

Visa signatur

Intelligent idé, varje gång de behöver förstöra information som de har använt för ett signalspaningsuppdrag bränner de en raidarray i sitt centrala disksystem.

Effektivt användande av skattepengar? Kom du på idén när du låg i badkaret?