Låter min pump för mycket? Något fel? Ek dcp 4.0

Permalänk
Medlem

Låter min pump för mycket? Något fel? Ek dcp 4.0

Hej!

Har lite funderingar angående min vattenpump, en Ek dcp 4.0.

Jag tycker den låter ganska mycket, men jag kan inte avgöra om det beror på fel eller om modellen helt enkelt är sådan.
Har nämligen hört både det ena och det andra om den här pumpen, vissa säger attt den är högljudd, andra att den är knäpptyst...
Jag kör den via 12 molex, den står på flera lager ljuddämpning så jag tror ej att det är problemet. Om håller pumpen fritt i luften under drift så låter den lika mycket.

Kanske man kan linda in den i skumgummi?

En annan orsak till ljudet kan vara att sytemet ej är korrekt luftat, vilket är mycket möjligt, det är nämligen första gången jag har byggt en egen loop. Men jag ser inga vattenbubblor i reservoaren iallafall. Och det tyder väl på att systemet är korrekt luftat? Slangarna är ej transparenta så jag kan inte se någon luft där tyvärr.

Har spelat in en liten film så får ni höra, vore intressant att veta om den är okej eller inte. Den är ju köpt på Sweclockers marknad så någon garanti har jag inte :/

https://www.youtube.com/watch?v=mZ9AYMZGgg8

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

4.0 är en av de mest högljudiga pumpar på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

4.0 är en av de mest högljudiga pumpar på marknaden.

Citat från Ek's hemsida:

"Extremely reliable and ultra-quiet, the EK-DCP pump will work silently to ensure your cooling system operates at its peak and makes the most for your hardware overclocking potential."

Klart man undrar om något är fel... Är ju inte direkt ultra quiet så att säga.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Ainok:

Citat från Ek's hemsida:

"Extremely reliable and ultra-quiet, the EK-DCP pump will work silently to ensure your cooling system operates at its peak and makes the most for your hardware overclocking potential."

Klart man undrar om något är fel... Är ju inte direkt ultra quiet så att säga.

Det är rätt känt att den är långt ifrån tyst. D5 är det som gäller om man vill ha riktigt tyst pump.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det är rätt känt att den är långt ifrån tyst. D5 är det som gäller om man vill ha riktigt tyst pump.

Hade det nästan på känn. En d5:a ligger utanför budgeten för tillfället :/ Får vänta tills jag har råd med en sådan istället.

Har ni några tips på hur man kan få ner ljudnivån tills dess? Sänka volt, hur?

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Ainok:

Hade det nästan på känn. En d5:a ligger utanför budgeten för tillfället :/ Får vänta tills jag har råd med en sådan istället.

Har ni några tips på hur man kan få ner ljudnivån tills dess? Sänka volt, hur?

Jag känner din smärta! Jag hade en Eheim första gången jag vattenkylda sen bestämde jag mig för att aldrig kompromissa när det kom till sånt!

Den drivs väl på 3-pin? Har du en molex till den så är det väldigt enkelt att koppla så den får 5V istället för 12V!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jag känner din smärta! Jag hade en Eheim första gången jag vattenkylda sen bestämde jag mig för att aldrig kompromissa när det kom till sånt!

Den drivs väl på 3-pin? Har du en molex till den så är det väldigt enkelt att koppla så den får 5V istället för 12V!

Ja det gör den, men den startar inte på 5 volt. Den startar inte ens på 7volt.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Ainok:

Ja det gör den, men den startar inte på 5 volt. Den startar inte ens på 7volt.

Oh. Då tror jag det kan bli lite problem. Tyvärr. Om du inte klär den i dämpmaterial så är det ny pump som gäller. Om du kan så hade jag snackat med stället du köpte den på. Den är ju uppenbarligen inte tyst!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ainok:

Ja det gör den, men den startar inte på 5 volt. Den startar inte ens på 7volt.

Hmm, det låter konstigt. Min startar vid 4,8 volt. Min låter som mest mellan 7-10 volt sen blir den lite tystare igen. Det är garanterat ingen tyst pump, men den kostar typ 400 så det kan man inte direkt förvänta sig.

Det jag undrar är om det finns någon jämförelse mellan DCP 4.0 och dyrare typ D5 eller DDC.

Permalänk
Medlem

Fy vilket irriterande ljud. Jag hade blivit tokig på det, oberoende ljudnivå.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk

Köpte en ek 4.0 och styrde ner den till 40% via speedfan. Kunde ej höra att datorn var igång.

100% var dock irriterande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

Köpte en ek 4.0 och styrde ner den till 40% via speedfan. Kunde ej höra att datorn var igång.

100% var dock irriterande.

Kopplade du den till moderkortet menar du? Kan verkligen en fläktplats på moderkortet hantera en vattenpump? Isåfall är det ju en jättebra lösning.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Kolla senaste inlägget i min projektlogg så ser ni hur jag löste ljudnivån.

Kanske någon med samma pump kan dra nytta av det, men jag tror säkert att man kan tillämpa detta på andra pumpar

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Bytte min DCP 4 till en D5, grymt stor skillnad!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Jag kör med d5 dock va det min första vattenkylda rigg men jag är supernöjd.

Permalänk
Skrivet av Ainok:

Kolla senaste inlägget i min projektlogg så ser ni hur jag löste ljudnivån.

Kanske någon med samma pump kan dra nytta av det, men jag tror säkert att man kan tillämpa detta på andra pumpar

Kan inte ens fånga ljudet av min D5'a med mobilen, den står på en bit skumgummi bara.

Har tyvärr en EK DCP 4.0 också och den var det första jag bytte ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ainok:

Kolla senaste inlägget i min projektlogg så ser ni hur jag löste ljudnivån.

Kanske någon med samma pump kan dra nytta av det, men jag tror säkert att man kan tillämpa detta på andra pumpar

Alla är olika kräsna, jag tycker pumpen är tyst. Kör med samma pump och kan knappt höra pumpen. Dock hör jag ett littet gurglande från den om jag verkligen skall lyssna efter.

Var noga att kolla så pumpen inte blir för varm heller nu när du har lindat den sådär.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Det är svårt att få bort all luft ur systemet med den pumpen. Man får nästan jonglera med datorn i ett par minuter i ett par omgångar innan allt är borta. Och samtidigt se till så att ingen ny luft sugs in. Men när man väl fått fort all luft och samtidigt det gurglande ljudet så blir den mycket behagligare att lyssna på, om än inte direkt tyst.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Skrivet av Ainok:

Kopplade du den till moderkortet menar du? Kan verkligen en fläktplats på moderkortet hantera en vattenpump? Isåfall är det ju en jättebra lösning.

ursäkta sent svar.

Ja det gjorde jag, har hört av många att detta absolut inte skall fungera, men det gjorde det.
moderkortet höll så länge jag ägde det, cirka 1.5år.