Permalänk

Dags att uppgradera processorn?

Hej sweclockers!

Jo det är så här att jag har uppgraderat det mesta i datorn nu utom cpu, moderkort och ram.
Så mina funderingar är om det kanske är dags att uppgradera detta med?
Det är först och främst till för spel men gillar att slå på stort så en i7 4770K istället för i5 är väl det jag kollat på.
Men kommer det vara värt det, hur står sig min i7 930 idag som är klockad till 3.9ghz?
Mina tankar har ju varit att vänta på nästa generation, om det kanske är mer ekonomiskt bättre tänkt ifall jag nu klarar mig fint på det jag redan har.
Vet om att jag för tillfället saknar usb 3.0 och sata 3 men Ssd-diskarna känns rappa ändå så det är inte något jag grubblar över direkt.
Kör med två skärmar varav 1080 och 1440 i upplösning.

Permalänk

Se GPU/CPU usage och om inte det räcker så överklocka mer bara om du vill spara pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av wolfmamma:

Hej sweclockers!

Jo det är så här att jag har uppgraderat det mesta i datorn nu utom cpu, moderkort och ram.
Så mina funderingar är om det kanske är dags att uppgradera detta med?
Det är först och främst till för spel men gillar att slå på stort så en i7 4770K istället för i5 är väl det jag kollat på.
Men kommer det vara värt det, hur står sig min i7 930 idag som är klockad till 3.9ghz?
Mina tankar har ju varit att vänta på nästa generation, om det kanske är mer ekonomiskt bättre tänkt ifall jag nu klarar mig fint på det jag redan har.
Vet om att jag för tillfället saknar usb 3.0 och sata 3 men Ssd-diskarna känns rappa ändå så det är inte något jag grubblar över direkt.
Kör med två skärmar varav 1080 och 1440 i upplösning.

i7 920 @ 4 GHz ≈ 3770k stock (3.5 GHz)

Det du vinner på är lägre effektförbrukning och bättre överklockningspotential, jag själv är också sugen på att uppgradera men ser det inte som någon nödvändighet.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk

Klocka upp o vänta på nästa processorgeneration, då kommer även ddr4 ram minnen.

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Q4Rspwn:

i7 920 @ 4 GHz ≈ 3770k stock (3.5 GHz)

Det du vinner på är lägre effektförbrukning och bättre överklockningspotential, jag själv är också sugen på att uppgradera men ser det inte som någon nödvändighet.

Nja, inte riktigt. Jag får det till närmre 4.5GHz motsvarar 3.5GHz Ivy Bridge, och då har du inte räknat med Turbon på Ivy till 3.9GHz.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Nja, inte riktigt. Jag får det till närmre 4.5GHz motsvarar 3.5GHz Ivy Bridge, och då har du inte räknat med Turbon på Ivy till 3.9GHz.

Japp, betydligt mkt närmare sanningen.

Permalänk
  1. Flaskar processorn i något spel du spelar?

  2. Är det 120Hz monitorer du har?

Om du svarar ja en på av dessa frågor (eller båda) så kan det vara värt att uppgradera CPU för dig. Annars kan du vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nja, inte riktigt. Jag får det till närmre 4.5GHz motsvarar 3.5GHz Ivy Bridge, och då har du inte räknat med Turbon på Ivy till 3.9GHz.

Skrivet av thereal_twisted:

Japp, betydligt mkt närmare sanningen.

http://www.overclock.net/t/1248842/i7-950-to-3770k

Vid 4.2 GHz drar den gamla 950:n, om än endast minimalt, ifrån stock 3770k på de flesta punkter. Vid 4.5? Troligen alla...

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Q4Rspwn:

http://www.overclock.net/t/1248842/i7-950-to-3770k

Vid 4.2 GHz drar den gamla 950:n, om än endast minimalt, ifrån stock 3770k på de flesta punkter. Vid 4.5? Troligen alla...

Märks att du inte är så kritisk i tänkandet kring källor,
Det är i7 920 och inte i7 950 även om titeln på tråden är 950... Hur mycket har du då läst egentligen?

Det är mer eller mindre jämt strå vid 4.2GHz, I SPEL?! Och spel är sällan CPU begränsade.
Ska du således ha en rättvis jämförelse så är det CPU benchmarks som gäller. Kollar du på sandrasoft eller Cine-bench så ser du att det är en stor fördel till i7 3770k även efter 4.2GHz.

Mina teoretiska 4.5GHz kommer från snabb huvudräkning kring dessa värden som finns och ger ett hyfsat medelvärde, sedan om det är 4.351GHz eller 4.58998GHz är en annan femma.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Märks att du inte är så kritisk i tänkandet kring källor,
Det är i7 920 och inte i7 950 även om titeln på tråden är 950... Hur mycket har du då läst egentligen?

Det är mer eller mindre jämt strå vid 4.2GHz, I SPEL?! Och spel är sällan CPU begränsade.
Ska du således ha en rättvis jämförelse så är det CPU benchmarks som gäller. Kollar du på sandrasoft eller Cine-bench så ser du att det är en stor fördel till i7 3770k även efter 4.2GHz.

Mina teoretiska 4.5GHz kommer från snabb huvudräkning kring dessa värden som finns och ger ett hyfsat medelvärde, sedan om det är 4.351GHz eller 4.58998GHz är en annan femma.

Så vad är skillnaden mellan i7 920, 930 och i7 950? Antalet kärnor? Nej. Trådar? Nej. IPC? Nej. L2/L3? Nej. Effektförbrukning? Nej. µm-teknik? Nej.

Det enda som skiljer dessa tre CPU'er åt är klockfrekvensen. Med andra ord; en i7 920 @ 4 GHz är exakt lika snabb som en i7 950 @ 4 GHz under samma förutsättningar. Inte förrän vi kommer upp i 970 ser strukturen annorlunda ut. Att vara kritisk är bra, men i ditt fall tycks det snarare handla om fanboyism än objektiv fakta.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem

Om du har väldigt gott om pengar så go for it, men det är inte värt pengarna att uppgradera än i ditt fall.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Q4Rspwn:

Så vad är skillnaden mellan i7 920, 930 och i7 950? Antalet kärnor? Nej. Trådar? Nej. IPC? Nej. L2/L3? Nej. Effektförbrukning? Nej. µm-teknik? Nej.

Det enda som skiljer dessa tre CPU'er åt är klockfrekvensen. Med andra ord; en i7 920 @ 4 GHz är exakt lika snabb som en i7 950 @ 4 GHz under samma förutsättningar. Inte förrän vi kommer upp i 970 ser strukturen annorlunda ut. Att vara kritisk är bra, men i ditt fall tycks det snarare handla om fanboyism än objektiv fakta.

Tror du missar min poäng och hugger på det som är irrelevant, jag är fullt medveten om att skillnaden mellan 950 och 920 endast är frekvenserna.

Hur svarar du på mitt inlägg kring att det är GPU bundna tester och samtliga faller inom felmarginalerna för dessa tester. Ge mig lite CPU bundna tester så ser du konkret fakta och en faktiskt jämförelse CPU mot CPU och inte System mot System med samma GPU.

Sedan när var detta Fanboyism? Snälla nån, väx upp innan du börjar plocka fram artilleriet och lär dig innebörden av dina ordval.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tror du missar min poäng och hugger på det som är irrelevant, jag är fullt medveten om att skillnaden mellan 950 och 920 endast är frekvenserna.

Förstår inte varför du då tydligt påpekar att det handlar om just 920 och inte 950.

Skrivet av DavidtheDoom:

Hur svarar du på mitt inlägg kring att det är GPU bundna tester och samtliga faller inom felmarginalerna för dessa tester. Ge mig lite CPU bundna tester så ser du konkret fakta och en faktiskt jämförelse CPU mot CPU och inte System mot System med samma GPU.

Det behöver jag inte ens, eftersom TS själv nämnde det i trådstarten:

Skrivet av wolfmamma:

Det är först och främst till för spel men gillar att slå på stort så en i7 4770K istället för i5 är väl det jag kollat på.

Men visst, anser du att detta inte innebär att CPU'n bör vara benchad mot spel vet jag ju inte...

Skrivet av DavidtheDoom:

Sedan när var detta Fanboyism? Snälla nån, väx upp innan du börjar plocka fram artilleriet och lär dig innebörden av dina ordval.

Sedan du försökt ogiltigförklara alla mina argument för att den nästan 500-1000 MHz högre klockade 920:an skulle vara snabbare, trots att testet styrkt detta och du själv inte kommit fram med en enda källa som bevisat motsatsen. Antar därför att du sitter på en 3770k själv och tror att du gjort ett bättre köp än du faktiskt har.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Q4Rspwn:

Förstår inte varför du då tydligt påpekar att det handlar om just 920 och inte 950.

Det behöver jag inte ens, eftersom TS själv nämnde det i trådstarten:

Men visst, anser du att detta inte innebär att CPU'n bör vara benchad mot spel vet jag ju inte...

Sedan du försökt ogiltigförklara alla mina argument för att den nästan 500-1000 MHz högre klockade 920:an skulle vara snabbare, trots att testet styrkt detta och du själv inte kommit fram med en enda källa som bevisat motsatsen. Antar därför att du sitter på en 3770k själv och tror att du gjort ett bättre köp än du faktiskt har.

I hushållet finns en i7 920, en i5 3570k, en i7 3770k samt en i5 4670k. Har själv kört i7 920 i ca 4.2GHz och det är Stor skillnad redan mot en i5 3570k i stock med samma grafikkort i CPU bundna tester.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

I hushållet finns en i7 920, en i5 3570k, en i7 3770k samt en i5 4670k. Har själv kört i7 920 i ca 4.2GHz och det är Stor skillnad redan mot en i5 3570k i stock med samma grafikkort i CPU bundna tester.

Det är bra och fränt att du har så många coola riggar. Jag antar att du nämnde det eftersom du ville vara hjälpsam. Då kan du passa på att köra lite benchmarks för att visa oss dina siffror. Jag rekommenderar att du även tar ett par bilder på riggarna, så att folk inte får för sig att du utnytjar annonymiteten på internet för att ljuga.

Det är riktigt svårt i dag att få trovärdighet på internet. Speciellt när alla är anonyma och det står ord emot ord. Du låter som en grymm snubbe och jag hoppas att du kan visa oss lite siffor. Så att vi kan lära oss hur proccessorena igentligen prestrerar. Tills dess så håller jag mig nog till den bästa källan som kan backa up det dem säger.

Ha det bra!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon185723:

Det är bra och fränt att du har så många coola riggar. Jag antar att du nämnde det eftersom du ville vara hjälpsam. Då kan du passa på att köra lite benchmarks för att visa oss dina siffror. Jag rekommenderar att du även tar ett par bilder på riggarna, så att folk inte får för sig att du utnytjar annonymiteten på internet för att ljuga.

Det är riktigt svårt i dag att få trovärdighet på internet. Speciellt när alla är anonyma och det står ord emot ord. Du låter som en grymm snubbe och jag hoppas att du kan visa oss lite siffor. Så att vi kan lära oss hur proccessorena igentligen prestrerar. Tills dess så håller jag mig nog till den bästa källan som kan backa up det dem säger.

Ha det bra!

Kan dessvärre inte köra några benches då Haswell i5 och Ivy i7 inte är mina, kan ta bilder på dessa riggar om du så betvivlar mig. i7 Nehalem körs som server så kan inte direkt köra några grafiska tester på den.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det finns absolut ingen anledning att uppgradera din CPU, om du gör det kommer du bara bli besviken.

Prestanda vinsten skulle enbart visa sig i ett fåtal spel och den skulle vara ytterst minimal. Moderna spel är mycket mer GPU beroende än CPU beroende.

Om jag hade varit dig hade jag fortsatt köra på med nuvarande moderkort + cpu, de har båda ett gäng år på nacken så jag hade kört dem tills de gått sönder och när de gör det har du en perfekt ursäkt för uppgradering.

Men om du vill veta exakt hur mycket behov du har av ny CPU så kan du ladda ned MSI afterburner. När du har gjort det testar du spel x i några minuter och sedan tittar du på GPU usage, om den ligger den ligger högt (98-99%) innebär det att CPUn är kapabel att mata GPUn med tillräckligt mycket data för att maxa grafikkortet (ingen cpu flaskhals).

Notera att om du använder Vsync i vissa spel kan det innebära att GPU usage kan vara lägre fast detta betyder inte att CPUn flaskar, bara att GPUn är kapabel att rita up fler frame per second eftersom den inte får rita upp fler FPS än vad vsync har låste den till.