EU-domstolen ogiltigförklarar datalagringsdirektivet

Permalänk
Melding Plague

EU-domstolen ogiltigförklarar datalagringsdirektivet

Det så kallade datalagringsdirektivet är både allvarligt ingrepp i medborgarnas integritet och ett godtyckligt formulerat underlag för lagstiftning, anser EU-domstolen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det finns kanske lite hopp för mänskligheten trots allt!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Härligt, jag hoppas verkligen att detta får ordentligt genomslag!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem

Det var på tiden att någon gör rätt för sig!

Permalänk
Medlem

Härligt! EU gör någon nytta äntligen

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Sötast

Heh, för 5 år sen hade jag jublat...

Tror tyvärr inte att det kommer göra någon större skillnad i praktiken, det staten vill ha, skall staten få.

Permalänk
Medlem

First i was like, YES!

Sen läste jag sista meningen, då vart det istället "bah..."

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Kommer detta betyda att Sverige ändrar sina lagar prompt, nej.
Men det ser inte bra ut när EU-domstol säger att ens lagar strider mänaskliga rättigheter ser det sjukt dåligt ut.

Detta är nyheter och det kommer i alla fall bli lite liv om det och får politiker tillräckligt med press på sig ja då kommer det hända saker.
Detta är en väldigt bra sak.

Det finns inget pris som är värt att bryta mot de mänskliga rättigheterna och nu har ju en höre instans än "gnälliga svenskar" också sagt så, då komemr det börjas ifrggasättas om det verklgien är bra lagar.

Och om nu inte datalagrings initiativet tas upp så kanske det gör så att det inte blir värre i alla fall, och ja, det kan bli mycket värre.

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Medlem

Riktigt bra.

Nu faller också vår, Sveriges, grund till att följa detta. Det går nu att få det prövat och underkänt i EU.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Jo men detta kan få betydelse i praktiken. Om någon av ISP vill vägra lämna ut uppgifter och går till domstol och fallet når hela vägen till europadomstolen så lär de gå på EU-direktiven och svenska staten lär få backa.
Detta handlar inte om rädsla att åka dit pga olaglig fildelning med mera utan att det ska inte loggas allting som görs på nätet. Bättre att om misstanke finns så begär polisen att en person ska loggas.
Även om man har tre bilar så tankar man väl inte alla fullt ifall två av dem inte startar.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Efter EU-domen: Bahnhof upphör med all datalagring omedelbart
Publicerad 2014-04-08 12:07

Datalagringsdirektivet har förklarats ogiltigt av EU-domstolen och internetoperatören Bahnhof agerar omedelbart:

– Bahnhof avbryter all datalagring med omedelbar verkan. Dessutom raderar vi de uppgifter som redan fanns sparade, säger vd Jon Karlung.

– Det är otroligt glädjande att självaste EU-domstolen nu kommer fram till samma sak som Bahnhof ansett hela tiden, fortsätter han.

För drygt två år sedan röstade Riksdagen för att införa EU:s datalagringsdirektiv i Sverige. Alla operatörer tvingades från och med 1 maj 2012 att lagra trafikuppgifter om sina kunder i sex månader.

Bahnhof har hela tiden varit motståndare till datalagringen.

– Vi har hela tiden försökt skydda sekretessen för våra kunder. Det är otroligt glädjande att självaste EU-domstolen nu kommer fram till samma sak som Bahnhof ansett hela tiden, säger vd Jon Karlung.

”Möjlig dominoeffekt”

Jon Karlung tror att dagens dom kan leda till en dominoeffekt som drabbar även andra lagar som hotar den privata sfären på nätet.

– Både fildelningslagen Ipred och standarden ITS27 bygger ju på att det finns uppgifter sparade. Nu tar vi bort uppgifterna. De finns inte längre. Det är Bahnhofs tolkning av dagens dom.

För mer information kontakta:
VD Jon Karlung, 076-111 01 60

Permalänk
Medlem

Next up: IPRED. Mellony - Dissa Ipred kommer gå varm idag.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Jag tror att lagen kommer att finnas kvar men att skrivas om så att den riktar sig mot allvarligare brottslighet. Det känns för övrigt helt ok för min del. Spåra kommunikation för att bekämpa organiserad brottslighet har jag inga problem med (givetvis terrorism också, men det är kanske inte lika ofta det kommer att användas i praktiken). Det skulle givetvis även innebära att informationen inte får användas vid ringa brott som piratkopiering och liknande vilket borde göra de flesta vanliga medborgare ganska lugna.

Permalänk
Medlem

Yes, såg det också. Skönt att man valt en operatör som ser till att man får vara ifred från snokare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Men tyvärr skulle detta strongt igenom enligt S&M. Så även fast EU domstolen ogillar det, så är vi med största förmodan fast med det.

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk

Kan man förvänta sig en ursäkt från samtliga riksdagspartier för deras olagliga intrång i vårt privatliv? Nä, dessa karriärpolitiker har inte vett att be om ursäkt för deras uppenbart kriminella handling, de kommer att sälja det hela som "Utmärkt vägvisare framåt, förresten var vi emot det hela från första början men vi tvingades att rösta så här!!!!!"

Permalänk
Medlem

Fan vad jag älskar Bahnhof.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Discokungen

Jaaa! Vad fint! Skönt att det händer lite i EU. Tänk på att det infördes i Sverige för att vi blev beordrade av EU! Piratpartiet jobbar hårt för att sånt här inte ska hända men de behöver hjälp! De andra partierna utöver Miljöpartiet bryr sig inte nämnvärt om vad som händer i EU, tyvärr.

Kolla upp vad Piratpartiet har gjort i EU för allas skull!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Som trogen och nöjd bahnhofkund sedan 2005 så känns det här lite fint.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jaaa! Vad fint! Skönt att det händer lite i EU. Tänk på att det infördes i Sverige för att vi blev beordrade av EU! Piratpartiet jobbar hårt för att sånt här inte ska hända men de behöver hjälp! De andra partierna utöver Miljöpartiet bryr sig inte nämnvärt om vad som händer i EU, tyvärr.

Kolla upp vad Piratpartiet har gjort i EU för allas skull!

Det där är en sanning med modifikation. Det var en svensk som kom på och drev igenom det hela.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Ozzed:

Det där är en sanning med modifikation. Det var en svensk som kom på och drev igenom det hela.

Men Sverige har fortfarande fått böter för att vi inte genomförde förändringen tillräckligt fort. Alla är inte likadana bara för att en individ pushade fram det.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Som sagts tidigare, IPRED är nästa för avrättning.
Jag vet vilket parti jag kommer rösta på för att det ska vara störst sannolikhet att det blir så också.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Skönt, nu kan svenska politiker som jobbar för detta iaf inte gömma sig och sina åsikter bakom EU längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Men Sverige har fortfarande fått böter för att vi inte genomförde förändringen tillräckligt fort. Alla är inte likadana bara för att en individ pushade fram det.

Sverige skapade direktivet. Sedan blev det sådanna protester att vilken regering som helst hade insett att det vore självmord att införa det, så de avvaktade tills det inte gick längre, och skyllde sedan på EU och böter.

Missförstå mig inte. Det är mycket jag hatar med EU, men datalagringsdirektivet är ett helsvenskt påhitt som aldrig hade funnits om det inte vore för Sverige och den "Bodströmsamhällesiver" som finns hos båda blocken.

Men oavsett vems fel det är att det blev till, så är det skönt att det är slut nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Heh, för 5 år sen hade jag jublat...

Tror tyvärr inte att det kommer göra någon större skillnad i praktiken, det staten vill ha, skall staten få.

Byt stat då! Rösta på ett parti som är emot detta och sprida information bland släkt och vänner!

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Thomaseron:

Som sagts tidigare, IPRED är nästa för avrättning.
Jag vet vilket parti jag kommer rösta på för att det ska vara störst sannolikhet att det blir så också.

Du menar PP, eller hur?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av WoG:

First i was like, YES!

Sen läste jag sista meningen, då vart det istället "bah..."

Sverige är skyldig att lyda EU direktiv. Operatörer kan sluta samla information redan idag utan att på något sett bli bestraffade för detta från svensk sida.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem

Goda nyheter!

Har precis kontaktat Comhem och frågat om de tänker göra samma sak som Bahnhof. Såg precis att jag har möjlighet att välja Bahnhof så det blir definitivt ett byte till dem om inte Comhem överraskar nu.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Ozzed:

Sverige skapade direktivet. Sedan blev det sådanna protester att vilken regering som helst hade insett att det vore självmord att införa det, så de avvaktade tills det inte gick längre, och skyllde sedan på EU och böter.

Missförstå mig inte. Det är mycket jag hatar med EU, men datalagringsdirektivet är ett helsvenskt påhitt som aldrig hade funnits om det inte vore för Sverige och den "Bodströmsamhällesiver" som finns hos båda blocken.

Men oavsett vems fel det är att det blev till, så är det skönt att det är slut nu.

Det är mycket sant. Det är sorgligt vilket lock de har lagt över allt det här... Jag hoppas att det kan förändras relativt fort! Det behövs någonting att bygga vidare på!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld