Permalänk
Medlem

Köpråd: Glossy-datorskärm

Hej!

Har letat en hel del efter "blanka" skärmar och marknaden för dessa verkar vara märkbart mindre än för matta datorskärmar.
Vänder mig därför till er expertis och vill gärna ha förslag och egna rekommendationer av glossy monitors.
För mig är det viktigt med färg- och bildåtergivning. Egentligen letar jag efter en uppgradering till min HP w2207h som ni kan se här.

Prisklass: 1500-2800, plus och minus.

Spel: Ja, främst MMO och MOBA.
Hz: 120
HDMI: Ja, går även bra med VGA/DVI.
Full HD: Ja tack
Upplösning: 1920x1080 eller 1920x1200 - fördelar/nackdelar?
Kant: Helst så tunn som möjligt.
Tum: 23" - 27"
Höj- och sänkbar: Helst men inte prio.
Vridbar: Helst men inte prio.

Tack på förhand!
Cat

EDIT:

Hittade denna: http://www.inet.se/produkt/2204972/acer-23-h236hlbmjd-ips
Något liknande kanske? Jag kan nog överväga det där med 120hz.

EDIT 2:

Eller kanske den här? http://www.inet.se/produkt/2206475/dell-27-s2740l-ips

Visa signatur

[CENTER]ROGERCPU Intel Core i5 3570k | GPU Gigabyte Windforce GTX670 2GB OC | MOBO MSI Z77A-GD55 | PSU Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze | HDD Seagate Barracuda 1TB| SSD Samsung 840 Basic 120GB| RAM Corsair Vengeance 16GB CL9| CASE BitFenix Shinobi Window | OS Windows 8[/CENTER]

Permalänk
Medlem

Ifall det är viktigt med färg- och bildåtergivning och du samtidigt ska ha 120 Hz är nog det närmsta du kommer de så kallade Korea-skärmarna. Uppfyller alla dina krav förutom 1080p, då det är 1440p istället.

Problemet är ju dock att du får importera etc.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Ifall det är viktigt med färg- och bildåtergivning och du samtidigt ska ha 120 Hz är nog det närmsta du kommer de så kallade Korea-skärmarna. Uppfyller alla dina krav förutom 1080p, då det är 1440p istället.

Problemet är ju dock att du får importera etc.

Jo det är ju lite bökigare. Något liknande det jag har nu i full HD kan jag tänka mig dock!

Visa signatur

[CENTER]ROGERCPU Intel Core i5 3570k | GPU Gigabyte Windforce GTX670 2GB OC | MOBO MSI Z77A-GD55 | PSU Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze | HDD Seagate Barracuda 1TB| SSD Samsung 840 Basic 120GB| RAM Corsair Vengeance 16GB CL9| CASE BitFenix Shinobi Window | OS Windows 8[/CENTER]

Permalänk
Medlem

Vad du har nu är ju i princip sämsta tänkbara skärm, så allt lär vara ett byte upp.

Den där acer-skärmen som du har länkat i första borde vara bra, jag hade dock ringt och hört med inet eller något innan om den verkligen är blank då den inte behöver vara det bara för att det ser ut som det.

Även en 120 Hz TN-panel lär vara en uppgradering färgmässigt, om det finns några sådana blanka vet jag dock inte.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Vad du har nu är ju i princip sämsta tänkbara skärm, så allt lär vara ett byte upp.

Den där acer-skärmen som du har länkat i första borde vara bra, jag hade dock ringt och hört med inet eller något innan om den verkligen är blank då den inte behöver vara det bara för att det ser ut som det.

Även en 120 Hz TN-panel lär vara en uppgradering färgmässigt, om det finns några sådana blanka vet jag dock inte.

Jag vet mycket väl att det jag har nu inte precis är något att hurra för. Däremot har den bättre färgåtergivning än många andra nyare skärmar som jag testat och jag vill gärna gå i samma spår, fast "uppgraderat" såklart!

Hittade en annan skärm, uppdaterar ursprungsinlägget!

EDIT:

Tack så mycket för dina kommentarer förresten!

Visa signatur

[CENTER]ROGERCPU Intel Core i5 3570k | GPU Gigabyte Windforce GTX670 2GB OC | MOBO MSI Z77A-GD55 | PSU Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze | HDD Seagate Barracuda 1TB| SSD Samsung 840 Basic 120GB| RAM Corsair Vengeance 16GB CL9| CASE BitFenix Shinobi Window | OS Windows 8[/CENTER]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konama:

Jag vet mycket väl att det jag har nu inte precis är något att hurra för. Däremot har den bättre färgåtergivning än många andra nyare skärmar som jag testat och jag vill gärna gå i samma spår, fast "uppgraderat" såklart!

Hittade en annan skärm, uppdaterar ursprungsinlägget!

EDIT:

Tack så mycket för dina kommentarer förresten!

Intressant att du tycker att din gamla skärm, som jag antar har en TN-panel, har bra färgåtergivning, TN-paneler på den tiden brukade vara hemska, speciellt i betraktningsvinklar. Nåja.

Dell gör generellt bra skärmar och den länkade skärmen borde inte vara något undantag, ett säkert kort med andra ord.

Vad du dock verkligen bör fundera över och kanske t.o.m. åka till någon affär och kolla är hur 1080p ser ut på 27". Detta beror ju på vilket avstånd man sitter etc, men jag tycker 1080p på min 23" är snålt efter att jag suttit lite vid laptopen.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Varför väljer man något så avskyvärt som en blank skärm ?

Förr kämpade tillverkarna om att göra reflexfria skärmar (CRT), nu ska helt plötsligt folk ha detta igen.

En uppriktig fråga alltså.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Sitter på en LG ips skärm och en HP w2207 (samma som TS) och TN panelerna ser hemska ut i gemförelse och glossy är inte heller något att hurra för...

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Varför väljer man något så avskyvärt som en blank skärm ?

Förr kämpade tillverkarna om att göra reflexfria skärmar (CRT), nu ska helt plötsligt folk ha detta igen.

En uppriktig fråga alltså.

Råkar man sitta i en hemmamiljö där man kan kontrollera ljusförhållandet så är en blank skärm helt klart att föredra. Personligen hatar jag coating, allt blir så suddigt

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

En skärm som jag haft tre stycken av är Samsungs 27" S27A950D, om man får tag på en som har så lite BLB som möjligt så kan du få extremt fina färger, jämförbara med IPS även om dom givetvis inte är 100% korrekta, 120Hz, blank.

Priset kanske går över din budget men den är fan värd det ifall du inte vågar chansa på en korea modell.

Skrivet av Karaff:

Varför väljer man något så avskyvärt som en blank skärm ?

Förr kämpade tillverkarna om att göra reflexfria skärmar (CRT), nu ska helt plötsligt folk ha detta igen.

En uppriktig fråga alltså.

Så länge ljuskällan sitter bakom skärmen så får du ju en sjukt mycket härligare bild att titta på, har haft en hel del matta skärmar under åren man jag kan ärligt säga att jag aldrig kan ha en igen, allting blir utsmetat och trist att titta på, smaken är olika för alla, så är det bara.

(som kommentaren ovan så är det ju givetvis bara i lägen där man har kontroll över ljuset, på kontor är det ju galenskap:P)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Jag har förstått att vi alla tycker olika om man föredrar en matt eller blank skärm. Jag föredrar blanka och därav min tråd. Jag citerar:

Skrivet av Konama:

Vänder mig därför till er expertis och vill gärna ha förslag och egna rekommendationer av glossy monitors.

Rekommendationer av skärmar, inte personliga åsikter om ni tycker om blanka eller ej.
Tillbaka till ämnet; Jag vill jättegärna försöka hitta en skärm som jag skall trivas med att använda och är tacksam över ert intresse i detta.

Visa signatur

[CENTER]ROGERCPU Intel Core i5 3570k | GPU Gigabyte Windforce GTX670 2GB OC | MOBO MSI Z77A-GD55 | PSU Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze | HDD Seagate Barracuda 1TB| SSD Samsung 840 Basic 120GB| RAM Corsair Vengeance 16GB CL9| CASE BitFenix Shinobi Window | OS Windows 8[/CENTER]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Intressant att du tycker att din gamla skärm, som jag antar har en TN-panel, har bra färgåtergivning, TN-paneler på den tiden brukade vara hemska, speciellt i betraktningsvinklar. Nåja.

Dell gör generellt bra skärmar och den länkade skärmen borde inte vara något undantag, ett säkert kort med andra ord.

Vad du dock verkligen bör fundera över och kanske t.o.m. åka till någon affär och kolla är hur 1080p ser ut på 27". Detta beror ju på vilket avstånd man sitter etc, men jag tycker 1080p på min 23" är snålt efter att jag suttit lite vid laptopen.

Absolut att jag märkt av "skillnaden" jämfört med en annan skärm om man ser de två bredvid varandra. Det jag mest ville ha fram är att jag skulle vilja ha en bättre skärm som är av den "aktuella och nya versionen" av det jag tidigare haft. Kanske låter lite luddigt men jag tror du hänger med i svängarna. Rekommenderar du en 1920x1200 på en 27"?

Skrivet av Karaff:

Varför väljer man något så avskyvärt som en blank skärm ?

Förr kämpade tillverkarna om att göra reflexfria skärmar (CRT), nu ska helt plötsligt folk ha detta igen.

En uppriktig fråga alltså.

Curemylife gav ett riktigt bra svar på din fråga. Det är helt enkelt en smaksak.

Skrivet av Curemylife:

En skärm som jag haft tre stycken av är Samsungs 27" S27A950D, om man får tag på en som har så lite BLB som möjligt så kan du få extremt fina färger, jämförbara med IPS även om dom givetvis inte är 100% korrekta, 120Hz, blank.

Tack! Jag skall absolut kika på dessa.

Visa signatur

[CENTER]ROGERCPU Intel Core i5 3570k | GPU Gigabyte Windforce GTX670 2GB OC | MOBO MSI Z77A-GD55 | PSU Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze | HDD Seagate Barracuda 1TB| SSD Samsung 840 Basic 120GB| RAM Corsair Vengeance 16GB CL9| CASE BitFenix Shinobi Window | OS Windows 8[/CENTER]

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Råkar man sitta i en hemmamiljö där man kan kontrollera ljusförhållandet så är en blank skärm helt klart att föredra. Personligen hatar jag coating, allt blir så suddigt

Skrivet av Curemylife:

Så länge ljuskällan sitter bakom skärmen så får du ju en sjukt mycket härligare bild att titta på, har haft en hel del matta skärmar under åren man jag kan ärligt säga att jag aldrig kan ha en igen, allting blir utsmetat och trist att titta på, smaken är olika för alla, så är det bara.

(som kommentaren ovan så är det ju givetvis bara i lägen där man har kontroll över ljuset, på kontor är det ju galenskap:P)

Jo då går det iaf att använda, tycker personligen att det är sällan ljuset faller sig så optimalt.

Har reagerat på detta i synnerhet då det tycks finnas på alla elkedjelaptops, vilket är fullständigt vansinne då en laptop sällan hamnar optimalt ur ljushänseende.

Tycker inte matta skärmar är så smetiga, ni torkar väl av dem ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Tycker inte matta skärmar är så smetiga, ni torkar väl av dem ?

Har du jämfört bilden på t.ex. en Apple Cinema LED som är högblank mot t.ex. en valfri Dell IPS-skärm? Dell'en ser förjävlig ut i jämförelse, personligen får jag ibland ont i skallen/överansträngda ögon efter en längre tid framför en skärm med coating. Kan visserligen vara för att jag kört högblanka skärmar i 7-8 år innan jag klev på en skärm med coating, typ vanesak. Men att bilden är oskarp är ju inget snack.

Coating från en U2312HM.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Fast nu ser det inte ut så när man har coating...... inte någon stans.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Fast nu ser det inte ut så när man har coating...... inte någon stans.

Det menar du inte?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Skrivet av Konama:

Absolut att jag märkt av "skillnaden" jämfört med en annan skärm om man ser de två bredvid varandra. Det jag mest ville ha fram är att jag skulle vilja ha en bättre skärm som är av den "aktuella och nya versionen" av det jag tidigare haft. Kanske låter lite luddigt men jag tror du hänger med i svängarna. Rekommenderar du en 1920x1200 på en 27"?

Curemylife gav ett riktigt bra svar på din fråga. Det är helt enkelt en smaksak.

Tack! Jag skall absolut kika på dessa.

Samsungs SA-serie finns inte längre, så dessa kan du glömma. Om du nu inte letar begagnat. Frågan är vem som säljer en 23- eller 27-tums120-hertzskärm som är bra. Vad skulle de uppgradera till? Antagligen säljer de sin ett till två år gamla skärm just för att den inte var något vidare (tänk ojämn bakgrundsbelysning, döda pixlar etc.)
Samsung har dock PLS-skärm med glasyta i produktion, den heter 970-någonting. S27B970 var det visst.
Den kostar dock drygt 6000 och jag ser nu att glaset var antireflexbehandlat som en gammal CRT.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1282051

Eizos 120-hertzare är dock ganska glossy, man kan se sig själv i den även om det inte är skarpt som en spegel utan suddigt. Den har väldigt bra svärta men lider tyvärr av lite halvdana betraktningsvinklar. Dock fortfarande bättre (enligt de som testat båda) än de nuvarande 120-hertzkonkurrenterna som alla har TN-paneler.
Eizo 2421 heter den.
Kostar knappt 5000.

Är dessa för dyra så är det väl bara att du går in på Prisjakt, klickar på datorkomponenter - bildskärmar och väljer blank yta som kriterie.
De flesta blanka skärmar borde ha egenskapen ifylld.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;14531445']Samsungs SA-serie finns inte längre, så dessa kan du glömma. Om du nu inte letar begagnat. Frågan är vem som säljer en 23- eller 27-tums120-hertzskärm som är bra. Vad skulle de uppgradera till? Antagligen säljer de sin ett till två år gamla skärm just för att den inte var något vidare (tänk ojämn bakgrundsbelysning, döda pixlar etc.)
Samsung har dock PLS-skärm med glasyta i produktion, den heter 970-någonting. S27B970 var det visst.
Den kostar dock drygt 6000 och jag ser nu att glaset var antireflexbehandlat som en gammal CRT.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1282051

Eizos 120-hertzare är dock ganska glossy, man kan se sig själv i den även om det inte är skarpt som en spegel utan suddigt. Den har väldigt bra svärta men lider tyvärr av lite halvdana betraktningsvinklar. Dock fortfarande bättre (enligt de som testat båda) än de nuvarande 120-hertzkonkurrenterna som alla har TN-paneler.
Eizo 2421 heter den.
Kostar knappt 5000.

Är dessa för dyra så är det väl bara att du går in på Prisjakt, klickar på datorkomponenter - bildskärmar och väljer blank yta som kriterie.
De flesta blanka skärmar borde ha egenskapen ifylld.

Tack så jättemycket för ditt svar!

Visa signatur

[CENTER]ROGERCPU Intel Core i5 3570k | GPU Gigabyte Windforce GTX670 2GB OC | MOBO MSI Z77A-GD55 | PSU Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze | HDD Seagate Barracuda 1TB| SSD Samsung 840 Basic 120GB| RAM Corsair Vengeance 16GB CL9| CASE BitFenix Shinobi Window | OS Windows 8[/CENTER]

Permalänk

Är ute efter precis samma sak som du. Jag hade en liknande HP-skärm förut fast lite mindre. Nu har jag en Dell och fy vad allt ser grumligt ut i jämförelse. Tycker blanka skärmar ser mycket bättre ut och har det som enda riktiga krav för mitt planerade inköp, men jag skulle hemskt gärna även se att den har >120Hz. Tyvärr verkar det inte finnas några längre, fanns för ett år sedan men de verkar utgått av ngn anledning =(

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1475824

Den är väl det närmaste jag kan hitta. Frågan är om den är 60 eller 75 Hz? Sen är 27" för en 1080p-skärm i största laget imo. Aldrig haft 3D heller så lite kul om den möjligheten finns.

Skriv om du hittar nåt intressant, jag ska nog fortsätta leta ett tag. Otroligt trist att utbudet verkar vara så dåligt =(

Permalänk
Medlem

Vad ska du med 120 hz till när du främst spelar MMO och MOBA samt vill ha bra färgåtergivning?
Det sistnämnda får du inte med en TN panel.
Och även om du främst spelade FPS så skulle jag fortfarande rekommendera färgåtergivningen en IPS ger framför 120 hz, jag gick själv från en 27" 120 hz (Samsung S27A950D) till en 23" 60 hz IPS (Eizo FS2333) och jag spelar främst BF4 och WoW, något av det bästa jag har gjort, färgåtergivningen är som dag och natt.
Och varför vill du ha en glossy yta?
Visst, det ger mer "levande" färger men reflektionerna är fruktansvärda, som tur är så finns det ett annat alternativ som ger dig dom "levande" färgerna du får av en glossy men slipper reflektionerna och det är "semi glossy", hur alla skärmar inte kan vara detta idag förstår jag inte då det är överlägset, man slipper reflektionerna och det vidriga anti-glare som många matta skärmar har.
Man får med andra ord det bästa från båda världar.
Här har du den semi-glossin jag köpte och är sjukt nöjd med, den har även en av dom snabbare IPS panelerna på marknaden och är främst gjord för spelande.