Shadow of Mordor systemkrav släppta – GTX 670 eller HD 7970 rekommenderas

Permalänk
Melding Plague

Shadow of Mordor systemkrav släppta – GTX 670 eller HD 7970 rekommenderas

Höga systemkrav står på menyn för senaste generationens speltitlar och så även för framtida Middle-earth: Shadow of Mordor, som ställer höga krav på grafikkort såväl som processor.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt, alltid roligt när man har en anledning att uppgradera

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att spelen får ta för sig av hårdvaran, sitter själv på GTX 670 SLI och tycker inte att det är någon extrem setup på något sätt. Nackdelen är väl däremot att det tenderar att bli högre systemkrav i onödan istället för att optimera spelen ordentligt om det är enklare att låta spelarna bara köpa ny hårdvara. Behövs en balansgång där som inte är helt lätt.

Permalänk
Medlem

"-Nej snälla låt bli Sagan Om Ringen. Låt den titeln vara, gå vidare och gör något nytt."

Det var min första tanke iallafall. Och den står jag för.

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk

Jag tycker faktiskt detta spelet ser bra ut inte bara grafiskt utan även spelmässigt kan bli något att hålla koll på. Kul med så höga systemkrav!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Kommer inte köpa på release då risken för konsolport att bli skit är extremt hög.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

Nu får ni se att i7 och mer ram är till nytta.

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpers91:

"-Nej snälla låt bli Sagan Om Ringen. Låt den titeln vara, gå vidare och gör något nytt."

Det var min första tanke iallafall. Och den står jag för.

Håller med kändes galet skumt när man titta på filmen. Inte ens filmen kunde visa på varför kraven är uppskruvade.

Känns som om det finns spel där uppgradering är värt att göra och spel där man kommer känna att det var bortkastade pengar (denna verkar va andra alternativet).

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Verkar som att allt fler spel vill ha en i7:a eller 8350. Vi får väl se när benchmarksen kommer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Undrar hur länge man ännu får höra att en i5 är lika bra eller till och med bättre för gaming.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Jag ser absolut potential här! Jag gillar speciellt voice-actingen, rösterna passar verkligen karaktärerna till utseendet.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpers91:

"-Nej snälla låt bli Sagan Om Ringen. Låt den titeln vara, gå vidare och gör något nytt."

Det var min första tanke iallafall. Och den står jag för.

Vill mer än gärna ha ett bra LOTR spel, däremot inte dtta. Detta är "LOTR" stämplat, finns ingen koppling till loren...

Permalänk
Medlem

Gulligt hur FX-8350 får dela plats med I7-3770 på "rekommenderas"-pallen.
10 spänn på att det inte kommer dra nytta av Hyper-threading ändå, så det kunde lika gärna stått I5-3570, men varför inte passa på att överdriva när man kan liksom.

Något annat jag reagerade på är att 40 GB utrymme rekommenderas - Sen när blev det en innegrej för moderna spel att ta mer plats på HDDn/SSDn än WoW?

Angående spelet i sig vågar jag inte yttra mig, förutom att jag tycker (på print-screenen) att det ser ut som ett halvtaskigt Skyrim, som är vadå, 30 månader gammalt?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Ja, nu märks det att nästa generations konsoler i alla fall kommit ut på allvar. Äntligen lite mer krävande titlar.
Detta visar ju också vilken ribba next-gen konsollerna ligger på då spelet i vanlig ordning troligen portas från konsol.
Markant ökning från last-gen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Något annat jag reagerade på är att 40 GB utrymme rekommenderas - Sen när blev det en innegrej för moderna spel att ta mer plats på HDDn/SSDn än WoW?

Det roligaste är väl att det är minimum 25gb och rekommenderat 40gb, kommer man alltså kunna välja när man installerar? Tycker mig minnas att en del gamla spel hade alternativet att köra mer eller mindre från skivan men har svårt att se framför mig att de ska kunna köra 15gb från en skiva då väl blurayspelare inte direkt är standard idag, eller ens att ha en skivläsare för den delen...

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

ALLA spel som släpps för "next gen" har 8GB som krav för PC? det är ju ett skämt eller? verkar vara en gemensan nämnare för alla dessa spel. Se COD Ghosts de släppte ju en patch i efterhand som sänkte till 4 eller vad det nu var? kan inte tänka mig att dessa spel kommer i närheten av att använda 8GB ram...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Intressant att se om spelet ens kan ta vara på kärnorna allt för ofta efter AMDs nya generation så sätter utvecklarna hellre i7 som Intel alternativ fastän det inte är någon som helst skillnad mot en i5a från samma generation.

Med tanke på att spelet är en ren korridor så har det nog med ovan att göra.
Måste säga att det är tråkigt hur dom släpper rekommendationer idag, det som krävs för att hålla 60fps 1080p på maximala inställningar eller är det något annat?

Skrivet av Minsc S2:

Något annat jag reagerade på är att 40 GB utrymme rekommenderas - Sen när blev det en innegrej för moderna spel att ta mer plats på HDDn/SSDn än WoW?

I sann EA anda så ska allt möjligt skit från 55 olika regioner installeras även fast du bara väljer "English" i menyn

Permalänk
Avstängd

Höga systemkrav?
Snart fem år gammal processor och två respektive fyra år gamla budgetgrafikkort är väl knappast höga krav...

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Höga systemkrav?
Snart fem år gammal processor och två respektive fyra år gamla budgetgrafikkort är väl knappast höga krav...

"Förra generationens high-end komponenter" är högre krav än vad dom flesta titlar har.
Med tanke på att prestandaskillnaden mellan denna och förra generationens CPU's och delvis grafikkort är rätt liten så gör det ju att kraven blir destu högre också.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabinono:

Nu får ni se att i7 och mer ram är till nytta.

Ja min i7 920 är nog bättre än de senaste generationernas i5

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

i7? Stödjer spelet hyperthreading?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Höga systemkrav?
Snart fem år gammal processor och två respektive fyra år gamla budgetgrafikkort är väl knappast höga krav...

7970 budget grafikkort? Vissa har ribban rejält högt.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

7970 budget grafikkort? Vissa har ribban rejält högt.

Till hans försvar så skrev han systemkrav, vilket är minimum

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Till hans försvar så skrev han systemkrav, vilket är minimum

är kanske lite trött fortf, men förstår fortf inte vrf min kommentar inte var korrekt, aja

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Blir nog en trevlig titel att lira igenom.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Testpilot

Är det bara jag som har svårt att döma iaf från videon, varför detta spel ska kräva så otroligt med datorkraft? Kommer det vara horder av fienden med hög poligon-count som i videon, som vrålar och rusar mot mig? Kommer de ha en överkoplex lightning engine som Unreal 4 säkerligen har gjort bättre? Förstår inte varför detta spel skulle kräva så otroligt mycket kraft...

Och innan någon mer säger att GTX 560 är budget kort osv. Någon som brukar fylla i de där steam surveys när de kommer? Jag brukar och får då oftast även rapport när det är klart, kommer ihåg i höstas förra året; över 80% av alla som sitter på steam som taog den survey'n sitter på en phenom 2 eller sämre, sedan över 70% sitter på ett gtx 4xx kort eller sämre. Vi pratar alltså 4år+ gammal hårdvara på majoriteten av alla som spelar ett spel på steam som valde att ta survey'n.
Så dessa systemkrav är ganska saftiga för en vanlig "svenne-svensson" om man säger så, och jag börjar förstå varför folk skaffar konsol för multi-platsform titlar och inte bara exklusiva titlar.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

är kanske lite trött fortf, men förstår fortf inte vrf min kommentar inte var korrekt, aja

Du har inte nödvändigtvis fel Det är höga systemkrav jämfört med andra spel, han har dock rätt i att 6950 lanserades 2010. Den prestandan motsvarar som bäst ett mellansegment idag.

Det svåra är att bedöma hur långt man kommer på de rekommenderade inställningarna. Man kan ju dock tacka konsolerna för att det börjar komma datorspel som kräver mer. Om utvecklarna försöker få ut så mycket kräm som möjligt från Xbox One och PS4 så kommer vi få se systemkrav liknande dessa framöver.

Det enda tråkiga är att jag snart inte längre kan komma undan med dålig hårdvara

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Inaktiv

HD7970? Låter som ett dåligt optimerat konsolspel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Så dessa systemkrav är ganska saftiga för en vanlig "svenne-svensson" om man säger så, och jag börjar förstå varför folk skaffar konsol för multi-platsform titlar och inte bara exklusiva titlar.

Det är inget nytt att spelutvecklare som vill nå ut till flera marknader väljer att lägga ribban där konsolerna ligger och jag antar att detta inte är PC-exklusivt.

Vill man spela detta på PC får man se till att ha modern hårdvara som i alla fall matchar konsolerna. Men så har det alltid varit

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

6950 eller 560 som minimum??