AMD lanserar Kabini för stationära datorer

Permalänk
Melding Plague

AMD lanserar Kabini för stationära datorer

Processorfamiljen Kabini får nytt liv när AMD återintroducerar den för stationära datorer, där bolaget lovar högre prestanda än konkurrensen till ett lägre pris och möjligheten till uppgradering.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Helt ok pris!

Permalänk
Medlem

Fast det är ju Kaveri till Bärbara jag vill ha.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Jag vill se något NUC liknande strax över tusenlappen som man kan hitta Intels nuc för ibland.

Permalänk
Avstängd

både pris och tdp är riktigt trevlig fattas bara att dom klockar riktigt bra så är det ultimate bang for the buck ... cheap burken

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Jag vill se något NUC liknande strax över tusenlappen som man kan hitta Intels nuc för ibland.

Och även utan chassit, vill göra eget:(

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Vill se recensioner.
Hittar någon en så länka gärna. Har bara sett en "reader review" på Fudzilla som sög rätt hårt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Tackar.
Kompletterar med Anandtech.
http://www.anandtech.com/show/7933/the-desktop-kabini-review-...

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Suck hade gärna sett speltester med ett lågpriskort som 260X eller GTX750

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddychrist:

Suck hade gärna sett speltester med ett lågpriskort som 260X eller GTX750

Jag med, gärna med Mantle. Men men. :/
Hade också gärna sett överklockning och IPC-jämförelse med Kaveri.

Permalänk
Avstängd

Dom borde släppa ett paket med AMD Kabini med nätagg och chassi, som Intel NUC.
Ananrs blir det bara jobbigt att leta runt efter små nätagg och chasssi som är dyra.

250 kr, jo tjena, med chassi och nätagg så är du uppe i över 1000 kr och har då ett skitstort överdimensionerat chassi.

Synd att de inte har fler än två USB 3.0 portar.
Synd att den inte har eSATA och Wi-Fi.
Kunde gärna haft Bluetooth också.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Men de kan väl inte kalla grafikdelen R9?!
Måste snarare vara R5?!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Dom borde släppa ett paket med AMD Kabini med nätagg och chassi, som Intel NUC.
Ananrs blir det bara jobbigt att leta runt efter små nätagg och chasssi som är dyra.

250 kr, jo tjena, med chassi och nätagg så är du uppe i över 1000 kr och har då ett skitstort överdimensionerat chassi.

Synd att de inte har fler än två USB 3.0 portar.
Synd att den inte har eSATA och Wi-Fi.
Kunde gärna haft Bluetooth också.

De har NUC-motsvarigheter med Kabini och har haft det ett tag.

Permalänk

Trevligt, som gjord för en HTPC eller hemmaserver

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Men de kan väl inte kalla grafikdelen R9?!
Måste snarare vara R5?!

R3 Graphics står det på bilderna.

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
99:e percentilen
Citat:

En gemensam nämnare för samtliga är att grafikdelen heter Radeon R9 Graphics och får 128 streamprocessorer, däremot ligger klockfrekvensen på 400–600 MHz beroende på modell.

Skrivet av DavidtheDoom:

Men de kan väl inte kalla grafikdelen R9?!
Måste snarare vara R5?!

Hehe, detta var faktiskt riktigt kul, för de har verkligen missbrukat Rx-namnen: 270 är ett R9 – WTF? Det får ju det att låta som att det är jämförbart med 290X. "R9 – for players who want the best of the best" eller vad det är de skriver.

Så det skulle knappt förvåna mig om dessa grafikdelar också hette R9. Men kollar man på bilden ser man att de heter R3.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Hehe, detta var faktiskt riktigt kul, för de har verkligen missbrukat Rx-namnen: 270 är ett R9 – WTF? Det får ju det att låta som att det är jämförbart med 290X. "R9 – for players who want the best of the best" eller vad det är de skriver.

Så det skulle knappt förvåna mig om dessa grafikdelar också hette R9. Men kollar man på bilden ser man att de heter R3.

Ja som sagt heter de R3. Men R9 motsvarar nVidias GTX, där är det ju om möjligt ännu värre isf, "The ultimate GPU for gamers." skriver nVidia om GTX, passar det in på ett sketet GTX 650?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av laudanum:

R3 Graphics står det på bilderna.

Skrivet av HurMycket:

Hehe, detta var faktiskt riktigt kul, för de har verkligen missbrukat Rx-namnen: 270 är ett R9 – WTF? Det får ju det att låta som att det är jämförbart med 290X. "R9 – for players who want the best of the best" eller vad det är de skriver.

Så det skulle knappt förvåna mig om dessa grafikdelar också hette R9. Men kollar man på bilden ser man att de heter R3.

Skrivet av Aleshi:

Ja som sagt heter de R3. Men R9 motsvarar nVidias GTX, där är det ju om möjligt ännu värre isf, "The ultimate GPU for gamers." skriver nVidia om GTX, passar det in på ett sketet GTX 650?

Det var främst då det stod R9 i artikeln när jag läste den.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Hehe, detta var faktiskt riktigt kul, för de har verkligen missbrukat Rx-namnen: 270 är ett R9 – WTF? Det får ju det att låta som att det är jämförbart med 290X. "R9 – for players who want the best of the best" eller vad det är de skriver.

Så det skulle knappt förvåna mig om dessa grafikdelar också hette R9. Men kollar man på bilden ser man att de heter R3.

R3 är low-end, r5 low-mid, r7 mid-high, r9 high-end.

AMD införde detta för att undvika dumma konsumentmisstag som "Oj HD8250 måste vara bättre än HD7970 med sitt högre värde!".

Visa signatur

...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

De har NUC-motsvarigheter med Kabini och har haft det ett tag.

Jag har då aldrig sett dom.

Nån dyr grej i Mini-ATX chassi går inte att jämföra.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Buddychrist:

R3 är low-end, r5 low-mid, r7 mid-high, r9 high-end.

AMD införde detta för att undvika dumma konsumentmisstag som "Oj HD8250 måste vara bättre än HD7970 med sitt högre värde!".

Vilket vi gillar, tycker det är logiskt nog att försöka vilja undvika missförstånd. Problemen kommer väl när folk undrar mellan R9 280x och R9 470 där 470 kanske är nästan dubbelt så bra.

Skrivet av rektor:

Jag har då aldrig sett dom.

Nån dyr grej i Mini-ATX chassi går inte att jämföra.

Nej vi pratar om Små datorer som får plats i handen. Precis som Nuc. Bara för att du inte har sett dessa så...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vilket vi gillar, tycker det är logiskt nog att försöka vilja undvika missförstånd. Problemen kommer väl när folk undrar mellan R9 280x och R9 470 där 470 kanske är nästan dubbelt så bra.

Nej vi pratar om Små datorer som får plats i handen. Precis som Nuc. Bara för att du inte har sett dessa så...

Om dom nu finns, dessa färdiga Nuc liknande paket. Vart är dom? Det här har ju chansen att bli en riktig utmanare.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tyvärr, 25 Watt går inte att jämf med tex J1900 och andra som är på 7.5 - 10 Watt, även om grafiken är bättre. Men visst, en full-size PCI-E x16 och ett par 1x PCI-E, plus 6 USB 2 och ett par USB 3 är väl rätt fett också, för priset, men borde kanske sedan göras i 22nm, 20 eller 18nm för att få ner effektförbrukningen.

Man skulle också kunna byta ut den där fjuniga kylflänsen och lägga på en tyst och bra 8-12cm-fläkt.

AMD Athlon 5350 vs. Intel Celeron J1900
Athlon 5350 Celeron J1900
CPU Architecture Jaguar Silvermont
CPU Cores 4 4
CPU Frequency 2.05 GHz 2.0 GHz
TDP 25 W 10 W
Price $55 $82

Ett moderkort med J1900 från Gigabyte, kostar inte många kronor mer än $82, t o m i Sverige.

Permalänk

Har AMD drabbats av hybris? 4-kärnig Sempron med låååg klockfrekvens? Målgrupp? Även om processorn är lågt prissatt så är det inte mer än 100kr ner från den betydligt snabbare Intel Pentium 3,0GHz. Moderkorten bara marginellt billigare än t.ex. H81 för Intel.

Provade bygga ett system med ssd, 4gb minne och windows... hamnade några få hundralappar under en riktig dator med Intel Pentium.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Med tanke på hur mycket mer prestanda man kan få för knappa hundralappar mer så känns denna plattformen ganska så död redan innan den lanserades. AMD snälla satsa på prestandasegmentet.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Smakråd

Hej jag har suttit och vänta på denna plattform nu av 2st anledningar så tänkte kolla med er om vad ni säger och tycker.

1) Surf/Youtube/Spotify/Facebook till plastmorsan.
En billig dator som klarar av allt vardagligt, tyst och stabil.

2) Server till mig och skrubben som klarar av FreeNAS/Plex/FTP med 3-4 diskar.
Tyst och sval som klarar av den uppgiften.

Det jag hade tänkt var:
MSI AM1I mITX MSI AM1I mITX
CPU AMD Athlon 5350, 3.05 GHz
för runt 800pix (sen resten)

Eller ska man köra på som Anandtech tipsade om
AMD A4 5300 3,4 Ghz FM2
MSI A78M-E35 FM2+ A78 mATX
för runt 900pix?
Den har ju 65w istället för 25w så lär ju dra mer som server och även kräva mer kylning osv..

Vad tycker ni?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av slusk:

Hej jag har suttit och vänta på denna plattform nu av 2st anledningar så tänkte kolla med er om vad ni säger och tycker.

1) Surf/Youtube/Spotify/Facebook till plastmorsan.
En billig dator som klarar av allt vardagligt, tyst och stabil.

2) Server till mig och skrubben som klarar av FreeNAS/Plex/FTP med 3-4 diskar.
Tyst och sval som klarar av den uppgiften.

Det jag hade tänkt var:
MSI AM1I mITX MSI AM1I mITX
CPU AMD Athlon 5350, 3.05 GHz
för runt 800pix (sen resten)

Eller ska man köra på som Anandtech tipsade om
AMD A4 5300 3,4 Ghz FM2
MSI A78M-E35 FM2+ A78 mATX
för runt 900pix?
Den har ju 65w istället för 25w så lär ju dra mer som server och även kräva mer kylning osv..

Vad tycker ni?

Till lättare hemma dator så kommer dessa fungera utmärkt, är personen lagom nöjd med en av de snabbaste surfplattorna i prestanda så är dessa processorer snabbare men bara måttligt.

Blir personen förbannad på slöa Mobiler(toppmodellerna) och surfplattors så är det mer värt att gå på big-core Kaveri eller Intel Pentium/Celeron.

Kika på hur många Sata som finns, tror de flesta endast har 2Sata så filserver är lite svårare att nå med dessa tror jag.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Till lättare hemma dator så kommer dessa fungera utmärkt, är personen lagom nöjd med en av de snabbaste surfplattorna i prestanda så är dessa processorer snabbare men bara måttligt.

Blir personen förbannad på slöa Mobiler(toppmodellerna) och surfplattors så är det mer värt att gå på big-core Kaveri eller Intel Pentium/Celeron.

Kika på hur många Sata som finns, tror de flesta endast har 2Sata så filserver är lite svårare att nå med dessa tror jag.

Jo jag vet därför jag kollade på det moderkortet för MSI AM1I mITX har 4st SATA 6,0 Gbit/s vilket borde väl räcka?

Permalänk
Skrivet av slusk:

Jo jag vet därför jag kollade på det moderkortet för MSI A78M-E35 FM2+ A78 mATX har 4st SATA 6,0 Gbit/s vilket borde väl räcka?

Sen kan du sätta in ett kontrollerkort i pci eller pci-e kontakten för ytterligare platser

Som dessa t.ex:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?ca_source=gaw&ca_ace=&ca_...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar