Permalänk
Medlem

Datorn dör oväntat!

Hej killar och tjejer! Jag har haft ett stort problem nu den senaste veckan som jag inte verkar finna någon lösning på :c

Torsdags förra veckan satt jag och lirade CSGO medan jag chillade med en tjejkompis i skype och helt liksom out of nowhere slocknade datorn jag startade den igen och det verkade funka så jag bara spelade och skypade vidare och tänkte inte mer på saken.. Men sen under helgen från fredan till lördagen hände det oftare, och ifall jag inte minns helt fel så var det BARA när jag spelade.. Jag satt uppe från lördan- till söndagsnatten och försökte fixa fram lösningar men, istället lekte jag med BIOS systemet och skulle se ifall det fanns något jag kunde ändra där.. Jag höll på ett bra tag med både BIOS, virus scans, defragmenteringar och system återställningar i safemode och massa annat.. Och jag verkade lösa det.. Men sen idag för ca. 40 minuter sedan startade jag LoL och så fort jag hade laddat upp spelet och skulle börja lira så slocknade datorn igen... :/

Jag startade den igen och likt som förut funkade allt som det skulle och jag kunde avsluta gamet.. Är det någon som skulle ha nån som helst aning om vad felet är? Ni har mina specs i mitt citat om ni undrar om sånt.. btw, det är ingen överhettningshistoria :/

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Frozyy:

Hej killar och tjejer! Jag har haft ett stort problem nu den senaste veckan som jag inte verkar finna någon lösning på :c

Torsdags förra veckan satt jag och lirade CSGO medan jag chillade med en tjejkompis i skype och helt liksom out of nowhere slocknade datorn jag startade den igen och det verkade funka så jag bara spelade och skypade vidare och tänkte inte mer på saken.. Men sen under helgen från fredan till lördagen hände det oftare, och ifall jag inte minns helt fel så var det BARA när jag spelade.. Jag satt uppe från lördan- till söndagsnatten och försökte fixa fram lösningar men, istället lekte jag med BIOS systemet och skulle se ifall det fanns något jag kunde ändra där.. Jag höll på ett bra tag med både BIOS, virus scans, defragmenteringar och system återställningar i safemode och massa annat.. Och jag verkade lösa det.. Men sen idag för ca. 40 minuter sedan startade jag LoL och så fort jag hade laddat upp spelet och skulle börja lira så slocknade datorn igen... :/

Jag startade den igen och likt som förut funkade allt som det skulle och jag kunde avsluta gamet.. Är det någon som skulle ha nån som helst aning om vad felet är? Ni har mina specs i mitt citat om ni undrar om sånt.. btw, det är ingen överhettningshistoria :/

Låter som nätagget är slitet och inte hänger med längre.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Låter som nätagget är slitet och inte hänger med längre.

Är ända lösning att köpa nytt eller kan jag lösa det själv på något sätt? Ifall jag måste köpa nytt kan du rekommendera ett liknande till det jag har nu?

Permalänk

Hade liknande problem med min rigg, hade 780 SLI och ett nytt Corsair RM1000W agg, trodde först det vara en kortet då allt verkade stabilt på ett kort, men snart började datorn dö ändå. Öppnande upp och upptäckte att en av sladdarna lossnat från själva kontakten som gick in i agget, otippat och säkert ovanligt, men kan ju ha hänt dig också, går snabbt att kolla iallafall.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Frozyy:

Är ända lösning att köpa nytt eller kan jag lösa det själv på något sätt? Ifall jag måste köpa nytt kan du rekommendera ett liknande till det jag har nu?

Har du garanti kvar så kan kanske butiken kika på nätagget och ge ersättningsnätagg.
På ditt nuvarande system så klarar du dig på 400W så skulle rekommendera ett bra klenare agg men av bättre kvalité. XFX gör jäkligt bra och prisvärda agg, alltid Seasonic som anses vara en av de bästa fabrikanterna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Har du garanti kvar så kan kanske butiken kika på nätagget och ge ersättningsnätagg.
På ditt nuvarande system så klarar du dig på 400W så skulle rekommendera ett bra klenare agg men av bättre kvalité. XFX gör jäkligt bra och prisvärda agg, alltid Seasonic som anses vara en av de bästa fabrikanterna.

Ah okej.. Men är du verkligen säker att det är problemet? Jag menar, den kan vara igång i flera dagar om jag låter den vara igång, och använda hur mycket som helst kan jag också.. När den stängs av som den gör då är det bara när jag spelar :/

Permalänk
Skrivet av Frozyy:

Ah okej.. Men är du verkligen säker att det är problemet? Jag menar, den kan vara igång i flera dagar om jag låter den vara igång, och använda hur mycket som helst kan jag också.. När den stängs av som den gör då är det bara när jag spelar :/

låna nåt nätagg fån nån du vet funkar. sen får du problem igen så blir det byta ut nästa komponent

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Kollat temperaturer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Kollat temperaturer?

http://prntscr.com/38g36n

Permalänk
Medlem

Låter som att tjejbaciller smittar genom Skype nuförtiden ;P Nej, men allvarligt talat är det en legitim fråga som MuffinManxD ställde. Hur utesluter du temperaturfrågan? Men oavsett, kan du återskapa problemet genom annan belastning eller är det bara genom just CS:GO? Har du andra spel/processer som är ännu mer krävande av CPU/GPU (således wattkonsumtion)?

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanananaBatman:

Låter som att tjejbaciller smittar genom Skype nuförtiden ;P Nej, men allvarligt talat är det en legitim fråga som MuffinManxD ställde. Hur utesluter du temperaturfrågan? Men oavsett, kan du återskapa problemet genom annan belastning eller är det bara genom just CS:GO? Har du andra spel/processer som är ännu mer krävande av CPU/GPU (således wattkonsumtion)?

Ungefär alla enheter i datorn håller 25°-35° när jag gamar går processorn upp till 25°-40° och andra enheter håller ungefär samma värde + 5°
Uhm jag har en youtube kanal där jag editar CoD men den stängs aldrig av då, det jag spelar för det mest är väl typ CS:GO, League, Diablo 3 och Minecraft

Permalänk
Skrivet av Frozyy:

Ungefär alla enheter i datorn håller 25°-35° när jag gamar går processorn upp till 25°-40° och andra enheter håller ungefär samma värde + 5°
Uhm jag har en youtube kanal där jag editar CoD men den stängs aldrig av då, det jag spelar för det mest är väl typ CS:GO, League, Diablo 3 och Minecraft

finns ju program för att stresstesta. får du inga krasher då så kan du börja kolla varför vissa spel krashar.
Furmarks. prime95. memtest. catzilla
så du använder HWinfo, HWmonitor, aida64, för att kolla temp du kan ju också se antal watt som cpu'n drar + gpu.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

finns ju program för att stresstesta. får du inga krasher då så kan du börja kolla varför vissa spel krashar.
så du använder HWinfo, HWmonitor, aida64, du kan ju också se antal watt som cpu'n drar + gpu.

använder bara HWMonitor av de alla
http://gyazo.com/c34ff70d6ee8349d65fd0b4a1e9d934b

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

finns ju program för att stresstesta. får du inga krasher då så kan du börja kolla varför vissa spel krashar.
Furmarks. prime95. memtest. catzilla
så du använder HWinfo, HWmonitor, aida64, för att kolla temp du kan ju också se antal watt som cpu'n drar + gpu.

Jag testade AIDA64 för en stresstest men inget hände :/

Permalänk
Skrivet av Frozyy:

Jag testade AIDA64 för en stresstest men inget hände :/

catzilla är ju egentligen benchmark men den pressar datorn rätt hårt.
annars furmark + prime 95

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

catzilla är ju egentligen benchmark men den pressar datorn rätt hårt.
annars furmark + prime 95

eh.. vilken rekommenderar du? :s

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Frozyy:

Är ända lösning att köpa nytt eller kan jag lösa det själv på något sätt? Ifall jag måste köpa nytt kan du rekommendera ett liknande till det jag har nu?

Testa någon annans nätagg. Enda sättet.

Skrivet av Frozyy:

eh.. vilken rekommenderar du? :s

Båda samtidigt, maxa CPU & GPU.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag hade samma fel en gång. Hade för dåligt nätaggregat så bytte det sen funkade det utan fel. När jag frågade efter detta så sa folk också att jag skulle kolla igenom ifall det fanns någon drivrutin som kunde vara dåligt installerad eller nåt så testa kolla det med. En annan simpel sak är med att du håller datorn dammfri, sett folk där deras datorer stängts av oregelbundet då det kan gå veckor mellan, av någon konstig anledning så var det att datorn hade för mycket damm. Men dom såg inget av det på tempen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Jag hade samma fel en gång. Hade för dåligt nätaggregat så bytte det sen funkade det utan fel. När jag frågade efter detta så sa folk också att jag skulle kolla igenom ifall det fanns någon drivrutin som kunde vara dåligt installerad eller nåt så testa kolla det med. En annan simpel sak är med att du håller datorn dammfri, sett folk där deras datorer stängts av oregelbundet då det kan gå veckor mellan, av någon konstig anledning så var det att datorn hade för mycket damm. Men dom såg inget av det på tempen.

Anledningar till att datorn stängs av helt oväntat så måste vara nätagget.. Jag snackade t.o.m med killen som satte ihop datorn till mig och han trodde detsamma.. Jag hade ju gjort en virus scan, defragat, CCleanat, återställa registret och uppdaterat alla drivrutiner.. Städa inuti datorn gjorde jag i lördags förra veckan..

Permalänk
Medlem

Har liknande problem. Ibland händer det ofta och ibland kan det dröja någon vecka osv.

Skärmen blir bara helt svart, fläktarna fortsätter att gå och när jag startar om datorn så visar den innan windows laddas in att "Overclocking failed" så måste jag ställa om BIOS.

Just nu använder jag:

Corsair HX 650w
ASUS M4A87TD/USB3 AM3 socket
AMD Phenom II X4 @ 3.4Ghz
Gigabyte GeForce GTX 570

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frozyy:

Anledningar till att datorn stängs av helt oväntat så måste vara nätagget.. Jag snackade t.o.m med killen som satte ihop datorn till mig och han trodde detsamma.. Jag hade ju gjort en virus scan, defragat, CCleanat, återställa registret och uppdaterat alla drivrutiner.. Städa inuti datorn gjorde jag i lördags förra veckan..

Hur gjorde du när du städade inuti datorn?

Permalänk
Medlem

Kan också ge ett liknande exempel.

Hade problem för någon vecka sedan efter att jag bytt moderkort och ram, datorn startade endast ~1/10 efteråt. Den gång den startade hade jag inga problem men att få igång den igen efter en restart var det inte på tal om. Testade allt möjligt och visade sig till slut att nätagget var slutkört. Kunde tvinga igång nätagget utan load med ett gem i 24pins kontakten men att ex. endast koppla in moderkortet och cpun så gjorde att psun slog av inom 2sek.

En ny psu gjorde att datorn startade genast och har inte haft några problem sedan dess.

tl;dr Enligt egen erfarenhet så är det troligtvis nätagget som krånglar om datorn slår av / inte startar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Hur gjorde du när du städade inuti datorn?

Dammsög botten av den resten använda jag typ en sån liten bomullstuss :s är det fel elr? :s

Permalänk
Skrivet av Frozyy:

Dammsög botten av den resten använda jag typ en sån liten bomullstuss :s är det fel elr? :s

ha för vana att inte damsuga datorn

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

ha för vana att inte damsuga datorn

Det var bara på botten ^^ kom inte i kontakt mot fläktar elr något liknande.. Dessutom var detta efter datorn började bli såhär, så efter städningen har den inte direkt blivit försämrad :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frozyy:

Anledningar till att datorn stängs av helt oväntat så måste vara nätagget.. Jag snackade t.o.m med killen som satte ihop datorn till mig och han trodde detsamma.. Jag hade ju gjort en virus scan, defragat, CCleanat, återställa registret och uppdaterat alla drivrutiner.. Städa inuti datorn gjorde jag i lördags förra veckan..

Men då är det bara att byta det då, de flesta tror det kan vara det, de är inte speciellt dyra.
Sry men missade att du hade skrivit det. Men försök undvik dammsuga en dator. Använd helst tryckluft och håll fläktarna stilla om du blåser på dem. Många som råkar komma för nära och förstöra datorn med dammsugarröret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Men då är det bara att byta det då, de flesta tror det kan vara det, de är inte speciellt dyra.
Sry men missade att du hade skrivit det. Men försök undvik dammsuga en dator. Använd helst tryckluft och håll fläktarna stilla om du blåser på dem. Många som råkar komma för nära och förstöra datorn med dammsugarröret

Det är lugnt, aa jag vet ^^ ok trodde inte det var så jättefarligt att göra det på bara botten :x

Permalänk
Skrivet av Frozyy:

Det var bara på botten ^^ kom inte i kontakt mot fläktar elr något liknande.. Dessutom var detta efter datorn började bli såhär, så efter städningen har den inte direkt blivit försämrad :/

hur länge har du haft agget?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Har exakt samma problem. Uteslutit; virus, överhettning.

Innan jag köper ett nytt nätaggregat ska jag prova ta loss allt och koppla om det. Det kan vara Thermal Paste som måste bytas eller att det finns något glapp någonstans. Min kompis hade detta problem och sa att han löste problemet så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frozyy:

Det är lugnt, aa jag vet ^^ ok trodde inte det var så jättefarligt att göra det på bara botten :x

Det är aldrig fel att dammsuga botten om du är verkligen försiktig men sen så är det inte riktigt där som du ska fokusera att få bort dammet, dammet brukar mest täppa till kylflänsarnas luftflöde, så det är där du ska få bort dammet, vid fläktarna. Ska du vara extra noggrann kan du ta en dålig tandborste och putsa bort dammet som fastnar på vingarna på fläktarna. Du kan testa blåsa försiktigt rätt in i nätagget, där brukar det vara mängder med damm som kan förstöra, men se till så du inte sätter för mycket fart på fläkten, men testa det, det kanske tom hjälper mot felet.