Bra externt ljudkort för hörlurar! Tips sökes!

Permalänk
Medlem

Bra externt ljudkort för hörlurar! Tips sökes!

Hej!

Jag söker tips på ett bra externt ljudkort med bas-förstärnings möjligheter.

Jag har tidigare köpt ett 5.1 Creative SoundBlaster men det låter skit!
Det fungerade hyffsat när jag med de gamla hörlurarna inte trycker i hela kontakten utan lämnar en bit utanför.
Men trycker man i hela så låter det hemskt och med mina nya lurar (QPAD QH-90) måste man ha hela kontakten i.
Med mina 5.1 högtalare låter det hyffsat dock. Men inte i närheten av vad ljudkortet i gamla datorn presterade. (Soundblaster game xtreme).

Dessutom fungerar inte programvaran som den ska utan lägger av ibland.

Får ej plats med ett internt ljudkort tyvärr.
Så tips på ett BRA externt ljudkort för spel och musik tas tacksamt emot!

Visa signatur

Datorn: Asus Maximus Formula IX, Delid Intel 7700k, Asus Geforce 1080ti Poseidon, G.Skill Tridentz RGB 32GB CL15 3000Mhz, Custom Vattenkylning

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=89pjq1mGstA
kan vara värt att kolla på.
finns för ca 1700-1800 på ebay.

Permalänk
Medlem

Kan rekomendera Asus Xonar U7! Jag kör med det och har likadana hörlurar som dig. Fungerar riktigt fint, och det ljudkortet har en inbyggd dac för att ge hörlurar mer kräm.

/ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem

Tack så mycket!

Jag ska kolla dessa!

Visa signatur

Datorn: Asus Maximus Formula IX, Delid Intel 7700k, Asus Geforce 1080ti Poseidon, G.Skill Tridentz RGB 32GB CL15 3000Mhz, Custom Vattenkylning

Permalänk
Rekordmedlem

Du har ju inga hörlurar utan ett headset så kopplar du in det via rätt kontakt eller blandar du 3 och 4 poligt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hmm är inte säker på hur du menar, men om du menar kontakten ser den 3 polig ut på headsetet.
De gamla hörlurarna/headsettet ser 4 poliga ut. Hur som låter det skit om man har hela kontakten i.

Du får ursäkta att jag är ganska "grön" på detta med headset.

Visa signatur

Datorn: Asus Maximus Formula IX, Delid Intel 7700k, Asus Geforce 1080ti Poseidon, G.Skill Tridentz RGB 32GB CL15 3000Mhz, Custom Vattenkylning

Permalänk
Rekordmedlem

Om man har fel kontakter så anluter man ibland mikrofonen i hörlursutgången och då kan det bli rättkopplat om man inte trycker in kontakten hela vägen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okey, nej det är inte problemet.

Efter lite testande fram och tillbaka känns det som att gamla Wesc hörlurarna (som är otroligt osköna och billigare än Qpad) spelar bättre än Qpad. (om man inte trycker in hela den 4-poliga kontakten)

Qpad-90 har en 3polig kontakt tydligen och jag fattar inte hur den kan ha ett så mjäkigt ljud i jämförelse när de är dyrare och har fått så bra resultat i alla tester. Man säger att den har "bra tryck i basen" och "bra mellan och diskant". Jag tycker ljudet flyter ihop och att basen är lam. Diskanten är väldigt "SSS"-ig.

Kanske är det ljudkortets kontakt som det är fel på eftersom man inte kan ha en 4 polig kontakt i hela vägen. Kanske medför det att även en 3 polig kontakt spelar skräp?

Visa signatur

Datorn: Asus Maximus Formula IX, Delid Intel 7700k, Asus Geforce 1080ti Poseidon, G.Skill Tridentz RGB 32GB CL15 3000Mhz, Custom Vattenkylning

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan ju vara nått fel på kontakterna också, det vore bra om du kunde prova mot garanterat hela prylar och ett par hel bra lurar i ljudkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja, jag har mixtrat lite med mina olika lurar och ljudkortet.
Startade om datorn för att komma åt ljudkortets programvara och dess equalizer. (kassa drivrutiner)
Lekte runt lite så jag fick QH-90 låta hyffsat bra med basen, men fortfarande finns mycket att önska,
speciellt med mellan och diskanten som flyter ihop och låter billig.
Dock så låter de gamla (som tidigare lät bättre utan EQ) skräp med denna EQ inställning.
Så olika det kan vara bara för några små justeringar.
Hur som helst har jag beställt en O2+Odac combo från Headnhifi.com som jag hoppas kan göra saken lite bättre.
Kanske kan man koppla ihop den med ljudkortet på något sätt så jag kan dra nytta utav EQ:n?

Visa signatur

Datorn: Asus Maximus Formula IX, Delid Intel 7700k, Asus Geforce 1080ti Poseidon, G.Skill Tridentz RGB 32GB CL15 3000Mhz, Custom Vattenkylning

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dave_001:

Ja, jag har mixtrat lite med mina olika lurar och ljudkortet.
Startade om datorn för att komma åt ljudkortets programvara och dess equalizer. (kassa drivrutiner)
Lekte runt lite så jag fick QH-90 låta hyffsat bra med basen, men fortfarande finns mycket att önska,
speciellt med mellan och diskanten som flyter ihop och låter billig.
Dock så låter de gamla (som tidigare lät bättre utan EQ) skräp med denna EQ inställning.
Så olika det kan vara bara för några små justeringar.
Hur som helst har jag beställt en O2+Odac combo från Headnhifi.com som jag hoppas kan göra saken lite bättre.
Kanske kan man koppla ihop den med ljudkortet på något sätt så jag kan dra nytta utav EQ:n?

Eq kan du använda om du vill men inte den i ljudkortet, de brukar för övrigt vara rätt grova och tämligen obrukbara, men kolla på eq apo
http://sourceforge.net/projects/equalizerapo/ det är den bästa mjukvarueqn idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för tipsen! Guld värt!

Visa signatur

Datorn: Asus Maximus Formula IX, Delid Intel 7700k, Asus Geforce 1080ti Poseidon, G.Skill Tridentz RGB 32GB CL15 3000Mhz, Custom Vattenkylning