Geforce och Radeon med nya drivrutiner

Permalänk
Melding Plague

Geforce och Radeon med nya drivrutiner

Nya drivrutiner kan ibland röra om ordentligt i prestandatabellerna. SweClockers tar temperaturen på grafikkortsutbudet och laddar testsystemen med den senaste mjukvaran.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

blir det något stor skillnad om man kör 3x grafikkort vs 2x grafikkort (När man spelar)?

Permalänk
Medlem

Känslan är att Emil aldrig mer vill behöva se åt BF4?

Permalänk
Medlem

Ni skippar SSAA i Metro LL, någon anledning till det? Det är ju ändå en sak som ger en del skillnad rent grafiskt.

Permalänk
Entusiast

Riktigt trevligt med färska benchmarks såhär spontant, lagom för en uppdatering nu tycker jag

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

När släpps 14.4 Betan? Hemsidan har ingen information om denna eller vad den innehåller för godis.

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Musikälskare

Dum fråga men varför vill man köra en beta? Kan ju innehålla massa buggar?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Faulisto:

Ni skippar SSAA i Metro LL, någon anledning till det? Det är ju ändå en sak som ger en del skillnad rent grafiskt.

Inställningarna ska fungera över ett ganska brett spektrum av kort - från enklare modeller i mellanklassen till varianter med flera grafikprocessorer. SSAA blir helt enkelt så tungt att resultaten i många fall blir rena skräpet utan möjlighet till vettiga jämförelser, därför har vi valt att hoppa över.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Bra test. Synd att ni inte testade överklockat. Generellt drar nvidias kort ifrån då med stockkylare.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av flashen:

Dum fråga men varför vill man köra en beta? Kan ju innehålla massa buggar?

Kan också innehålla fixar på tidigare buggar som den skarpa versionen fortfarande har

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Redundant:

När släpps 14.4 Betan? Hemsidan har ingen information om denna eller vad den innehåller för godis.

Jag har faktiskt ingen aning om när AMD släpper publikt. Den stora nyheten är antagligen stöd för R9 295X2, AMD gav i alla fall ingen ytterligare ändringslogg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

får man fråga hur många timmar ni la ut på detta testet?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Gillar det när det är jämt skägg mellan tillverkarna och mer en smaksak vilket kort man väljer. Synd bara att FX serien släpar efter, annars hade jag varit sjukt nöjd idag

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Konsolgrävare

har jag missat något? har ni recenserat Titan black?

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av kevve1:

får man fråga hur många timmar ni la ut på detta testet?

Med handen på hjärtat, inte så enormt många utöver recensionen av Radeon R9 295X2. Vi kompletterade med ett par ytterligare konfigurationer, framför allt enskilda grafikkort.

Egentligen är vitsen med uppdateringen framför allt intern - vi vill ha siffrorna till vårens tester. När de ändå ligger där kan vi ju dock lika gärna dela med oss.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tyvar1:

har jag missat något? har ni recenserat Titan black?

Titan Black är bara ett GTX 780Ti med 6GB vram.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Redundant:

Kan också innehålla fixar på tidigare buggar som den skarpa versionen fortfarande har

Ja jo men tänkte mest att en beta har nya tillägg och på så sätt tillför otestade buggar

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Discokungen

Mysig genomgång! Synd att jag mest spelar indiespel men av det jag spelat, inklusive Anno 2070, så har jag noll problem med micro stuttering i crossfire eller singelkort. Men sen kör jag 60Hz också.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Kul att se slutsaterna och jämförelser mellan nya billiga kort och äldre flaggskepp. Utvecklingen går verkligen framåt

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Mysig genomgång! Synd att jag mest spelar indiespel men av det jag spelat, inklusive Anno 2070, så har jag noll problem med micro stuttering i crossfire eller singelkort. Men sen kör jag 60Hz också.

Gud vad skönt, då vet vi att du inte stör dig på micro stutter. Som jag undrat hur det låg till med det!

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av BiffenL:

Gud vad skönt, då vet vi att du inte stör dig på micro stutter. Som jag undrat hur det låg till med det!

Har du en dålig dag?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Har du en dålig dag?

Absolut inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiffenL:

Gud vad skönt, då vet vi att du inte stör dig på micro stutter. Som jag undrat hur det låg till med det!

Flamso menar nog att han inte stött på det eller åtminstone inte upplevt det. Inte att han ser det och inte bryr sig.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Flamso menar nog att han inte stött på det eller åtminstone inte upplevt det. Inte att han ser det och inte bryr sig.

BiffenL menade nog att det faktiskt inte är alla som stör sig på micro stuttering även om det finns där.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Med handen på hjärtat, inte så enormt många utöver recensionen av Radeon R9 295X2. Vi kompletterade med ett par ytterligare konfigurationer, framför allt enskilda grafikkort.

Egentligen är vitsen med uppdateringen framför allt intern - vi vill ha siffrorna till vårens tester. När de ändå ligger där kan vi ju dock lika gärna dela med oss.

Skickades från m.sweclockers.com

Får man då följa upp med frågan hur många timmar ni lade på recensionen av R9 295X2?

Inga dåliga recensioner ni dragit till med denna veckan:)

Permalänk
Medlem

Trodde man skulle jämföra drivrutiner vid release av kort respektive vad det ger nu med mer utvecklade drivisar... eller har jag missat nåt?

//Lasse

Permalänk
Medlem

Nästan lite nostalgi när ni skriver om 5870/5970!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Trevligt att se GTX 780 Ti toppar dom flesta tester.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Intressant att 780Ti och Black ligger så jämt trots skillnaden i vram.

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Flamso menar nog att han inte stött på det eller åtminstone inte upplevt det. Inte att han ser det och inte bryr sig.

Sist jag läste något så försvinner nästan microstutter helt med fler än två grafikkort hos båda lagen.