råd om speldator för ca 10000

Permalänk

råd om speldator för ca 10000

Hej! Sista kollen nu innan jag beställer, hade ni ändrat någonting i denna kundkorg för min budget? Kommer eventuellt att överklocka. Operativsystem fixar jag och jag sätter ihop datorn själv. Tog bara en SSD för jag känner att 250GB räcker för mig på denna dator så länge jag har kvar min bärbara. Datorn kommer mest användas till spelande.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6689964/2014-04-20

Permalänk
Medlem

absolut inte värt det att lägga ut 10 000kr för cs på lägsta inställningar. du kan köpa i stort sett vad som helst.

Permalänk
Medlem

CS go har inga höga systemkrav.
Men köp inte för billig dator ifall du vill spela mer krävande spel senare.

Men för 8000kr +/- beroende på om du bygger själv eller inte.

Permalänk
Skrivet av versions:

absolut inte värt det att lägga ut 10 000kr för cs på lägsta inställningar. du kan köpa i stort sett vad som helst.

Skrivet av SUMITOMO:

CS go har inga höga systemkrav.
Men köp inte för billig dator ifall du vill spela mer krävande spel senare.

Men för 8000kr +/- beroende på om du bygger själv eller inte.

ja jag vill ju ha lite att gå på ifall jag utökar mitt spelande, samt att jag är lite smått prylbög så vill inte bara ha vad som helst men kring 7-8k är lagomt alltså?

Permalänk
Medlem

Vet inte exakt vad CS Go kräver men en speldator av typen typisk använder idag 4670K/760.
De blir 4000 tillsammans plus ett moderkort för cirka 1000. Chassi, 8GB 1600 MHz minnen, ett nätaggregat och DVD går på en tusenlapp som minst på Prisjakt och då är allting i datorn Asus, Corsair, Intel, MSI det vill säga inga okända märken.
Då saknas bara HDD/SSD. 1TB HDD (Western Digital) kostar 500 och SSD (Samsung) blir 700/1200 för 120/250GB typ.
Så för typ 7200 plus minus lite grann exklusive OS (150 spänn för studenter) går det att nog att ordna en hel dator med allt vad nutiden har att erbjuda.

Sedan går de flesta med lite schysstare chassi, moderkort, nätaggregat och minnen och då blir det väl en tusing extra och vi är uppe i standardsumman 8000.
Det när nästan så att man skäms när man lade 15k på sin egen dator. Idag hade den iofs bara kostat 13000 idag men jag brände cirka två tusen på en 4770K för att testa i7 (inte värt) och av en slump blev det 16GB minne också (inte värt). Sedan har jag vattenkylning för en tusing som inte varit till så stor nytta ännu men som jag hoppas att sätta till mer nytta snart. Då är man nere i ca 10k vilket är ungefär hur stark min dator är egentligen.

Men men efter mer än ett halvårs noga bevakning av marknaden så lär man sig en del.

Permalänk
Skrivet av Msch:

Vet inte exakt vad CS Go kräver men en speldator av typen typisk använder idag 4670K/760.
De blir 4000 tillsammans plus ett moderkort för cirka 1000. Chassi, 8GB 1600 MHz minnen, ett nätaggregat och DVD går på en tusenlapp som minst på Prisjakt och då är allting i datorn Asus, Corsair, Intel, MSI det vill säga inga okända märken.
Då saknas bara HDD/SSD. 1TB HDD (Western Digital) kostar 500 och SSD (Samsung) blir 700/1200 för 120/250GB typ.
Så för typ 7200 plus minus lite grann exklusive OS (150 spänn för studenter) går det att nog att ordna en hel dator med allt vad nutiden har att erbjuda.

Sedan går de flesta med lite schysstare chassi, moderkort, nätaggregat och minnen och då blir det väl en tusing extra och vi är uppe i standardsumman 8000.
Det när nästan så att man skäms när man lade 15k på sin egen dator. Idag hade den iofs bara kostat 13000 idag men jag brände cirka två tusen på en 4770K för att testa i7 (inte värt) och av en slump blev det 16GB minne också (inte värt). Sedan har jag vattenkylning för en tusing som inte varit till så stor nytta ännu men som jag hoppas att sätta till mer nytta snart. Då är man nere i ca 10k vilket är ungefär hur stark min dator är egentligen.

Men men efter mer än ett halvårs noga bevakning av marknaden så lär man sig en del.

Tack så hemskt mycket för ett utförligt svar! Ska kika vidare på det du skrev!

Permalänk

Detta är vad jag knåpat ihop, är det någonting ni skulle ändra på som är onödigt bra i jämförelse med det andra eller mer prisvärt osv?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6672484/2014-04-13

Permalänk
Medlem

Byt till Z87-G45 Gaming (alternativt ett MSI Z87-G41 Pc Mate för 839 men dubbelkolla då dess specs eftersom den uppenbarligen saknar ett och annat) och XFX Core 550W.
Annars ser det bra ut.

Permalänk

Okej tack! Är extrafläkt nödvändigt? Ser att vissa tar med det i sina kundvagnar

Permalänk
Medlem

Jag vet faktiskt inte. Det är inte NÖDVÄNDIGT, men jag har aldrig använt stock-kylaren på 4670K så jag vet inte hur mycket den låter när man spelar. En billig kylare för några hundralappar som Hyper 212 Evo skulle kunna vara tystare. Om den är särskilt mycket tystare vore det väl investerat, sedan tillåter det överklockning.
Går ju alltid att byta till senare med lite meck.

Permalänk

Denna dator ser det ut att bli nu, känns bra för mig men är ändå lite osäker. Höjde budgeten för datorn lite. Någon som har synpunkter på denna dator?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6699179/2014-04-23

EDIT: fick detta förslag av en kille på inet.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6700172/joakim-special

Vilken av dessa 2 hade ni valt? Vet att 780 finns billigare på netonnet men behöver hjälp med vilken av dessa 2 jag ska välja