Guide : Är din SSD helt död? Kör den i ugnen!

Permalänk

Guide : Är din SSD helt död? Kör den i ugnen!

Tjenare, ville bara dela med mig av hur jag fick min Corsair Force GT 120GB att fungera efter att den var helt död och inte hittades i BIOS!

Det började för ca 2 månader sen när min SSD fick bluescreen ovanligt ofta och jag visste inte varför men någon vecka efter dog den och hittades inte I min BIOS, jag googlade efter lösningar men hittade inget och ville inte lämna in den på lagning så jag skruvade isär den och inspekterade om det var några synliga fel på den vilket det inte var men de gröna och röda ledsen i den lyste och sandforce chippet blev lite varmt men jag kunde inte göra någo åt det och skaffade mig en Samsung 840 Pro 120GB medans min Force GT fick ligga på en hylla.

Men för några dagar sen var det vårstädning och jag tittade på min gamla SSD ett bra tag och tänkte "Det är ju helt otroligt att den inte fungerar jag måste testa att göra något annars den blir den nog en bra tavla på väggen!"
Jag tog SSD kretskortet, gick in till köket och satte på ungen på snabb läget och 250C och lät den värmas upp, sen så tog jag en plåt och gjorde små aliminium folie bollar som den låg på med sandforce chippet uppåt!
När ugnen var 250C så satte jag i plåten och väntade ca 3 minuter och kollade så att alla lödpunkter var silvriga för att de smält, sen tog jag ut plåten och lät den svalna. (En aliminium boll rullade under sata+ström kontakts delen och gjorde den lös men det påverkar ju inte funktionen.)

Sen satte jag i den i våran köks laptop och tro det eller ej men det bootade upp direkt! Så jag installerade om den och nu har den laptopen en SSD som fungerar!

Den har inte fått bluescreens och har sin prestanda kvar! Kan rekommendera alla er med döda SSD diskar att testa det här som sista utväg, fick min idé från att vissa laptops kan lagas med att vara i ugnen men då nämner de att det ska vara ca 225C i kanske 15 minuter vilket jag inte tror på. 3 minuter fungerade utmärkt för mig!

Kort Recept :
Tid : Ca 10minuter
Material : Död SSD, Mejsel, Aliminuimfolie

1. Sätt ugnen på snabb värme i 250C och vänta tills den blir värm men behåll snabb värmen på hela tiden.

2. Skruva isär SSD chassit och gör små bollar av aliminium folie som du sen lägger SSD kretskortet på med sandforce chippet upp. (Se till att bollarna inte täcker några lödpunkter!)

3. Ta in plåten i mitten eller lite högre i ugnen och ha koll på SSD'n hela tiden, efter ca 3 minuter kommer alla lödpunkter se silvriga ut. Stäng då av värmen och öppna luckan, glöm inte att ventilera ut värmen!

4. När SSD'n är lite kallare lägg den på en handduk och vänta några tills den är ljummen eller kall. Den kommer trodligen göra knäck ljud som är väldigt intressanta att lyssna på.

5. Testa den i en dator, har du tur fungerar den! Annars så kan du testa att köra den i ugnen igen under en längre tid (ca 5 minuter) då vissa lödningar har svårare för att smälta kan det behövas.

La till en poll för de some har testat det här!

Visa signatur

Jag äger ett Oculus Rift DK2!
Dator:
i7-4790K@4.7GHz med Noctua NH-U14S | ASUS Z97-A | ASUS R9 290X | Samsung 840 Pro 128gb | Western Digital Red 3TB | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppoolliiss:

Tjenare, ville bara dela med mig av hur jag fick min Corsair Force GT 120GB att fungera efter att den var helt död och inte hittades i BIOS!

Det började för ca 2 månader sen när min SSD fick bluescreen ovanligt ofta och jag visste inte varför men någon vecka efter dog den och hittades inte I min BIOS, jag googlade efter lösningar men hittade inget och ville inte lämna in den på lagning så jag skruvade isär den och inspekterade om det var några synliga fel på den vilket det inte var men de gröna och röda ledsen i den lyste och sandforce chippet blev lite varmt men jag kunde inte göra någo åt det och skaffade mig en Samsung 840 Pro 120GB medans min Force GT fick ligga på en hylla.

Men för några dagar sen var det vårstädning och jag tittade på min gamla SSD ett bra tag och tänkte "Det är ju helt otroligt att den inte fungerar jag måste testa att göra något annars den blir den nog en bra tavla på väggen!"
Jag tog SSD kretskortet, gick in till köket och satte på ungen på snabb läget och 250C och lät den värmas upp, sen så tog jag en plåt och gjorde små aliminium folie bollar som den låg på med sandforce chippet uppåt!
När ugnen var 250C så satte jag i plåten och väntade ca 3 minuter och kollade så att alla lödpunkter var silvriga för att de smält, sen tog jag ut plåten och lät den svalna. (En aliminium boll rullade under sata+ström kontakts delen och gjorde den lös men det påverkar ju inte funktionen.)

Sen satte jag i den i våran köks laptop och tro det eller ej men det bootade upp direkt! Så jag installerade om den och nu har den laptopen en SSD som fungerar!

Den har inte fått bluescreens och har sin prestanda kvar! Kan rekommendera alla er med döda SSD diskar att testa det här som sista utväg, fick min idé från att vissa laptops kan lagas med att vara i ugnen men då nämner de att det ska vara ca 225C i kanske 15 minuter vilket jag inte tror på. 3 minuter fungerade utmärkt för mig!

Kort Recept :
Tid : Ca 10minuter
Material : Död SSD, Mejsel, Aliminuimfolie

1. Sätt ugnen på snabb värme i 250C och vänta tills den blir värm men behåll snabb värmen på hela tiden.

2. Skruva isär SSD chassit och gör små bollar av aliminium folie som du sen lägger SSD kretskortet på med sandforce chippet upp. (Se till att bollarna inte täcker några lödpunkter!)

3. Ta in plåten i mitten eller lite högre i ugnen och ha koll på SSD'n hela tiden, efter ca 3 minuter kommer alla lödpunkter se silvriga ut. Stäng då av värmen och öppna luckan, glöm inte att ventilera ut värmen!

4. När SSD'n är lite kallare lägg den på en handduk och vänta några tills den är ljummen eller kall. Den kommer trodligen göra knäck ljud som är väldigt intressanta att lyssna på.

5. Testa den i en dator, har du tur fungerar den! Annars så kan du testa att köra den i ugnen igen under en längre tid (ca 5 minuter) då vissa lödningar har svårare för att smälta kan det behövas.

Lite som att baka ett grafikkort då

Kom du på detta själv ?

Garantin till tillverkaren brukar ju annars vara typ 3-5år så är inte disken äldre än så, är det väl bättre att lämna en RMA på SSD;n så får man en helt ny på posten tre veckor senare.
Tveksamt om man kan göra det om nu bakat den.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Lite som att baka ett grafikkort då

Kom du på detta själv ?

Garantin till tillverkaren brukar ju annars vara typ 3-5år så är inte disken äldre än så, är det väl bättre att lämna en RMA på SSD;n så får man en helt ny på posten tre veckor senare.
Tveksamt om man kan göra det om nu bakat den.

Ja, kom på det själv efter jag hade läst om laptop moderkort som kan lagas av en tur i ugnen men jag skulle inte köra ett moderkort 20minuter i ugnen som det står på vissa sidor.

Det här är för de som inte har ork eller vill lämna in den på RMA, självklart så ska man lämna in den om man vill men jag orkade inte med Corsair då de verkar lite "oproffsiga" av sina forum att dömma.
Tror inte att RMA efter att man har öppnat den gör företagen glada.

Visa signatur

Jag äger ett Oculus Rift DK2!
Dator:
i7-4790K@4.7GHz med Noctua NH-U14S | ASUS Z97-A | ASUS R9 290X | Samsung 840 Pro 128gb | Western Digital Red 3TB | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Detta är en metod som säkerligen fungerar då jag själv på samma sätt lagat ett moderkort till en PS3 på detta sätt. Jag höjder dock ett varningens finger. Av egenerfarenhet vet jag att denna typ av fix inte brukar hålla säkert länge. När jag höll på med detta så hittade jag en lång och utförlig artikel om återupphettning av lödpunkter av vad detta innebar om man inte kyler på rätt sätt, har allt i perfekt plan osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppoolliiss:

Ja, kom på det själv efter jag hade läst om laptop moderkort som kan lagas av en tur i ugnen men jag skulle inte köra ett moderkort 20minuter i ugnen som det står på vissa sidor.

Det här är för de som inte har ork eller vill lämna in den på RMA, självklart så ska man lämna in den om man vill men jag orkade inte med Corsair då de verkar lite "oproffsiga" av sina forum att dömma.
Tror inte att RMA efter att man har öppnat den gör företagen glada.

Och givetvis lämnar/skickar man in enheten på RMA innan man öppnat eller bakat.
Faktum är att det är inte svårt att göra en RMA, packa o skicka iväg.
Jag har själv gjort det till flera olika tillverkare och tillvägagångssättet är istort det samma till alla.

Som sagt, tre veckor senare kommer det en rent ny enhet. (och ett par gånger har jag skickat iväg utgångna modeller, och fått en nyare modell

Detta är väl värt att tänk på om man köper begagnat!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Hur varma blir SSD:er under drift egentligen, om man inte kyler på något sätt?
Om dom inte går varma ser jag ingen anledning till att felet skulle komma tillbaka efter denna fix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Hur varma blir SSD:er under drift egentligen, om man inte kyler på något sätt?
Om dom inte går varma ser jag ingen anledning till att felet skulle komma tillbaka efter denna fix.

Om man inte kyler på något sätt så kommer temperaturen gå mot oändligheten.
Ifall du menar att man inte har någon aktiv fläkt eller så som blåser över den så bidrar den naturliga konvektionen av luft till att hålla en SSD på cirka 30-35 grader.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Om man inte kyler på något sätt så kommer temperaturen gå mot oändligheten.
Ifall du menar att man inte har någon aktiv fläkt eller så som blåser över den så bidrar den naturliga konvektionen av luft till att hålla en SSD på cirka 30-35 grader.

Temperaturen stiger, men knappast "mot oändligheten"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Temperaturen stiger, men knappast "mot oändligheten"...

Självklart inte, då enheten stänger av sig/går sönder innan... Men ifall den får NOLL kylning, så kvittar det hur lite energi man tillför, temperaturen kommer ju endast stiga.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Temperaturen stiger, men knappast "mot oändligheten"...

Jodå, försvinner inte temperaturen någonstans så kommer temperaturen att stiga tills all värme. dvs energi i unversum ha samlats på den punkten:)

Permalänk

Tror inte att värmen från en SSD är ett problem för lödpunkter och det är är för de sin inte vill göra RMA av olika anledningar.

Visa signatur

Jag äger ett Oculus Rift DK2!
Dator:
i7-4790K@4.7GHz med Noctua NH-U14S | ASUS Z97-A | ASUS R9 290X | Samsung 840 Pro 128gb | Western Digital Red 3TB | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Inaktiv

En variant är att steka SSD:n i en stekpanna. Ungefär samma resultat. Lite svårare att styra värmen men snabbare. För stekpannemetoden är det bra att ha en temperaturmätare av IR-typ.

Både ugn och stekpanna är två accepterade metoder för att hålla på med lödning av ytmonterade kretsar. Nej, brödrost eller mikrovågsugn är inte riktigt lika bra idéer, av olika anledningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Om man inte kyler på något sätt så kommer temperaturen gå mot oändligheten.
Ifall du menar att man inte har någon aktiv fläkt eller så som blåser över den så bidrar den naturliga konvektionen av luft till att hålla en SSD på cirka 30-35 grader.

Jag tänkte skriva "med en fläkt" först, men ändrade mig då jag tänkte på alla möjliga sätt det går att kyla en SSD på. Men det spelade tydligen ingen roll, blev ordmärkt ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Jag tänkte skriva "med en fläkt" först, men ändrade mig då jag tänkte på alla möjliga sätt det går att kyla en SSD på. Men det spelade tydligen ingen roll, blev ordmärkt ändå

Jag misstänkt att du menade med att ha den i chassit, bara utan fläkt (typ montering på baksidan av moderkortsplåten som finns), därför jag skrev med alternativet om naturlig konvektion.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Jodå, försvinner inte temperaturen någonstans så kommer temperaturen att stiga tills all värme. dvs energi i unversum ha samlats på den punkten:)

OK, så The Big crunch kommer alltså initieras av en trasig SSD?
Detta är verkligen ett paradigmskifte inom fysikervärlden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Men ifall den får NOLL kylning, så kvittar det hur lite energi man tillför, temperaturen kommer ju endast stiga.

Återigen kanske inte ett helt korrekt påstående, men det är ju lördag...fysikkunskaperna är kanske påverkade av drycker?
(tips: värmestrålning)

Permalänk
Medlem

Jag reklamerade min istället. Känns som en lite mer logisk lösning.

Permalänk
Medlem

Har svårt att tro att 7 st personer redan testat detta. Man kan se resultatet utan att själv rösta..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Återigen kanske inte ett helt korrekt påstående, men det är ju lördag...fysikkunskaperna är kanske påverkade av drycker?
(tips: värmestrålning)

Ja men nu sas noll kylning, dvs ingen värmeledning, strålning eller konvektion.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Ja men nu sas noll kylning, dvs ingen värmeledning, strålning eller konvektion.

Materian kommer sträva efter termodynamisk jämvikt...finns ingen "noll kylning"...men som sagt...det är lördag...SKÅL!

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Ja men nu sas noll kylning, dvs ingen värmeledning, strålning eller konvektion.

Jag sa faktiskt att "man inte kyler", sa inget om huruvida den kyler sig själv p.g.a. omgivningen den är i. Men tycker det är lite löjligt att tråden måste gå så extremt offtopic p.g.a. att man ska märka ord.

Skrivet av l4nky:

Jag reklamerade min istället. Känns som en lite mer logisk lösning.

Risken är ju förvisso då att du inte får tillbaka data som du annars kan rädda på detta sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

En variant är att steka SSD:n i en stekpanna. Ungefär samma resultat. Lite svårare att styra värmen men snabbare. För stekpannemetoden är det bra att ha en temperaturmätare av IR-typ.

Både ugn och stekpanna är två accepterade metoder för att hålla på med lödning av ytmonterade kretsar. Nej, brödrost eller mikrovågsugn är inte riktigt lika bra idéer, av olika anledningar.

MENY:
1. Stekt Samsung 830 120GB med bearnesesås och potatis/ris/pommes
2. Ugnsbakad intel 320 256GB med grönpepparsås och potatis/ris/pommes

Till alla måltider ingår ett glas kylpasta!
Har du egen mat med dig kan du värma den i mikro eller brödrost, men med oförutsedda bieffekter.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Materian kommer sträva efter termodynamisk jämvikt...finns ingen "noll kylning"...men som sagt...det är lördag...SKÅL!

Tror vi får "agree to disagree" och släppa det här. Min tanke gick åt ett slutet system med undantaget att vi tillför energi. Vilket redan där fallerar det slutna systemet, men ja.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Jag sa faktiskt att "man inte kyler", sa inget om huruvida den kyler sig själv p.g.a. omgivningen den är i. Men tycker det är lite löjligt att tråden måste gå så extremt offtopic p.g.a. att man ska märka ord.

Risken är ju förvisso då att du inte får tillbaka data som du annars kan rädda på detta sätt.

Du har inte sagt något fel egentligen, bara några här på sweckockers som vill skina med att dom kan termodynamik och hittar fel som dom vill hitta
Men ja, sker inget energiombyte med omgivningen i form av värme och ssdn alstrar värme kommer värmen stiga mot oändligheten tills något händer som gör att ssdn inte längre omvandlar annan energier till värme.
Dock fattar alla vad du menar så de är en helt onödig diskution...
Sen skulle noll värmeöveeföring kräva en ideellt isolerad ssd. Vilket är väldigt svårt då iprincip alla material leder värme på något sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

OK, så The Big crunch kommer alltså initieras av en trasig SSD?
Detta är verkligen ett paradigmskifte inom fysikervärlden!

jofan, läste du inte om det på aftonhoran?

Permalänk
Entusiast

Eftersom det urartade i termodynamik känner jag mig manad att slänga mig in med huvudet före.

Om vi antar ett hypotetiskt system där man enbart tillför energi utan att ta bort någon, alltså en SSD som man matar med ström men som inte kan kylas alls, så kommer temperaturen gå mot oändligheten. Fast det blir snabbt problematiskt. Vi vet inte riktigt vad som händer vid extremt höga temperaturer. Så notera att detta är extremt teoretiskt eftersom det krävs energier som inte går att generera praktiskt och det skulle krävas material som inte finns. Men hur som helst så brukar man anta att den högsta möjliga temperaturen är Planktemperaturen på 1,416e32 K. Ja det är ett tal med 32 nollor så det är absurt stort. Finns andra teorier som sätter en praktisk gräns lägre än så, se Hagedorntemperatur. Det som händer är att vid ett par miljoner grader får man ett plasma, alltså bara en supervarm gröt av lösa joner. När m an fortsätter värma så når man 2e12 K, Hagedorntemperaturen då hadronerna börjar falla i bitar och bilda nya hadroner. Exakt vad som händer här vet man inte riktigt. Här är energin hög nog för att man spontant skulle kunna bilda nya par av materia och antimateria som det finns hypoteser som säger att man kan tillföra en oändlig mängd energi utan att temperaturen ökar mer. Det enda som skulle hända är att fler par av materia och antimateria bildas och förintas. Eller så bildas en ny sorts materia av kvarkarna som man sedan kan fortsätta värma upp till ungefär 1e30 då strängarna genomgår en liknande fas. Fast allt detta är teorier som är högst svåra att testa. Vill ni veta mer så får ni hitta en äkta fysiker och inte en stackars ingenjör. För övrigt skulle det krävas all energiproduktion på jorden i många miljarder år för att nå sådana temperaturer för något så stort som en SSD så där är ännu en sak som sätter käppar i hjulet. För att sätta det i perspektiv så kommer solen hinna bli en röd jätte och sluka jorden innan vi hinner producera så mycket el.

Om vi ska tillbaks till verkligheten så finns det en sak som kommer göra det omöjligt och det är svartkroppsstrålning. Som redan konstaterat så strävar allt efter en termodynamisk jämvikt. Här kan man blanda in entropi också men det orkar nog ingen med så den intresserade läsaren hänvisas till Wikipedia. Så om man värmer en SSD så kommer den automatisk kyla sig själv enligt termodynamikens huvudsatser. Värme flödar alltid från en hög till en låg temperatur och systemet vill vara i jämvikt. Värme transporteras på tre sätt: konvektion, ledning och strålning.

Konvektion får vi av att vi kan flytta luft över enheten. Luften värms då och flyttar därmed bort värme. Alltså vanlig fläktkylning. Har vi inga fläktar får vi fortfarande vad som kallas naturlig konvektion som uppstår spontant av densitetsskillnaden mellan varm och kall luft. Den varma luften vid SSDn är lättare och kommer därför stiga och ersättas av tyngre kalluft som sedan värms och stiger och vips har vi fått ett luftflöde helt automagiskt. Så tar vi bort luften och placerar SSDn i ett vakuum så är det löst, ingen luft, ingen konvektion.

Det för oss till nästa transportfenomen, ledning. Har vi ingen luft kan vi inte leda bort värme genom luft men däremot kan det ledas bort värme genom bordet som SSDn ligger på. Hänger vi upp den i snören får vi fortfarande ledning genom snörena. Dock väldigt väldigt liten om det är isolerande snören men den kommer finnas där. Så vi får helt enkelt hänga upp SSDn i ett magnetfält i vakuum.

Fast då har vi fortfarande strålningen kvar och den kan vi inte göra något åt. All materia skickar ut elektromagnetisk strålning som beror kraftigt på temperatur. Även våglängd är kraftigt temperaturberoende. Vid "normala" temperaturer ligger den största mängden energi inom det infraröda spektrumet, det är därför man kan använda IR-kameror för att se varma saker. När temperaturen ökar flyttas dock våglängden mot blått. Tänk er en bit järn som man värmer. Först strålar den IR som vi inte ser. Sen blir den svagt röd och efter det blir den gul för att tillslut uppfattas som vit när den blir riktigt varm. Det är därifrån färgtemperaturer på lampor kommer för övrigt vilket förklarar varför en varm lampa som är väldigt gul har en lägre färgtemperatur än en vit eller blåaktig lampa som kall. Låter ju lite skevt att säga att en kall färg har en hög temperatur. Tillbaks till ämnet. Mängden utstrålad energi ges av Stefan-Boltsmanns lag som lyder J = A*σ*ε*T^4. Alltså arean gånger en konstant gånger emissiviteten gånger temperaturen upphöjt i fyra. Så hur varm skulle en SSD bli? Om vi utgår från lackad aluminium som är en bra svartkropp med ε=0,9 och en strömförbrukning på 5 W så landar vi på en temperatur på 278 K vilket är 5 °C. Fast det låter ju konstigt, eller hur? Ja vi har glömt att allt strålar, så även väggarna i vakuumkammaren strålar tillbaks mot hårddisken. Så om vi inte skickat ut hårddisken långt ut i yttre rymden utan nöjer oss med en vakuumkammare här på jorden så landar vi på en temperatur på strax över 300 °C.

Så vad har vi lärt oss idag? Jo att om du inte har en ugn så kan du snabbgrilla din SSD genom att hänga upp den i ett magnetfält i en vakuumkammare. Fast var försiktig för halvledare tycker inte om höga temperaturer.

Med reservation för grova fel eftersom klockan egentligen är lite för mycket för fysik.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ganska säkert att detta är en bluff, speciellt eftersom din ugn eller stekpanna inte är kemiskt ren utan innehåller rester från bland annat matfett vilket kommer att gå in i din utrustning och förstöra den. Om möjligt skulle själva iden med uppvärmningen ha en fungerande effekt. Men du skulle ganska säkert behöva utrustning som är sjukhusren så att säga och en ugn som har en temperaturexakthet modell större bageri/fabrik. Med andra ord en kostnad som motsvarar ungefär 100 SSD-diskar eller runt 150 000 kr.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Ganska säkert att detta är en bluff, speciellt eftersom din ugn eller stekpanna inte är kemiskt ren utan innehåller rester från bland annat matfett vilket kommer att gå in i din utrustning och förstöra den. Om möjligt skulle själva iden med uppvärmningen ha en fungerande effekt. Men du skulle ganska säkert behöva utrustning som är sjukhusren så att säga och en ugn som har en temperaturexakthet modell större bageri/fabrik. Med andra ord en kostnad som motsvarar ungefär 100 SSD-diskar eller runt 150 000 kr.

Varför skulle du behöva en klinisk ren ugn? Visst, teknik mår bättre av en ren miljö men det kräver knappast det. TS skrev klart och tydligt att det log på bollar av aluminium så det var inget som ens kan ha matfett på sig som kan komma i kontakt med SSDn. Och det krävs mycket för att du ska få matfett i luften i ugnen, samt misskötsel av ugnen från första början. Däremot tror jag att stekpanna är en allmänt sämre metod än ugn.

Sen om det är en bluff eller inte kan jag inte svara på men funkar gör det säkert ett tag. Men då kan man ju lika gärna löda om defekta lödningar i första hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Varför skulle du behöva en klinisk ren ugn? Visst, teknik mår bättre av en ren miljö men det kräver knappast det. TS skrev klart och tydligt att det log på bollar av aluminium så det var inget som ens kan ha matfett på sig som kan komma i kontakt med SSDn. Och det krävs mycket för att du ska få matfett i luften i ugnen, samt misskötsel av ugnen från första början. Däremot tror jag att stekpanna är en allmänt sämre metod än ugn.

Sen om det är en bluff eller inte kan jag inte svara på men funkar gör det säkert ett tag. Men då kan man ju lika gärna löda om defekta lödningar i första hand.

Du har aldrig gjort rent sidorna / taket i en ugn eller?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Entusiast
Skrivet av OldComputer:

Ganska säkert att detta är en bluff, speciellt eftersom din ugn eller stekpanna inte är kemiskt ren utan innehåller rester från bland annat matfett vilket kommer att gå in i din utrustning och förstöra den. Om möjligt skulle själva iden med uppvärmningen ha en fungerande effekt. Men du skulle ganska säkert behöva utrustning som är sjukhusren så att säga och en ugn som har en temperaturexakthet modell större bageri/fabrik. Med andra ord en kostnad som motsvarar ungefär 100 SSD-diskar eller runt 150 000 kr.

Kolla runt lite på internet så ser du hur vanligt det är att fixa trasiga lödningar i en vanlig ugn. Det har räddat många grafikkort, PS3 och Xbox 360. RROD berodde ju generellt på sprickbildningar i dåligt lödtenn så att köra moderkortet i ugnen en stund så tennet smältes om löste problemet. Så nog fungerar det, förutsatt att problemet orsakas av en trasig lödning.

http://www.tomshardware.co.uk/forum/293183-33-baking-graphics...
http://lifehacker.com/5823227/save-dying-video-cards-with-a-q...
http://www.overclockers.com/the-oven-trick-repairing-your-bro...
http://www.se7ensins.com/forums/threads/xbox-360-oven-reflow-...
https://xbox-experts.com/tutorial/oven-bake/
http://www.instructables.com/id/Comprehensive-Xbox-360-RROD-g...
http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=607948

Som du ser så är problemet snarare att du får gift i maten än att du får mat i grafikkortet. Sörj för god ventilation för det kan bildas en del tråkiga ångor från fluss och lödtenn.

Sen förstår jag inte riktigt var du får dina priser ifrån. Ska man hålla på i lite större skala så kan man köpa en ny ugn om man inte vill blanda de potentiellt giftiga ångorna från lödtenn och fluss med mat. Finns dessutom färdiga kit att köpa som ger lite häftigare styrmöjligheter. Här kostar en helt vanlig ugn med en multimeter med tempeatursensor och lite standardutrustning för att testa reflow lödning.
http://www.beta-estore.com/rkuk/order_product_details.html?p=...
Vill man vara lite häftigare köper man en regulator som man kopplar mellan ugn och vägguttag så kan man dessutom styra den. 260 euro för ugn och regulator, de kostar 130 euro styck.
http://www.beta-estore.com/rkuk/order_product_details.html?p=...
Se här för en genomgång.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24