Dålig hastighet/går ej ladda ned från vissa hemsidor/spel - grannen OK

Permalänk
Medlem

Dålig hastighet/går ej ladda ned från vissa hemsidor/spel - grannen OK

Ex fungerade det inte att ladda ned viberklienten från viber.com (w7). Stod 0kb/s i webbläsaren. Vid VPN (hotspot shield) fungerade det.

Precis nu gick jag till grannen i porten, som också har fiber 100/10 Bahnof, och bad denne testa att ladda ned från viber.com samt nvidia.co.uk/download/driverResults.aspx/57538/en-uk

Han hade inga problem, full speed. Även jag kunde ladda ned normalt från i min mobil via 3g från nvidialänken.

Medan jag (nyss) hade ovanstående beskrivna problem från dessa 2 källor. På 2 datorer, a (w8) och b (w7). På b började nvidia-filen ladda ned ca 1mb, gick sedan till 0 kb/s (så kan ha varit fallet eller inte på första, lade ej märke).

Nu står det "Okänt nätverksfel." i chrome på a. Nedladdning har varit igång i ca 30min.

Det var samma problem för ett par månader sedan med nvidia-länken.

Även att ladda ned League of legends och World of Warcraft gick långsamt. WoW gick så långsamt som bytes/s. Problem med videoströmning (vissa videos funkar, vissa inte). Även alla dessa löstes så fort VPN slogs på.

Tog även lång tid att idag ladda ned program med ninite.com

Torrent från privattraker funkar bra. Ej testat annat torrentmässigt.

Info
Problemet har varit närvarande ända sedan abonnemangets start.
ingen router eller annat är inblandat
det är trådat som använts i ovan exempel samt olika rumuttag - i hallen finns ett skåp med en konverterarbox. Den är swtichliknande - in till den går en orange sladd (optisk) och den har portar ut som med RJ45-kablar kopplas till numrerade intag, som korresponderar till olika uttag i olika rum i lägenhet.

Eventuellt relevant info:
När ägaren flyttade in fungerade inte internet övh. En tekniker var över och såg att det var felkopplat i/till den optiska konverteraren (i lägenheten). Den tidigare hyresgästen hade inte nyttjat fiber-uppkopplingen, utan använde internet via kabel-nätet.

Vad kan detta vara?

edit; kommunikatiosoperatör är Zitius, lägenhet i hammarby sjöstad/

Permalänk
Medlem

Kontakta din ISP. Om du inte får vad du betalar för så ska de fixa det. Berätta att det har varit en tekniker där tidigare och be dem att skicka en ny.

Tror det blir smidigast så. Om saker bara ska fungera så ska dem göra så också.
(Blir skitförbannad på min ISP relativt ofta. Funderar på att starta en tråd om detta.....)

Lycka till!

Mvh Skingken

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Medlem

eh ja jag har kontaktat dem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rotary:

Info
Problemet har varit närvarande ända sedan abonnemangets start.
ingen router eller annat är inblandat
det är trådat som använts i ovan exempel samt olika rumuttag - i hallen finns ett skåp med en konverterarbox. Den är swtichliknande - in till den går en orange sladd (optisk) och den har portar ut som med RJ45-kablar kopplas till numrerade intag, som korresponderar till olika uttag i olika rum i lägenhet.
/

Du säger att du inte har någon router, men du använder dig samtidigt av olika/flera uttag i lägenheten om jag förstrå dig rätt? Får du flera ip-adresser från din ISP?? Normalt sett får man bara en, och då krävs det router för att använda flera enheter smärtfritt. På din "switchliknande" apparat bör du endast ansluta en rj45, som går till en router och från routern ut till de olika rummen. Kopplar man flera enheter direkt på switchen krävs det att din ISP ger dig flera ip-adresser för surf, vilket är ovanligt på privata abonnemang...

Prova att ha ENDAST en kabel direkt till din konverter, koppla en dator direkt på den. Se om det är någon skillnad.

Vad har du för "konverterarbox/switch"? ta kort och lägg upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon224490:

Du säger att du inte har någon router, men du använder dig samtidigt av olika/flera uttag i lägenheten om jag förstrå dig rätt? Får du flera ip-adresser från din ISP?? Normalt sett får man bara en, och då krävs det router för att använda flera enheter smärtfritt. På din "switchliknande" apparat bör du endast ansluta en rj45, som går till en router och från routern ut till de olika rummen. Kopplar man flera enheter direkt på switchen krävs det att din ISP ger dig flera ip-adresser för surf, vilket är ovanligt på privata abonnemang...

Prova att ha ENDAST en kabel direkt till din konverter, koppla en dator direkt på den. Se om det är någon skillnad.

Vad har du för "konverterarbox/switch"? ta kort och lägg upp.

kopplade in en router jag vet är OK, samma fel. Ringde bahnof - abonnemanget har 3 IP:n, fråga även uttryckligen om router ska behövas - nej, sålänge enheter är 3 eller mindre.

Kör just nu pingplotter mot de länkar som pingplotter gör om de specifika nedladdningslänkarna till, dvs uk.download.com och download.viber.com. Även www.viber.com och www.nvidia.co.uk

bild: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11526435/20140419_173332....

Permalänk
Rekordmedlem

Prova via en livelinux för att kunna utesluta mjukvarufel som tex säkerhetsprogram.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.