Permalänk
Medlem

4K OLED

Chip!

För typ 1 år sedan hade man ju planerat att köpa en 4K OLED-tv till jul 2014 men det verkar som att man kan glömma det, hittar inte ens några ännu...
När kommer det till rimligt pris måntro?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

http://www.oled-info.com/displaysearch-sees-100000-curved-ole...
http://www.theinquirer.net/inquirer/news/2286687/lg-says-it-w...

Massproduceringen beräknas ta fart i slutet på 2014. Så nästa år kan man börja se mer humana priser. Men tror personligen att du kommer få lägga upp runt 20-25k för en duglig 4k oled nästa år.

Permalänk
Medlem

Ok tack för svar. Hmm blir nog att sitta med gamla tv:n ett tag till då :/.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Julen 2015 är nog tidigt det med, om tekniken ska få hinna mogna en aning. Men det är bara min magkänsla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

http://www.oled-info.com/displaysearch-sees-100000-curved-ole...
http://www.theinquirer.net/inquirer/news/2286687/lg-says-it-w...

Massproduceringen beräknas ta fart i slutet på 2014. Så nästa år kan man börja se mer humana priser. Men tror personligen att du kommer få lägga upp runt 20-25k för en duglig 4k oled nästa år.

Det lär inte hända. En 4K OLED i hyfsad storlek kostar 100000 idag. Om 5 år så kanske.
Först ska de mjölka LCD i 4K i ett par år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Ok tack för svar. Hmm blir nog att sitta med gamla tv:n ett tag till då :/.

Inte för att det finns så stor mening med 4k i dagsläget, är det kanske 1% av alla youtubeklipp som går att få 4k på, sen är det väl bara netflix som streamar 4k, men det är ju inte till vilken aparat som helst heller. Sen finns det ju inte heller några konsoler som kan leverera 4k. Vad gäller film är jag osäker men det känns som att det inte finns speciellt mycket att hämta där heller. Sen för pc gaming så fungerar ju 4k tydligen katastrofalt dåligt om man utgår från senaste fredagspanelen då, har inte testat själv.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Ok tack för svar. Hmm blir nog att sitta med gamla tv:n ett tag till då :/.

Är du missnöjd med din nuvarande modell ? Vad är det för TV du har?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Inte för att det finns så stor mening med 4k i dagsläget, är det kanske 1% av alla youtubeklipp som går att få 4k på, sen är det väl bara netflix som streamar 4k, men det är ju inte till vilken aparat som helst heller. Sen finns det ju inte heller några konsoler som kan leverera 4k. Vad gäller film är jag osäker men det känns som att det inte finns speciellt mycket att hämta där heller. Sen för pc gaming så fungerar ju 4k tydligen katastrofalt dåligt om man utgår från senaste fredagspanelen då, har inte testat själv.

Meningen idag är att man får en frammtidssäker tv.. lär väl dröja ett tag innan 8K dyker upp iaf
Ska ju komma 4K köpfilmer i slutet av året.. men tills dess får man skaffa en uppskalande blu-ray spelare.

Eller ja titta på foton på den är säkert nice då utnyttjar du iaf den högre upplösningen.
Men annars så är det på väg kameror som kan spela in video i 4K.. kanske till och med redan finns konsument modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Det lär inte hända. En 4K OLED i hyfsad storlek kostar 100000 idag. Om 5 år så kanske.
Först ska de mjölka LCD i 4K i ett par år.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2185117
Nja, du får en jävligt bra OLED för 39,000:-(dock inte 4k). Kan lova dig att när massproduceringen drar igång (fabrikerna byggs i detta nu) så kommer det att skeppas iväg 4k OLED, allt annat vore rena rama idiotin.

4K tekniken i sig är inget märkvärdigt, bara högre upplösning och det har aldrig varit några konstigheter, finns 4K-TV redan idag för 5-7000:-. Det är OLED-tekniken som kostar pengar och såfort tekniken blivit billigare där så kommer det att finnas 4K-OLED tillgängligt.

Permalänk
Medlem

Fast det är få tillverkare som håller på med OLED just nu. Sony och panasonic har lagt ner det och samsung är inte heller intresserade. Det är bara LG som gett sig på OLED i dagsläget. Det kommer ta tid innan de kommer ner i pris. De kommer få extremt hård konkurrens av LCD i 4K närmaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Fast det är få tillverkare som håller på med OLED just nu. Sony och panasonic har lagt ner det och samsung är inte heller intresserade. Det är bara LG som gett sig på OLED i dagsläget. Det kommer ta tid innan de kommer ner i pris. De kommer få extremt hård konkurrens av LCD i 4K närmaste åren.

Hur tillförlitlig är denna info? Det låter trolig och är den sann så finns det ingen mening med att vänta på OLED de närmsta 3-4 åren iallafall. Och sen är det som med det mesta, det tar ganska lång tid innan tekniken faller in på marknaden. Se hur långtid 720p/1080p tog.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Meningen idag är att man får en frammtidssäker tv.. lär väl dröja ett tag innan 8K dyker upp iaf
Ska ju komma 4K köpfilmer i slutet av året.. men tills dess får man skaffa en uppskalande blu-ray spelare.

Såg något diagram där nästa upplösning var beräknat till 2020 så det är ett par år ja.

Så vad du säger är att 4K filmer på väg för hyr? Vad är det för medium? Fungerar det med vanlig blu-ray? Jag vet ju att 4K bygger på annan komprimering som komprimerar mer men levrar ändå bättre bild. Vad jag förstått så tar ändå 4K material mer plats än vad vanlig blu-ray gör?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

2 frågor :

1. När tror du att 4K är utbtrett på marknaden, d.v.s det finns även för hyr? (kom ihåg vilket tid det tog innan titlar kom ut på blu-ray)

2. När tror du att OLED kommer slå igenom på bred front? D.v.s tekniken helt redo för den breda massan till rimliga priser?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

http://www.oled-info.com/displaysearch-sees-100000-curved-ole...
http://www.theinquirer.net/inquirer/news/2286687/lg-says-it-w...

Massproduceringen beräknas ta fart i slutet på 2014. Så nästa år kan man börja se mer humana priser. Men tror personligen att du kommer få lägga upp runt 20-25k för en duglig 4k oled nästa år.

Vilken värld lever du i då ? 25 K för 4K Oled redan nästa år när första konsumentprodukten kommer på slutet av året från Lg. 4K 65" Oled lär ligga mellan 100-110 000 kr medans 77" Oled 4K från LG lär hamna runt 200 000 kr medans Samsung lagt dessa på hyllan för i år och satsar på LCD led med 4K så ingen annan tillverkare hänger på Lg på Oled spåret i år tyvärr.

5 år är nog mer rimligt tyvärr. 4K LCD led kom in och försenade Oled tyvärr. Bättre förtjänst på dessa.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Köpte en 4k 65" i höstas just eftersom jag misstänkte att det skulle ta flera år innan det jag verkligen ville ha, dvs oled 4k, skulle komma. Hittills har det utvecklats i den takt jag förutspådde, så om några år blir det nog en Oled 4k-tv Om de kommer ned i kring 50k-snåret så kan det vara motiverat, men annars håller jag mig nog borta... känns lite överdrivet annars, särskilt med tanke på hur fort marknadspriset rasar.

Jag är nog inte ensam om att längta... så skål för det!

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Vilken värld lever du i då ? 25 K för 4K Oled redan nästa år när första konsumentprodukten kommer på slutet av året från Lg. 4K 65" Oled lär ligga mellan 100-110 000 kr medans 77" Oled 4K från LG lär hamna runt 200 000 kr medans Samsung lagt dessa på hyllan för i år och satsar på LCD led med 4K så ingen annan tillverkare hänger på Lg på Oled spåret i år tyvärr.

5 år är nog mer rimligt tyvärr. 4K LCD led kom in och försenade Oled tyvärr. Bättre förtjänst på dessa.

Ptja, "marknaden" förutsspådde att 55" OLED skulle ligga över 100 000:- hela 2014, det har redan dumpats kraftigt två gånger från 120000, till 79000 och numera 39000 så ja, jag tror stenhårt på att vi kommer att se 55" OLED 4K till ett överkomligt pris på 25000~ redan i slutet av nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Köpte en 4k 65" i höstas

Vad anser du om skillnaden mellan 4K på 65" kontra 1080p på 65", är det märk bar skillnad även från soffan(par meter bort)?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Vad anser du om skillnaden mellan 4K på 65" kontra 1080p på 65", är det märk bar skillnad även från soffan(par meter bort)?

Mitt huvud är knappt 3 m från tv:n i fråga, och det är en klart märkbar skillnad. Allting, även lägre kvalitativt material som skalas upp, ser sjukt bra ut helt plötsligt. Det är särskilt märkbart med den inbyggda netflix-appen. När man har vänner över så tror de knappt på mig när jag säger att det är netflix som spelar.

Jämför man med material som spelas i 4k som originalupplösning så finns det ingen jämförelse, det är i en klass för sig.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Mitt huvud är knappt 3 m från tv:n i fråga, och det är en klart märkbar skillnad. Allting, även lägre kvalitativt material som skalas upp, ser sjukt bra ut helt plötsligt. Det är särskilt märkbart med den inbyggda netflix-appen. När man har vänner över så tror de knappt på mig när jag säger att det är netflix som spelar.

Jämför man med material som spelas i 4k som originalupplösning så finns det ingen jämförelse, det är i en klass för sig.

Nice, du är den första jag hört som sagt att det är skillnad och dessutom stor skillnad. Vad är det för TV du har? Och vad har du haft tidigare(d.v.s vad jämför du med)?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Meningen idag är att man får en frammtidssäker tv.. lär väl dröja ett tag innan 8K dyker upp iaf
Ska ju komma 4K köpfilmer i slutet av året.. men tills dess får man skaffa en uppskalande blu-ray spelare.

Eller ja titta på foton på den är säkert nice då utnyttjar du iaf den högre upplösningen.
Men annars så är det på väg kameror som kan spela in video i 4K.. kanske till och med redan finns konsument modeller.

Det är ju sant iofs. Men då väntar jag hellre på att priserna ska rasa istället, hellre betala 15k för en 4k 50" än 30k som exempel.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Det lär inte hända. En 4K OLED i hyfsad storlek kostar 100000 idag. Om 5 år så kanske.
Först ska de mjölka LCD i 4K i ett par år.

Du har verkligen inte följt hur snabba prisrasen brukar vara på ny TV-teknik va?
Bara se prisraset på 1080P OLED så kan det ge en fingervisning.

Permalänk

Köpte min första LED 2009 när Samsung släppte sin första LED 8 serie.
Vad jag sa då, till mig själv, var att om 10 år kommer jag göra nästa uppgradering och detta till OLED. Hade läst lite framtidsplaner och tankar om OLED under den tiden.
Tror fortfarande att min beräkning på 10 år håller och att mer humant pris , ca 20 - 30 000:- för en 46 - 55 tum är det som gäller 2019.

Det här med att vi får högre upplösning och vad som nu sker mellan det att OLED kommer är för mig fullständigt ointressant. OLED är enligt mig den riktiga nästa nivån inom generationsskiften för tv. För att inte tala om 3D, vilken flopp till funktion för hemmabruk.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Vad anser du om skillnaden mellan 4K på 65" kontra 1080p på 65", är det märk bar skillnad även från soffan(par meter bort)?

Gå in i en butik och se för dig själv dom flesta stora kedjor har 4K tv i affären

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Gå in i en butik och se för dig själv dom flesta stora kedjor har 4K tv i affären

Hehe ja, tyvärr så är det dock inte så lätt. Det finns mycket annat som avgör en bild, själva upplösningen är oftast inte högsta prioritet. Ska man jämföra måste man ha två liknande TV apparater bredvidvarandra som en ger 1080p och den andra 4K.

Jag har själv en budget LG 60" som är 3 år gammal så jag gissar på att de flesta "show off" Tv apparater idag skulle blås bort min TV ganska lätt.

Jag tvivlar inte en sekund på att jag skulle bli imponerad av en 4K TV i 60+" med rätt media men samtidigt skulle jag troligen även bli imponerad av ett flaggskepp för plasma(1080p) i liknande storlek och rätt media.

Såg denna länken http://www.hdtvtest.co.uk/news/4k-resolution-201312153517.htm Där har man gjort en bättre jämförelse och 97% av de som tittade kunde se skillnad. Dock så verkar det som att 4K var inte det som drog ögonen åt sig utan OLED så bevisligen finns det andra aspekter merän upplösning som avgör hur bra en bild är. Men lilla erfarenhet av LCD/LED(som är enda valet för 4K den närmsta tiden) är att de är väldigt känsliga för view angels och bilden blir faktiskt ganska mycket sämre även om man bara sätter sig en meter till vänster/höger från mitten.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du har verkligen inte följt hur snabba prisrasen brukar vara på ny TV-teknik va?
Bara se prisraset på 1080P OLED så kan det ge en fingervisning.

När det är fråga om ny teknik som kräver stora ombyggnationer av fabriker så brukar det ta lååång tid, det tog många år för plasma att ens komma under 20000kr.
När jag köpte min LCD-TV 2007 var det många som pratade om att vänta på OLED.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som hellre tar 1080p OLED än 4K LCD?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

När det är fråga om ny teknik som kräver stora ombyggnationer av fabriker så brukar det ta lååång tid, det tog många år för plasma att ens komma under 20000kr.
När jag köpte min LCD-TV 2007 var det många som pratade om att vänta på OLED.

Skojar du med mig?
Titta här:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=81214&st=0
2003 kostade en 43" Plasma på 480P 89000:-.
2004 var priset 39000:-, fortfarande 480P.
Sent 2006 köpte jag en 42" LCD 1080P för 13000:-. Lägg då till att 1080P och LCD i den storleken la på rätt mycket på priset på den tiden.

Idag kostar 55" OLED 40000:-, för inte läge sedan alls var priset långt över det dubbla. Lägg till att fler fabriker ska vara igång med full produktion mot slutet av året.

När marknaden brutit igenom de höga priserna på 100000-200000:- som är innan produktionen startat så faller priserna snabbt, så har det varit innan och jag ser ingen anledning till varför det inte skulle bli så nu.

EDIT: Bara exempel, jag vet att det under 2004 kom ännu "billigare" apparater. Raset gick snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Skojar du med mig?
Titta här:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=81214&st=0
2003 kostade en 43" Plasma på 480P 89000:-.
2004 var priset 39000:-, fortfarande 480P.
Sent 2006 köpte jag en 42" LCD 1080P för 13000:-. Lägg då till att 1080P och LCD i den storleken la på rätt mycket på priset på den tiden.

Idag kostar 55" OLED 40000:-, för inte läge sedan alls var priset långt över det dubbla. Lägg till att fler fabriker ska vara igång med full produktion mot slutet av året.

När marknaden brutit igenom de höga priserna på 100000-200000:- som är innan produktionen startat så faller priserna snabbt, så har det varit innan och jag ser ingen anledning till varför det inte skulle bli så nu.

EDIT: Bara exempel, jag vet att det under 2004 kom ännu "billigare" apparater. Raset gick snabbt.

Helt ointressant vad specifika pioneermodeller kostade. Fujitsu kom med plasma-TV 1995, Pioneer 1997. Priserna kom ner under 20000kr runt 2004-2005.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Är det bara jag som hellre tar 1080p OLED än 4K LCD?

Definitivt men även de är på tok för dyra idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Skojar du med mig?
Titta här:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=81214&st=0
2003 kostade en 43" Plasma på 480P 89000:-.
2004 var priset 39000:-, fortfarande 480P.
Sent 2006 köpte jag en 42" LCD 1080P för 13000:-. Lägg då till att 1080P och LCD i den storleken la på rätt mycket på priset på den tiden.

Idag kostar 55" OLED 40000:-, för inte läge sedan alls var priset långt över det dubbla. Lägg till att fler fabriker ska vara igång med full produktion mot slutet av året.

När marknaden brutit igenom de höga priserna på 100000-200000:- som är innan produktionen startat så faller priserna snabbt, så har det varit innan och jag ser ingen anledning till varför det inte skulle bli så nu.

EDIT: Bara exempel, jag vet att det under 2004 kom ännu "billigare" apparater. Raset gick snabbt.

Vi får väl se. Jag tror du är lite för optimistisk. Jag tror 4K LCD kommer dominera närmaste åren.
När inte ens Sony, Samsung eller Panasonic tror på OLED så säger det en del om var satsningarna kommer läggas.