Google Project Ara till konsumenter våren 2015

Permalänk
Melding Plague

Google Project Ara till konsumenter våren 2015

Under en utvecklarkonferens avslöjar Google planerna för den första modulära telefonen enligt konceptet Project Ara, som väntas vara redo för en konsumentlansering inom ett års tid.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Hade aldrig hört talats om innan, men cool idé. Sen om det fungerar så bra i praktiken sen får man ju se..

Permalänk
Medlem

*tappar telefonen*
Yey ett pussel!

Permalänk

Genialiskt påkommet koncept tycker jag. Kanske man kan hålla sig till en telefon en lång tid istället för att byta vartannat år vilket många verkar göra. Detta är om något miljövänligt vilket vi kanske borde vara mer medvetna om.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Mkt mkt trevligt koncept... Kan de nu bara göra samma sak med ultrabooks.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lapo:

*tappar telefonen*
Yey ett pussel!

Tappa inte telefonen då?

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk
Medlem

Ser fram emot detta, plötsligt en bra telefon som jag kan bygga efter mina behov inte som är spräng fylld med ögon spårning och annat trams.

Skrivet av Lapo:

*tappar telefonen*
Yey ett pussel!

Ett enkelt pussel eftersom alla bitar passar överallt! Inte direkt ett pussel alltså för hjärnkapaciteten som behövs för att sätta ihop det är 2 årings nivå.
Det är inte så att en bit måste hamna på ett ställe utan alla bitar ska funka på alla platser så länge biten får plats där.
Sen ska det finnas magneter i modulerna som ser till att det går snabbt och lätt att koppla in modullerna på rätt sätt. Samt att telefonen ska klara av hotswaping så det är inte så att du kommer vara tvungen att starta om telefonen för att en bit ramla av.

Mer djupgående kan man läsa här:
http://www.tested.com/tech/smartphones/460765-tested-explains...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=Cr1-hzEpSR0

Det här då? Detta var en rätt så gammal idé. Känns som det är taget därifrån, om så, hoppas han får credit för det!

Permalänk
Medlem

Nu fattas bara att man ska kunna installera vilket operativsystem man vill.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

Då får man byta telefon om ett år då

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redblaze:

https://www.youtube.com/watch?v=Cr1-hzEpSR0

Det här då? Detta var en rätt så gammal idé. Känns som det är taget därifrån, om så, hoppas han får credit för det!

Phonebloks har skrivit att de samarbetar med Project Ara:
http://news.phonebloks.com/post/78206019494/challenge-complet...

Visa signatur
Permalänk

Skulle gärna se att PC-datorerna gick denna vägen också. Tänk ett standardiserat interface istället för sockelbyten vid varenda halvrisig 'refresh'. Idag drar man sig för att uppgradera så ofta som man kanske önskat.

Finns säkert tekniska utmaningar med detta men det har väl inte hindrat utvecklingen förr.

Visa signatur

Intel Core i5-3570k || Gigabyte GTX 980 G1 || Corsair Vengeance LP 8GB || Asrock Z77 Extreme4 || Samsung 840 EVO 500 GB|| Seagate 2TB || WD Red 2x3TB || Fractal Design R4 || Fractal Design Kelvin S36 || Be-Quiet L8 630W

Permalänk
Medlem

Hoppas att det inte endast är magneter som håller fast delarna utan att man kan låsa dem med.
Annars kommer det bli löjligt enkelt att stjäla enstaka delar.

Hoppas verkligen detta leder till något vettigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redblaze:

https://www.youtube.com/watch?v=Cr1-hzEpSR0

Det här då? Detta var en rätt så gammal idé. Känns som det är taget därifrån, om så, hoppas han får credit för det!

Videon i nyheten är gjord av phonebloks-snubben. Har inte hängt med i svängarna riktigt, men har för mig att det spekulerades om att phonebloks var en PR-kupp från Google bara för att kolla om intresset fanns alternativt han som kom på det fick jobba med project ara. Tror mer på det sistnämnda då han drev en blogg och sa att han hade haft seminarium med flera tillverkades och han bestämde sig till sist för att samarbeta med motorola då. Det han gjorde var bara ett koncept.
----
Har sett framemot modulkomponenter till mobilen sen jag såg phonebloks, så jag är väldigt taggad på det här. Bra för både konsumenten och miljön. Slängs fruktansvärt mycket mobiler med fungerande komponenter världen över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redblaze:

https://www.youtube.com/watch?v=Cr1-hzEpSR0

Det här då? Detta var en rätt så gammal idé. Känns som det är taget därifrån, om så, hoppas han får credit för det!

"Prior to its acquisition of Motorola Mobility in 2011, Google had previously acquired some patents related to modular mobile phones from Modu. Initial exploration of this concept began in 2012 and work started on April 1 2013. Dutch designer Dave Hakkens announced the Phonebloks modular phone concept independently in September 2013. Motorola publicly announced Project Ara on October 29, 2013 and said they will be working collaboratively with Phonebloks."

Taget från wikipedia. Skiljer 1-2 månader mellan presentationerna så tror knappast att de bara kopierade. Vem som var först däremot är svårt att säga. Förhoppningsvis kommer bägge projekten ha nytta av varandra och bli starkare.

Permalänk
Medlem

Genialiskt vet jag inte om det är. Känns som många här på SweClockers borde lyckats få tankegången från att bygga datorer till att bygga mobiltelefoner någon gång, speciellt idag när en mobiltelefon är så mycket mer lik en dator än vad den var för 15 år sedan.

Det känns inte alls som detta koncept kommer kunna konkurrera med vanlig mobiltelefon i prestanda/pris/funktioner. Däremot skulle det kunna användas för att få ihop en modell som annars har väldigt liten efterfrågan och därför inte tillverkas.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Att köpa ett nytt telefonskrälle stup i kvarten, om inte annat bara för att få senaste versionen av operativet, är något jag mycket gärna slipper.

Detta följs med stort intresse för min del.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Att köpa ett nytt telefonskrälle stup i kvarten, om inte annat bara för att få senaste versionen av operativet, är något jag mycket gärna slipper.

Detta följs med stort intresse för min del.

Eller så kommer ingenjörerna på Google på nya funktioner som gör att de måste byta kontakter då och då, vilket ger oss samma problem som dagens socklar till moderkort/processorer

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Phonebloks har skrivit att de samarbetar med Project Ara:
http://news.phonebloks.com/post/78206019494/challenge-complet...

Gött!

Permalänk
Moderator

Har följt detta projektet lite då och då, kul att de börjar närma sig lansering.

Ännu roligare är att de just valt "Endoskeleton" som begrepp, väldigt närliggande till Mechwarrior begreppet "Endo-steel skeleton" i Mechs.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Hoppas på att det här blir stort. Fett nice att bara behöva byta ut tex CPUn när telefonen börjar bli slö.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdrag:

Tappa inte telefonen då?

Du har ändrat mitt liv för alltid!

Nej men allvarligt talat så är jag väldigt intresserad av detta koncept. Sålänge dom gör grunden bra kan detta funka mycket bra.

Permalänk
Medlem

-en modul för ett fåtal fysiska knappar
-en ir modul
-wifi modul

perfekta multifjärren för Plex/Xbmc

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem

Då får man väl leva med sin defekta iphone 3gs ett år till!

Visa signatur

Tips: Använd vänsterställd layout på SweClockers! Profil->Inställingar->Alternativ->Layout
### Fin färg: rgb# 3553ff / 35, 35, 255 ###

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Eller så kommer ingenjörerna på Google på nya funktioner som gör att de måste byta kontakter då och då, vilket ger oss samma problem som dagens socklar till moderkort/processorer

Jo, det är ju risken. Fast å andra sidan lever ju inte Google på hårdvaruförsäljning, så jag fortsätter leva i min drömvärld tills motsatsen bevisats.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Hoppas att det inte endast är magneter som håller fast delarna utan att man kan låsa dem med.
Annars kommer det bli löjligt enkelt att stjäla enstaka delar.

Hoppas verkligen detta leder till något vettigt

Vad jag läst kommer det bara vara magneter.

"The reason for not going with clips is because they can easily break and require frequent replacement."
"Super-strong magnets that can be turned on and off keep the modules in place, ensuring it won’t fall apart if it slips out of your hand."

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

Mycket glad att de faktiskt ser ut att fullfölja denna idé - trodde jag inte när det presenterades som koncept. För oss datorbyggare så är det nog högst intressant att kunna få knåpa ihop sin egen mobil också, som då förhoppningsvis kan skräddarsys mer efter ens egna behov.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Vill se detta i verkligheten innan jag bestämmer mej men utan det så tycker jag att det verkar riskabelt att ha massor med lösa delar.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Redblaze:

https://www.youtube.com/watch?v=Cr1-hzEpSR0

Det här då? Detta var en rätt så gammal idé. Känns som det är taget därifrån, om så, hoppas han får credit för det!

De samarbetar med Google. Faktum är att Motorola redan hade börjat med konceptet innan Phoneblocks lanserade sitt koncept på kickstarter. Så när de såg uppmärksamheten kring de så visade de upp sin version för allmänheten också och bjöd in till samarbete.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Lapo:

*tappar telefonen*
Yey ett pussel!

Eller så spricker skärmen om man har en vanlig smarttelefon.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I