Linksys open source-router WRT1900AC till svenska återförsäljare

Permalänk
Melding Plague

Linksys open source-router WRT1900AC till svenska återförsäljare

Den klassiska WRT-54G-serien får en uppföljare när Linksys inleder leveranserna av den prestandaorienterade routern WRT1900AC, som bland annat har stöd för öppen källkod.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att de verkligen lagt energi på att göra den näst intill lika ful som föregångaren

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Det kostar pengar Mats.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Verkar lovande tycker jag, verkar inte ha så mycket att sätta emot jämfört med Netgear eller Asus diton, men open-source som sagt
Enligt Smallnetbuilder kan den också konkurrera med en liten NAS i lagringsprestanda.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Tänkte jag skulle just byta ut 54g:n hemma hos mor å far någon gång men den tuffar på. Har nog inte startats om på många år..

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Trevligt värre! 2500:- Är dock i överkant för vad jag är intresserad av att lägga på en router. Hade varit trevligt om vi fick se fler modeller och några som landade runt 1000-1500:- istället.

Visa signatur

Nintendofanboy
Corgiägare instagram.com/gizmocorgi
Legonörd
Amatörfotograf 35mm.se

Permalänk
Medlem

Ruskigt ful med. Den behöver ju gömmas undan.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Har en WRT-54G som tuffar på där hemma, dock med DD-WRT.

Aldrig varit så nöjd över en router någonsin.

Tror den hade en uptime på 3år+ senast jag kollade (kopplad till en liten UPS).

Synd att den här är 4 gånger så dyr som orginalet :(.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Hedersmedlem

För ungefär samma pris kan man bygga sig en bra pfsense-router. Det har jag valt att göra, men hade jag inte gjort det så hade den där sett intressant ut.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk

Oj vilket härligt monster!! 2500:- är det lätt värt! Kör dd-wrt på en Linksys E3000. Sjukt jäkla nöjd!

Permalänk
Kontot avslutas

Skulle vara mer intresserad av denna produkt om de gav den en bordsytevänligare formfaktor än en stor ful plastblaffa som tar upp en massa plats. De har till och med satt antennkopplingarna så de sticker ut åt sidorna och tar upp ÄNNU mer plats. Uck!

Netgear har/har haft en serie med vertikala "tornrouters" som är mycket mer effektiva på att utnyttja utrymme. Dessa har dessutom inte en skog av antenner som sticker upp och ser helt vansinnigt fula ut; de är istället interna, så som de borde vara.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem

Blev lite sugen nu, har också satt upp en WRT54GL med DD-WRT som en repeater hos mina föräldrar när jag insåg att WAN-Throughput'n inte räckte till för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enduro:

För ungefär samma pris kan man bygga sig en bra pfsense-router. Det har jag valt att göra, men hade jag inte gjort det så hade den där sett intressant ut.

Well, ska man bara ha den till routing så fungerar ju det, annars får man även räkna på kostnaden för en separat accespunkt för att få en mer rättvis jämförelse!

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Verkar lovande tycker jag, verkar inte ha så mycket att sätta emot jämfört med Netgear eller Asus diton, men open-source som sagt
Enligt Smallnetbuilder kan den också konkurrera med en liten NAS i lagringsprestanda.

Med eSATA så! det är fint.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Skäggig legend

Jag säger:

SNYGG!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Raffe:

Well, ska man bara ha den till routing så fungerar ju det, annars får man även räkna på kostnaden för en separat accespunkt för att få en mer rättvis jämförelse!

Jo, det är klart. Jag råkade ha en gammal router som nu tjänar som accesspunkt, så för mig kostade den delen inget extra, men det är ju inte rekordhastigheter jag får ur min DIR-600 heller.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

trevligt, min gamla WRT54GL (?) var den bästa routern jag ägt. orginal fw var buggigt men efter man flashade om den så blev den helt grymt stabil. Tyvärr på tok för dyr för min plånbok :/

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Skrivet av NiV3Rt:

Kul att de verkligen lagt energi på att göra den näst intill lika ful som föregångaren

Ful vet jag inte om den är.
Den är unik i sitt utseende vilket gör att man direkt ser att det är en Linksys WRT och inte någon pruttig D-link/netgear/Zyxel/Belkin etc.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Lite synd på priset. En av anledningarna till att föregångaren var så poppis var ju just det låga priset tillsammans med möjligheten att köra öppen mjukvara. Tror inte att den här kommer att få lika stor genomslagskraft som sin föregångare.

Väldigt intressant dock, och så är det alltid roligt med stora tillverkare som jobbar mot öppenhet och lättillgänglighet!

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Brasse:

Väldigt intressant dock, och så är det alltid roligt med stora tillverkare som jobbar mot öppenhet och lättillgänglighet!

Rent krasst, öppenheten kan ha att göra med att det numera är Belkin istället för Cisco som äger företaget, och de har ju inte alls samma kompetens och erfarenhet vid utvecklandet av programvara för nätverksutrustning, säkerhetstänk osv. Det senare är ju allt viktigare i takt med att kriminaliteten och spionaget via internet ökar i både mängd och sofistikiering.

Att dumpa över arbetet och ansvaret till viss del på opensource-gemensamheten kan vara ett sätt för Belkin att både spara kostnader och att även kanske slippa stå med skägget i brevlådan (iallafall i företagets egna ögon) om det visar sig att deras firmware har mer eller mindre allvarliga brister.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem

Skulle kunna tänka mig att uppgradera min 3500L för att få snabbare USB, men kostar det 2500kr så vill jag banne mig ha en inbyggd terrabyte-stor SSD

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Inaktiv

Både ful och dyr.

Permalänk
Medlem

Ful och för dyr

Permalänk
Medlem

Som sagt, ful och dyr. Nej tack Belkin.

Permalänk
Medlem

Tänk om dom kunde göra nåt som går att ha i möblerade rum !
Jeebus vad ful den är !

OT, vem blir först att göra en router med ett par inbyggda SATA platser och riktig NAS funktionalitet ?

Permalänk
Medlem

Ser så "industri" ut :/

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

WRT-54G var ju poppis för den inte bara var jättebra, utan den var även hemskt prisvärd, trots att den är en av de fulaste routrarna någonsin.

Jag förstår att de vill följa upp och göra en entusiastrouter, men inte bara är den skitfulare än den förra, den kostar ju otroligt mycket också.

Tror det där blir pannkaka.

(Jo, man kan säga skitfulare)

Permalänk
Medlem

Aningen dyr. Bara för att man åker snålskjuts på open source så betyder det inte att alla plötsligt vill panga ut 2500:-.

Men å andra sidan.. 1,2GHz dual core = verry internet, much speed.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

Priset är bedrövligt, men jag kan tänka mig att den skulle klara av VPN utan att hosta. Trevligt, men banta ner priset, 1500 kr, max. Färgen hade jag hellre sett som svart, men det är sekundärt till prestandan.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64