Intel: "Fler än 70 hybrider till skolstarten"

Permalänk
Melding Plague

Intel: "Fler än 70 hybrider till skolstarten"

Allt fler börjar titta på hybriddatorer, men antalet tillgängliga modeller är fortsatt lågt. Nu avslöjar Intel att över 70 olika designer kommer finnas för försäljning lagom till skolstarten.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Kul för Intel. Hur ser det ut för AMD har de sagt något om nya hybriddatorer?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Inget som intresserar mig. Jag är tveksam till prestandan och användbarheten de har i längden.

Visa signatur

Jag äger ett Oculus Rift DK2!
Dator:
i7-4790K@4.7GHz med Noctua NH-U14S | ASUS Z97-A | ASUS R9 290X | Samsung 840 Pro 128gb | Western Digital Red 3TB | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Hybriddiskar känns som en väldigt bra kompromiss, men jag föredrar att få hybrida mina egna diskar. Körde en 2tb HDD + 120gb SSD för ett tag sedan, och det var verkligen inte fy skam. Särskilt skönt att inte behöva fundera på vilken disk sakerna hamnar på.

Perfekt för dom som inte är miljonärer och bara kör SSD, men som ändå inte är intresserade nog för att sätta sig in i datorvärlden.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Hybriddiskar känns som en väldigt bra kompromiss, men jag föredrar att få hybrida mina egna diskar. Körde en 2tb HDD + 120gb SSD för ett tag sedan, och det var verkligen inte fy skam. Särskilt skönt att inte behöva fundera på vilken disk sakerna hamnar på.

Perfekt för dom som inte är miljonärer och bara kör SSD, men som ändå inte är intresserade nog för att sätta sig in i datorvärlden.

Dock svårare att "hybrida" en dator själv än lagringslösningen...

Permalänk
Medlem

Äntligen! Men varför inte förrän nu!?(eller sen?) Antagligen vill dom mjölka det sista ur ultrabooks först.
Jag ville köpt en i höstas. Med så många modeller måste det väl komma något som man kan tänka sig att betala för.

Permalänk
Medlem

70 designer? Menar de att man kan få olika typsnitt tryckta på tangentbord knapparna då eller att de säljs med 70 olika bakgrundsbilder i Windows så att det ser ut som 70 olika då man tittar på dem på avstånd i en butik.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Har funtat ett tag på hybrid, att använda som en liten smidig mobil jobbdator men befintliga har varit ett snäpp för klena i vissa avseenden, alternativt blir dom dyra och något överspecade.

Bay Trail och dess grafik är helt OK, men minne och lagring är lite för klent, samt den bör vara mellan 11" och 12"

En Transformer T100 med 11 till max 12" skärm, 4Gb och 500GB lagring samt 1600x900 skulle vara väldigt OK + med batteri för drift i minst 10 timmar, helst mycket mer.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag införskaffade en T100 för några månader sedan och det är tamigfan det bästa elektronikinköpet jag gjort på år och dagar så jag är helt såld på konceptet. Använder den både som laptop och tablet och att just kunna få en x86:a i det här formatet med fantastisk batteritid och helt okej prestanda får en att undra hur ARM-tablets kommer kunna motiveras framöver. Likaså känns Windows 8 som gjort för hybrider och jag tror att just 8:an kommer få ett rejält uppsving i och med att hybriderna blir populärare.

Precis som nämnt är det som saknas mer RAM och lagringsutrymme för att det skall kunna ses lite mer som en fullgod laptopreplacement med. Men det lär komma och om Intel fortsätter att göra framsteg inom Atom-serien likt hoppet till Bay Trail så känns det som om det kan bli hur bra som helst!

Permalänk
Medlem

Snälla...Sluta producera skräp.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Snälla sluta producera dels skräp och så jävla mkt skräp, det finns ingen som har interesse utav 70 modeller.

gör som Apple, tillverka 3 storlekar, 13, 15, 17, och använd bara I5 och I7, något mer behövs INTE!

Visa signatur

Mac!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 7an:

Snälla sluta producera dels skräp och så jävla mkt skräp, det finns ingen som har interesse utav 70 modeller.

gör som Apple, tillverka 3 storlekar, 13, 15, 17, och använd bara I5 och I7, något mer behövs INTE!

Fast 70 modeller innebär totalt 70 modeller från HP, Samsung, Acer, ASUS etc etc. Då inkluderat olika konfigurationer av hårdvara
Det är inte Intel själva som släpper 70 olika modeller

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Väntar fortfarande på Samung Ativ Q eller något likvärdigt/bättre. Men lär ta ett tag, kanske ett år till..! Den produkten var klockren och låångt före sin tid (eller helt rätt i tid)

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Inaktiv

Varav 69 st är ren skit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av björk:

Jag införskaffade en T100 för några månader sedan och det är tamigfan det bästa elektronikinköpet jag gjort på år och dagar så jag är helt såld på konceptet. Använder den både som laptop och tablet och att just kunna få en x86:a i det här formatet med fantastisk batteritid och helt okej prestanda får en att undra hur ARM-tablets kommer kunna motiveras framöver. Likaså känns Windows 8 som gjort för hybrider och jag tror att just 8:an kommer få ett rejält uppsving i och med att hybriderna blir populärare.

Precis som nämnt är det som saknas mer RAM och lagringsutrymme för att det skall kunna ses lite mer som en fullgod laptopreplacement med. Men det lär komma och om Intel fortsätter att göra framsteg inom Atom-serien likt hoppet till Bay Trail så känns det som om det kan bli hur bra som helst!

Det är nog inte rimligt att räkna med att ökningen fortsätter att bli som mellan bay trail och föregångarna. Drygt 300% mellan varje generation är helt enkelt helt orealistiskt Prestandaökningen mellan varje generation lär börja avta här också rätt snabbt.

Håller med dig annars. Är riktigt nöjd med min Dell VP11, 1,5 kg, 15 timmar batteritid och 11 tum är inte helt fel. Detta med Full HD och för drygt 5700:-, kunde man ju bara drömma om för bara några år sedan.

Ni som klagar på prestandan, vet inte riktigt vad ni gör med era datorer. Men för surf, film och kontorsuppgifter så duger dessa mer än väl. Även för programmering bör dessa duga väl. Kanon produkt helt enkelt

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Tycker att 2 GB RAM funkar även om 4 GB inte hade skadat. Tycker däremot att dom borde ha ac som trådlöst. En bärbar är såpass beroende av trådlöst nätverk. Nya mobiler och android har 4G och ac. Där ligger Intel utan tvekan efter.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Använder min PadFone Infinity till allt utom spel. Hybriden har en plats i min vardag åtminstone.

Permalänk
Avstängd

Om det är 70 datormodeller med Windows och Intelkretsar, så kvittar det.
De kan lansera 700 modeller men det lockar inte mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av björk:

Jag införskaffade en T100 för några månader sedan och det är tamigfan det bästa elektronikinköpet jag gjort på år och dagar så jag är helt såld på konceptet. Använder den både som laptop och tablet och att just kunna få en x86:a i det här formatet med fantastisk batteritid och helt okej prestanda får en att undra hur ARM-tablets kommer kunna motiveras framöver. Likaså känns Windows 8 som gjort för hybrider och jag tror att just 8:an kommer få ett rejält uppsving i och med att hybriderna blir populärare.

Precis som nämnt är det som saknas mer RAM och lagringsutrymme för att det skall kunna ses lite mer som en fullgod laptopreplacement med. Men det lär komma och om Intel fortsätter att göra framsteg inom Atom-serien likt hoppet till Bay Trail så känns det som om det kan bli hur bra som helst!

Bay Trail kom just ut med en ny serie z3745, z3775 och z3775 med ökad prestanda och jag vet inte varför, men dom antyder att prylarna kommer att få 4 GB och Win 8.1 64bits nu, vilket vore som du säger ett lyft.

Permalänk
Medlem

Man kan köpa sig en bra platta och en bra laptop.
Eller så kan man köpa en hybrid, då får man en dålig platta och en dålig laptop i samma produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Man kan köpa sig en bra platta och en bra laptop.
Eller så kan man köpa en hybrid, då får man en dålig platta och en dålig laptop i samma produkt.

En sanning med en modifikation. Ja, det stämmer att hybriden är en mindre kraftfull laptop än en ultrabook men jämfört med en dator i prisklassen är oftast skärmen av högre kvalitet (IPS kontra TN) och prestandan helt ok till vardagstrams medan batteritiden i hybriderna är extrem jämfört med de billiga datorerna. Så man får en laptop med slimmad design, bra skärm, ruggigt bra batteritid (frugans gamla W510 klarar 18 timmar) och prestanda som funkar till surf, enkel ordbehandling och andra simpla saker. Desktopläget är oftast helt ok men där framkommer väl svagheten i det hela då man kan man glömma spel förutom de enklaste eller riktigt gamla och när man multitaskar som man är van vid med core-processor så blir det lite segt. Det blir väl antagligen bättre med de nyare 4GB-versionerna men det återstår att se.

Det var om laptopen, som platta har den för och nackdelar men de flesta är operativsystemsberoende. Win8.1 funkar riktigt fint som surfplatteOS med bra webläsare och smidigt menysystem. Sen dör det lite för mig, apputbudet är inget vidare vilket gör att åtminstone jag mer smyger över till desktop-program även i surfplatteläge varvid vitsen med hela Modern UI försvinner. Men som surfplatta med de appar som fungerar är enheten riktigt bra. Det den är sämre på rent hårdvarumässigt är framförallt vikten och tjockleken som ARM-baserade plattor helt klart har ett försprång på.

En hybrid är en klockren dator för den som gör vardagspyssel på en laptop men ibland behöver en platta och inte vill ha två enheter, det vill säga inte betala två gånger för skärm, processor och lagring samt ha allt på samma plats (även om moln-lagring och NAS:ar gör det sistnämnda lite mindre viktigt). För min egen del så känner jag att prestandan är för låg i nuvarande hybrider (jag vill spela lite) och min Z1 Compact är för kraftfull jämfört med en surfplatta att båda dessa produkter faller bort. Ska jag dock någonstans och inte tänker spela så tar jag mycket hellre med mig hybriden då den ger mig allt i film, surf och anteckningsväg som jag kan tänkas behöva i ett litet paket som inte behöver laddas mer än varannan dag.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD