Säkerhetsforskare lurar fingeravtrycksläsaren i Samsung Galaxy S5

Permalänk
Melding Plague

Säkerhetsforskare lurar fingeravtrycksläsaren i Samsung Galaxy S5

Efter att ha besegrat fingeravtrycksläsaren i Iphone 5S riktas blickarna mot nya Samsung Galaxy S5. Nu visar det sig att även denna kan överlistas med relativt enkla medel.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det som är häpnandsväckande är inte att fingeravtrycksläsaren kan luras, utan att någon kom på idén att använda det som en "säker" identifikationsmetod...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Lider inte alla liknande metoder av detta? Tycker själv att fingeravtrycksläsaren borde vara en identifiering av användaren, inte en säkerhetslösning.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

Förstår inte vilka som skulle använda detta som säkerhet, det är ju patetiskt dåligt
Samsungs fingeravläsare kostade under 2$, iphones kostade lite mer typ 13$ eller något.

Tror inte jag skulle litat på sådana leksaker som säkerhet

Permalänk
Inaktiv

Få se om det blir lika mycket gnäll från fandroidsen nu som det blev när de gjorde samma sak med iPhone.

Permalänk
Medlem

Förstår inte poängen med detta. Spelar ju ingen roll vad som används sålänge det finns ett fingeravtryck att läsa.
Snacka om att göra en höna av en fjäder som det står höna på

Är väl ganska tydligt att man kan lura läsarna sålänge det finns ett avtryck att läsa.

"Säkerhetsforskare"..... de väljer då inte svåra saker att bevisa

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk

Jag förvånas nog mest över att Paypal hoppar på tåget utan att tveka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Få se om det blir lika mycket gnäll från fandroidsen nu som det blev när de gjorde samma sak med iPhone.

Ne, som androidanvändare gnällde jag när det framkom att Samsung var så patetiska att de skulle satsa på en dödsdömd teknologi; att den skulle bevisas som sådan var ju aldrig oväntat. Alla lösenord som man måste försöka komma ihåg (varav flertalet bara används några gånger per år) är ett gissel som vi väl alla vill ha ett slut på, men fingeravtrycksläsare... -.- Inte ens de smartare diton som är kapabla att läsa pulsen i fingret är särskilt säkra.

Dock, för syftet att ha ett enkelt och smidigt skärmlås så kan det ju funka prima för oss som inte orkar vela med mönster och dylikt.

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk
Medlem

Alltså hur fan tänkte Samsung där när man använder fingeravtryck till att göra betalningar! Att fingeravtryck inte är säkert var väl redan bevisat för allmänheten när mythbusters knäckte ett professionellt lås med en enkel utskriven lapp av fingeravtrycket?! När gjorde dom den episoden... 2008?

EDIT: Tar bort min länk till klippet på youtube det är 3 inlägg upp...

EDIT2: Gjorde inte HTC samma misstag med One Max? ONe Max såg riktigt ful ut också p.g.a den stora svara fyrkanten på baksidan...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så förbannat dumt att göra samma misstag som gjorts tidigare! Testas inte grejerna innan dom släpps? Nu vet ju Samsung dessutom en metod för att lura fingeravtrycksläsare sen innan och gör ändå inget åt det.
Har en Samsung mobil själv och är nöjd med den, men Samsung som företag fick precis ett sämre betyg för min del.

Permalänk
Medlem

Så blir det när man kopierar apple. (Skojar bara.)

Undrar hur dom tänkte på FIDO när dom kände att fingeravtryck var en bra idé.

Sen att det krävt tid, kunskap, utrustning samt tillfälle att stjäla ditt fingeravtryck och att det troligen är många gånger enklare att fiska ditt lösen är en annan historia

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Så blir det när man kopierar apple. (Skojar bara.)

Undrar hur dom tänkte på FIDO när dom kände att fingeravtryck var en bra idé.

Sen att det krävt tid, kunskap, utrustning samt tillfälle att stjäla ditt fingeravtryck och att det troligen är många gånger enklare att fiska ditt lösen är en annan historia

Det vet i fan, bjud på munkar och servera dricka ur glas och voila perfekta fingera av tryck på allt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det bästa är ändå att telefonen inte är full av fingeravtryck att använda sig av

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt vad folk förväntar sig egentligen. Nästan allt går ju att knäcka. Det bästa man kan göra är ju att ha ett mönster eller pinkod på mobilen. Sen om man skulle vara klantig nog att tappa sin mobil som har banktjänster då finns inte bara pinkoden/mönstret utan inga banktjänster kan användas utan Mobilt BankID som sen också har en kod. Och om man är smart nog då loggar man in på android enhetshanteraren och suddar ut hela mobilen.

Permalänk
Medlem

Vem är tillverkaren till denna fingeravtrycksläsare?

Får för mig att det INTE är svenska Fingerprintcards, någon som har uppgifter på detta?

Citera tack!

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Få se om det blir lika mycket gnäll från fandroidsen nu som det blev när de gjorde samma sak med iPhone.

Finns inget annat företag som får så mycket gnäll och skit som Samsung, och då menar jag inte konstruktivt gnäll...
Bara hatiskt gnäll och drivmedlet är nog avundsjuka.

För övrigt har jag inget direkt intresse för denna typ av upplåsning med tanke på att den inte är generellt hög säkerhet om man nu behöver det. Om man vill vara säker borde avläsning av ögon vara mer säkert men troligen svårt att få en bra teknik i telefon just nu som klarar av det.

Permalänk
Medlem

Intressant att det fortfarande kommer nyheter om att fingertrycksavläsare kan luras..

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det är skitläskigt med fingeravtrycksläsare.
Glad att inte min telefon har det.

Jag skulle nog hellre köpa en enhet utan fingeravtrycksläsare än en enhet med fingeravtrycksläsare.

Tänk på alla spyware och malware som kan sno dina fingeravtryck kanske.
Tänk på alla säkerhetstjänster (CIA, KGB, etc) som kan vilja åt dina fingeravtryck.
Tänk på DRM som ska kräva biometri för åtkomst till data.

Tex, du kan inte lyssna på den här låten, läsa den här boken, kolla den här filmen, eller spela något spel utan att ge ditt fingeravtryck.

Tänk om du inte kan komma åt internet utan att först authentisera dig med ditt fingeravtryck.
Så intresserade ska veta vilka webbsajter du besöker, vilka åsikter du har, vilka tro och sexuella preferenser du har.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Massa text

Är väl bra om t.ex. polisen fick tillgång till datan? Skulle antagligen hjälpa till en hel del om de kan köra upphittade fingeravtryck mot alla uppkopplade enheter, kolla genom gps var de är och på så sätt lösa en massa brott/mord?

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk

En smart-telefon ska ha en medel stor skärm. Ska vara i prisklassen av en Nexus 5 och komma utan bloatware och skitiga fingeravtrycksläsare.

Permalänk
Skrivet av Sedman:

Vem är tillverkaren till denna fingeravtrycksläsare?

Får för mig att det INTE är svenska Fingerprintcards, någon som har uppgifter på detta?

Citera tack!

Precise biometrics kanske?

Det går iaf inte lika bra för precise biometrics aktierna nu längre. gjorde vinst på nästan 500% på 2-3 veckor, någon månad innan det ploppade upp videos på att iphone kunde hackas då sjönk dem som en sten

Permalänk
Medlem
Skrivet av zelxi:

Lider inte alla liknande metoder av detta? Tycker själv att fingeravtrycksläsaren borde vara en identifiering av användaren, inte en säkerhetslösning.

Borde det inte vara säkrare att läsa av iris på nått sätt?
Borde finnas teknik för det i dagsläget.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kvicksilv3r:

Är väl bra om t.ex. polisen fick tillgång till datan? Skulle antagligen hjälpa till en hel del om de kan köra upphittade fingeravtryck mot alla uppkopplade enheter, kolla genom gps var de är och på så sätt lösa en massa brott/mord?

Nja, Kina, Nord Korea och Ryssland och andra diktaturer skulle säkert älska det.

I ett modern, fritt, civiliserat och demokratiskt samhälle så bör ha man rätt till personlig integritet och vara fri från övervakning, förtryck och förföljelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Förstår inte poängen med detta. Spelar ju ingen roll vad som används sålänge det finns ett fingeravtryck att läsa.
Snacka om att göra en höna av en fjäder som det står höna på

Är väl ganska tydligt att man kan lura läsarna sålänge det finns ett avtryck att läsa.

"Säkerhetsforskare"..... de väljer då inte svåra saker att bevisa

Då borde det vara säkrare att läsa av iris i ögat på nått sätt.
Finns säkert teknik för det i dagsläget(kanske dyrt förstås).

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Avstängd
Skrivet av erik4boss:

En smart-telefon ska ha en medel stor skärm. Ska vara i prisklassen av en Nexus 5 och komma utan bloatware och skitiga fingeravtrycksläsare.

Låter som Nexus 5 är vad du vill ha?

Jag har en Nexus 5, den är bra!
Skönt att den inte har någon fingeravtrycksläsare.

Permalänk

Jag skulle ändå andrig använda den funktionen. Räcker att köra olåst med Android Lost för androids.

Visa signatur

Jag äger ett Oculus Rift DK2!
Dator:
i7-4790K@4.7GHz med Noctua NH-U14S | ASUS Z97-A | ASUS R9 290X | Samsung 840 Pro 128gb | Western Digital Red 3TB | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Få se om det blir lika mycket gnäll från fandroidsen nu som det blev när de gjorde samma sak med iPhone.

Jag visste att Samsungs fingeravtrycksläsare skulle vara ungefär lika enkel att lura.
Det är ren idioti att påstå att fingeravtryck är säkert, det tråkiga är att folk antagligen kommer
tro att det faktiskt är det

Skrivet av Arazand:

Det vet i fan, bjud på munkar och servera dricka ur glas och voila perfekta fingera av tryck på allt!

Eller så snor du telefonen bara, finns hur många fingeravtryck som helst över hela enheten

Permalänk
Medlem

Känns ju sådär. Känns som att fingeravtrycksläsare är en väldigt dålig säkerhetsfunktion.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som reagerar på att han använder pekfingret som riktig "nyckel" medan han använder tumavtrycket för att lura fingeravtrycksläsaren? Dessutom undrar jag hur det fungerar med spegelvändning av fingeravtrycken? Jag menar, när han först trycker fingret på kletet och sedan för kletet över fingeravtrycksläsaren så blir det ju spegelvänt jämfört med om han hade dragit fingret direkt.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305